5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Spotify > Groovshark

Men jag sitter ändå på grooveshark därför att jag inte har lust att betala för premium (än)

Jag tycker det inte är värt det, förresten vad då Vorbis? Högsta bitraten är 320 kbps väl, det luktar mp3...

Jag skulle definitivt vilja ha FLAC streaming, något jag skulle vilja säga till alla artister är att FUCK SKIVBOLAGEN OCH BÖRJA PUBLICERA SJÄLVA!

Jag vet flera som gör så genom spotify och visst de kanske inte får sina låtar på album, säljer dem i skivbutiker och går åt som smör i solsken. Däremot får de ensamma bestämma hur de vill sprida sin musik och har kontroll, framförallt över sina pengar som dom förtjänar.

Vill ge Timbuktu lite credd också!

De använder ogg vorbis och kör man premium så kan man lyssna på musik i deras "extreme" kvalite vilket är 320kbs. Du kan dock inte bara jämföra mp3 320kbps och ogg vorbis 320kbps. Med olika filformat som har olika sätt att skära i originalfilerna får du också olika ljud. Vad jag vet är ogg vorbis erkänt bättre än Mp3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Youtube är gratis, funkar bra när man sitter vid datorn.

Youtube har dock inte speciellt hög kvalitet på sitt ljud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tycker också Spotify är rätt värdelöst... Dom måste ha något seriöst fel på sin nätkod. Satt på en buss å ville lyssna igenom en ny skiva jag nyligen hade köpt men inte hunnit rippa än, så loggade på Spotify på mobilen för att lyssna den vägen istället (har Premium, som jag vanligen bara använder på datorn). Sagt och gjort satte jag igång plattan, men det var helt lönlöst att försöka lyssna. Hade hyfsad mottagning över 3G men det hjälpte inte. Den stannade upp och skulle buffra hela tiden! Kunde lyssna kontinuerligt i kanske 20 sekunder i taget som mest. Till slut gav jag upp och ringde hem, bad min bror att rippa skivan åt mig och skicka den för att se om det gick bättre. Det tog mig 20 minuter att ladda ner skivan som är på dryga 65 minuter, sen kunde jag lyssna (i MP3 med VBR V0-kvalité, troligen högre än vad Spotify hade, men det är ju svårt att jämföra OGG med MP3) igenom hela skivan. Alltså kunde jag tanka ner 65 minuter musik på en tredjedel av tiden, men Spotify lyckades inte streama den till mig i realtid... Därför har jag avinstallerat Spotify från min telefon! Mottagningen låg för övrigt hela tiden på 2-3 pinnar, både när jag försökte streama och laddade ner...

//wall of text ends.

Lär dig skillnad på kass 3G mottagning och netcode, som egentligen inte ens är issuet här.

"Acronym for Network Code. The part of a game or application that handles the communication between the clients, server and/or peers."

Vad är det för fel på deras kommunikation då, är det komprimeringen, eller det faktum att du inte kunde spela din musik vid det tillfället. Om många personer skulle ha det problemet, bör det inte vara ett uppmärksammat ärende då? Visserligen ingen slutsats jag bör ta, men gör det ändå.

Om du är ute efter "dynamik" och känsla, ja gå tillbaka till LP-skivor isåfall. Enkla och rippa, supersmidigt att ha med sig ut på joggingrundan.

Du skriver att du hade 2-3 pinnar, i relation till vad? 100 pinnar? Hade din ISP några tillfälliga fel för tillfället?

Fast förvisso, det är ju enkelt att slänga lite skit på en tjänst du inte längre använder.

Permalänk
Medlem

Spotify är väl bra för gemene man, utan krav på kvalité och som lyssnar på det som är allmänt erkänt. I andra fall finns det bara en sak att göra, som man gjort i alla tider - tanka!

Själv kombinerar jag. Spotify duger när jag inte orkar slänga ihop nån specifik spellista av de låtar jag själv har. Annars föredrar jag en hederlig gammal mp3:a direkt ifrån mina egna gömmor.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Alternativ till Spotify = Grooveshark

Personligen har jag låtarna lagda på hårddisken och har sedan en spellista på Winamp där jag spelar dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

//wall of text ends.

Lär dig skillnad på kass 3G mottagning och netcode, som egentligen inte ens är issuet här.

"Acronym for Network Code. The part of a game or application that handles the communication between the clients, server and/or peers."

Vad är det för fel på deras kommunikation då, är det komprimeringen, eller det faktum att du inte kunde spela din musik vid det tillfället. Om många personer skulle ha det problemet, bör det inte vara ett uppmärksammat ärende då? Visserligen ingen slutsats jag bör ta, men gör det ändå.

Om du är ute efter "dynamik" och känsla, ja gå tillbaka till LP-skivor isåfall. Enkla och rippa, supersmidigt att ha med sig ut på joggingrundan.

Du skriver att du hade 2-3 pinnar, i relation till vad? 100 pinnar? Hade din ISP några tillfälliga fel för tillfället?

Fast förvisso, det är ju enkelt att slänga lite skit på en tjänst du inte längre använder.

Läste du ens mitt inlägg? Bara för att det är långt kan du inte gissa dig till vad som stod där. Jag skrev det så långt för att utförligt beskriva hela processen (vilket jag kände var nödvändigt, annars skulle jag få massa frågor om var det si, var det så, gjorde du det?) Men det tycks ha fått motsatt effekt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strukt:

Jag skulle gärna streamat FLAC. Har du något alternativ?

WiMp HiFi is the answer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Bara jag som fortfarande är fast i 90-talet och använder Winamp med respektive MP3?

Winamp med respektive FLAC!

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Antar att du behöver skriva av dig? För det finns ingen lösning på det du skriver om. Bara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Läste du ens mitt inlägg? Bara för att det är långt kan du inte gissa dig till vad som stod där. Jag skrev det så långt för att utförligt beskriva hela processen (vilket jag kände var nödvändigt, annars skulle jag få massa frågor om var det si, var det så, gjorde du det?) Men det tycks ha fått motsatt effekt...

Jag läste, och jag förstår vad du menar. Men du kan inte skylla det på netcode utan att ha belägg för ett sådant uttalande.

Sen kan jag kanske inte hålla med om att det var utförligt, men det är ju OT.

Permalänk
Medlem

WIMP!

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

För 3 år sedan skulle jag säga precis som du...

Har dock ändrat mig på grund av hur smidigt det har blivit. Appen till android är "okej" nu kan man göra bra mycket mer än första versionen ( tack och lov!! ) Dock är den inte perfekt, och en bra widget som är gjord för högupplösta skärmar vore ju inte helt fel kan man tycka.

Om vi ska vara ärliga, när det kommer till portabelt ljud. Dvs i din mobil. Så är ofta gemene mans hörlurar, och mobiltelefon sämre än vad ljudkvaliten är. Förutsatt att du laddar ner din playlist i högsta kvalitet med premium.

Ljudkvaliten är inte lika bra som .flac som du rippar själv från CD.. Men med allt brus och annat oljud som man får stå ut med när man är på språng kommer du inte märka av skillnaden speciellt mycket. Vågar nog påstå att i ett blindtest med en mobiltelefon och ett par okej lurar så kommer du inte märka någon skillnad.

Jag har rippat alla mina skivor till .flac, jag köper fortfarande vinyl och CD, har bra utrustning för att lyssna på det hemma. .. Men ibland får man ställa sin stolthet åt sidan. Vill du ha en smidig lösning som fungerar på många enheter och som är väldigt vanlig i sverige vilket gör det smidigt att dela spellistor osv... Ja då får du använda spotify.

Vill du ha absolut bästa kvalitet så kan du fetglömma att använda din mobiltelefon och hörlurar från beats.

Permalänk

Är det ingen som lyssnar på sina CD skivor längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag läste, och jag förstår vad du menar. Men du kan inte skylla det på netcode utan att ha belägg för ett sådant uttalande.

Sen kan jag kanske inte hålla med om att det var utförligt, men det är ju OT.

Jag undrar verkligen det. Det är ju nätkoden jag beskyller eftersom att HTTP (som jag senare laddade ner den rippade versionen över) plockade ner hela skivan (så jag kunde lyssna utan avbrott) över samma anslutning, med lika bra/dålig mottagning. Därför utgår jag från att nätkoden suger. Men du kanske menar att det är något annat? Typ massa anslutningar som går parallellt i bakgrunden på Spotify medans man lyssnar? :S

Sen sa jag för övrigt inte att jag slutade använda tjänsten, bara avinstallerade appen. Använder det fortfarande på datorn (som jag skrev i första inlägget)

Permalänk
Medlem

Saknade många av "mina" låtar på wimp när jag provade det för ett år sen men kan vara värt ett nytt försök !

Har inga problem med den "dåliga" kvaliten på spotify, går mest i bakgrunden när jag är på jobbet.
Har även provat hemma, liten skillnad hörs i hörlurarna (AKG headset) men jag får större skillnad av en hörlursförstärkare så det är högre prioriterat.
Inte jämfört med FLAC till mina högtalare, men så länge jag inte lyssnar aktivt på musiken duger premium bra !
Då stör jag mig mer på vattenmärkningen som någon tidigare påpekade i tråden.

Jag sammanfattar spotify premium som good enough, utan tvekan värt 99:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Tittade runt lite på deras hemsida och läste detta.

Citat:

WiMP HiFi är ett WiMP Premium-abonnemang med lossless ljudkvalitet för dig med iOS, Android, Sonos, Bluesound, Squeezebox eller AirPlay

Är det detta abonnemang man måste köpa (199 kr/månad) för att få lossless kvalité via dator eller gäller detta bara för iPhone osv?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

edit: rage dump som var onödig

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag undrar verkligen det. Det är ju nätkoden jag beskyller eftersom att HTTP (som jag senare laddade ner den rippade versionen över) plockade ner hela skivan (så jag kunde lyssna utan avbrott) över samma anslutning, med lika bra/dålig mottagning. Därför utgår jag från att nätkoden suger. Men du kanske menar att det är något annat? Typ massa anslutningar som går parallellt i bakgrunden på Spotify medans man lyssnar? :S

Sen sa jag för övrigt inte att jag slutade använda tjänsten, bara avinstallerade appen. Använder det fortfarande på datorn (som jag skrev i första inlägget)

Jag lägger bemärkelse på senare, vilket får mig att anta att du inte var kvar i samma geografiska område, inte längre satt på en buss som förflyttade sig - samt med kanske bättre, eller sämre 3G mottagning. Senare innebär även att eventuella belastningsproblem hos ISPn kan vara lösta. Kan till och med vara en annan mast du blev ansluten till för att distribuera belastningen.

Sen skall jag berätta en hemlighet, anledningen till att det buffrade så mycket för dig var för att Spotify i smyg kollade på dina mobilkameror, samt laddade upp alla dina filer från mobilen till deras NSA server.

/foliehatt på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att spotify är ett utmärkt koncept och det va spotify som fick mig att sluta tanka ner musik från TPB, på grund av enkelheten och att jag tycker att det är okej att betala 99kr i månaden för den musiken som finns där. Jag har sällan känt att jag har saknat en låt. Tänk om hollywood skulle skapa en liknande tjänst? Då skulle de inte behöva klaga på TPB hela jävla tiden! Och kom inte och säg att Voddler/ViaPlay finns, för om man tycker att det är dåligt utbud på spotify, då ska man se dessa tjänster...

Däremot tycker jag att det SUGER att man måste ha facebook för att kunna ha spotify. Har aldrig känt mig så arg i hela mitt liv! Åt helvete med facebook!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag lägger bemärkelse på senare, vilket får mig att anta att du inte var kvar i samma geografiska område, inte längre satt på en buss som förflyttade sig - samt med kanske bättre, eller sämre 3G mottagning. Senare innebär även att eventuella belastningsproblem hos ISPn kan vara lösta. Kan till och med vara en annan mast du blev ansluten till för att distribuera belastningen.

Sen skall jag berätta en hemlighet, anledningen till att det buffrade så mycket för dig var för att Spotify i smyg kollade på dina mobilkameror, samt laddade upp alla dina filer från mobilen till deras NSA server.

/foliehatt på.

Ja, det är klart att det är saker som kan diffa hit och dit, men det hade jag knappast kunna påvisa i den situationen, därför använder jag "pinnar" som exempel då det är det bästa jag har att gå på. Telefonen visade i vilket fall hela tiden "3G" och 2-3 pinnar (som sagt, bästa precisionen jag hade för tillfället)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banänäbrääken:

Är det ingen som lyssnar på sina CD skivor längre?

Jo förfan, jag!
Cd och vinyl plus att jag har över 3 000 album rippade i lossless på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ja, det är klart att det är saker som kan diffa hit och dit, men det hade jag knappast kunna påvisa i den situationen, därför använder jag "pinnar" som exempel då det är det bästa jag har att gå på.

Kom inte med argument som saknar verklighetsförankring isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Kom inte med argument som saknar verklighetsförankring isåfall.

Jag gjorde en jämförelse (aldrig hävdat att det var fakta, bara min negativa upplevelse) och faktumet kvarstod att HTTP gav mig musiken i perfekt format minst 3 gånger snabbare än Spotify. Då antalet pinnar var ungefär samma hela tiden och telefonen hela tiden visade "3G" tycker jag inte det borde ha diffat så enormt.

Permalänk
Medlem

Iofs, spotifys brister skiter majoriten av kunderna i då de mest vill höra musiken. Jag känner en kompis som hade premium och inte körde i 320 kbps, han visste inte ens om att han kunde

Kanske oftast så ger spotifys kunder blanka fan i bristerna då de fått sig några öl också

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av siggen:

Däremot tycker jag att det SUGER att man måste ha facebook för att kunna ha spotify. Har aldrig känt mig så arg i hela mitt liv! Åt helvete med facebook!

Fast det kan du?

Do I need Facebook to have a Spotify account?

No, you don't need Facebook to use Spotify. You can choose your own Spotify username and password on the signup page.

If you create your Spotify account without Facebook, you can still connect the two later. Just open your Preferences and scroll down to the Social Network section.

Källa: https://support.spotify.com/se/learn-more/faq/#!/article/Why-...

Permalänk
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Ingen tvingar dig till att använda Spotify. Utan deras initiativ så skulle alla vara tvungna att köpa låtar från iTunes eller något liknande (vilket är betydligt värre)... Kör på WiMP eller Qobuz om du vill ha bättre ljudkvalité.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk

Kan ju använda annat som grooveshark eller pandora

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder itube på mobilen? Där kan jag få i princip vad jag vill, när jag vill, hur jag vill, reklamfritt, använder inte internet (endast första gången). Streamar från mobilen till datorn om jag vill höra det där! Använder spotify då o då

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Det finns många band jag saknar i Spotify. Och som jag även förmodar aldrig kommer hamna där, exempel är Led Zeppelin. Ett band jag älskar, som fortfarande inte finns och som sagt förmodligen ej någonsin kommer komma dit heller. Men det får jag leva med, det finns mycket annat och jag tycker det är en mycket smidig tjänst, kör premium så det går att ha i luren när man är ute och går, eller sitter i bilen.

Hade alla mina favoritband/musiker funnits i Spotify, så hade jag kört det på heltid förmodligen. Jag har spelat filer i FLAC och från Spotify, och jag är inte en av dem som hör en sån markant skillnad att jag helt enkelt dumpar Spotify för att FLAC filer lät så otroligt mycket bättre.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

Skaffa Wimp. Gratis och bra ljud, du får lyssna i evighet!

https://wimpmusic.se/wweb/index/

Kvalitet? >> https://wimp.zendesk.com/entries/22905468-Vilken-ljudkvalitet...

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio