LG:s ultrabreda bildskärm 34UM95 med QHD-upplösning på väg till Sverige

Permalänk
Melding Plague

LG:s ultrabreda bildskärm 34UM95 med QHD-upplösning på väg till Sverige

På CES 2014 visade LG en ny ultrabred bildskärm med hela 3 440 x 1 440 pixlar på 34 tum. Nu är modellen på väg till svenska återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande!
Höjd som en 27" 16:9 men ned mer yta på bredden.

Den här har jag spanat en hel del på senaste två veckorna. Undrar om den klarar 60hz på ett tillfredsställande sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Har varit riktigt sugen på 21:9-skärm ett tag nu. Denna hade utan tvekan varit väldigt trevlig, men kommer knappast lägga 10k på en skärm.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Tänk er Eyefinity/Surround med detta O-O

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem

Mmm... älskar min egna Dell U2913WM och den passar perfekt bredvid en 23 tums skärm, nästa exakt samma höjd på båda två skiljer några millimeter.

Och 34-tum 21:9 passar perfekt bredvid 27-tum 16:9 skärm.
Det hade varit en riktigt häftig setup. Får vänta och se Dell's modell dock och de hur det blir med backlight bleeding osv, ju större skärm ju mer besvär.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ddaniel91:

Har varit riktigt sugen på 21:9-skärm ett tag nu. Denna hade utan tvekan varit väldigt trevlig, men kommer knappast lägga 10k på en skärm.

One can dream tho ;).
Näe, det är väl som du säger. Jag kommer inte heller lägga 10k på en skärm. Hade den kostat 5k hade jag troligen lagt en beställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Varför fortsätter man fjanta med ultralåga monitorer, patetikskt skämt med 1440 på höjden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

LG:s ultrabreda bildskärm 34UM95 med QHD-upplösning på väg till Sverige

QHD är väl 2560x1440?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hannorden:

Tänk er Eyefinity/Surround med detta O-O

Inte nå vidare realistiskt att kunna driva alla de skärmarna med så hög upplösning. Eller det går kanske men det är inte ett dugg intressant för mig.

Jag ser snarare fördelen i att kunna ha hög upplösning och bred skärmyta utan att behöva ha alla jäkla skarvar som uppstår mellan skärmarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför fortsätter man fjanta med ultralåga monitorer, patetikskt skämt med 1440 på höjden.

Smaken är väl som baken i denna fråga. "Patetiskt skämt" är väl lite väl trångsynt? Jag är intresserad av just detta iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag blev bra sugen i alla fall

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Behövs fler billigare kvalitets 2560x1600 . Det är mellansteget till bra 4K skärmar i 10-20K regionen.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Inte nå vidare realistiskt att kunna driva alla de skärmarna med så hög upplösning. Eller det går kanske men det är inte ett dugg intressant för mig.

Jag ser snarare fördelen i att kunna ha hög upplösning och bred skärmyta utan att behöva ha alla jäkla skarvar som uppstår mellan skärmarna.

Jag anser inte att detta skulle vara något bra val till detta ändamål. Detta var bara en tanke jag fick i huvudet

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

QHD är väl 2560x1440?

Stämmer. Men man brukar också felaktigt kalla de där ultrabreda 29-tummarna för fullHD trots de är 2560x1080. Det är mer EQHD (extended quad high definition) och EFHD (extended full high definition), men en sådan term finns inte tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Intressant om prislappen vart lägre... lite småsugen på dessa skärmar med liknande upplösningar o byta ut mina tre skärmar. Får se vad det står i skattepapperna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför fortsätter man fjanta med ultralåga monitorer, patetikskt skämt med 1440 på höjden.

Periferiseende, lättare att se en bred bild än en hög, om man sitter nära. Vilket man ju gör vid datorn. det är iaf vad jag tror.

Kul med en IPS panel och hög upplösning, tråkigt pris men det blir väll REA tids nog. skulle vara kul att testa en skärm i detta utförande i dagligt bruk och se om det kan vara ett alternativ till nuvarande skärm.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Intressant skärm. Länge varit nyfiken på 21:9 formatet. Vore ännu bättre om W8 kunde starta 2 "desktop" så slipper man använda lg/annan mjukvara för att dela upp skärmen. Vore mumsigt ha netflix app+2 "desktop" öppna bredvid varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Intressant skärm lite för dyr bara, -3000Kr så ok.

Permalänk
Medlem

vore intressant om det kunde motsvara min 30 " på höjden men med 21/9 på bredd saknas några tum & upplösning för att vara värt att uppgradera

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Folk lägger 10K på ett grafikkort varför inte 10K på en skärm som håller betydligt längre?

Skrivet av ddaniel91:

Har varit riktigt sugen på 21:9-skärm ett tag nu. Denna hade utan tvekan varit väldigt trevlig, men kommer knappast lägga 10k på en skärm.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Folk lägger 10K på ett grafikkort varför inte 10K på en skärm som håller betydligt längre?

Och köpa 2 (kanske tom 3) bra skärmar ligger ju där någonstans med Det verkar inte heller folk ha problem med.
Men 10k är precis vad som känns för mig

Permalänk

Övervägde på att köpa en 21:9 skärm sist, eftersom den "bland annat ska passa särskilt bra till video- och mediaproduktion".
Detta var ju då innan jag insåg att all media idag är i 16:9 (t.ex Youtube, tv spel och serier). Och man vill ju inte göra liksom Apple och satsa på framtiden blockera Flash som nu, 7 år senare, fortfarande är mer eller mindre standard.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Folk lägger 10K på ett grafikkort varför inte 10K på en skärm som håller betydligt längre?

Utan tvekan finns det folk som lägger 10k på grafikkort, till och med köper flera stycken för 10k styck. Men eftersom jag, tillsammans med min plånbok, inte har möjlighet att göra något sådant kommer jag varken att spendera 10k på ett grafikkort eller en skärm

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewLänder:

Övervägde på att köpa en 21:9 skärm sist, eftersom den "bland annat ska passa särskilt bra till video- och mediaproduktion".
Detta var ju då innan jag insåg att all media idag är i 16:9 (t.ex Youtube, tv spel och serier). Och man vill ju inte göra liksom Apple och satsa på framtiden blockera Flash som nu, 7 år senare, fortfarande är mer eller mindre standard.

All media är garanterat att ta i, men mycket av all mainstreammedia (film exkluderat) är 16:9, likväl passar 21:9 bättre till produktionen än 16:9 pga mer plats på skärmen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bara börja spara då nudlar all the way

Skrivet av ddaniel91:

Utan tvekan finns det folk som lägger 10k på grafikkort, till och med köper flera stycken för 10k styck. Men eftersom jag, tillsammans med min plånbok, inte har möjlighet att göra något sådant kommer jag varken att spendera 10k på ett grafikkort eller en skärm

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Stämmer. Men man brukar också felaktigt kalla de där ultrabreda 29-tummarna för fullHD trots de är 2560x1080. Det är mer EQHD (extended quad high definition) och EFHD (extended full high definition), men en sådan term finns inte tyvärr.

Vet inte om du själv har kommit på uttrycken eller tagit dem från en annan sida. Men då myntar vi dem här på sweclockers så kanske det sprider sig

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vet inte om du själv har kommit på uttrycken eller tagit dem från en annan sida. Men då myntar vi dem här på sweclockers så kanske det sprider sig

Det är garanterat inte unikt, men jag kom termen själv under tiden jag svarade. Svårt att tro att med tanke på att ordet extended har använts flera gånger innan t.ex XGA som är förkortningen för 1024x786 och står för 'extended graphic array'. Så det ska väl vara XFHD och XQHD om ska följa gamla standarder till punkt och pricka. Men för att förstöra det hela så har även order 'wide' använts t.ex WXGA. Så termen kan alltså också vara WFHD och WQHD. Damnit... jag lämnar det valet till intelligentare individer. ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Stämmer. Men man brukar också felaktigt kalla de där ultrabreda 29-tummarna för fullHD trots de är 2560x1080. Det är mer EQHD (extended quad high definition) och EFHD (extended full high definition), men en sådan term finns inte tyvärr.

EQHD Passar inte riktigt då QHD är 2560x1440, och extended syftar på utökad... Extended brukar syfta på antalet vertikala pixlar, inte horisontella tror jag. Så något i stil med UWFHD eller UWUXGA borde vara mer korrekt. (UW = Ultra Wide; FHD = Full High Definition, UXGA = Ultra eXtended Graphics Array)

Eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Oj vad man känner sig nöjd när man investerade i en HP LP3065 och två syskon á HP LP2065 hösten 2008.
4960x1600, woot.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ojoj vilken intressant skärm.. ! underbart att plugga och spela på denna! Står dock 5ms grått till grått.. Kan det bli för slött för att spela på? Var länge sen jag hade med skärmar att göra utöver mina laptopskärmar

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid