tycker ni nya spel blir sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Nog är det mycket orättvisor i spelbranschen och vissa av de större bolagen beter sig riktigt illa, men att ett Indiebolag skulle ha högre omkostnader än ett större bolag kan aldrig stämma. Du får nog gräva upp några icke påhittade siffror som stöder denna tes.

Permalänk
Medlem

Finns inget nytänk i dagens spel, allt och alla gör likadana spel. Tänk nästa wow, nästa minecraft, nästa starcraft, nästa civilization. De spelen kommer att slå igenom - bli stort.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Allt handlar bara om pengar. Det har kommit till en punkt nu där dom skiter i vad dom lovar för att dom vet att vi kommer köpa det ändå.

Permalänk
Medlem

Någon på gamespot? körde ett rätt bra videoinlägg om det ska kolla om jag hittar det men hans generella sammanfattning är "det är konsumentens fel"

Hans resonemang, vi köper i större utsträckning early access och förbokar spel (duke nukem forever exvis låg på topplistan av intäkter långt innan det hade släppts). Samtigt får inte recensenterna släppa recensioner direkt utan måste vänta ett tag (påtryckningar får företagen). Så länge vi konsumerar/följer det mönstret så är det okej att fortsätta på det viset, det skulle då vara bättre att ha tålamod/vänta på en recensions och bilda sig en uppfattning innan man slänger pengarna i sjön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Visst sjunker kvalitén eftersom de stora speltillverkarna ser att kunderna trots allt går med på att agera betalande betatestare.

kunderna gå dessutom med på något så idiotiskt som att förhandsköpa och garanterar därmed inkomster även om spelet är dåligt. utan förköp skulle företagen ha större press på att leverera en bra produkt på släppdagen.

Permalänk
Medlem

Grafiskt blir det bättre, men spelkänslan är snart helt borta.

Svårigheten ska inte handla om att få allt att funka till spelet utan att klara av själva spelet!
FC4 var slut efter 3 dagar :/ Testa lite MP å de var katastrof.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

bra äldre spel var större tex

- fallout 2
- homm 3

de var mer nyskapande för sin tid. dagens spel är mindre och upprepningar av gamla koncept (de som väl är bigbudget)
med undantag från typ gta serien och sonys egna devteam så är det nintendo som gäller för kvalitetsspel idag.

tack vare att det mest släpps skräpspel idag räknas halvdana spel som bra i dagens recensioner, iaf när d gäller pc.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

bra äldre spel var större tex

- fallout 2
- homm 3

de var mer nyskapande för sin tid. dagens spel är mindre och upprepningar av gamla koncept (de som väl är bigbudget)

Större? Kanske det men var de mer intressanta? Jag tycker inte det. Fallout 2 kanske hade en enorm spelvärld men vart du än stannade utanför städerna så såg det likadant ut och när du blev stoppad på vägen av ett slumpmässigt möte så var det mest till irritation. F3 kanske var mindre till ytan men det kändes ändå enligt min åsikt som en monumental uppgift att ta sig från ena hörnet till det andra. och det fanns massor av saker att göra däremellan så för min del har jag inget problem med det. Area i datorspel är väldigt relativt i vilket fall som helst.

tack vare att det mest släpps skräpspel idag räknas halvdana spel som bra i dagens recensioner, iaf när d gäller pc.

Kvaliteten på datorspel har alltid varierat kraftigt ända sedan C64-dagarna. Möjligtvis var vi inte lika kräsna på den tiden samt att det inte fanns lika många kanaler att distribuera spel genom och de stora utgivarna undvek den värsta skiten eftersom de inte ville se sina namn förknippade med lågkvalitativa produkter. En annan "fördel" var att det inte fanns något internet så första gången du hörde talas om ett nytt spel var ofta genom recensionen av detsamma i din favorittidning.

Internet är både en välsignelse och en förbannelse för recensenter. Å ena sidan når man ut till otroligt många fler än med pappersmedia men eftersom ingen betalar så måste man sälja annonser i stället och det mest relevanta att annonsera om på en spelsite är just spel. Det gör att recensenterna hamnar i en taskig sits där de måste försöka hålla annonsörerna glada samtidigt som de ska skydda konsumenterna från dem. Exempel: Jeff Gerstmann/Kane & Lynch

Läste nyss att Joystiq tagit beslutet att inte betygsätta spel längre. Jag hoppas verkligen att fler följer deras exempel.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Storspelen blir sämre. Det är ytterst få spel från de mer eller mindre klassiska stora spelutvecklare som jag ens bryr mig om nuförtiden. Mer intressant är det däremot med kickstarter-projekt och mod-communities. Där vågar man satsa på unika idér och annat som man brinner för, vilket ofta ger spelupplevelser som sticker ut från mängden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Att inte betygsätta spel gör det om inget ännu mer svårt att få ett hum om spelet i fråga. Farligt för oss konsumenter tycker jag.
Själv spelar jag nuförtiden endast spel med över 90% på metacritic. Då och då slinker det dock in ett spel med 90% som inte förtjänar det. Men det ger ett rätt bra humm.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Att inte betygsätta spel gör det om inget ännu mer svårt att få ett hum om spelet i fråga. Farligt för oss konsumenter tycker jag.
Själv spelar jag nuförtiden endast spel med över 90% på metacritic. Då och då slinker det dock in ett spel med 90% som inte förtjänar det. Men det ger ett rätt bra humm.

Tvärtom tycker jag. Texten är det viktigaste i en recension enligt min mening. Om man inte läser texten utan stirrar sig blind på betyget så tar man en stor risk enligt mig. Spelglädje kan inte bedömas objektivt. Detaljer recensenten gillar kanske förstör hela upplevelsen för dig.

Jag påstår inte att betyg är av ondo i sig, men det gör konsumenterna lata och det kan få spelproducenterna att fokusera på fel saker under utvecklingen. http://youtu.be/XgU7hqX0KAQ?t=7m50s

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Större? Kanske det men var de mer intressanta? Jag tycker inte det. Fallout 2 kanske hade en enorm spelvärld men vart du än stannade utanför städerna så såg det likadant ut och när du blev stoppad på vägen av ett slumpmässigt möte så var det mest till irritation. F3 kanske var mindre till ytan men det kändes ändå enligt min åsikt som en monumental uppgift att ta sig från ena hörnet till det andra. och det fanns massor av saker att göra däremellan så för min del har jag inget problem med det. Area i datorspel är väldigt relativt i vilket fall som helst.

Jag tyckte det var fullt med variation med intressanta städer och konstiga områden. Att det ser likadant ut mitt ute i en öken i en död värld kan jag liksom inte argumentera emot. Så är det ju bara. Att de slumpmässiga möten oftast var en irritation håller jag med om, men inte något som förstörde den totala upplevelsen. Fallout 3 hade många "områden" men jag tycker däremot att många av dem kändes som en enda stor repetition. Rum efter rum, Detergent efter Detergent. Sådan jäkla grind... Inget dåligt spel, men jag tyckte det utforskarmässigt var mindre varierat än F2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag tyckte det var fullt med variation med intressanta städer och konstiga områden. Att det ser likadant ut mitt ute i en öken i en död värld kan jag liksom inte argumentera emot. Så är det ju bara. Att de slumpmässiga möten oftast var en irritation håller jag med om, men inte något som förstörde den totala upplevelsen. Fallout 3 hade många "områden" men jag tycker däremot att många av dem kändes som en enda stor repetition. Rum efter rum, Detergent efter Detergent. Sådan jäkla grind... Inget dåligt spel, men jag tyckte det utforskarmässigt var mindre varierat än F2.

Du har en poäng i att det var en himla massa letade i ändlösa rum fyllda med tvättmedelkartonger. Det är inte så värst fantasifyllt eller roligt. Faktum är att vid närmare eftertanke så har jag en massa klagomål på F3 och New Vegas och kan nog hålla med om att föregångarna är bättre som helhet. Dock tycker jag modena spel med en väl modellerad spelvärld ger en betydligt större upptäckarlust men i fallet Fallout så känns det som att jag har fler saker jag skulle vilja ändra på än det finns än det finns tvättmedelkartonger i spelen.

Visa signatur

Permalänk

Jag som älskar AC serien kan säga att jag var riktigt besviken på Ubisoft denna gång :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Fallout 2 kanske hade en enorm spelvärld men vart du än stannade utanför städerna så såg det likadant ut och när du blev stoppad på vägen av ett slumpmässigt möte så var det mest till irritation.

Fast du jämför ett nedprioriterat spelelement med den totala spelupplevelsen i ett nyare spel. "Manuset" till Fallout 2 var förbaskat bra. Fast jag är konstig, och gillar både de klassiska Fallout (1-2 & Tactics) och de nya. (Fallout 3 & New Vegas)

Det är hög tid för ett nytt Fallout spel, Bethesda ska enligt alla uppgifter ha startat utvecklingen redan någon gång 2010. (Pre-Production) Three Dog (Erik Dellums) har "bekräftat" att han dyker upp i det nya spelet, och tydligen var det efter att Bethesda hade sagt att det var ok att glänta lite på locket... Så jag håller tummarna för i år, sent i sommar, eller åtminstone till julhandeln...

Fast jag håller med. Jag klarar mig utan affärer fyllda med tonvis av tvättmedelslådor. Nog för att jag förutsätter att många andra förbrukningsvaror bör ha gått åt, eller blivit värdelösa på kort tid efter katastrofen, men nog fan har butiken bara en hylla med olika sorters tvättmedel...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tala utifrån egna "upplevelser".. Men måste erkänna att det är väldigt sällan jag blir riktigt kär i ett spel numera,förr var det annat! Men vet inte om det beror på att man kanske blir lika impad utav grafik och fysikmotorer längre. För allting är ju såpass levande och realistiskt nu för tiden, sen så känns det även som att samma spel finns redan tusen gånger om men utav olika företag.

Jag minns när man var liten och hypade inför nya spelreleaser, typ Diablo och WC3 och dom spelen håller än idag i mitt tycke! Jag vet inte om det är utav nostalgiska skäl, eller för att dom faktiskt hade vad som behövdes och har det än idag för att vara ett fulländat spel. Som sagt, vet inte om man har blivit extremt svårflörtad med åren eller om spelutvecklingen är allmänt crappy..

Men om man säger såhär, COD "vanilla" var najs både single/multiplayer. Nu har dom släppt sjuttioelva nya spel i den serien och två miljoner expansions och gud vet vad mer. Titanfall är väl mer eller mindre en kopia med aningen förbättringar, i mitt tycke eller är jag helt ute och simmar?

Ska runda av det hela med att säga såhär:

Förr satt man och dregglade över speltrailers och trodde att spelen skulle vara lika snygga när dom kom. Idag är dom nästintill lika snygga som i sina trailers MEN! Iallafall jag blir mer besviken idag trots den hajpade grafiken och alla finesser.

/ålderskris_inc

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bare:

Förr satt man och dregglade över speltrailers och trodde att spelen skulle vara lika snygga när dom kom. Idag är dom nästintill lika snygga som i sina trailers MEN! Iallafall jag blir mer besviken idag trots den hajpade grafiken och alla finesser.

Spelen är snygga, men det saknas inlevelse, och känsla. Helt enkelt, man har fokuserat för mycket på utseendet, eftersom det säljer lätt och snabbt, istället för att fokusera på spelupplevelsen, som är svårare att definiera, få bra, och som inte syns speciellt bra på Youtube, och därför inte säljer lika många spel snabbt och enkelt.

Tyvärr tror jag det är så det är.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

fallout 2 var mkt större och mer varierat än fallout 3
enda lir som jag blir hajpad av nowdays är inför nya mario spel.

Skrivet av anon32713:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har postat länken, det var cynicalbrit som utropar oss som dumma konsumenter. Håller med helt och hållet
Vettiga argument

https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Man ska heller inte glömma att det gjordes oerhörda mängder skitspel även förr i tiden. Men man kommer ihåg klassikerna.
Dock ska det väl sägas att även den tidens skitspel var mer orginella än dagens skitspel som ofta är uppföljare, spinoffs eller ripoffs.

Jag håller med. Och det är samma idag: det manglas ut massor med spel varav många är dåliga eller axelryckningar medan vissa är riktigt bra. Och då är de riktigt bra på en högre nivå än tidigare. Så det blir inte sämre, det blir bättre, fast man måste leta. Man kan inte köpa vad som helst och förvänta sig att det är jättebra. Det mesta har även gjorts förut så det blir svårare och svårare att vara orginell, det måste man också ha förståelse för.

Permalänk
Medlem

Själv tror jag inte att spelen blir direkt sämre idag än vad dom var förr. Visst, mycket shit har hänt, dåliga spel har släppts mm. Men samtidigt, smakar din chokladkaka lika gott idag, som den gjorde första gången du åt den?
Är det lika roligt att köra bil, som första gången du skulle övningsköra? Eller när du tog körkortet?
Jag kommer ihåg den tiden jag tyckte det var roligt att diska, för jag aldrig gjort det förr.

Saker blir helt enkelt inte lika roligt ju mer vi gör det. Ju mer vi spelar spel, av olika typer, desto mindre roligt blir det. Jag har gått över nästan helt till att spela socialt vanligtvis. För väldigt få spel är idag roligt att spela själv. Och de är mina kompisar som gör det roligt att göra något.

Sedan är det idag så lätt att släppa spel, stora som små utvecklare att det lätt fylls på med skit helt enkelt. Bara kolla på Idol, hur många kommer ditt? Ja låt oss säga 10,000st. Hur många kan sjunga? kanske 1000, hur många kan göra det bra? kanske 100. Bara för att det finns spel måste inte alla spel vara bra.
Dock kan man tycka att tripple A spel borde rent generellt vara välgjorda om inget annat. Men det är en annan diskussion.

Jag tror helt enkelt att en stor anledning till att spel idag känns lite tråkiga, svårt med nya saker mm. Är för att vi är så van vid att spela. Jag kör min cross kanske 20 gånger om året. Alltid hur roligt som helst. Körde idag första gången på is med spik däck. Super kul! Men.. om jag hade kört den varje dag, hade jag tyckt det var lika roligt då? Det tvivlar jag på.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5