Cooler Master Hyper 212 EVO stannar av och datorn slocknar

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 EVO stannar av och datorn slocknar

Hej!

Jag har under den senaste tiden stött på att datorn bara dör. Först förstod jag inte varför, men när jag öppnade upp chassit och kände på kylarblocket var det skållhett. När jag försöker starta datorn snurrar allt igång förutom fläkten till CPU-kylaren. När jag går in i BIOS och ställer in lägsta hastighet orkar den inte ens snurra upp i 600 rpm. Ibland börjar den inte snurra alls och man får starta om igen.

Väl inne i Windows verkar den snurra i 900-1000 och alla temperaturer är "ok" (42 grader idle nu efter några minuter).

Jag antar att fläkten håller på att gå sönder, men det kan väl också vara moderkortet som ballat ur? Resten av alla fläktar i chassit tuffar på som vanligt dock.

Om det nu är så att den är sönder så funderar jag på att uppgradera mig någon av följande:

Det enda jag inte riktigt förstår med första är om man måste ha en pump till eller om det bara räcker med blocket + kylaren?

Tack på förhand,
Didde

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara köpa en ny fläkt? Evo 212 stöder de flesta fläktar i rätt storlek och du kan till och med montera två stycken om du känner för det.

Sen är jag inte säker på att det är något fel, det kanske bara är så att BIOS drar ner fläkten så lågt att den inte får tillräckligt med ström för att orka gå runt. I så fall får du ställa in att minimum-hastigheten ska vara lite högre. En del moderkort har det som en feature, att de inte ska köra fläkten i onödan, men här kanske det inte är tillräckligt snabbt på att dra igång den igen eller så.

Edit:
Båda kylarna du länkar är kompletta och lär fungera bra om du vill byta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför inte bara köpa en ny fläkt? Evo 212 stöder de flesta fläktar i rätt storlek och du kan till och med montera två stycken om du känner för det.

Sen är jag inte säker på att det är något fel, det kanske bara är så att BIOS drar ner fläkten så lågt att den inte får tillräckligt med ström för att orka gå runt. I så fall får du ställa in att minimum-hastigheten ska vara lite högre. En del moderkort har det som en feature, att de inte ska köra fläkten i onödan, men här kanske det inte är tillräckligt snabbt på att dra igång den igen eller så.

Edit:
Båda kylarna du länkar är kompletta och lär fungera bra om du vill byta ändå.

Rädd att exakt samma sak händer igen. Dessutom vet jag inte hur mycket "stryk" processorn tar av att behöva stänga av datorn pga. hög temperatur. Två fläktar blir väl fel eller? Snurrar de inte exakt samma snabbt blir det väl konstigt av vad jag hört? Kan man köpa en EVO 212 fläkt eller kan man inhandla någon annan och sätta dit istället? Har inga fästen nämligen...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Har du kopplat fläkten på "CPU_Fan" header?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaljo:

Rädd att exakt samma sak händer igen. Dessutom vet jag inte hur mycket "stryk" processorn tar av att behöva stänga av datorn pga. hög temperatur. Två fläktar blir väl fel eller? Snurrar de inte exakt samma snabbt blir det väl konstigt av vad jag hört? Kan man köpa en EVO 212 fläkt eller kan man inhandla någon annan och sätta dit istället? Har inga fästen nämligen...

Moderna processorer ska stängas ner innan det sker någon skada på grund av höga temperaturer och det fungerar bra, inte om man typ plockar loss hela kylaren när datorn är igång eller så, då går det för fort, men en fläkt som stannar är inget större problem om inte kylflänsen är väldigt liten.

Jag vet inte om det ställer till några större problem med två olika fläktar men om du ändå ska byta så är det väl lika bra att köra på två likadana. Man får med dubbla fästen till kylaren men har du inte kvar de som kom med så har du i alla fall kvar de som nuvarande fläkten sitter med, och således kan du montera en utbytesfläkt utan problem, men den andra får du nog få dit på egen hand.

Samma sak kan hända igen, men det gäller ju i precis lika stor utsträckning med en ny kylare. För att minimera risken att en fläkt ska lägga av så kan det vara idé att leta efter en bra fläkt snarare än att byta ut hela kylaren till en annan där du inte har kunnat påverka kvaliteten på fläkten.

Permalänk
Medlem

Bara köpa en 120 mm fläkt. Kan inte tänka mig annat än att alla passar. Kör med 2 st på min brors 212 evo. Går inte över 60C i load med en 4790k.

Mäst prisvärda du kan köpa. https://www.komplett.se/corsair-sp120-pwm-high-pre-edt-120mm/...

Finns dock mycket billigare fläktar som skulle passa i ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du kopplat fläkten på "CPU_Fan" header?

Den är inkopplad i CPU_FAN

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin24:

Bara köpa en 120 mm fläkt. Kan inte tänka mig annat än att alla passar. Kör med 2 st på min brors 212 evo. Går inte över 60C i load med en 4790k.

Mäst prisvärda du kan köpa. https://www.komplett.se/corsair-sp120-pwm-high-pre-edt-120mm/...

Finns dock mycket billigare fläktar som skulle passa i ditt ändamål.

Låter som en vettig idé. Får köpa ett par sådana och montera på helt enkelt!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Låter som en vettig idé. Får köpa ett par sådana och montera på helt enkelt!

Om du ändå ska lägga pengarna på det så satsa ordentligt och köp noctua fläktar istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Om du ändå ska lägga pengarna på det så satsa ordentligt och köp noctua fläktar istället.

Något förslag?

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Något förslag?

En NF-P12 PWM men du får oftast två SP120 till samma pris av en Noctua fläkt. Välj Noctua om du vill ha en tyst fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

En NF-P12 PWM men du får oftast två SP120 till samma pris av en Noctua fläkt. Välj Noctua om du vill ha en tyst fläkt.

Hmm, får kika helt enkelt! Tack för hjälpen allesammans!

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

En fläktkontroller är en underbar investering.

Koppa en fläkt till moderkortet och styr den andra manuellt.

Personligen föredrar jag fläktkontroll med reglage framför digital display.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.