Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Köpte precis ett Define R4 chassi.

Nu till problemet. Jag kan inte använda de tre översta portarna. Moderkortsplåten förefaller sitta ett par mm snett monterad i lådan.

Alla distansskruvar är korrekt iskruvade.

Ett måndagsexemplar eller en dålig batch?

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har monterat massvis med datorer tidigare och aldrig haft detta problem.

http://minfil.org/l4L0d1babb/define_r4.jpg

Tung CPU-kylare?

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tung CPU-kylare?

Nej ingen tung kylare.

Sen ser det ut precis som på bilden oavsett om lådan står upp eller ligger på sidan så det är inte moderkortet som är dåligt fastskruvat.

Samtliga distanser till moderkortet är korrekt monterade och skruvarna är fastspända.

Har nog helt enkelt fått ett måndagsexemplar eller en dålig batch. Troligen någon kinesisk barnarbetare som varit stressad ;).

Får se vad fractal designs support säger om saken, de borde veta om det finns en dålig batch ute.

Permalänk
Medlem

Mitt R4 är likadant på dom 4 översta usb portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Aha! Intressant! En dålig batch eller så är kvaliteten kass helt enkelt.

Min första fractal design burk, ej acceptabel kvalitet verkar det som.

Permalänk
Medlem

Får en asus rampage IV Extreme plats i ett Fractal design R4? Någon som har testat det? Möjliga problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Får en asus rampage IV Extreme plats i ett Fractal design R4? Någon som har testat det? Möjliga problem?

Alla moderkort som följer atx standard ska ju passa, annars är det ett allvarligt konstruktionsfel hos tillverkaren till chassiet. Men man börjar ju undra över kvaliteten hos FD grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Alla moderkort som följer atx standard ska ju passa, annars är det ett allvarligt konstruktionsfel hos tillverkaren till chassiet. Men man börjar ju undra över kvaliteten hos FD grejer.

Är ingen expert men antingen är distanserna olika höga (det borde du kunna se) eller felmonterade eller så är ditt moderkortspanel sne. Du borde kunna kolla om lådan är sne med hjälp av ett vattenpass, men det känns osannolikt att du inte skulle kunna se det med blotta ögat

Permalänk
Medlem

Kan man special beställa chassin från er? Jag gillar designen på r4 menar får inte plats med min cpu-kylare

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Är ingen expert men antingen är distanserna olika höga (det borde du kunna se) eller felmonterade eller så är ditt moderkortspanel sne. Du borde kunna kolla om lådan är sne med hjälp av ett vattenpass, men det känns osannolikt att du inte skulle kunna se det med blotta ögat

Distanserna är likadana och rätt monterade. Det måste vara moderkortsplåten som sitter ett par mm snett. Det är dock lite svårt att se med blotta ögat.

Klart är att det är något som är fel från tillverkaren, det är fler än jag som har samma problem. Får nog avvakta fractal designs svar ochh se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedr4:

Rampage IV Extreme är ett E-ATX kort men det är knappt två centimeter större än ett ATX kort.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av DjuDju:

Rampage IV Extreme är ett E-ATX kort men det är knappt två centimeter större än ett ATX kort.

De ASUS-kort som är bredare än ATX men samtidigt mycket smalare än ett fullt EATX-kort går fint att montera, men kabelgenomföringshålen genom moderkortsplåten blir delvis blockerade.

Ett fullt EATX-kort får dock inte plats, max bredd är c:a 29 cm.

Skrivet av Snedr4:

Distanserna är likadana och rätt monterade. Det måste vara moderkortsplåten som sitter ett par mm snett. Det är dock lite svårt att se med blotta ögat.

Klart är att det är något som är fel från tillverkaren, det är fler än jag som har samma problem. Får nog avvakta fractal designs svar ochh se vad de säger.

Det låter onekligen som att moderkortsplåten nitats fast snett. Hör av dig till supporten på support@fractal-design.com om du inte redan gjort det, du bör få chassit utbytt.

Skrivet av Sandia:

Kan man special beställa chassin från er? Jag gillar designen på r4 menar får inte plats med min cpu-kylare

Nej, det kommer inte vara möjligt. Priserna är helt beroende av dels massproduktion och dels containerfrakter, ett specialbyggt chassi skulle bli mångfalt dyrare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snedr4:

Köpte precis ett Define R4 chassi.

Nu till problemet. Jag kan inte använda de tre översta portarna. Moderkortsplåten förefaller sitta ett par mm snett monterad i lådan.

Alla distansskruvar är korrekt iskruvade.

Ett måndagsexemplar eller en dålig batch?

Någon som har en idé om vad det kan vara? Har monterat massvis med datorer tidigare och aldrig haft detta problem.

http://minfil.org/l4L0d1babb/define_r4.jpg

Skrivet av Snedr4:

Nej ingen tung kylare.

Sen ser det ut precis som på bilden oavsett om lådan står upp eller ligger på sidan så det är inte moderkortet som är dåligt fastskruvat.

Samtliga distanser till moderkortet är korrekt monterade och skruvarna är fastspända.

Har nog helt enkelt fått ett måndagsexemplar eller en dålig batch. Troligen någon kinesisk barnarbetare som varit stressad ;).

Får se vad fractal designs support säger om saken, de borde veta om det finns en dålig batch ute.

Skrivet av tompanhuhu:

Skrivet av Fractal Design:

De ASUS-kort som är bredare än ATX men samtidigt mycket smalare än ett fullt EATX-kort går fint att montera, men kabelgenomföringshålen genom moderkortsplåten blir delvis blockerade.

Ett fullt EATX-kort får dock inte plats, max bredd är c:a 29 cm.

Det låter onekligen som att moderkortsplåten nitats fast snett. Hör av dig till supporten på support@fractal-design.com om du inte redan gjort det, du bör få chassit utbytt.

Nej, det kommer inte vara möjligt. Priserna är helt beroende av dels massproduktion och dels containerfrakter, ett specialbyggt chassi skulle bli mångfalt dyrare.

Detta slår mig nu.
Har byggt en bunt datorer med R4 chassit, och stött på just detta problem rätt ofta.
Har inte tänkt så mycket mer på det eftersom det endast behövdes en lättare modifiering av IO-plåten för att kontakterna skall bli användbara.
Det var dock ett exemplar vi helt enkelt sket i IO-plåten helt då de översta portarna var halft övertäckta.
Vi trodde först det var fel på själva IO-plåten, ryckte på axlarna, svor lite över moderkortstillverkaren och körde utan IO-plåten under tiden som moderkorttilvlerkaren skickade en ny IO-plåt.
När IO-plåten väl anlände per post så brydde vi oss inte att installera plåten. Det får ske vid nästa ombyggnation/uppgradering. Så den ligger där och väntar på installation.

Nu när jag läser detta så valde jag att undersöka saken närmare, och inser nu att det faktist är moderkortplåten i chassit som är felnitad.
Det är inget vi kommer att bry oss om då det i de flesta fallen löstes med lättare modifiering av IO-plåten, förutom ett fall där det var desto mer märkbart.
Jag skall höra efter med datorägaren om denne kan vara intresserad av ett chassibyte, då den fortfarande har garantitid kvar.

Min fråga till er, Fractal: Hur går chassibytet till?
Behöver vi stå utan dator eller med en dator i beståndsdelar under en längre period? I så fall måste jag ordna fram ett temporärt chassi att byta med tills vidare.

Sedan är det nog bra att veta att det är 4 st datorer/chassin (Design R4) jag vet lider av detta. Tre av dem kommer jag nog låta vara, men vill ändå meddela er om detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Jag har fått i uppgift att bygga en liten hem PC till familjen och tänkte då direkt på eran Array R2. Tyvär så fick jag höra att ni slutat tillverka den. Ni har inga kvar alls längre, alltså? Tyvär är Node 304:an för stor för ändamålet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Detta slår mig nu.
Har byggt en bunt datorer med R4 chassit, och stött på just detta problem rätt ofta.
Har inte tänkt så mycket mer på det eftersom det endast behövdes en lättare modifiering av IO-plåten för att kontakterna skall bli användbara.
Det var dock ett exemplar vi helt enkelt sket i IO-plåten helt då de översta portarna var halft övertäckta.
Vi trodde först det var fel på själva IO-plåten, ryckte på axlarna, svor lite över moderkortstillverkaren och körde utan IO-plåten under tiden som moderkorttilvlerkaren skickade en ny IO-plåt.
När IO-plåten väl anlände per post så brydde vi oss inte att installera plåten. Det får ske vid nästa ombyggnation/uppgradering. Så den ligger där och väntar på installation.

Nu när jag läser detta så valde jag att undersöka saken närmare, och inser nu att det faktist är moderkortplåten i chassit som är felnitad.
Det är inget vi kommer att bry oss om då det i de flesta fallen löstes med lättare modifiering av IO-plåten, förutom ett fall där det var desto mer märkbart.
Jag skall höra efter med datorägaren om denne kan vara intresserad av ett chassibyte, då den fortfarande har garantitid kvar.

Min fråga till er, Fractal: Hur går chassibytet till?
Behöver vi stå utan dator eller med en dator i beståndsdelar under en längre period? I så fall måste jag ordna fram ett temporärt chassi att byta med tills vidare.

Sedan är det nog bra att veta att det är 4 st datorer/chassin (Design R4) jag vet lider av detta. Tre av dem kommer jag nog låta vara, men vill ändå meddela er om detta.

Sitter på ett chassi och det låter inte alls bra att några råkat ut för dåliga batchar. Mitt sitter plåten rätt i alla fall. Vet att kvalitén har inte alltid klickat rätt för chassina. Har hänt lite kvalités kontrollsmissar.

Kanske för fractal inte har någon nere och kollar så det sköts på ett snyggt sätt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta hur fractal design avser att hantera detta.

1. Är det en enskild batch som är drabbad av sneda moderkortsplåtar eller är det allmänna kvalitetsproblem i produktionen? Blir som att spela på lotto att handla chassi från er då.

2. Hur hanterar ni supportärenden? Känns oschysst av er att lasta över problemen på ÅF. Går jag till ÅF och byter ut mitt chassi får jag förmodligen ett från samma batch, dvs kanske behäftat med samma problem.

3. Är det inte lämpligt att gå ut med en varning till ÅF och slutkonsument om detta fel. Ett säljstopp är kanske nödvändigt tills ni rett ut detta?

Permalänk
Medlem

Hmm funderade på att byta chassi på servern till ett R4 men det lär ju inte hända förrens det här har löst sig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Separat tråd Define R4 - sneda moderkortsplåtar

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Skapade en separat tråd. Posta gärna era serienummer i tråden och skriv om Define R4 lådan är defekt eller ok. Serienummer hittas under lådan. Kan underlätta för Fractal Design att se om det är en separat batch eller allmänna kvalitetsproblem.

Permalänk

Har byggt i 2 chassin från Fractal. Ett R4 till min lillebror och ett Arc midi R2 till en kompis och båda dessa chassin har lidit av sne moderkortsplåt. R4 fungerade med lite modifikationer på IO-plåten, men Arcen var så sne att den översta raden kontakter inte gick att använda. Tänkte inte så mycket på det då, men med facit i hand så verkar jag inte vara ensam. Det kanske är dags att kvalitetskontrollera nu Fractal?

Permalänk
Medlem

Fractal Design? Går det att skicka tillbaka chassit till er och få en ny som inte har defekt?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Entusiast

Har nu tittat närmare på de chassin som jag tror lider av felnitad moderkortsplåt.
Det ser ut som det varierar. Ungefär som om detta skulle vara borrat och nitat för hand. Det förvånar mig inte om så är fallet, då många monteringsmoment i ett chassi sköts för hand.

Det är en liten skillnad i de flesta fallen. Obetydligt liten skillnad. Men det verkar finnas undantag där det faller "utanför toleranserna", och IO-plåten kommer i konflikt med moderkortet.

I det all jag skrev om tidigare, så skulle jag nog säga att det endast handlar om ett fall, och inte fyra, då de andra ligger innanför toleranserna enligt min mening.

Den här lilla variationen tror jag de flesta inte ens tänker på, eller ens lägger märke till, så länge kontakterna passar utan konflikt genom IO-plåten.
Det är först när det uppstår problem och folk tar sig tid att berätta om problemet som det "uppdagas".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag bygger datorer ofta. Vanligast är just Fractal chassin. Mestadels R4 eller Core 3000.
Har ännu inte märkt av detta problem som många tjatar om....
Eller jo, i ett Core 1000 USB3.
Samt hade ett XL R2 dock där PCI-slotsen var skeva, så de PCI/PCI-E slotsen blev oanvändbara då kortet inte gick ner helt.

Har ännu inte varit med om att någon har nämnt det problemet där jag jobbar heller.

Dock är det vanligt (nästan alla verkar det som) att Core 3000 har skev sidopanel. Men den går att montera korrekt ändå, om än att det blir lite jobbigare.

I övrigt är plattformen för era dyrare chassin enligt mig bland de bästa, så jag hoppas ni löser de produktionsproblem ni har.

För tillfället är XL R2 min favorit, jag ser fram emot en ny XL modell, bara för att få bygga om min rigg.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Hej fractal, jag undrar om ni har planer på att börja sälja lösa sidopaneler med fönster till Define R4 vita modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Har nu tittat närmare på de chassin som jag tror lider av felnitad moderkortsplåt.
Det ser ut som det varierar. Ungefär som om detta skulle vara borrat och nitat för hand. Det förvånar mig inte om så är fallet, då många monteringsmoment i ett chassi sköts för hand.

Det är en liten skillnad i de flesta fallen. Obetydligt liten skillnad. Men det verkar finnas undantag där det faller "utanför toleranserna", och IO-plåten kommer i konflikt med moderkortet.

I det all jag skrev om tidigare, så skulle jag nog säga att det endast handlar om ett fall, och inte fyra, då de andra ligger innanför toleranserna enligt min mening.

Den här lilla variationen tror jag de flesta inte ens tänker på, eller ens lägger märke till, så länge kontakterna passar utan konflikt genom IO-plåten.
Det är först när det uppstår problem och folk tar sig tid att berätta om problemet som det "uppdagas".

Bra konstruktiva poster du gjort.

Själv har jag byggt ihop datorer i snart 20 år och aldrig drabbats av något sånt här tidigare. Tom nonamechassi för 400-500kr inkl nätagg har bättre passform.

Permalänk
Avstängd

Tänkte att det var dags att bjuda på denna då det är en vanlig plats voffsen hänger på. Perfekt för att se ut över lägenheten eller utanför om det skulle komma någon annan tik som ska inkräkta på området. Tack för ett bra chassi! Enjoy!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av MarkoV:

Tänkte att det var dags att bjuda på denna då det är en vanlig plats voffsen hänger på. Perfekt för att se ut över lägenheten eller utanför om det skulle komma någon annan tik som ska inkräkta på området. Tack för ett bra chassi! Enjoy!
http://oi42.tinypic.com/2jf0xtw.jpg

Borde kanske ställa dit en pall i stället Datorn mår inte bra av den extra vikten (chassit kan bli skevt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Borde kanske ställa dit en pall i stället Datorn mår inte bra av den extra vikten (chassit kan bli skevt).

Jag tror chassit pallar 17kg utan problem :)!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Tre defekta chassi

Nu är jag riktigt irriterad. Var inne kl 10.00 hos ÅF och fick mitt chassi utbytt till ett nytt. Och nej... den ÅF jag handlade av har inte möjlighet att själva kvalitetstesta alla chassi de säljer om nu någon undrar över det.

Passformen på skiten är ännu värre! De översta usb och ps2 uttagen går ej att använda med io-plåten isatt.

Samma sneda moderkortsplåt!!!

Detta är TREDJE!!! chassiet som är defekt!

Snr: 3513RTL0916063337

Börjar bli jävligt trött på detta. Nu får fan Fractal Design buda ett kvalitetskontrollerat nytt chassi med företagspaket till dörren.

Duger skiten bara till måltavla för hagelgevärsskytte?

Mailar Fractal Design så får vi se vad de säger...

En kompis till mig hade bättre tur, hans Define R4 chassi är utan anmärkning. Inköpt från en annan ÅF.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snedr4:

Nu är jag riktigt irriterad. Var inne kl 10.00 hos ÅF och fick mitt chassi utbytt till ett nytt. Och nej... den ÅF jag handlade av har inte möjlighet att själva kvalitetstesta alla chassi de säljer om nu någon undrar över det.

Passformen på skiten är ännu värre! De översta usb och ps2 uttagen går ej att använda med io-plåten isatt.

Samma sneda moderkortsplåt!!!

Detta är TREDJE!!! chassiet som är defekt!

Snr: 3513RTL0916063337

Börjar bli jävligt trött på detta. Nu får fan Fractal Design buda ett kvalitetskontrollerat nytt chassi med företagspaket till dörren.

Duger skiten bara till måltavla för hagelgevärsskytte?

Mailar Fractal Design så får vi se vad de säger...

En kompis till mig hade bättre tur, hans Define R4 chassi är utan anmärkning. Inköpt från en annan ÅF.

Eller inte.
Riktlinjerna när det kommer till reklamationsrätten visar att ÅF har rätt att försöka åtgärda problemet 3gånger. Du har ingen direkt reklamationsrätt mot fabrik/tillverkare utan då pratar man om fabriksgaranti.

Har byggt i både R3 och R4. Inte haft några problem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eller inte.
Riktlinjerna när det kommer till reklamationsrätten visar att ÅF har rätt att försöka åtgärda problemet 3gånger. Du har ingen direkt reklamationsrätt mot fabrik/tillverkare utan då pratar man om fabriksgaranti.

Har byggt i både R3 och R4. Inte haft några problem.

Du har rätt i det du säger. Men vill man inte tappa i goodwill så kan man kanske se annorlunda på saken.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snedr4:

Du har rätt i det du säger. Men vill man inte tappa i goodwill så kan man kanske se annorlunda på saken.

Personligen känner jag inte att du förtjänar något pga goodwill utan jag tolkar nog det mesta du har gjort skadar Fractal Designs varumärke mer än nödvändigt.

Du har ju inte heller någon faktiskt data på utbredningen på detta problem och att gå ut med den information på det sätt som du har gjort kan även leda till skadestånd.
Förtal är inte den bästa åtalspunkten.

Tycker du ska ta tre djupa andetag, räkna till tio och låta Fractal ta hand om detta. Det är trots allt deras problem, det är inget kritiskt problem och de kommer med största sannolikhet lösa detta på ett jättebra sätt. Att sitta och gapa på ett par forum under en helg ger ju inte fractal design någon direkt möjlighet att följa upp på detta.
Det tar ju minst 1-2veckor att få en bra bild på det och hur fabrikanten ser på problemet. (Bara tänk på kommunikationen över olika tidszoner).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin