Traderas omdömes-funktion ett skämt?

Permalänk
Medlem

Traderas omdömes-funktion ett skämt?

Hallå! Gjorde nyss en affär på tradera där jag vann en auktion gällande en Intel E6300. Säljaren skrev i auktionen att processorn skulle skickas inom 24h. Jag gjorde överföringen samma dag som auktionen avslutades (förra onsdagen) och det bör ha tagit 1 bankdag för pengarna att komma fram (torsdag). Idag, tisdag, fick jag processorn. Oavsett om det tog 1 extra bankdag (av vilken anledning det nu skulle göra det?) så har det tagit mer än 24h.

I auktionen stod det även såhär:

Citat:

Har skickat processorer i över 3 år så jag vet hur man skyddar den bäst.
jag erbjuder alltid 30 dagars garanti på mina auktioner tiden räknas från auktionens avslut sedan 30 dagar efter.
Gäller endast inom 30 dagar och bara om det är fel på den.

Jag fick hem processorn inlindad i ett halvt ark av vanligt hushållspapper, nedstoppad i ett enkelt vadderat kuvert. Detta är ju absolut inte korrekt sätt att skicka en processor på. Även om det i detta fallet handlar om småpengar så hävdar jag att det är falsk marknadsföring av säljaren.

Jag reflekterade självklart detta i omdömet, med resultatet att jag själv får ett negativt omdöme tillbaka där det står att jag är "otålig" och "oseriös". Jag medger, det handlade om småpengar och det tog inte flera veckor innan varan kom - men det är en principsak. Säljaren utgav sig för att hålla en viss standard som han sedan inte nådde upp till, bara för att ge mig ett negativt omdöme när han själv fått pengar direkt.

Tycker ni att traderas omdömes-funktion fungerar bra, eller är det bara ett sätt att kvittera eller ge igen, baserat på vad andra ger en själv för omdöme?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Omdömesfunktionen har potential att fungera bra och har gjort det tidigare, men nu vet jag inte längre..

Det är allt för många idioter, som kränger grejer nu för tiden.

Fick ett moderkort i en plastpåse...

Fick en jacka skickad i en plastpåse och jag påpekade detta i omdömet, då påsen var sönderriven och även jackan kunde blivit det.
Nä, jackor är inte ömtåliga och billigare frakt med påse kommer det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hämndomdömen är standard på tradera. ger du ett negativt omdöme så får du ett negativt omdöme tillbaka, ofta fult med lögner. Nu tycker jag nog att du gott kunde löst detta med säljaren utan att ge ett negativt omdöme men det är rött löjligt att ge hämndomdömen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hur vet du hur lång tid frakten tog då? om pengarna kom in på torsdag, han skickar varan inom 24 timmar (fredag) så är det sedan bara två arbetsdagar kvar. Hade du förväntat dig att absoluta maxtiden för frakt av varor är en dag?

Att det var förpackat sådär kan jag fatta, men det andra tycker jag att säljaren har rätt i när han kallar dig otålig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Brorsan köpte en kastyxa förut, den kom inlindad i en willys påse med lite packtejp runt. iof inte ömtåligt men...

Permalänk
Medlem

Med drygt 2200 omdömen i bagaget vill jag påstå att omdömessystemet på Tradera fungerar bra, såvida man använder det med omdöme (!)

Jag anser att man som säljare har ett stort ansvar att vara tydlig i sin auktionstext för att redan där slå undan alla tvivel om varans skick och hur den hanterats, eventuella kvarvarande garantier och extra tillbehör skall framgå, kvitton, manualer och kartonger skall naturligtvis redovisas.

Som säljare är det också viktigt att vara mycket tillmötesgående och hjälpsam vid problem, hellre en vara i retur än ett negativt omdöme,
kunden har alltid rätt eftersom du tjänar på det i längden, tjurskallighet och uppkäftighet är inget framgångsrecept hur dum i huvudet kunden än må vara.
Fäller man ut taggarna direkt och kastar skit vid ett klagomål så förtjänar man faktiskt ett negativt omdöme då man visat på ovilja och oförmåga att lösa tvister, ingen säljare jag skulle vilja handla av.

Hur otroligt bortskämd med internetbutikernas snabba leveranser måste man vara om man förutsätter att paketet är på väg redan samma dag som pengarna kommit in? jag är MYCKET tydlig i mina auktioner med att det tar någon dag innan jag packat och skickat varan.

edit, glömde:
Packa varan så som ni själva skulle vilja ta emot en vara, allt annat är dumt.

Permalänk
Medlem

Om du betalade på onsdag och du säger att det tog minst en bankdag att få pengarna, då när han kommer hem efter jobbet på torsdagen när posten är stängd så är det lite svårt att skicka produkten förrens tidigast fredagen, så att du fick processorn på tisdagen är fullt rimligt och inget du ska lämna negativt omdöme över.
Sen att CPU var dåligt förpackat, det är något du ska ta upp med säljaren FÖRST innan du lämnar negativt omdöme för att försöka lösa det hela. Nej du, det är såna som dig som inte hör hemma på Tradera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lupak:

Med drygt 2200 omdömen i bagaget vill jag påstå att omdömessystemet på Tradera fungerar bra, såvida man använder det med omdöme (!)

Toché!

Köper man begagnade grejer på Tradera så ligger det lite i sakens natur att allt inte blir perfekt alltid. Jag skulle själv aldrig skicka en processor invirad i ett papper och det tycker jag inte är förlåtligt. Hade det resulterat i en trasig processor hade jag nog reagerat, men så länge det funkar så får man nöja sig med att tala om för säljaren att han/hon kan göra bättre nästa gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Hur vet du hur lång tid frakten tog då? om pengarna kom in på torsdag, han skickar varan inom 24 timmar (fredag) så är det sedan bara två arbetsdagar kvar. Hade du förväntat dig att absoluta maxtiden för frakt av varor är en dag?

Att det var förpackat sådär kan jag fatta, men det andra tycker jag att säljaren har rätt i när han kallar dig otålig.

Skrivet av muSashi:

Om du betalade på onsdag och du säger att det tog minst en bankdag att få pengarna, då när han kommer hem efter jobbet på torsdagen när posten är stängd så är det lite svårt att skicka produkten förrens tidigast fredagen, så att du fick processorn på tisdagen är fullt rimligt och inget du ska lämna negativt omdöme över.
Sen att CPU var dåligt förpackat, det är något du ska ta upp med säljaren FÖRST innan du lämnar negativt omdöme för att försöka lösa det hela. Nej du, det är såna som dig som inte hör hemma på Tradera.

Skrivet av giplet:

Toché!

Köper man begagnade grejer på Tradera så ligger det lite i sakens natur att allt inte blir perfekt alltid. Jag skulle själv aldrig skicka en processor invirad i ett papper och det tycker jag inte är förlåtligt. Hade det resulterat i en trasig processor hade jag nog reagerat, men så länge det funkar så får man nöja sig med att tala om för säljaren att han/hon kan göra bättre nästa gång.

Jag mailade igår och frågade, varpå han själv sa att den skickades igår, måndag. Det var givetvis inte någon lång tid att vänta och jag har egentligen inget problem med det. Men när han i auktionen skriver själv att varan skickas inom 24h efter betalning så ska man kunna förvänta sig att han lever upp till det, om han nu vill ha ett gott omdöme.

Och vad löser saken att säga till om en dåligt packad vara när den redan har kommit fram? Det är ju bara idiotiskt. Visst får man kontakta säljaren innan man lämnar ett negativt omdöme om en vara inte fungerar, för att sen lösa det. Men här handlar det om ett omdöme på hans sätt att hantera de varor han säljer och rentav utger sig för att kunna hantera "bra" med flera års erfarenhet - vilket uppenbarligen är ren bullshit.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Toché!

Köper man begagnade grejer på Tradera så ligger det lite i sakens natur att allt inte blir perfekt alltid. Jag skulle själv aldrig skicka en processor invirad i ett papper och det tycker jag inte är förlåtligt. Hade det resulterat i en trasig processor hade jag nog reagerat, men så länge det funkar så får man nöja sig med att tala om för säljaren att han/hon kan göra bättre nästa gång.

Problemet är att det kan bli ESD-skador, vilket kanske inte märks med en gång.. kan dröja månader.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Får räkna med att visa är stressade också, själv köpte jag en P3 900MHz men fick bara kylaren.. Påpeka det per mail och han insåg att processorn låg kvar hemma.. Han skickade den till mig gratis, men la in pengar på kontot för frakt plus en hundring till en kebabpizza

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara ignorera tradera omdömet och prata med personen ifråga istället. Ibland ställer de upp på att dela ut sitt telefonnummer och då kan man ringa och prata med dem, då vet man om de är seriösa osv. Dessutom kan man prata lite om varan och hur dom tänkt skicka det om man vinner auktionen.

Det visar att du som köpare är seriös och det visar att säljaren är seriös.

Som sagt jag ignorerar omdömessystemet helt och hållet på tradera...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det blir lite "hämnd" att lägga ett dåligt omdöme tillbaka till den andra parten. Jag tar omdömena med en stor nypa salt, om inte säljaren i fråga har väldigt många. I det fallet kan man anta att han kan sin sak.

Detta är nog bästa omdömet jag sett på Tradera:

Permalänk
Medlem

Jag tycker principen med omdömen är bra men har märkt att det inte riktigt fungerar optimalt. Själv så har jag 5 av 5 i omdömesbetyg och är väldigt mån att behålla den där 5:an. Tyvärr gör det ju att jag inte vågar ge negativt omdöme fast det kan finnas skäl för det just för att jag riskerar att få ett hämndomdöme. Jag tycker Tradera borde kunna ta bort uppenbara hämndomdömen men det kanske är svårt?

Permalänk
Medlem

Att förhindra hämndomdömen vore ju trivialt, så jag antar att de vill ha det som det är.

Anta: när man ger ett omdöme syns det inte direkt, men den berörda parten vet att ett omdöme gjorts. Den har säg en vecka på sig att i sin tur ge ett omdöme tillbaka. När båda gett sina omdömen, eller när veckan gått, syns båda omdömena. Då skulle du inte kunna ge "tit for tat" såvida parterna handlar med varandra flera gånger, vilket ändå är en helt annan situation.

Möjligheten man förlorar är när det första dåliga omdömet verkligen är oförtjänt och det är det man vill klaga på, men det kanske ändå skulle lösas bättre med att man vid varje dåligt omdöme får ge en kommentar som syns vid omdömet som en möjlighet att försvara sig. Pajkastning är ju bara destruktivt.

Permalänk
Inaktiv

Varför är det så dåligt att sicka den inlindad i papper? Papper är en mycket bra isolator så risken för ESD skador är mycket låg, det är också ganska styvt vilket hjälper mot stötar.

Det hade givetvis vara bättre att skicka de i den lilla plastförpackningen den såldes i, men papper har ungefär samma egenskaper som antistatpåsar (rosa), dvs dåliga ledare. ESD påsar (silvriga) är lite annorlunda och leder mycket bra, så det inte uppstår spänningskillndaer någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniyou:

Att förhindra hämndomdömen vore ju trivialt, så jag antar att de vill ha det som det är.

Anta: när man ger ett omdöme syns det inte direkt, men den berörda parten vet att ett omdöme gjorts. Den har säg en vecka på sig att i sin tur ge ett omdöme tillbaka. När båda gett sina omdömen, eller när veckan gått, syns båda omdömena. Då skulle du inte kunna ge "tit for tat" såvida parterna handlar med varandra flera gånger, vilket ändå är en helt annan situation.

Möjligheten man förlorar är när det första dåliga omdömet verkligen är oförtjänt och det är det man vill klaga på, men det kanske ändå skulle lösas bättre med att man vid varje dåligt omdöme får ge en kommentar som syns vid omdömet som en möjlighet att försvara sig. Pajkastning är ju bara destruktivt.

Det där var ett riktigt bra förslag. Har du framfört det till Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Papper är en mycket bra isolator så risken för ESD skador är mycket låg, .

Det är just det faktum att den är en bra isolator som gör den så dålig,
alla ESD-produkter är dissipativa vilket innebär att de sakta och lugnt laddar ur alla spänningar som byggs upp och naturligtvis då hindrar nya spänningar att byggas upp.

Papper är som du skrev en bra isolator och kan därigenom ha en ganska hög laddning jämfört med omgivningen, vid hög luftfuktighet är det oftast svårladdat (beror på papperstyp om man skall vara petig) är det däremot en mycket torr miljö går det fort att bygga upp laddning, oavsett vilket är det direkt olämpligt.
Det behöver inte alls vara blixtar och dunder eller ens kännas i fingarna eller håret för att en ESD-skada skall kunna uppkomma.

Permalänk
Medlem

Ett omdömmessystem där jag först kan se vad jag fått för omdömme och sedan lämna ett omdömme blir tandlöst. Omdömmena borde inte synas förens bägge parter lämnat av varandra oberoende kommentar.

Köpte en bok, fick vänta i 2v innan jag fick den. Lämnade ett negativt omdömme på den punken. Fick givetvis negativt omdömme tillbaka, fast jag betalade samma dag, sökte säljaren 2 gånger via mail. Saknar helt förtroende för det där systemet.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem

Olycklig utformning av trådrubrik kontra omröstningsfrågan eftersom de frågar två helt olika saker. Läser man rubriken och svarar utifrån det blir svaret tvärtom mot vad man egentligen tycker i omröstningen. Bara vänligt påpekande.

Tradera och speciellt omdömessystemet är helt värdelöst med hämndomdömen som oftast är rena lögner. Tradera vill inte göra något åt det (och jag har pratat både länge och väl med dem) och satsar sina resurser på att höja olika avgifter och t ex börja med förifyllda bud som stör mer än det hjälper som några exempel nyligen.

De obligatoriska hämndomdömena har gjort att jag inte gett omdöme alls i många fall där säljaren inte uppfyllt sina åtaganden eftersom jag i princip varje gång fått röda hämndomdömen om att jag inte betalt i tid (eller andra lögner) trots att jag utan undantag alltid gör banköverföring samma dag jag har inbetalningsuppgifterna. Alltså finns det många riktigt usla säljare på Tradera med jättefina omdömen eftersom inte många köpare är intresserade att att få hämndomdömen som inte återspeglar verkligheten.

Som sagt har jag kontaktat Tradera varje gång och trots att jag kan visa att pengarna förts över direkt rycker Tradera på axlarna och säger att det är mellan mig och säljaren. Ta betalt för tjänsten vill de dock göra ändå!

Resultatet? Jag använder i princip inte Tradera längre från att ha varit en flitig användare sedan 2003. Ebay är det som gäller numera eftersom den sköts professionellt och med både säljarens och köparens intresse i fokus. Att Ebay som numera äger Tradera accepterar en så mycket lägre standard på Tradera begriper jag inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar omdömedns systemet då man får ett hum på hur seriös säljaren är.

Jag fick också en cpu inlinad i toa papper en gång btw.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Självklart finns det rötägg o hämndomdömmen osv. Men tänk till lite själv på situationen.
- Har du frågat säljaren när han/hon kommer att skicka varan?
- Har du frågat säljaren hur han/hon kommer att packa och skydda varan vid transport och förmedlat att du vill att den packas/skyddas på ett speciellt sätt?
- Har du kollat igenom säljarens omdömmen som andra lämnat? Här borde man ju kunna se om det förekommer ett mönster med dåliga omdömmen ang bristande skydd vid packning, dåliga varor, fördröjningar osv.

Själv så säljer jag bara prylar och jag packar och skyddar varan ordentligt (lägger på kostnaden på fraktpriset) och försöker alltid vara kommunikativ och tydlig. Har aldrig råkat ut för några dåliga omdömmen.

tyvärr kan man ju heller inte förutsätta och förvänta sig att alla tycker, tänker och beteer sig på samma sätt som en själv. Vi är människor med olika erfarenheter, bakgrund, personligheter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniyou:

Att förhindra hämndomdömen vore ju trivialt, så jag antar att de vill ha det som det är.

Anta: när man ger ett omdöme syns det inte direkt, men den berörda parten vet att ett omdöme gjorts. Den har säg en vecka på sig att i sin tur ge ett omdöme tillbaka. När båda gett sina omdömen, eller när veckan gått, syns båda omdömena. Då skulle du inte kunna ge "tit for tat" såvida parterna handlar med varandra flera gånger, vilket ändå är en helt annan situation.

Möjligheten man förlorar är när det första dåliga omdömet verkligen är oförtjänt och det är det man vill klaga på, men det kanske ändå skulle lösas bättre med att man vid varje dåligt omdöme får ge en kommentar som syns vid omdömet som en möjlighet att försvara sig. Pajkastning är ju bara destruktivt.

Mycket elegant och enkel idé som skulle kunna fungera!

Skrivet av robie76:

Självklart finns det rötägg o hämndomdömmen osv. Men tänk till lite själv på situationen.
- Har du frågat säljaren när han/hon kommer att skicka varan?
- Har du frågat säljaren hur han/hon kommer att packa och skydda varan vid transport och förmedlat att du vill att den packas/skyddas på ett speciellt sätt?
- Har du kollat igenom säljarens omdömmen som andra lämnat? Här borde man ju kunna se om det förekommer ett mönster med dåliga omdömmen ang bristande skydd vid packning, dåliga varor, fördröjningar osv.

Själv så säljer jag bara prylar och jag packar och skyddar varan ordentligt (lägger på kostnaden på fraktpriset) och försöker alltid vara kommunikativ och tydlig. Har aldrig råkat ut för några dåliga omdömmen.

tyvärr kan man ju heller inte förutsätta och förvänta sig att alla tycker, tänker och beteer sig på samma sätt som en själv. Vi är människor med olika erfarenheter, bakgrund, personligheter....

Jag kollar alltid igenom omdömen på en säljare! Tillåter en viss "procent" negativa omdömen, då liknande situationer som jag själv nu varit med om kan hända.

Men i detta fallet utgav säljaren sig för att vara kompetent och att han skickar snabbt. Jag visste väl mer eller mindre i förhand att jag skulle få något inlindat i toapapper eller liknande, men så länge inte produkten går sönder är jag nöjd. Det jag reagerat på är säljarens "hämdomdöme" när jag påpekat med en negativ kommentar att han inte lyckats hålla sin egen standard.

Jag har heller aldrig fått annat än väldigt nöjda kunder då jag själv agerat säljare på tradera, men om jag nu inte skulle nå upp till den standard jag utlovar så skulle jag även bita i det sura äpplet och ta ett negativt omdöme.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ringer varningsklockor redan vid "Har skickat processorer i över 3 år så jag vet hur man skyddar den bäst."
Vem skriver så? Troligen någon som inte har koll alls. Människor som överdriver hur duktiga dom är på att skicka en processor, vilket givetvis inte kräver någon egentlig eftertanke men försöker få det att se ut som att dom "vet" något hemligt, vet troligen inte ett skit.

Synd att Traderas omdömessystem är så bristfälligt, det hade jag ingen aning om. Får bli ebay i fortsättningen, att öppna för hämdomdömen är ju som att be om bråk, har Tradera inte använt internet undrar jag?

Permalänk

Förstår inte riktigt vad problemet är du fick din vara och den fungerar.
Han har lagt upp en bild på en packad processor... http://www.tradera.com/intel-duo-core-e6300-2m-1-86-ghz-s775-fint-skick--auktion_301821_195763027

Om du hade läst igenom omdömena så hade du sett på sida 3 att han skickar i toapapper och i en vadderad påse.

Det här med frakttiden är bara löjligt det också, han skriver att skickar inom 24timmar vilket du får ta med en nypa salt, och sen i ditt omdöme skriver du att varan inte kom inom 24 timmar...

Traderas omdömes system tycker jag fungerar hyfsat och kanske hade det mått bra av någon uppdatering men det är inte nödvändigt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Problemet är att många säljare sätter i system att lämna omdöme efter att köparen har lämnat omdöme.
När jag säljer så försöker jag lämna omdöme när jag skickar varan, köparen har uppfyllt sin del av avtalet genom att betala (i tid).

Tradera bör införa antingen att omdömena är dolda tills båda parter har lämnat sitt omdöme som Rocklets föreslår eller att säljaren tvingas att lämna omdöme först.

Tycker dock att OP gott hade kunnat dra iväg ett mail till säjaren och uttryckt sitt missnöje innan han lämnade negativt omdöme. Man gör ju ändå en affär med en medmänniska och ibland kan omständigheterna ändras.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeffeNo.1:

Förstår inte riktigt vad problemet är du fick din vara och den fungerar.
Han har lagt upp en bild på en packad processor... http://www.tradera.com/intel-duo-core-e6300-2m-1-86-ghz-s775-fint-skick--auktion_301821_195763027

Om du hade läst igenom omdömena så hade du sett på sida 3 att han skickar i toapapper och i en vadderad påse.

Det här med frakttiden är bara löjligt det också, han skriver att skickar inom 24timmar vilket du får ta med en nypa salt, och sen i ditt omdöme skriver du att varan inte kom inom 24 timmar...

Traderas omdömes system tycker jag fungerar hyfsat och kanske hade det mått bra av någon uppdatering men det är inte nödvändigt enligt mig.

Nej, jag skrev att han inte levde upp till frakt-tiden (vilket självklart syftar till det han skrivit i sin egen auktion). Saken är fortfarande den att han inte levt upp till sina egna löften och därmed inte gjort sig värdig av ett positivt omdöme. Inget som sägs i efterhand kan gottgöra det. En bra säljare hade sagt till innan och berättat att varan inte kan skickas inom den lovade tiden, p.g.a. vilken anledning det nu kan finnas. Då hade läget varit ett annat. Men min upplevelse av säljaren är helt enkelt inte bra, men vad har han för anledning att ge mig ett negativt omdöme - annat än av hämndlystnad?

Skrivet av tomle:

Tycker dock att OP gott hade kunnat dra iväg ett mail till säjaren och uttryckt sitt missnöje innan han lämnade negativt omdöme. Man gör ju ändå en affär med en medmänniska och ibland kan omständigheterna ändras.

Som jag sagt tidigare, vad kunde ändrats av att jag tagit kontakt med säljaren? Varan hade redan kommit fram och saken är att han inte höll det han lovade i auktionen. Då gör man sig värdig ett negativt omdöme - så enkelt är det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather