Permalänk

Tele2 mobiltbredband

Hej!
Min far bytte från telia till tele2 mobiltbredband och det är verkligen det sämsta köp vi gjort!

Eftersom att vi i får familj spelar hyfsat mycket och är uppkopplade ofta så räcker inte internetet till...
Vi har XL mobila med 80mb/s

Både jag och min far har ringt in till telia flera gånger för att kunna lösa detta men dom säger att det inte går att byta till fast bredband eftersom att vi sa upp vårt fasta med telia...

Detta internet blir väldigt dyrt eftersom att vi får lägga till mer surf varje månad och deg är 150kr för 5g surf, och det tar slut på bara någon dag:/

Så jag vänder mig till er!
Är det någon av er som har tips på att inte överbelasta det eller byta alternativ??!!
Enormt tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Märkligt att ni inte kan få tillbaka det fasta från Telia. Vi själva hade Telia och gick över till Tele2 mobilt, men vi sa väl inte direkt upp Telia utan hade 2 internetuppkopplingar att använda oss utav. På senare tid tröttnade även vi på begränsningarna och kopplade istället in Telia igen, tycker ändå det borde vara möjligt för er att kopplas upp igen, dem kanske kräver öppningsavgift men borde ju gå kan man tycka.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Han sa inte upp telefonen också? Om detta är vad telia menar med fast, krävs för att få ADSL/VDSL via telia vad jag vet.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Jag har själv en vän som sitter på detta! Jag skulle rekomendera att få tillbaka ADSL alternativt dra in fiber! 3G/4G är inget man ska använda för att spela eller dylikt det är sjuka svarstider!

Men om ni inte har "klippt" sladden in i huset så ska det gå att få tillbaka! annars kan jag rekomendera universal telekom, dom har bra pris på ADSL internet!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Han sa inte upp telefonen också? Om detta är vad telia menar med fast, krävs för att få ADSL/VDSL via telia vad jag vet.

Så är ej fallet. Man kan ha internet utan telefoni. Avskaffades rätt så länge sedan. Skulle tippa på minst 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag har själv en vän som sitter på detta! Jag skulle rekomendera att få tillbaka ADSL alternativt dra in fiber! 3G/4G är inget man ska använda för att spela eller dylikt det är sjuka svarstider!

Men om ni inte har "klippt" sladden in i huset så ska det gå att få tillbaka! annars kan jag rekomendera universal telekom, dom har bra pris på ADSL internet!

Beror helt och hållet på vad för slags signal man får på 4G. Jag har 20ms svarstid på mitt 4G och ca 50ms på mitt ADSL.
Det går aldeles utmärks att spela på 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Beror helt och hållet på vad för slags signal man får på 4G. Jag har 20ms svarstid på mitt 4G och ca 50ms på mitt ADSL.
Det går aldeles utmärks att spela på 4G

Problemet ar snarare datamangden du far med ett mobilt bredband. Speciellt idag nar flera operatorer har kommit pa att det kostar, och darfor begransat mangden data du kan anvanda(Telenor Large, 10-50mbit/s och 12 gb surf i manaden.) Mina foraldrar har Tele2 XL och det funkar fint nar det bara ar mina foraldrar. Men sa fort hela familjen kommer pa besok, med varsin smartphone och ett par laptops sa gar det at fort.

Vad var telias anledning till att ni inte kan fa tillbaka ADSL?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

4g kan aldrig ersätta en hem lina om man gör mycket mer än bara surf och lite youtube på nätet räcker ju med en stor update av ett spel så är en stor del av 4g trafiktaket slut. Och så länge telefonledningen finns kvar och ingen har plockat ut dsl utrustningen ifrån telestationen så går det självklart att skaffa adsl igen. Däremot så kommer ni knappast slippa undan tele2 abb och kostnad under tiden. Så om ni fortsätter med skojbredbandet via 4g för som det är idag så finns det inget bättre namn på det så skulle ja börja kolla med mätprogram på era datorer vad det är som drar bandbredden mest och därmed kanske sluta använda det bandwith monitor är en bra början att googla på.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cabraja:

Så är ej fallet. Man kan ha internet utan telefoni. Avskaffades rätt så länge sedan. Skulle tippa på minst 10 år.

Nja, beror väl på vem som äger teleskåpet? Om Telia äger det går det säkert men om en konkurrent äger det så vill de att platserna i skåpet används fullt ut så man får in max med "hyra" för platsen.

Men visst, man KAN...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Pappa bara sa upp telia interenettet alltså, så vi fick telefon och internet från tele 2...

Blir dyrt med tele2 när man får lägga till data hela tiden!

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Hur ska man få ADSL/VDSL?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olsson1996:

Hur ska man få ADSL/VDSL?

Man komtaktar en teleoperatör och beställer det, har man inte telefon så går det ändå men det tillkommer en kostnad för "kablarna" så prisskillnaden blir liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man komtaktar en teleoperatör och beställer det, har man inte telefon så går det ändå men det tillkommer en kostnad för "kablarna" så prisskillnaden blir liten.

Okej! Men när jag gör detta så kommer jag då alltså ha 2 internet? Eftersom att det ej går att bryta avtalet på 2 år med tele2...

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ha flera internetanslutningar, man väljer sedan villken man vill använda antingen manuellt eller automatisk, nackdelen är att det kostar mera, men inget hindrar att du har flera olika anslutningar så länge du vill betala för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sitter i exakt samma sits som olsson1996. Mina 80gig tog slut på bara några dagar! Ringer Tele2 och förklarar att säljaren lovade att 80gigg skulle räcka och att jag vill häva köpet. "Går inte, du har skrivit ett avtal" blev svaret. Tydligen kan en säljare från Tele2 lova vad som helst, för har du bara skrivit på så är du körd. Om du inte har spelat in samtalet med säljaren kan du inte bevisa något. Där emot har Tele2 bevis på att du har skrivit under:(

Ni får nog, som jag stå ut med eländet i 24mån.

Permalänk

Glömde en sak. Jag ska testa att skriva till http://telekomradgivarna.se/ och se om dom kan hjälpa mig. (det är gratis) Ni kanske skulle göra detsamma. Får de in flera anmälningar kanske de inser att något är fel. Jag anser att jag har blivit lurad....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av körvgubben:

Sitter i exakt samma sits som olsson1996. Mina 80gig tog slut på bara några dagar! Ringer Tele2 och förklarar att säljaren lovade att 80gigg skulle räcka och att jag vill häva köpet. "Går inte, du har skrivit ett avtal" blev svaret. Tydligen kan en säljare från Tele2 lova vad som helst, för har du bara skrivit på så är du körd. Om du inte har spelat in samtalet med säljaren kan du inte bevisa något. Där emot har Tele2 bevis på att du har skrivit under:(

Ni får nog, som jag stå ut med eländet i 24mån.

Du kan ju alltid anmäla dem till konsumentverket för vilseledande marknadsföring om du har nått "bevis" i form av tex en "luddig" annons där de pratar om fri obegränsad surf eller liknande svammel. det har ju en del operatörer gjort när de haft ett trafiktak runt 10Gbyte/månad, då är det ju roligt med 4g när det fungerar i kanske 15 minuter om man skulle råka få full fart och utnyttjar det

Jag tror det vore bra om fler anmälde när det finns sakliga anledningar så att operatörerna får mer bassning av konsumentverket/PTS och man ska kanske också klaga mer "officiellt" när täckningskartorna inte stämmer, det har ju diskuterats om att lagstifta om täckningskartorna och det verkar tyvärr som operatörerna behöver piskas för att bättra sig.

Själv bytte jag elleverantör i höstas, blev lovad "billigare" och jo det blev några öre/kWh visade det sig men det kom inga fakturor på de 2 först räkningarna så de tog påminnelseavgift på 2 x 50 kr så hela den eventuella vinsten första året försvann där, jädra tomtar tycker jag om sånt och teleoperatörerna är inte direkt bättre, luddig marknadsföring/fulspel är ett gissel för oss som konsumenter.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av körvgubben:

Glömde en sak. Jag ska testa att skriva till http://telekomradgivarna.se/ och se om dom kan hjälpa mig. (det är gratis) Ni kanske skulle göra detsamma. Får de in flera anmälningar kanske de inser att något är fel. Jag anser att jag har blivit lurad....

Nja, telekområdgivarna fungerar inte riktigt så. De ger råd, vägleder dig utan kostnad.
De kommer inte att driva ett ärende. Man får då vända sig till sin konsumentombudsman eller ARN.

En annan fråga: när du säger att säljarna LOVAT dig att 80 gig skulle räcka, vad sa du att du gjorde då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

När jag beställde mitt ADSL från telia så blev jag sagd att man va tvungen ha fast telefon oxå (Hade tele2 först, blev avstängt pga hemtelefon försvann)
Så beställde adsl 24 + billigaste telefon (kväll/helg 29.- mån) och 30spänn i månaden är ju inte mkt om man tänker sig den inbakad i adsl räkningen^^

Nu blir det som tur 100/100 för 9.- mer sammanlagt via fiber Nog enda positiva med att flytta till stan

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Nja, telekområdgivarna fungerar inte riktigt så. De ger råd, vägleder dig utan kostnad.
De kommer inte att driva ett ärende. Man får då vända sig till sin konsumentombudsman eller ARN.

En annan fråga: när du säger att säljarna LOVAT dig att 80 gig skulle räcka, vad sa du att du gjorde då?

Spela onlinespel, streama film (netflix mm), jobba och vanlig surf. Hela familjen då alltså.

Permalänk

Nu har jag skickat mitt ärende till Telekområdgivarna. Får se vad deras bedömning blir i saken. Jag har ingen aning om vad detta ger även om de håller med mig. Detta var en rekommendation från ARN att skriva till dem, och jag hoppas att fler som drabbats gör likadant som jag.

Permalänk
Skrivet av körvgubben:

Nu har jag skickat mitt ärende till Telekområdgivarna. Får se vad deras bedömning blir i saken. Jag har ingen aning om vad detta ger även om de håller med mig. Detta var en rekommendation från ARN att skriva till dem, och jag hoppas att fler som drabbats gör likadant som jag.

ska göra exakt likadant !

Permalänk

olsson, ser du någon skillnad på hastigheten nu och innan. Innan Tele2 sänkte sina abb. till max 60Mbit kom jag ofta upp i runt 45-55Mbit. (rekordet ligger på 77Mbit!). Men nu ligger jag konstant på 20-35Mbit. Aldrig över 35.

Permalänk
Skrivet av körvgubben:

olsson, ser du någon skillnad på hastigheten nu och innan. Innan Tele2 sänkte sina abb. till max 60Mbit kom jag ofta upp i runt 45-55Mbit. (rekordet ligger på 77Mbit!). Men nu ligger jag konstant på 20-35Mbit. Aldrig över 35.

Först hade vi 25-50mbit men nu har vi xl 70-80mbit men absolut ingen skillnad i hastighet, endast att man får mer att surfa för! :/