Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Medlem

Tveksamt realistiskt när mattekunskaper och läsförmåga är så pass dålig även hos normalbegåvade barn. Men tycker absolut man kan satsa mer på att snabbt få upp mattekunskaper till en nivå vid årskurs fyra att man då börjar med programmering.

Men främsta problemet i svenska skolan är att krav inte ställs och att utbildningen är undermålig.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Programmeringsutbildning behöver inte ha något att göra med mattematik. När jag läste programmering a-c på gymnasiet så använde vi som mest gångertabellen, och det var bara när vi skapade miniräknare. Dessutom så kan man lära ut programmering genom fysiska medel. Barnen behöver inte kunna läsa för att lära sig tänket bakom programmering. Inte heller kunna ellära för att göra sin första krets.

https://www.youtube.com/watch?v=NA0iV72gVDg
http://gamestarmechanic.com/

http://www.ted.com/talks/annmarie_thomas_squishy_circuits
http://www.ted.com/talks/ayah_bdeir_building_blocks_that_blin...

Etc etc. Jag tror att programmering från första år kan komma att bli lika självklart som engelska från år 5.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv

Bra idé som borde ha genomförts för länge sen tycker en röding

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Är skeptisk till detta. Tror inte att sex- eller sjuåriga barn, i alla fall inte majoriteten av dem, klarar av något så avancerat som programmering redan i deras ålder. Kräver dessutom att lärarna kan ämnet, och jag kan lova er att 99.9% av Sveriges lågstadie/mellanstadielärare inte kan ett smack om det eller ens är kapabla att lära sig.

Möjligtvis om som typhoon säger att det är vääääääldigt grundläggande, men jag vet inte.

https://scratch.mit.edu/

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Du måste vara ironisk, right?

Permalänk
Medlem

Äsch, jag programmerade i dåvarande "Klik and Play" (heter idag Clickteam Fusion), och inte nog med att det är lätt att lära sig och använda, det är också sjukt kraftfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Oerhört dumt, alla barn ska vara lika och lära sig samma saker på samma sätt. Programmering är inte för alla.

Är Engelska för alla? Är trä- och syslöjd för alla?

Vi har redan enorm efterfråga på duktiga programmerare världen över och trots att vi använder datorer i olika former i större utsträckning än för 10 år sedan, tycks det som att intresset för IT och programmering står och stampar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Även om jag själv älskar programmering och tar min kandidatexamen i datavetenskap till sommaren så tycker jag detta är en dålig idé.

Som många har påpekat kan det vara bra att kunna läsa och skriva först. Sen så har den svenska skolan redan stora problem och Sverige fortsätter att falla i PISA mätningarna. Det kanske vore bättre att titta på hur framgångsrika länder sköter skolan först innan man försöker återuppfinna hjulet. Ett steg i rätt riktning vore att ta till sig kritiken ifrån OECD rapporten.

OECD rapporten tar bland annat upp:
*Kritik mot kommunaliseringen av skolan
*Att lärarlönerna vid varje utbildningsnivå är lägre än OECD genomsnittet förutom för ingångslönen för lärare med minimal utbildning.
*Att det lönemässigt är mindre fördelaktigt att skaffa sig en eftergymnasial utbildning jämfört med OECD genomsnittet.
*Sverige spenderar samtidigt mer pengar än OECD genomsnittet på varje elev.

Sen har också lärarutbildningarna varit under skarp kritik under de senaste åren. Bland annat för att det endast har krävts bottenresultat på högskoleprovet för att komma in och att förkunskapskraven ofta är lägsta möjliga med exempelvis endast krav på godkänt i Matematik A (motsvarar matematik från grundskolan). Min personliga erfarenhet är också att de vänner och bekanta jag har som har presterat absolut sämst i sin gymnasiala utbildning har valt att utbilda sig till lärare.

Batras argument är att vi ska få bättre kunskap i skolan och att vi ska bli bättre på att använda teknik. Detta argument håller inte, vill vi höja kunskapsnivån i skolan gäller det att ta till sig punkterna ovan och för att i alllmänhet bli bättre på att använda teknik så krävs ett mer matematiskt kunnande som är grundstenen i alla de naturvetenskapliga och tekniska områdena.

Mycket bra skrivet, kunde inte ha sagt det bättre själv.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Mycket bra förslag av moderaterna. Kanske lite tidigt redan i första klass, men kanske sjätte klass och kombinera med matematiken så att det blir roligare. Nivån på programmeringen behöver inte vara särskilt hög. Men att introducera barnen för ämnet skulle nog kunna locka en och annan till arbeta med det i framtiden.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Se till att barnen kan läsa, skriva o räkna innan man börjar exprementera med andra ämnen. Svenska skolan är urusel på det den är till för, att lära våra barn dessa grundläggande kunskaper.
Istället för att uppfinna något nytt räcker det med att kika över Sveriges gränser, jag menar, de andra länderna gör ju någonting så mycket bättre. Vi kanske skall gör a som dem?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Reagerade på en sak, bland många svar här, och det är att programmering skulle vara något svårt som är omöjligt för barn Åk1 att klara.
Även om jag håller med att Åk4 eller så är en bättre början så beror det hela på hur man gör det.

Hur fort lär sig inte dessa 5 åringar surfplattorna?, Datorn? eller andra tekniska saker hemma?
Om de kan ha kul med dem, kan du ge dig tusan på att de lär sig fort.
Roliga är att många gånger kan barn på runt 5år mer om tekniken i hemmet än föräldrarna själva kan.

Detta handlar om 2 vettiga saker i denna tråd enligt min tanke.
Första är om detta verkligen är ett bra sätta att "rädda skolan" och det vill jag inte direkt påstå att det är. Finns bättre lösningar och ideér, många av dem har diskuterats redan.
Andra är vad som är vettigt att lära sig och inte.

Problemet är att vi är individer, så vi lär oss olika snabbt, olika bra på olika saker. Men i skolan så förväntas alla att kunna allt från samma språk, matte, historia, slöjd, fysik, och allt annat som 90% av er redan glömt, eller hur? Om vi bara ska lära oss dess vi behöver, så hade vi klarat oss med 3 år i skolan, för hur många av er minns de andra 6-9-12 åren?
Problemet ligger i att vi inte vet vad av dessa 3 åren ska innehålla, då vi alla är unika.

Programmering handlar om problemlösning. Inget annat. Detta kan göras visuellt med "ett spel" eller en lek. Det måste inte vara siffror och kod. Finns lite bra exempel på detta i tråden här redan. De ska lyckas med en uppgift och kan lösa den på många olika sätt, vissa gör det bättre än andra, men så länge problemet löses, så har barnet lärt sig något.

Om du gör programmeringen som en problemlösnings tanke så kan du göra den lekande lätt, men med verkligheten bakom. Du lär barnet lösa sina egna problem, på ett roligare sätt, så att när de växer upp och måste tackla verkligheten, har lite erfarenhet i att tänka med problemlösning.

Tror problemet här är att "programmering" för vuxna i dag låter som något hi-tech mumbojumbo som deras Civ-ing utbildade 30 åring sysslar med. Men för mig är bara att ordna ett tidsschema, en "programmering", då du måste (som mor/far) planera att hinna handla, laga mat, träning, jobb, festen, laga bilen, tvätta, osv...
Du kort sagt gör ett program, som du följer (som kan få ytterligare problem på vägen) för att lösa allt detta. Och det märks tydligt att detta misslyckas många unga och föräldrar med, rejält.

Hur kan detta inte behövas av varenda unge, redan idag???

Permalänk
Medlem

Detta är lika praktiskt som syslöjd, jag och ALLA jag känner har inte haft nytta utav det efter skolan och i arbetslivet och detsamma gäller programmering. Tummen ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Detta är lika praktiskt som syslöjd, jag och ALLA jag känner har inte haft nytta utav det efter skolan och i arbetslivet och detsamma gäller programmering. Tummen ner!

I lumpen fick man ju sy i knappar och sätta på diverse emblem på uniformen så jag har då haft nytta av syslöjden i skolan efter skolan (om man nu inte räknar militärtjänsten som skola också). Känns som grundläggande kunskap att kunna reparera trasiga kläder.

Programmering har jag haft nytta av under större delen av mitt arbetsliv. Allt från formler i Excel till mer avancerade program för insamling av mätdata. Tror de flesta programmerar till vardags både hemma och på jobbet utan att tänka på det. Att ställa in larmet i väckarklockan är en enklare form av programmering. Att ställa in en destination i GPSen i bilen är också en sorts programmering. Eller att kunna göra ett enkelt batch-script i datorn som enkodar alla videofiler i en mapp, underlättar vardagen enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Detta är lika praktiskt som syslöjd, jag och ALLA jag känner har inte haft nytta utav det efter skolan och i arbetslivet och detsamma gäller programmering. Tummen ner!

Fast argumentet "jag har inte haft nytta, därmed ingen har nytta" håller inte, finns alltid någon som kommer med ämnen som matematik, svenska och engelska vilket leder till att skolan inte behövs övt.

Så som många beskrev Finlands lösning låter rätt bra: lågstadiet handlar om exakthet/noggrannhet i instruktioner, mellanstadiet om enkla visuella algoritmer/recept och endast på högstadiet/gymnasiet kommer vi till ren kodning. Att vara tydlig med vad du menar och kanske även simpel logik och mängdlära bör vara enkla och roliga med visuella verktyg. Lära sig skapa en lösningsmall till nästa vad som helst i skolan med visuella kodsnuttar (som scratch) kan nog också komma till användning för alla. Slutligen har vi ren kodning i högstadiet och gymnasiet men där går det även lägga fokus på något mer anpassat för resten av ämnen. Inte livsnödvändigt men digital problemlösning genom hela skollivet lär ju inte skada något... lägger vi också till lite vett och etikett på webben och sociala medier så är barnen redo för det mesta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

I lumpen fick man ju sy i knappar och sätta på diverse emblem på uniformen så jag har då haft nytta av syslöjden i skolan efter skolan (om man nu inte räknar militärtjänsten som skola också). Känns som grundläggande kunskap att kunna reparera trasiga kläder.

Programmering har jag haft nytta av under större delen av mitt arbetsliv. Allt från formler i Excel till mer avancerade program för insamling av mätdata. Tror de flesta programmerar till vardags både hemma och på jobbet utan att tänka på det. Att ställa in larmet i väckarklockan är en enklare form av programmering. Att ställa in en destination i GPSen i bilen är också en sorts programmering. Eller att kunna göra ett enkelt batch-script i datorn som enkodar alla videofiler i en mapp, underlättar vardagen enormt.

Det finns allt något som kan vara utav nytta för någon. Men detta är absolut inget varje kotte behöver lära sig. Då det är lika "onödigt" som syslöjden, tycker jag.

Skrivet av difn:

Fast argumentet "jag har inte haft nytta, därmed ingen har nytta" håller inte, finns alltid någon som kommer med ämnen som matematik, svenska och engelska vilket leder till att skolan inte behövs övt.

Så som många beskrev Finlands lösning låter rätt bra: lågstadiet handlar om exakthet/noggrannhet i instruktioner, mellanstadiet om enkla visuella algoritmer/recept och endast på högstadiet/gymnasiet kommer vi till ren kodning. Att vara tydlig med vad du menar och kanske även simpel logik och mängdlära bör vara enkla och roliga med visuella verktyg. Lära sig skapa en lösningsmall till nästa vad som helst i skolan med visuella kodsnuttar (som scratch) kan nog också komma till användning för alla. Slutligen har vi ren kodning i högstadiet och gymnasiet men där går det även lägga fokus på något mer anpassat för resten av ämnen. Inte livsnödvändigt men digital problemlösning genom hela skollivet lär ju inte skada något... lägger vi också till lite vett och etikett på webben och sociala medier så är barnen redo för det mesta!

Nej "jag har inte haft nytta, därmed ingen har nytta" argumentet som du pratar om har jag aldrig skrivit. "jag och alla jag känner" är långt ifrån alla. Men det lär ju finnas dom som har behov utav det. Jag och alla mina bekanta har inte haft nytta utav det. Det betyder ju inte att ingen kan ha det. Själv så tror jag att den lilla delen människor som skulle ha nytta utav det är så pass liten att syslöjd skulle nog vara ett bättre alternativ, eller lära sig att göra gubbar med kottar. Det är ju bara vad jag tror, ingen som helst substans bakom det