Geforce GTX 780 Ti ansluts externt via Thunderbolt 2 till Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 780 Ti ansluts externt via Thunderbolt 2 till Macbook Pro

Avsaknaden av externa grafikkort tvingar en uppfinningsrik hemmabyggare att ta saken i egna händer och skruva ihop ett Thunderbolt-anslutet kabinett med Geforce GTX 780 Ti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju väldigt tråkigt att de nätagg som kommer med en låda för så mycket pengar inte kan driva grafikkortet...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Gillar lösningar som detta, hade jag pengarna skulle jag köpa en fin ultrabook och köra någon eGPU-lösning själv.

Har sneglat mycket på dessa trådar ett bra tag, men det lär nog aldrig bli av att bygga en själv
http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/2109-diy-egpu...

Permalänk

Kan inte intel börja stödja sånt här någon gång?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Kanske inte något man gör för skojs skull, men jag tror att fullständiga "docklösningar" nog hade fallit väldigt många i smaken.
Ultrabärbar dator på språng, större skärm och extern grafik hemma vid gamingstationen. Eventuell extra lagring på NAS.
Helst ska vi vid det laget ha fått bättre "low overheadteknik", t ex Mantle, som gör att CPU klarar av det.

Det hade inte passat just mig, men jag tror att det nog hade fått fart på intresset för spel lite mer. Vanliga användare graviterar lite mot det bärbara segmentet pga just flyttbarheten.

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad läckert. Jag hade lätt kunnat köpa någon liknande lösning fast om den då inte hade massa onödigt dyra komponenter.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig problemet med externa grafikkort? Känns som ett enkelt sätt att komma runt de mesta av begränsningarna som en bärbar har (just nu är ju en stationär nästan ett måste, just för grafikkortet), utan att kännas särskilt tekniskt utmanande. Varför har ingen satsat på det ordentligt än, eller har någon, och vad är då problemet? Samt varför "Intel vägrar att certifiera externa grafikkort för Thunderbolt.".

Permalänk

Häftig och innovativ idé! Men det känns ju otroligt tråkigt att behöva först köpa en Mac för minst 10 000 spänn, sen så ska man behöva ha det där lasset med komponenter i en till låda bredvid, som även den kostar 10 000 till, istället för att köpa en bärbar "vanlig" speldator med mer prestanda för mycket mindre, allt i samma dator istället för allt extra utanför. Häftigt = Ja. praktiskt/ekonomiskt/snyggt = Absolut nej

Visa signatur

Rig: |
Intel Core i7 Raptor Lake Refresh 14700kf | Corsair H100i Elite Capellix | Gigabyte Geforce RTX 4080 16GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB 2 X 16GB 6000MHz DDR5 | Gigabyte Z790 UD AX WiFi | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | Corsair iCUE 4000X RGB |

Permalänk
Medlem

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Permalänk

Vem har implementerat kommunikationen mellan lådan och datorn? Har mac stöd för det grafikkortet med drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja se snarliknande lösning till xbox och ps4

Permalänk
Medlem

Det känns som att Intel inte stödjer en sådan här lösning av den enkla anledningen att de skulle förlora på det. Om alla sprang runt med ultrabooks och kopplade in dem till externa grafikkort när de kom hem, skulle behovet av en stationära datorer försvinna för många. Då får det ju inte sålt några processorer på desktop-marknaden. Trist, då jag länge velat ha en sådan här lösning.

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

Kan någon förklara för mig problemet med externa grafikkort? Känns som ett enkelt sätt att komma runt de mesta av begränsningarna som en bärbar har (just nu är ju en stationär nästan ett måste, just för grafikkortet), utan att kännas särskilt tekniskt utmanande. Varför har ingen satsat på det ordentligt än, eller har någon, och vad är då problemet? Samt varför "Intel vägrar att certifiera externa grafikkort för Thunderbolt.".

Det har väl innan inte riktigt funnits någon så snabb ''port'' som thunderbolt, som sitter åtkomligt och behändigt. Eftersom Intel äger thunderbolttekniken har de alltså inte någon lust att göra detta just nu, förmodligen på grund av diverse pengarelaterade punkter.

Detta är hur jag uppfattade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Vem har implementerat kommunikationen mellan lådan och datorn? Har mac stöd för det grafikkortet med drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Annars kan man köra Windows på Mac. Möjligt att det är så de har gjort!

Läste om en liknande lösning för några månader sen, då användes en Thunderbolt->PCIe-adapter. Antar att kortet är Plug n' Play sen, så det är bara att installera drivrutinerna och köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Tror han har tjuvkopplat det med gröna och svarta sladden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

Kan någon förklara för mig problemet med externa grafikkort? Känns som ett enkelt sätt att komma runt de mesta av begränsningarna som en bärbar har (just nu är ju en stationär nästan ett måste, just för grafikkortet), utan att kännas särskilt tekniskt utmanande. Varför har ingen satsat på det ordentligt än, eller har någon, och vad är då problemet? Samt varför "Intel vägrar att certifiera externa grafikkort för Thunderbolt.".

Skulle tro att detta är anledningen
Om folk bara går och köper ett externt grafikkort istället för en ny laptop när de behöver mer gpu kraft, så förlorar Intel pengar.

Ofta sitter flaskhalsen i gpu:n, inte cpu:n (i laptops). Så folk kan köra med sina gamla sandy bridge laptops och ett ok externt grafikkort
Istället för att köpa en ny laptop med separat grafikkort i (ex gxt 760m eller hd 8970m) och en ny Intel cpu
Så även om folk inte köper en ny laptop för cpu:n så tjänar ändå Intel på det, eftersom de har marknadsdominans där

De skulle iofs tjäna pengar på att ha licensen på externa grafikkort genom thunderbolt,
men de skulle tjäna mer pengar på att du går och köper en ny laptop med en av deras cpu:er

Permalänk
Medlem

Kanske lite väl konspiratoriskt men jag skulle tro att de företag som tillverkar bärbara datorer inte gillar idéer som kan öka en bärbar dators livslängd och därmed göra att det tar längre tid innan folk köper sig en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Går tex tjuvkoppla ned ett gem

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Poddarn:

Hur kan han starta nätaggregatet med utan en 24pins kabel inkopplad någonstans?

Man kortsluter den gröna sladden mot valfri svart (jord). Går enkelt med ett gem. Annars kan man helt enkelt montera loss sladdarna och löda ihop dem för en mer permanent installation.

Skrivet av Ralleballe:

Vem har implementerat kommunikationen mellan lådan och datorn? Har mac stöd för det grafikkortet med drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Thunderbolt beter sig som PCIe och användaren kör Windows 8.1 via Bootcamp enligt originaltråden. Så det är vanliga Windowsdrivrutiner till grafikkortet. Gissningsvis har Apple inte så vidare uppbyggt stöd för 780 Ti då de enbart har mobila kretsar från Nvidia. De stationära har haft AMD länge.

Hämtat från en artikel från Anandtech:

"According to the forum posts, the setup is also pretty much plug and play, but only as long as the GPU is connected to an external monitor. Once everything has been connected and drivers installed, the GTX 780 Ti will be recognized as a GPU like it would in any desktop system. Getting the external GPU to drive the internal display is also possible, although there apparently seems to be some limitations with this homebrew method. First off, it only works if the computer doesn't have a discrete GPU as then NVIDIA Optimus can be used to enable GPU switching. If there is already a discrete GPU in place (like the GT 750M in the high-end 2013 rMBP), then Optimus cannot be used and unfortunately you'll be limited to an external monitor. Secondly, there seems to be some loss in performance (~5-20% in addition to the original loss from Thunderbolt 2) when driving the internal display, which is likely due to Optimus and its limitations."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xenofonus:

Kanske lite väl konspiratoriskt men jag skulle tro att de företag som tillverkar bärbara datorer inte gillar idéer som kan öka en bärbar dators livslängd och därmed göra att det tar längre tid innan folk köper sig en ny.

Den teorin faller på det faktum att ett flertal olika laptoptillverkare själva har visat upp prototyper på externa grafikkort. Minst en har haft en egen standard för det tidigare, minns inte vilken men det var typ två modeller och sedan försvann det på grund av bristande intresse. Jag har grävt runt lite för att försöka se vart alla dessa externa grafikkortschassin tagit vägen och det verkar som om Intel inte vill certifiera dem av någon anledning. De har rätt hård kontroll på tillbehör för Thunderbolt och kön för att få prylar godkända är tydligen lång.

Ibland funderar jag på om Intel aktivt jobbar för att Thunderbolt ska misslyckas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Thunderbolt beter sig som PCIe och användaren kör Windows 8.1 via Bootcamp enligt originaltråden. Så det är vanliga Windowsdrivrutiner till grafikkortet. Gissningsvis har Apple inte så vidare uppbyggt stöd för 780 Ti då de enbart har mobila kretsar från Nvidia. De stationära har haft AMD länge.

Gissningen stämmer inte riktigt. Det finns inbyggt stöd för Nvidia-kort från GT 640 ända upp upp till GTX Titan.

”The following graphics card examples are all natively compatible without modifying drivers.”
http://www.tonymacx86.com/420-building-customac-buyer-s-guide...

Kör själv ett GTX 670 med just nu senaste OS X 10.9.2 (Hackintosh) och det funkar fint. Sent att grafikprestanda i spel och 3D-benchmarks blir bättre i Windows som det ser ut i nuläget är det inget snack om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Häftigt! Tror detta är framtiden. De bärbara kommer allt närmare cpuprestandan som stationära har men är fortfarande efter på gpu. Som någon tidigare sa, ultrabook när man reser, är på föreläsning etc. och extern skärm och grafikkort hemma. Vi får hoppas att intel släpper en egen lösning eller att en annan mer öppen standard tas fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Gissningen stämmer inte riktigt. Det finns inbyggt stöd för Nvidia-kort från GT 640 ända upp upp till GTX Titan.

”The following graphics card examples are all natively compatible without modifying drivers.”
http://www.tonymacx86.com/420-building-customac-buyer-s-guide...

Kör själv ett GTX 670 med just nu senaste OS X 10.9.2 (Hackintosh) och det funkar fint. Sent att grafikprestanda i spel och 3D-benchmarks blir bättre i Windows som det ser ut i nuläget är det inget snack om.

Ja det var det jag menade med dåligt stöd. Det lär ju finnas ganska exakt noll optimeringar för annat än mobila kretsar. Antar att stödet för nya AMD GPUer inte är någon höjdare heller eftersom de fram tills typ nu har kört med Radeon 5770 och 5870, det vill säga smått uråldriga grejer. Det verkar ju vara GCN i nya Mac Pro även om jag inte sett något officiellt då de FirePro som används är special för just nya Mac Pro. De ser dock ut att vara typ W7000, W8000 och W9000. Det vill säga motsvarande 7870, 7950 och 7970.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av w1per:

Det är väl sanning med modifikation. th05 såldes endast i en begränsad upplaga och går inte längre att få tag på
edit: Stavfel.

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Häftigt! Tror detta är framtiden. De bärbara kommer allt närmare cpuprestandan som stationära har men är fortfarande efter på gpu. Som någon tidigare sa, ultrabook när man reser, är på föreläsning etc. och extern skärm och grafikkort hemma. Vi får hoppas att intel släpper en egen lösning eller att en annan mer öppen standard tas fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du har rätt om Sonnet eller dess motsvarighet kommer ner till 150 dollar, kanske 200. Själv tycker jag det är lite gött att inte ha allt på samma ställe, jobbar på Macen och spelar på PCn.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Kanske inte något man gör för skojs skull, men jag tror att fullständiga "docklösningar" nog hade fallit väldigt många i smaken.
Ultrabärbar dator på språng, större skärm och extern grafik hemma vid gamingstationen. Eventuell extra lagring på NAS.
Helst ska vi vid det laget ha fått bättre "low overheadteknik", t ex Mantle, som gör att CPU klarar av det.

Det hade inte passat just mig, men jag tror att det nog hade fått fart på intresset för spel lite mer. Vanliga användare graviterar lite mot det bärbara segmentet pga just flyttbarheten.

Här har du en kanonpoäng, om man redan har en schysst laptop och fastnar för spel vore det kanon. Men som sagt, just nu är det billigare att köpa en ny maskin än det här. Jag tror snarare att gamers på den nivån skaffar en PS4 eller XB1 om man vill köra spel och har en laptop som inte klarar det.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Ingen tvekan om att detta är framtiden, vill ha!

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem

Känns ändå lite halv dumt att han tyckt in ett 780Ti när det begränsas av bandbredden i gränssnittet. Lyckas man knåpa ihop något sådant borde man ha kunskap nog att räkna ut att bandbredden inte räcker till för att klara ett 780Ti?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Känns ändå lite halv dumt att han tyckt in ett 780Ti när det begränsas av bandbredden i gränssnittet. Lyckas man knåpa ihop något sådant borde man ha kunskap nog att räkna ut att bandbredden inte räcker till för att klara ett 780Ti?

Är det därför GPU'n går i ~60% eller är det processorn som slår i taket?

Lite småhäftigt hemmasnickrande hur som helst.