Permalänk

Hejsan! Min fläktkontroller till mitt Node 304 har gått sönder och det medför ju självfallet att mina fläktar låter mycket mer pga att de jag inte har någon kontroll över dem. Finns det något sätt att få tag på en ny?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 3.4 GHz | Asus R9 280x Direct CU II Top | Asus P8H77-I mITX | Corsair CX 600M 80+ | A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB + 840 EVO Basic 250GB + 1 TB WD | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Node 304

Permalänk
Medlem

Har ni funderat på att göra Define XL R2 i vitt som övriga i Definefamiljen?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svalle:

Har ni funderat på att göra Define XL R2 i vitt som övriga i Definefamiljen?

Ett svar jag hittade från i höstas: #13918069

För lite volymer därför enbart en färg, tydligen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ett svar jag hittade från i höstas: #13918069

För lite volymer därför enbart en färg, tydligen.

Ah, ok, tack.
Finns ju i svart och titanium. Men får se om svaret har ändrats

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Kan du svara på om R5 är planerat i alla fall?

Gillar Enthoo primos och H440s lösning med separat kammare för PSU:n. Hade varit trevligt att se i en R5:a

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det skulle vara schysst om R5'an (om den nu är planerad) hade tre 140 mm fläktar i fronten och ta bort 5.25 platserna, som i NZXT H440W Silent Ultra ! Också att alla fläktplatser kan kopplas in i samma fläktkontroll, just nu går det endast att ha 3 i R4'an

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel Core i7 4970K 4.8 GHz OC (Haswell) CPU-Kylare: Kelvin S36 Moderkort: ASUS Z87-PLUS ATX GPU: Gigabyte 970 G1 + NZXT G1 med NZXT X41 Gpu kylarePSU: Corsair 850W RM series HDD: 2x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Ram: A-Data 16GB (4x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION Skärm: Acer G276HLAbid

Permalänk
Medlem

Eller åtminstone ett val om man vill ha 5.25 platserna eller en fläkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel Core i7 4970K 4.8 GHz OC (Haswell) CPU-Kylare: Kelvin S36 Moderkort: ASUS Z87-PLUS ATX GPU: Gigabyte 970 G1 + NZXT G1 med NZXT X41 Gpu kylarePSU: Corsair 850W RM series HDD: 2x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Ram: A-Data 16GB (4x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION Skärm: Acer G276HLAbid

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBaldEagle:

Hejsan! Min fläktkontroller till mitt Node 304 har gått sönder och det medför ju självfallet att mina fläktar låter mycket mer pga att de jag inte har någon kontroll över dem. Finns det något sätt att få tag på en ny?

Har samma problem som han dock kan jag jag enbart köra på lägsta läge och sen har jag ett ARC R2.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av TheBaldEagle:

Hör av dig till supporten, support@fractal-design.com

Skrivet av svalle:

Ah, ok, tack.
Finns ju i svart och titanium. Men får se om svaret har ändrats

Vi har i nuläget inga planer på vit Define Xl

Skrivet av Selo:

Kan du svara på om R5 är planerat i alla fall?

Gillar Enthoo primos och H440s lösning med separat kammare för PSU:n. Hade varit trevligt att se i en R5:a

Vi kollar alltid på möjligheten att uppdatera våra produkter.

Separat kammare är trevligt, men ganska platskrävande. Vi valde att gå ifrån det på Define XL R2 (XL R1 hade separat nederkammare), men det kan hända att vi gör något åt det hållet igen.

Skrivet av KJbonden:

Det skulle vara schysst om R5'an (om den nu är planerad) hade tre 140 mm fläktar i fronten och ta bort 5.25 platserna, som i NZXT H440W Silent Ultra ! Också att alla fläktplatser kan kopplas in i samma fläktkontroll, just nu går det endast att ha 3 i R4'an

Absolut, att hitta saker att göra istället för 5.25"-platser är nog något vi tittar en hel del på i nuläget.

Skrivet av Jycklo:

Har samma problem som han dock kan jag jag enbart köra på lägsta läge och sen har jag ett ARC R2.

Kontrollera att den gula kabeln sitter i ordentligt i molex-kontakten till PSUn, förmoligen har den pinnen petats ut. Om inte det löser problemet, kontakta support@fractal-design.com.

Permalänk
Medlem

Front Audio glapp R4

Hej!
Jag har ett Define R4, tyvärr har front audio (hörlursutgången) börjat glappa rejält.
Finns det utbytes “kontak/frront ” så byter jag den själv.
Mvh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av apoh:

Hej!
Jag har ett Define R4, tyvärr har front audio (hörlursutgången) börjat glappa rejält.
Finns det utbytes “kontak/frront ” så byter jag den själv.
Mvh

Kontakta support@fractal-design.com så skickar de ut ett nytt kretskort med posten.

Permalänk
Medlem

Några planer på en sidopanel till Node 804 utan fönster? Kanske rentav erbjuda panelerna med lättare ljuddämpning i stil med Define Minis?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jycklo Visa inlägg

Kontrollera att den gula kabeln sitter i ordentligt i molex-kontakten till PSUn, förmoligen har den pinnen petats ut. Om inte det löser problemet, kontakta support@fractal-design.com.

Fick kontakta dem ang. detta då det inte funkar alls Tack för tipset iaf. Mvh Jycklo

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Defekt Fractal Design Newton R2 1000W?

Nätaggregatets fläkt ger ifrån sig ett konstigt ljud vid drift. Nätaggregatet har suttit i ett Define R3 i flera års tid men har enbart gett ifrån sig detta oljud vid uppstart av datorn d.v.s. de första 3-5 minuterna men den senaste veckan har nätaggregatet låtit konstant vid drift.

Igår bytte jag chassi till ett Define XL R2 och nu har jag fått nog av oljudet. Jag har spelat in ett videoklipp för att demonstrera oljudet för er, nätaggregatet sitter självfallet korrekt monterat i vanliga fall. Så som nätaggregatet presenteras i videoklippet är inte så jag normalt hanterar det.

Nätaggregatet är köpt 2009-12-29 av Dustin Home och jag vill gärna ha ett utlåtande från er - Fractal Design - här i tråden.
Går detta på garantin? Om inte, varför? Detta är inget behagligt ljud att stå ut med och jag har trots allt köpt ert f.d. "flaggskepp".

Jag förstår att ärendet måste hanteras med hjälp av Dustins kundservice men vill som sagt gärna höra vad ni säger om ärendet först.

Jag har även videoklipp där man kan höra hur det låter när nätaggregatet sitter korrekt monterat i chassit, kan länka på begäran.

Permalänk
Medlem

Har noterat att Fractal Design har uppdaterat, eller lanserat en ny, Core-serie: Core X5. Med Core 1500, Core 2500, Core 3500 och Core 3500 Window.

T.ex. Core 3500.

Trevligt. Kommer det fler nyheter på Computex?

Permalänk

Hej Fractal design. Såg för ett tag sedan att ni lanserat Define R4 i en helsvart modell, (blackout edition) har två korta frågor angående den modellen, När dyker den upp i Sverige? Och kan man efter-beställa en Windowed sidepanel till define R4 black pearl och tro att den passar i blackout? Såg någonstans att blackout endast fanns utan fönster.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Nya Core-serien ser betydligt bättre ut!

Jag har nyligen köpt ett Node 304 och jag måste säga att den vita LEDen som blinkar är alldeles för stark! Även om den är riktad nedåt så är ljuset ifrån när den träffar mitt vita skrivbord oerhört distraherande.

Inte svårt att åtgärda själv, men inför kommande revisioner borde ni verkligen byta det mot en mindre intensiv LED...

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Nätaggregatets fläkt ger ifrån sig ett konstigt ljud vid drift. Nätaggregatet har suttit i ett Define R3 i flera års tid men har enbart gett ifrån sig detta oljud vid uppstart av datorn d.v.s. de första 3-5 minuterna men den senaste veckan har nätaggregatet låtit konstant vid drift.

Igår bytte jag chassi till ett Define XL R2 och nu har jag fått nog av oljudet. Jag har spelat in ett videoklipp för att demonstrera oljudet för er, nätaggregatet sitter självfallet korrekt monterat i vanliga fall. Så som nätaggregatet presenteras i videoklippet är inte så jag normalt hanterar det.

Nätaggregatet är köpt 2009-12-29 av Dustin Home och jag vill gärna ha ett utlåtande från er - Fractal Design - här i tråden.
Går detta på garantin? Om inte, varför? Detta är inget behagligt ljud att stå ut med och jag har trots allt köpt ert f.d. "flaggskepp".

Jag förstår att ärendet måste hanteras med hjälp av Dustins kundservice men vill som sagt gärna höra vad ni säger om ärendet först.

Jag har även videoklipp där man kan höra hur det låter när nätaggregatet sitter korrekt monterat i chassit, kan länka på begäran.

https://www.youtube.com/watch?v=TNZwr9TrxJk

Jag är inte förvånad.

Tyvärr så står inte fractal för kvalité (äger ett chassi från dom och det är hyfsat, men deras agg är inte bättre kvalité än chassit).

Hör av dig direkt till dom, här svarar dom rätt sällan oftast. Går på svenska eller engelska.

http://www.fractal-design.com/home/contact-us

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu har jag tillfälligt bytt ut mitt Fractal Design Newton R2 1000W mot ett Fractal Design Integra R2 750W i väntan på att Dustin Home och Fractal Design skall höra av sig angående mitt inlägg lite längre upp här i tråden.

Nu har jag ett nytt problem att lösa... det nya nätaggregatet piper när jag rör min mus. Använder jag inte musen så hörs det inget oljud. Varför är det så? Det nätaggregatet som sitter i min dator nu är helt nytt och således oanvänt sedan tidigare.

Kan jag lämna tillbaka det hos återförsäljaren då det köptes för bara några dagar sedan? Eller måste det också skickas iväg till någon verkstad och felsökas? Jag vill helst slippa att köpa ett TREDJE nätaggregat för att min dator skall fungera felfritt.

Uppdatering:

Skrivet av kevvs:

https://www.youtube.com/watch?v=TNZwr9TrxJk

Dustin och Fractal Design har nu löst ärendet åt mig efter att jag kontaktat respektive kundservice och förklarat mitt problem. Jag kommer att få ett nytt nätaggregat av Dustin på garantin. Det defekta nätaggregatet (Newton R2 1000W) skickas tillbaka. Stort tack till Niklas L. på Dustin för all support i detta ärende.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Nu har jag tillfälligt bytt ut mitt Fractal Design Newton R2 1000W mot ett Fractal Design Integra R2 750W i väntan på att Dustin Home och Fractal Design skall höra av sig angående mitt inlägg lite längre upp här i tråden.

Nu har jag ett nytt problem att lösa... det nya nätaggregatet piper när jag rör min mus. Använder jag inte musen så hörs det inget oljud. Varför är det så? Det nätaggregatet som sitter i min dator nu är helt nytt och således oanvänt sedan tidigare.

Kan jag lämna tillbaka det hos återförsäljaren då det köptes för bara några dagar sedan? Eller måste det också skickas iväg till någon verkstad och felsökas? Jag vill helst slippa att köpa ett TREDJE nätaggregat för att min dator skall fungera felfritt.

Uppdatering:

Dustin och Fractal Design har nu löst ärendet åt mig efter att jag kontaktat respektive kundservice och förklarat mitt problem. Jag kommer att få ett nytt nätaggregat av Dustin på garantin. Det defekta nätaggregatet (Newton R2 1000W) skickas tillbaka. Stort tack till Niklas L. på Dustin för all support i detta ärende.

Hoppas det löser sig, med det andra agget och det nya inte är defekt. Kan vara lite olika orsak till coil whine. Så som kombo av moderkort/grafikkort, med vist agg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas det löser sig, med det andra agget och det nya inte är defekt. Kan vara lite olika orsak till coil whine. Så som kombo av moderkort/grafikkort, med vist agg.

Skall byta moderkort nu när 4790K släpps.. Jag har googlat problemet och kommit fram till ungefär detsamma som du berättar. Men saken är att mitt förra nätaggregat (Newton R2 som nu skall returneras) inte lät något. Det är ju mitt nya Integra R2 som gör oljud? Även om det är i kombination av moderkort/grafikkort så är det ju nätaggregatet som är problemet?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Iom lanseringen av de nya Core-chassin så kan man inte hitta Core 1000 på er hemsida under Core längre.
Betyder detta att Core 1000 är EoL?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design, har en fråga/lite feedback till ett designval i era chassin. HDD vaggor handlar det om.

Erat koncept bygger på att man monterar en HDD med gummibussningar på en HDD tray och sedan glider in i en stapel. Det är fel och orsakar vibrationer. HDDn bör monteras bestämt på HDD trayen och själva HDD trayen har gummibussningar som vibrationsdämpar direkt mot stapeln.

Kika på Lian Li's kompakta och helt vibrationsdämpande system där man bara skruvar på fyra skruvar med vibrationsdämpande gummibussning och slidar in den i stapeln. Tar mindre plats, vibrationsdämpar betydligt bättre, och helt ärligt talat är enklare att montera.

Varför har ni valt HDD trays som många andra tillverkare? Har ni glömt bort att dem flesta stoppar in 3-4 mekaniska diskar för lagring? Även om chassit är tyst i sig så stör vibrationer av mekaniska diskar något enormt. Varför använda en mindre effektiv design? Vill ni inte kopiera Lian Li? Har Lian Li patent på den lösningen? Varför använder ni och många andra Trays som inte hindrar vibrationer?

Permalänk

Hej, När man mejlar supporten är det Svenska eller engelska som gäller då?

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1650 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberduck:

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberduck:

Supporten tar emot både svenska och engelska meddelanden.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Supporten tar emot både svenska och engelska meddelanden.

Ok tack då vet jag, jag skrev både och ^^

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce GTX 1650 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) / 1600MHz / CL10
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb

Permalänk

Hej fractal design.
Mailade eran support för över 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något typ av svar. Står bara "being processed".
Har ni mkt att göra just nu eller kan det ha blivit något fel och jag borde maila om?

Mvh Filip

Visa signatur

Permalänk
Fractal Design

Hej alla!

Vi ber om ursäkt för det detta mycket sena svar, vi skall försöka bättra oss i framtiden!

Skrivet av Solaris:

Några planer på en sidopanel till Node 804 utan fönster? Kanske rentav erbjuda panelerna med lättare ljuddämpning i stil med Define Minis?

Tack för din feedback! I nuläget har vi inga färdiga planer på fönsterlös Node 804, men vi har fått en del önskemål och vi överväger saken.

Skrivet av Skogsmard:

Hej Fractal design. Såg för ett tag sedan att ni lanserat Define R4 i en helsvart modell, (blackout edition) har två korta frågor angående den modellen, När dyker den upp i Sverige? Och kan man efter-beställa en Windowed sidepanel till define R4 black pearl och tro att den passar i blackout? Såg någonstans att blackout endast fanns utan fönster.

R4 Blackout är för närvarande enbart tillgänglig i Nordamerika, troligen kommer den inte introduceras i Europa. I Tyskland finns dock R4 PCGH-edition, som är nästan likadan fast med stängd topp-panel, den bör gå att beställa till Sverige med relativt lindrig fraktkostnad.

En lös fönster-sidopanel passar perfekt, allt är målat i samma fabrik.

Skrivet av Kilroy:

Nya Core-serien ser betydligt bättre ut!

Jag har nyligen köpt ett Node 304 och jag måste säga att den vita LEDen som blinkar är alldeles för stark! Även om den är riktad nedåt så är ljuset ifrån när den träffar mitt vita skrivbord oerhört distraherande.

Inte svårt att åtgärda själv, men inför kommande revisioner borde ni verkligen byta det mot en mindre intensiv LED...

Kul att höra att du gillar nya Core!

Vad gäller Node 304 så är den tyvärr lite väl ljus mot blanka bord/bänkar, särskilt i svag belysning, men ljuset behövs för att vara synligt i motsatta omständigheter. Eventuellt kan vi framöver skicka med en adapterkabel med inbyggd resistor, i stil med fläktars låghastighetskabel.

Skrivet av DavidtheDoom:

Iom lanseringen av de nya Core-chassin så kan man inte hitta Core 1000 på er hemsida under Core längre.
Betyder detta att Core 1000 är EoL?

Skrivet av str8forthakill:

Hej Fractal Design, har en fråga/lite feedback till ett designval i era chassin. HDD vaggor handlar det om.

Erat koncept bygger på att man monterar en HDD med gummibussningar på en HDD tray och sedan glider in i en stapel. Det är fel och orsakar vibrationer. HDDn bör monteras bestämt på HDD trayen och själva HDD trayen har gummibussningar som vibrationsdämpar direkt mot stapeln.

Kika på Lian Li's kompakta och helt vibrationsdämpande system där man bara skruvar på fyra skruvar med vibrationsdämpande gummibussning och slidar in den i stapeln. Tar mindre plats, vibrationsdämpar betydligt bättre, och helt ärligt talat är enklare att montera.

Varför har ni valt HDD trays som många andra tillverkare? Har ni glömt bort att dem flesta stoppar in 3-4 mekaniska diskar för lagring? Även om chassit är tyst i sig så stör vibrationer av mekaniska diskar något enormt. Varför använda en mindre effektiv design? Vill ni inte kopiera Lian Li? Har Lian Li patent på den lösningen? Varför använder ni och många andra Trays som inte hindrar vibrationer?

Tack för din feedback!

Lian-li's lösning (under förutsättning att vi tänker på samma variant) är mycket elegant, men tyvärr inte helt fraktsäker. Då en betydande del av våra chassin säljs som färdiga datorer så måste de klara postens/speditörens ibland ganska ovarsamma hantering, vilket innebär att allt måste gå att skruva helt fast.

Skrivet av Cyberduck:

Hej fractal design.
Mailade eran support för över 3 dagar sedan och har fortfarande inte fått något typ av svar. Står bara "being processed".
Har ni mkt att göra just nu eller kan det ha blivit något fel och jag borde maila om?

Mvh Filip

Jag hoppas du fått svar vid det här laget, annars bör du definitivt maila om. Supporten har som mål att svara inom 48 timmar, men ibland kan helgdagar, sjuka barn eller annat komma i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vad gäller Node 304 så är den tyvärr lite väl ljus mot blanka bord/bänkar, särskilt i svag belysning, men ljuset behövs för att vara synligt i motsatta omständigheter. Eventuellt kan vi framöver skicka med en adapterkabel med inbyggd resistor, i stil med fläktars låghastighetskabel.

Även i fullt solljus mot mattsvart musmatta som underlag är den för högintensiv för att jag inte ska störa mig på den, och då är den 2 meter till vänster i linje med mitt tangentbord, så väldigt långt ut i mitt periferiseende.