GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

GTA V kan få kontroversiellt kopieringsskydd

Motståndare till kopieringsskydd kan få anledning att oroas över PC-versionen av GTA V. Nu talar nya uppgifter för att Rockstar Games kan utrusta spelet med uppföljaren till kritiserade Securom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hypad igår av first person.

idag slocknade det med galet kopieringsskydd som kan förstöra spelet.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Glöm att jag köper GTA V nu...

Jag hoppas skyddet knäcks..inte för att det ska laddas ner men så att det tillslut tas bort...varför ska man ha mer DRM än steam/origin/uplay med mera...förstör bara för betalande kunder...tillslut lär det funka bättre med en kopia än äkta varan..

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Synd om det ger krascher. Samtidigt så förstår jag man måste få betalt när man skapar nåt så dyrt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Va synd.. Då kan jag inte spela gta v den halvtimme varje år som mitt bredband ligger nere!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag skippar. Om skyddet riskerar att bugga för legitima köpare så kan det kvitta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Inte för att det egentligen ger några problem om man kollar runt på internet. Verkar inte svårt för kunniga att komma runt systemet.
Däremot blir det jobbigt för oss stackare som vill köpa det.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Ja vad ska man säga. Köpet av en Playstation 4 kommer allt närmare. Ska PC versionen ha detta vet jag inte om jag ska köpa det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

För er information så används detta i Lords Of The Fallen och orsakade mängder med krasher och problem vid lansering, nu orsakar det "bara" massiva prestandaproblem istället ... Behöver 980 för att driva detta spel i 60fps nästan... Käns ungefär som att spela ett spel när man badar i sirap

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

så länge inte det förstör eller gör så att det slösar min tid med massa väntande inloggningar och krabb så e det lungt men om det blir som vanligt att den piratkopierade funkar bättre så får vi se

Permalänk
Medlem

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ehm, jag är lite nyfiken på vad SF gör på bilden av samarbetspartners..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kan leva utan V om det ska va så. Inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja vad ska man säga. Köpet av en Playstation 4 kommer allt närmare. Ska PC versionen ha detta vet jag inte om jag ska köpa det.

ps4 versionen har egna problem... förs att du spelar på en potatis, sen kan du inte moda, kass grafik allmänt, popande grafik, inget firstperson

samt att du får leva med att bli kallad peasant på internet :D, ush va jobbigt

Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, det är ju syn att alla ärliga kunder ska straffas hårdare än de olagliga... det gör det ju inte MINDRE motiverat att hålla på med det dock.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

B-b-b-b-b-bojkott!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ehm, jag är lite nyfiken på vad SF gör på bilden av samarbetspartners..?

Lika mycket hör dom hemma där som andra filmbolag antar jag

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

ps4 versionen har egna problem... förs att du spelar på en potatis, sen kan du inte moda, kass grafik allmänt, popande grafik, inget firstperson

samt att du får leva med att bli kallad peasant på internet :D, ush va jobbigt

Om de kommer använda denna DRM så kanske det inte blir något moddande för PC versionen :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Synd, kommer dock inte hindra mig att köpa. Men om det leder till problem så är det ju aldrig roligt.

Dock vet jag att om viljan är stark hos hackarna så "löser" dom nog detta också.

Minns många gånger spel man köpt som krånglat rejält. Och enda sättet är även för oss som köpt spelet är att cracka skiten. Så ska det ju inte behöva vara. Att de som inte syndar straffas. Bör ju vara tvärtom.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Hönan eller ägget? Om leverantören skulle börja lansera spel där betalversionen faktiskt är smidig att installera vs en crackad versin samt tillför online content som är värt att betala för. Så skulle vöäldigt få ladda ner spelet. Tror tex BF3/BF4 inte tappat många betalkunder på piratkopiering. Samma sak för StarCraft och Diablo. Känns helt meningslöst med en piratversion där. Och de som laddat ner dessa spel, skulle förmodligen inte köpt spelet i alla fall även om piratversionen inte fanns tillgänglig.

Med tanke på allt SKIT jag brännt pengar på senaste tiden så ångrar jag nästan att jag INTE har kört den den olagliga vägen. WatchDogs, COD-Ghosts, Dark Souls, mfl mfl som jag köpt lagligt. Fungerar så sjukt jäkla dåligt så det är pinsamt. De kunde iaf släppa ett jäkla DEMO så man får testa deras värdelösa produkt innan man bränner 400-600kr för en tidig release. Sen ska vi inte tala om BF4 som inte färrn nu funkar hyffsat.

Verkar som ROckstar kommer göra samma sak igen som de gjorde med GTA IV, som fortfarande inte flyter mjukt på en modern PC.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

http://www.reddit.com/r/LordsoftheFallen/comments/2ko4zp/poor...

Intressant läsning om just hur det nya kopieringsskyddet funkar... Värst verkar vara att vissa instruktioner blir mer eller mindre 4 ggr mer kod, dvs krävs 4x+ mer prestanda för att få ut samma sak utan skydd.

Krascher lär väl lösas med tiden men prestandan lär väl aldrig någonsin fixas med detta skydd.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Nivius:

ps4 versionen har egna problem... förs att du spelar på en potatis, sen kan du inte moda, kass grafik allmänt, popande grafik, inget firstperson

samt att du får leva med att bli kallad peasant på internet :D, ush va jobbigt

I övrigt kunde jag inte bry mig mindre om att man inte kan modda och att grafiken är aningen sämre. Jag kör hellre på konsol för att slippa detta DRM tramset.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Om alla, rent ut sagt, idioter skulle sluta ladda ner saker gratis som skaparen bestämt sig för att ta betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske skulle underlätta om de inte fick en bättre produkt, än de som betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Om de kommer använda denna DRM så kanske det inte blir något moddande för PC versionen :/

i know. kanske krävs en crackad version <.<
så jävla korkat, rockstar skjuter sig sjävla i foten.

Skrivet av Rizzt:

Synd, kommer dock inte hindra mig att köpa. Men om det leder till problem så är det ju aldrig roligt.

Dock vet jag att om viljan är stark hos hackarna så "löser" dom nog detta också.

Minns många gånger spel man köpt som krånglat rejält. Och enda sättet är även för oss som köpt spelet är att cracka skiten. Så ska det ju inte behöva vara. Att de som inte syndar straffas. Bör ju vara tvärtom.

de andra 2 spelen är inte riktigt lika motiverande som GTA 5 kommer vara. Vilken prestige det blir för första gruppen som lyckas cracka det.
de kommer gå över lik (billigt talat) för att cracka det. precis som de gjorde med Sim City

Skrivet av Swedish Berserk:

Din stavning är ingen höjdare så är det någon som kommer bli kallad peasant är det inte jag!

I övrigt kunde jag inte bry mig mindre om att man inte kan modda och att grafiken är aningen sämre. Jag kör hellre på konsol för att slippa detta DRM tramset.

kalla det heldre dyslexi. du fattar vad jag menar, det är poängen, ingen tycker om en grammanazi

och ja, om det så är fallet så köp du en ps4

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Om det är ett skydd som gör det svårare att piratkopiera samtidigt som de som köper kan spela utan problem så är det bra. Men nja, så lär det inte bli. Samtidigt kan det vara värt att tänka på att många som piratkopierar inte har råd att köpa spel, helt enkelt. I många länder är spel en lyxvara och då finns det inga andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Great då blir det ett sånt spel där folk som köper en laglig kopia kommer ha strul minns hur det var för liknande spel med samma skydd alltid dom som köpt lagligt får problem, sen om det inte blir crackat är ju korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Great då blir det ett sånt spel där folk som köper en laglig kopia kommer ha strul minns hur det var för liknande spel med samma skydd alltid dom som köpt lagligt får problem, sen om det inte blir crackat är ju korkat.

extra kul om en crackad version kommer up till ytan, och funkar bättre... då är det tragiskt

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Så kommer de klaga sen på att det sålt dåligt till pc....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Om det är ett skydd som gör det svårare att piratkopiera samtidigt som de som köper kan spela utan problem så är det bra. Men nja, så lär det inte bli. Samtidigt kan det vara värt att tänka på att många som piratkopierar inte har råd att köpa spel, helt enkelt. I många länder är spel en lyxvara och då finns det inga andra alternativ.

Ja det är ju det som är det roliga i hur dessa företag räknar sitt "inkomstbortfall". Om det har laddats ner 1milj gånger så räknar de att de har tappat 1milj sålda kopior. Jo tjena...inte en chans att det är ens i närheten av den ration. Kanske 1/5 av dessa höst är min spontana gissning. Tror många tankar hem dels för att testa om spelet går att spela på deras dator. Dels om de alls vill ha spelet eller inte. Eller för att det är ett spel de kan tänka sig att spela gratis man aldrig i livet skulle betala för (dvs inte ett tillräckligt bra/lockande spel). Sen har vi så klart också freeloaders, men dessa är nog oftast unga som inte så stor köpekraft i alla fall och skulle förmodligen konsumera mycket mindre spel per år om de var tvungna att köpa allt. De skulle helt enkelt bara köpa de få spel de verkligen vill spela.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nej tack till den typen av DRM!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivius:

extra kul om en crackad version kommer up till ytan, och funkar bättre... då är det tragiskt

Det är bara en tidsfråga.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •