Hostnames samt ARP-table strular. (pfSense)

Permalänk
Medlem

Hostnames samt ARP-table strular. (pfSense)

Halloj!

Använder mig av en pfSense som brandvägg, som förövrigt fungerar klanderfrit (när man väl får det att fungera) :).
Hursomhelst, när jag kikar på ARP Table via brandväggens httpgui så lyckas den bara "resolva" 1 av mina 8 datorer/smartphones som är inkopplade i nätverket. Och just denna dator är en jag fått låna från plugget.

Har kikat och jämfört på min stationära, men alla inställningar när det kommer till namn och hostnames stämmer överens.

Lade märke till att "skoldatorn", som får sin IP genom DHCP visar mitt hemmagjorda domän, t.ex skynet.com i ipconfig. Detta görs ej på de andra datorerna med "skarpa" ip'n, dvs de jag knackat in själv.

Jag antar det har att göra med att skoldatorn per automatik får skynet.com, och därför skickar tillbaka sitt hostname. ->
Hur gör jag detta på datorerna med skarpa ipn? Samt hur går jag tillväga på Ubuntu och Smartphones?

EDIT:

Lade märke till att när jag trycker på DHCP-Leases, så visas klienternas hostnames, men icket i ARP-table.

DHCP Leases

ARP Table:

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Din fråga har egentligen inget med ARP att göra utan vad det handlar om är DNS, du saknar en domän för ditt hemmanät och en resolver som kan svara på reverse-frågor för ip-nätet 192.168.0.0/24.

Din ARP funkar som den ska, tabellen innehåller mac-adress för de ip som är listade.

Permalänk
Medlem

Precis. I DHCP-protokollet kan klienten meddela sitt hostname när den gör förfrågan och därför är det listat. Hade du haft en windows server skulle dess DHCP lagt upp DNS-namn för alla hostar, men nu har du inte det och därför finns det som madtop skriver ingen möjlighet för PFsense att hålla reda på hostnamnen på ett vettigt sätt.

Eventuellt kan du lägga upp dina statiska IP adresser som DHCP-leases även i PFSense DHCP-server (men med antingen korrekt MAC eller en påhittat). Kanske kan PFsense hålla rätt på dns i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Precis. I DHCP-protokollet kan klienten meddela sitt hostname när den gör förfrågan och därför är det listat. Hade du haft en windows server skulle dess DHCP lagt upp DNS-namn för alla hostar, men nu har du inte det och därför finns det som madtop skriver ingen möjlighet för PFsense att hålla reda på hostnamnen på ett vettigt sätt.

Eventuellt kan du lägga upp dina statiska IP adresser som DHCP-leases även i PFSense DHCP-server (men med antingen korrekt MAC eller en påhittat). Kanske kan PFsense hålla rätt på dns i sådana fall.

I ärlighetens namn klarar även en *nix-server att mappa hostnames i dhcp till en nameserver, det kallas dyn-dns
Men har man det inte installerat och konfigurerat så blir det svårt...

Enklaste lösning är statiska ip-adresser och handjaga namnen i /etc/hosts
Den riktiga lösningen är en nameserver, en "hemmadomän" och dyn-dns.

Men som sagt, om hostname finns med i arp-tabellen eller inte är bara en kosmetisk fråga. ARP använder sig inte av hostnames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men som sagt, om hostname finns med i arp-tabellen eller inte är bara en kosmetisk fråga. ARP använder sig inte av hostnames.

Har dock för mig att jag sett någon arp-tabell där datorn i fråga gjort sit omaket att köra en reverse-DNS på IP adressen. För mig mest irriterande då jag vill ha det på IP adressnivå om jag tittar i en ARP-tabell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Har dock för mig att jag sett någon arp-tabell där datorn i fråga gjort sit omaket att köra en reverse-DNS på IP adressen. För mig mest irriterande då jag vill ha det på IP adressnivå om jag tittar i en ARP-tabell.

Håller med - och det är speciellt irriterande om man inte har någon resolver uppsatt, utskriften av arp-tabellen kommer då att stå och vänta på dns-frågor som inte besvaras...

Men det löses lätt med "arp -n"

Citat:

-n, --numeric
shows numerical addresses instead of trying to determine symbolic host, port or user names.