Samsung släpper ny firmware för 840 Evo SSD

Permalänk
Medlem

Så skönt att man höll sig väck från Samsungs SSD.. var riktigt sugen på dom sen 830-modellerna.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

går även att updatera magican i programmet så laddas den senaste versionen ned.

Permalänk
Medlem

För min del går det inte uppdatera min 840evo-firmware efter installation av 4.6
Jag har EXT0BB6Q och det står att det är den senaste firmwaren.
Efter snabbt googlande är dock den firmwaren från december 2013.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarSpaz:

För min del går det inte uppdatera min 840evo-firmware efter installation av 4.6
Jag har EXT0BB6Q och det står att det är den senaste firmwaren.
Efter snabbt googlande är dock den firmwaren från december 2013.

Samma här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så, man måste köra windows för att "komma runt problemet"? Magician finns väl bara till windows så om "fix:en" sitter där är det ju jäkligt stolligt av samsung att sätta den där. Många har väl inte igång magician för att det orsakar problem i vissa fall (har jag läst).

Visst att det förmodligen är en firmware som ska uppdateras men i nyheten står det att "I magician används en ny algoritm" så ska jag tolka det bokstavligt eller är det magcian som har en ny firmware som kan flashas som löser problemet?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Har inte lagt in något firmware sedan jag köpte min disk. tycker den spinner på bra har dock inte kollat hastigheten på länge
1. hur kollar man vilken FW som disken har?
2. hur snabb skall den vara så jag vet att min disk är ok?
3. hur byter jag FW? måste disken formateras? tänker på om man kommer tappa data när man uppgraderar FW

Permalänk
Inaktiv

Värdelöst skit från ett värdelöst företag!

Permalänk
Avstängd

Haha begränast antal nedladdningar betyder att samsung inte är säkra på att den fungerar ut dom vill bara testa den på lite folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

PcPerspective som fått chans att testa denna nya firmware var tydligen rätt nöjda med vad de såg, postade en blänkare om det i forumet för en tid sedan.

Själva "fixen" är enbart firmware, däremot kommer det ta en stund innan disken skrivit om allt + problemet återkommer om disken inte strömsätts under ett par månader, därför finns även ett program i Magician som gör en "snabbåterställning". Programmet i Magican är inte alls nödvändigt om man aktivt använder sin disk.

Tack för förtydligandet. Var lite rädd att det bara var en ful mjukvarolösning de kom med först. Jag antar att för den som använder sin dator varje dag, så blir det ett ickeproblem?

Måste man köra Magician i scenariot där datorn varit avstäng länge, eller sköter firmwaret det själv, bara att det tar längre tid?

EDIT: Kanske man ska passa på att köpa ännu en 840 EVO, de är rätt billiga nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Någon som vet om den påverkar ett system med 2 diskar i RAID 0 ?
Alltså om jag måste installera om Windows efteråt...

/Homer_S

Det undrar även jag!

Permalänk
Medlem

Har en 840evo som lagring av spel har mærkt førsæmmring på den hoppas att det fixar sig, men blir Intel 750 sen istællet Hoppar Samsung,ær otroligt dåligt av dom att inte gøra nåt åt 840 pro før ær många som sitter med den oxå.
Sen blir det væl større påfrestning/wear på ssd n om den ska återskriva allt lite då & då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Michelangelo:

Det undrar även jag!

Nope, funkar icke i raid0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lacrits:

Så skönt att man höll sig väck från Samsungs SSD.. var riktigt sugen på dom sen 830-modellerna.

Du kan iofs välja SSD med MLC även från Samsung, det är ju när man varit lite dumsnål och gått på TLC som det inte blivit så bra.
Så om du fortfarande är "sugen" så är det ju bara att välja att betala för lite mer pålitlig teknik så kan du fortfarande välja Samsung, om du vill.

En del människor blir sådana väldiga "dramadrottningar" och ska bojkotta Samsung.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Entusiast

Skönt att man inte kör Samsung.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung 840 EVO Series Basic 250GB använd mer än ett år och har aldrig fått något prestandaproblem.
Det är många som klagar, jag tror det är inte all som är drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Någon som vet om den påverkar ett system med 2 diskar i RAID 0 ?
Alltså om jag måste installera om Windows efteråt...

/Homer_S

Kör i RAID med dock inte som OS-diskar. Kräver omstart efter varje uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Jag har Samsung 840 EVO Series Basic 250GB använd mer än ett år och har aldrig fått något prestandaproblem.
Det är många som klagar, jag tror det är inte all som är drabbade.

Det är ju inte speciellt relevant.
Tillräckligt många är drabbade!!

Permalänk

Att inte Samsung tar sig i kragen och återkallar hela rasket i 840 serien!

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

De borde släppa en uppdatering till 840 ej evo också.

Men jag kan inte säga att jag direkt märkt av problemen på min 840 EVO utanför benchmark, i vanlig användning har jag inte märkt någonting alls. Känns ändå bra att de tar tag i det så man inte får problem längre fram.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av TrilleX:

Kör i RAID med dock inte som OS-diskar. Kräver omstart efter varje uppdatering.

Vilken raid kör du? jag kör raid0 (inte os disk) men programmet ville inte id:a dom som samsungdiskar utan bara som intel raid0 volume!

Så, hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Innan: http://i.imgur.com/nOZkdou.jpg
Efter: http://i.imgur.com/qBbXA3k.jpg

Är siffrorna okej? Har jag gjort rätt?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Innan: http://i.imgur.com/nOZkdou.jpg
Efter: http://i.imgur.com/qBbXA3k.jpg

Är siffrorna okej? Har jag gjort rätt?

Du har samma firmware på bilderna. Så det är ganska uppenbart att inget har förändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Du har samma firmware på bilderna. Så det är ganska uppenbart att inget har förändrats.

Oj då, här är rätt bilder!

Före: http://i.imgur.com/Ft2uckm.jpg
Efter: http://i.imgur.com/YKno7Ry.jpg

Permalänk
Medlem

KLarar den Crysis?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Härligt, har 4.6 men fortfarande gamla firmware EXT0BB6Q

Här är en fin bild på hur det ser ut nu....

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

För dom som vill veta vad nya Firmwaren och Magician gör så rekommenderar jag Pcperspectives podcast som förklarar just detta väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=cyYdHXYjV6c#

Permalänk
Medlem

Har kört min 840 som primär disk utan att veta om problemen. Har märkt några udda saker som att spel/program fryser i 2-3 sekunder vid nästan slumpmässiga tillfällen - kan det vara för att jag inte gjort någon uppdatering?

Om så, behöver man formatera för att uppdatera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Härligt, har 4.6 men fortfarande gamla firmware EXT0BB6Q

Här är en fin bild på hur det ser ut nu....

http://i.gyazo.com/e4af610b3d5f5eadcc3d7abd1e7c54ed.png

Du har RAPID Mode aktiverat och då testas endast skriv och läs prestanda till och från RAM minnet så du måste stänga av RAPID mode för att testa SSDn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Sista gången jag köper Samsung, dom sparar ju in på allt. Inklusive bandbredd *facepalm *

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället