Hej,
Jag installerade idag en 256GB Plextor M5M mSata-SSD i min V5-573G där jag nu kör Windows 8.1 på. Jag tänkte att jag skriver ned vad jag gjorde om någon annan vill göra samma sak med denna laptop. Det blev en rejäl skillnad i fart med OS på SSD kan jag säga. Nedanstående sker självklart på egen risk.
1. Börja med att ha ett USB-minne till hands. Minst 16GB krävs.
2. Starta upp datorn, logga in i Windows och starta Acer Recovery och skapa en ”Factory Default Backup” som lagras på USB-minnet. Denna process tar cirka 30 minuter.
3. För att skruva fast mSata-disken kommer du att behöva en (1) skruv som är likadan som de skruvar som håller fast bottenplattan fast lite kortare. Jag hittade en som passade från en gammal HP-laptop. Du måste skruva fast kortet/disken!
4. Stäng av datorn, dra ur strömsladden och vänd den upp och ner och skruva ur alla skruvar. Pilla bort locket försiktigt. Det behövs inget verktyg för att ta bort bottenplattan när skruvarna är borta. Denna process är enkel.
5. Sätt i mSata-disken och skruva fast den med skruven. Ungefär som att sätta i ett RAM-minne.
6. Koppla ur och plocka ur den vanliga hårddisken för att undvika problem vid installation när du har dubbla hårddiskar. Det är också en säkerhet eftersom allt är precis som det var vid leverans på den gamla hårddisken.
7. Skruva fast bottenplattan och stoppa i USB-minnet som du skapade tidigare och boota upp datorn och gå direkt in i Bios genom att trycka F2. Kontrollera att din nya disk identifieras korrekt. Ändra Boot order så att USB-minnet med din Factory backup på ligger högst upp. Spara inställningar och starta om datorn och boota på USB-minnet.
8. USB-minnet bootar upp Acers programvara… Välj Troubleshoot, Advanced och ”Reset Your PC”. Välj att skapa om fabrikspartitioner på hårddisken. Jag valde ”Just remove my files quickly”. Datorn blir nu helt fabriksåterställd på din mSata-disk. Hela processen tar cirka 30 minuter.
9. Konfigurera datorn som vanligt och kör Windows Update klart.
10. Följ detta för att uppgradera till Windows 8.1 http://us.acer.com/ac/en/US/content/update-to-windows81
11. När allt fungerar bra kan du montera in den gamla orginaldisken på sin plats och formatera om den om du vill så har du tillgång till ytterligare 500GB lagring.
Klart! Säg till om det är något jag kan hjälpa till med.
http://i.imgur.com/agkM73K.jpg?1