Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FilosofN:

@johan450 Jaså, hade faktiskt ingen aning om att det var så. Men jag har ju kopplat runt mina tangentbord och det har funkat förut, har jag för mig... men ska väl ta och testa för säkerhets skull. Annars går jag förbi Kjell och plockar upp en adapter :).

Har för mig att det har att göra med att många utav dagens moderkort inte pumpar ut tillräckligt med ström eller dylikt genom PS/2-utgången (ej säker på anledning men något är det). Så en sån adapter som finns på Kjell kommer kanske inte att fungera det heller förmodligen utan du kommer nog att behöva en full konverterare som den här: http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parent...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

@FilosofN Även aktiva adaptrar kan vara lite hit and miss; jag har några som funkar för model M och några som inte gör det. Det säkraste kortet är att skaffa en blue cube. Kan vara den bästa ps/2-adaptern på marknaden, sedan jag skaffade en sån har inga tangentbord bråkat med mig.

Permalänk
Medlem

bytte bort hhkbn mot ett set ducky thick blank white PBTs samt en infinity pcb/plate/matias quiet click/sp dsa pbt alps caps.
keysetet är på yoth minin med mx whites och ptja...
...jag borde slängt switcharna direkt och monterat gateron blues istället för att löda dit allting med dsa-capsen på...
märks verkligen att alps-användare inte tar custom keysets för givet med tanke på hur värdelös designen är, rätt många caps satt lite hårdare och fast jag försökte vicka lös dom så försiktigt jag bara kunde slutade det med ofrivillig isärmontering av 7 switchar varav en fick mekanismen totalsabbad.
och påtal om totalsabbat så gick fästet på inte mindre än 4 keycaps av, plate-låsningen är ett skämt viket medför en del onödig stress på lödningar/pins vid capsbyte.
och jag vet inte riktigt hur någon kan kalla switcharna för "clicky" då dom känns mer som en kärvande version av topre med galet ostabila stammar i jämförelse med cherrys clickys.
spraymålat alucase och plate vitt, ingen galet fin finish men det duger med tanke på att hela bygget är en enda "försökskanin"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu jäklar har jag dragit ihop något halvflummigt på wasdkeyboards.com och beställt hem. Var på lite lekhumör igår kväll. Ingen aning om hur färgerna kommer att bli IRL men det kanske blir bra... eller nåt... självklart har jag pulat lite med layouten också och legends på tangenter men det är inget som framgår utav denna bild.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

jag vet inte riktigt hur någon kan kalla switcharna för "clicky" då dom känns mer som en kärvande version av topre med galet ostabila stammar i jämförelse med cherrys clickys.

Jösses, jag måste skaffa ett HHKB någon dag... Jag tycker Matias Quiet Click är ganska trevliga (men nej, verkligen inte "clicky"), gillar den något högre aktiveringspunkten jämfört med cherry.
Så här ser mitt "alps"-bygge ut för tillfället som jag kör som "vardags-tangentbord". Att skaffa lite schysstare caps är på att göra listan.

Specs: Poker 2-case, Alps64 revA-PCB, Matias Quiet Click, donerade caps från två olika tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jösses, jag måste skaffa ett HHKB någon dag... Jag tycker Matias Quiet Click är ganska trevliga (men nej, verkligen inte "clicky"), gillar den något högre aktiveringspunkten jämfört med cherry.
Så här ser mitt "alps"-bygge ut för tillfället som jag kör som "vardags-tangentbord". Att skaffa lite schysstare caps är på att göra listan.
http://i.imgur.com/o9o2eM5.jpg
Specs: Poker 2-case, Alps64 revA-PCB, Matias Quiet Click, donerade caps från två olika tangentbord.

Just den högre aktiveringspunkten verkar vara något dom flesta som är helfrälsta i topre brukar nämna som ett av skälen, personligen tycker jag att hhkb:n blir precis som matias quiet clicksen, för lätta, om jag råkar komma över ett 55g moddat hhkb billigt kan jag nog tänka mig att göra plats i samlingen för ett

bytandet till Gateron blues har påbörjats i större skala under kvällen, bottenraden får nog vara matias tills/om jag får tag på ersättningscaps, såg att vortex släpper ett kit med deras pbt/pom doubleshots som passar men det framgick inte om det kommer i vitt eller vad priset landar på, har ingen backlight så det känns inte som att jag vill betala några större summor för den funktionen
skulle någon vara intresserad av typ 55+avlödda matias quiet clicks och ett gäng alps-keycaps byter jag gärna den högen mot 4st 1.5u bottom row caps och 6u spacebar med passande platemount stab, mx-fattning med dcs/oem profil, jag är klar med alps/matias för all framtid

Edit: såg att winkeyless rear ut sina 60% pcb´s "b.face" och "b.thumb", båda går att bygga i ISO-layout, startar på 34 respektive 37 dollar med kontrollerdelar samt lödning av dessa (28/31USD utan)
http://winkeyless.kr/product-category/pcbs/

Permalänk
Medlem

@hoz eller någon annan som har skrivit på ett tangentbord med Quiet Click/Pro (är det samma, förresten?), hur känns de? Är det som andra mekaniska att man kan trycka en bit innan man kommer till bumpet eller är det som Topre och membran där det liksom är "direkt", om ni fattar? Sitter här och undrar om det ens är någon idé att överväga att införskaffa en med Matias Quiet Pro.

Visa signatur

:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FilosofN:

@hoz eller någon annan som har skrivit på ett tangentbord med Quiet Click/Pro (är det samma, förresten?), hur känns de? Är det som andra mekaniska att man kan trycka en bit innan man kommer till bumpet eller är det som Topre och membran där det liksom är "direkt", om ni fattar? Sitter här och undrar om det ens är någon idé att överväga att införskaffa en med Matias Quiet Pro.

Nu har jag inte provat just ett Matias Quiet Pro (har bara ett vanligt Matias Tactile Pro) men jag har ett gammalt tangentbord med Damped White Alps på. Det är bland de skönaste brytarna som jag har skrivit på. De är mina absoluta favoriter efter Topre som jag värderar aningen högre. Men jag tycker nästan lika mycket om dessa Damped White Alps som jag skriver på nu. Både Topre och dessa Alps gillar jag bra mycket bättre än någon Cherrybrytare.

Aktiveringspunkten ligger mycket högre upp än på Cherrybrytare. Du får ett litet motstånd typ direkt uppe i toppen av trycket så att säga. Så det är mer direkt som du säger och de känns varvid mer responsiva när man skriver. Sen så känns även dessa mer taktila än Cherry MX Brown och de är överlag mycket mycket skönare att skriva på än MX Brown om du frågar mig. Det är som en lyxigare variant av MX Brown. De är tystare, taktilare och allmänt mycket trevligare att skriva på då de upplevs mjukare i nedslagen pga att de är dämpade och inte alls lika hårda nedslag.

Jag tror att Matias Quite Pro typ är likadana som mina Damped White Alps. Du finner lite info om dem här och hur de ser ut inuti: http://deskthority.net/keyboards-f2/project-keyboard-at101-10...

Kommer aldrig att göra mig av med mitt Project tangentbord! Det är så jäkla underbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

quiet clicksen känns som topre, men med tanke på att stammarna är så ostabila så blir den initiala kraften som behövs för att aktivera den lite olika så det känns mest som kärvande topre med lite tyngre fortsättning efter aktiveringen (topre blir tämligen lätt efter att domen kollapsar, känns även fasen så mycket bättre i min mening)

Skrivet av deeyay:

Nu har jag inte provat just ett Matias Quiet Pro (har bara ett vanligt Matias Tactile Pro) men jag har ett gammalt tangentbord med Damped White Alps på. Det är bland de skönaste brytarna som jag har skrivit på. De är mina absoluta favoriter efter Topre som jag värderar aningen högre. Men jag tycker nästan lika mycket om dessa Damped White Alps som jag skriver på nu. Både Topre och dessa Alps gillar jag bra mycket bättre än någon Cherrybrytare.

Aktiveringspunkten ligger mycket högre upp än på Cherrybrytare. Du får ett litet motstånd typ direkt uppe i toppen av trycket så att säga. Så det är mer direkt som du säger och de känns varvid mer responsiva när man skriver. Sen så känns även dessa mer taktila än Cherry MX Brown och de är överlag mycket mycket skönare att skriva på än MX Brown om du frågar mig. Det är som en lyxigare variant av MX Brown. De är tystare, taktilare och allmänt mycket trevligare att skriva på då de upplevs mjukare i nedslagen pga att de är dämpade och inte alls lika hårda nedslag.

Jag tror att Matias Quite Pro typ är likadana som mina Damped White Alps. Du finner lite info om dem här och hur de ser ut inuti: http://deskthority.net/keyboards-f2/project-keyboard-at101-10...

Kommer aldrig att göra mig av med mitt Project tangentbord! Det är så jäkla underbart.

Cherry mx browns är väl en av dom absolut mest hatade cherrybrytarna då den taktila responsen dom erbjuder snarare känns mer som kärvande red/blacks..

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett novatouch TKL (som för övrigt finns på kampanj på komplett just nu) men vad jag förstått så är det bra mycket svårare att hitta keycaps till nordisk layout? Är mest intresserad av novatouch pga att jag vill testa topre switchar för första gången. Men måste samtidigt erkänna att det känns lite trist med begränsningar till keycaps eller det kanske jag enbart har fått om bakfoten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Funderar på att köpa ett novatouch TKL (som för övrigt finns på kampanj på komplett just nu) men vad jag förstått så är det bra mycket svårare att hitta keycaps till nordisk layout? Är mest intresserad av novatouch pga att jag vill testa topre switchar för första gången. Men måste samtidigt erkänna att det känns lite trist med begränsningar till keycaps eller det kanske jag enbart har fått om bakfoten?

Vanliga topre-brytare finns det inte så mycket tangenter till, men Novatouch har samma form som Cherry-brytare och således passar de flesta tangenter till det. Sedan är det allmänt svårt att hitta tangenter med ISO-layout och särskilt med svenska tecken.

@hoz @deeyay

Ja, tack så mycket för hjälpen, då fick man lite att tänka på ;)...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

Cherry mx browns är väl en av dom absolut mest hatade cherrybrytarna då den taktila responsen dom erbjuder snarare känns mer som kärvande red/blacks..

Som om Red/Black skulle behöva bli kärvare ^^

Skrivet av fromis:

Nej, det är inte svårare att hitta tangenter till ett Novatouch än vad det är att hitta till något Cherry-tangentbord då det tar samma samma tangenter som vilken Cherry-bräda som helst (förmodligen till och med enklare då det har en standardiserad bottenrad till skillnad från skiten Corsair tillverkar) - CM har ju gjort sina Topre-brytare Cherrykompatibla.

Sedan är det klart att det regnar väl inte direkt tangentset med svensk layout. Ett som säljs just för tillfället är SA Retro. Ett annat är Filcos, också det i SA-profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

MX Brown är inte den mest hatade brytarna, visst det finns en del som hatar den och tycker att den känns som du beskriver men de som har den som favoritbrytare är desto fler. Se tex denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1353794-skonaste-brytar...

Edit: Notera att MX Brown finns med på två ställen i omröstningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

MX Brown är inte den mest hatade brytarna, visst det finns en del som hatar den och tycker att den känns som du beskriver men de som har den som favoritbrytare är desto fler. Se tex denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1353794-skonaste-brytar...

Att en brytare används av många och är omtyckt av dessa betyder dock inte att det att andra kan avsky samma brytare. Då bruna brytare är en av de vanligaste och därmed kanske den brytare flest provat är det även den som flest har en åsikt om - vissa positiva andra negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Att en brytare används av många och är omtyckt av dessa betyder dock inte att det att andra kan avsky samma brytare. Då bruna brytare är en av de vanligaste och därmed kanske den brytare flest provat är det även den som flest har en åsikt om - vissa positiva andra negativa.

Den är mer omtyckt än hatad, hur du än vrider på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

jag skrev "en av dom mest hatade cherrybrytarna", vilket det enligt min uppfattning verkar vara bland folk som faktiskt ägt eller testat lite olika, då man sällan hör något gott annat än från personer som enbart haft just dom, och det ser jag lite som att fråga någon från Nordkorea vilket land som är bäst.

edit: läste igenom tråden du länkade till och det gav mig knappast någon ändrad uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

jag skrev "en av dom mest hatade cherrybrytarna", vilket det enligt min uppfattning verkar vara bland folk som faktiskt ägt eller testat lite olika, då man sällan hör något gott annat än från personer som enbart haft just dom, och det ser jag lite som att fråga någon från Nordkorea vilket land som är bäst.

edit: läste igenom tråden du länkade till och det gav mig knappast någon ändrad uppfattning.

För att lägga mer bränsle på elden i den här diskussionen så är bruna cherrybrytare en av mina favoriter. Med ett men... Det är viktigt att de är lite " slitna". De måste använts mycket och gått in sig. Efter det är det en underbar brytare, enligt mig. Nya känns verkligen "raspiga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

För att lägga mer bränsle på elden i den här diskussionen så är bruna cherrybrytare en av mina favoriter. Med ett men... Det är viktigt att de är lite " slitna". De måste använts mycket och gått in sig. Efter det är det en underbar brytare, enligt mig. Nya känns verkligen "raspiga".

det är väl inte någon direkt eld, snarare en fråga om missförstånd av definitioner och samband, bruna cherrys är dom brytare som får i särklass mest skit för att deras taktilitet är dålig i jämförelse med resten av cherrys utbud i den kategorin, och att ha dom som referens mot taktiliteten i andra brytare känns därför rätt missvisande i min mening.

Edit: speciellt i samband med påståendet att den andra typen av brytare är trevligare än allting i cherrys sortiment, då mig veterligen clears torde vara den rättvisa jämförelsen i avseende av taktilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Den är mer omtyckt än hatad, hur du än vrider på det

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt, se hoz kommentar om Nordkorea. De som bara har provat bruna verkar i hög utsträckning tycka om just bruna. De som provat andra tycker i hög utsträckning illa om bruna.

Skrivet av hoz:

det är väl inte någon direkt eld, snarare en fråga om missförstånd av definitioner och samband, bruna cherrys är dom brytare som får i särklass mest skit för att deras taktilitet är dålig i jämförelse med resten av cherrys utbud i den kategorin, och att ha dom som referens mot taktiliteten i andra brytare känns därför rätt missvisande i min mening.

Edit: speciellt i samband med påståendet att den andra typen av brytare är trevligare än allting i cherrys sortiment, då mig veterligen clears torde vara den rättvisa jämförelsen i avseende av taktilitet

Jag kan inta annat än hålla med. Skriver jag väldigt långsamt på bruna brytare kan jag känna den taktila återkopplingen, annars känns de som dåliga linjära. Clears är en bättre representant för taktila Cherries, men långt ifrån min favorit de heller.

Permalänk
Medlem

Bytte keycaps på ett av mina Ducky Shine 3 t-bord.

Ducky Shine 3 Cherry MX Red.

Tillägg av bilder.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

jag är klar med alps/matias för all framtid

Jag har hört (läst på DT eller GH) att Matias-brytarna gynnas av att "nötas in". För tillfället är känslan ganska annorlunda beroende på var man trycker på tangenten (övre delen vs nedre delen), min förhoppning är att skillnaden ska minska med tiden...

När ekonomin tillåter blir det nog ett HHKB och hasu's controller till det, så det går att köra TMK på brädan Många verkar hävda att man ska satsa på ett type-s direkt, är det även eran uppfattning?

Jag skulle gärna ta över dina Alps-caps, men har tyvärr inget schysst att byta med. :/

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag har hört (läst på DH eller GH) att Matias-brytarna gynnas av att "nötas in". För tillfället är känslan ganska annorlunda beroende på var man trycker på tangenten (övre delen vs nedre delen), min förhoppning är att skillnaden ska minska med tiden...

När ekonomin tillåter blir det nog ett HHKB och hasu's controller till det, så det går att köra TMK på brädan Många verkar hävda att man ska satsa på ett type-s direkt, är det även eran uppfattning?

Jag skulle gärna ta över dina Alps-caps, men har tyvärr inget schysst att byta med. :/

Jag har både ett vanligt och ett Type-S och dessutom hasu's controller. Jag kan verkligen rekommendera hasu's, men gällande type-s vs vanligt är det svårt att ge generella råd. Det handlar mycket om huruvida du föredrar tysta tangentbord eller vill att de skall låta lite. Köper du ett vanligt kan du dessutom tysta det i efterhand om du så önskar, men min erfarenhet är att det inte blir lika bra som ett type-s (jag har provat så kallad dental banding).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag har både ett vanligt och ett Type-S och dessutom hasu's controller. Jag kan verkligen rekommendera hasu's, men gällande type-s vs vanligt är det svårt att ge generella råd. Det handlar mycket om huruvida du föredrar tysta tangentbord eller vill att de skall låta lite. Köper du ett vanligt kan du dessutom tysta det i efterhand om du så önskar, men min erfarenhet är att det inte blir lika bra som ett type-s (jag har provat så kallad dental banding).

Okej, tack för input. Föredrar tysta tangentbord, då jag inte vill behöva anpassa mig beroende på omgivning. Men vad jag förstått så är den vanliga varianten ganska tyst den också... Vi får se, blir kanske ett vanligt och modda om jag tycker det låter för mycket, tur att jag har tid att fundera (dvs inte råd att handla ett)

Permalänk

Här är mina tangentbord:

Ducky Shine 3 med Mx Red

Ducky Premier med Mx Black

Har även ett Zowie Celeritas med Mx Brown liggandes. Efter att ha provat de flesta Cherrybrytarna så är min favorit helt klart Mx Black vilket visar att man verkligen måste prova brytarna själv för att skaffa sig en uppfattning om vad som känns bäst. Mx Black var jag inte särskilt intresserad av efter allt jag läst om att de inte skulle vara särskilt bra eller sköna för något användningsområde, men så provade jag ett tangentbord med de brytarna av en slump om det kändes "hemma" direkt. Är sugen att prova ett tangentbord med linjära gråa brytare för ännu mer motstånd

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag har hört (läst på DT eller GH) att Matias-brytarna gynnas av att "nötas in". För tillfället är känslan ganska annorlunda beroende på var man trycker på tangenten (övre delen vs nedre delen), min förhoppning är att skillnaden ska minska med tiden...

heh, hade kunnat skicka dom äldre capsen åt dig mot löftet att du inte sabbar dom med fula custom legends som du gjort med dina nuvarande

känner du att dina nuvarande matias quiet click är tillräckligt tysta ser jag ingen anledning att punga ut dom extra pengarna för ett type-s, visserligen anser jag också att hhkb:n absolut inte är värd retailpris och knappt normalt begagnatpris heller med tanke på hur mycket bord man får om man istället lägger pengarna på ett custombygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

heh, hade kunnat skicka dom äldre capsen åt dig mot löftet att du inte sabbar dom med fula custom legends som du gjort med dina nuvarande

Haha, jätteschysst, jag lovar att inte rita på dom Skickar PM

Ja, helt klart, HHKB är dyra och svåra att få tag i begagnat (antar typ omöjligt med type-s), ska nöta på mitt custom så länge (har inte råd till annat ), förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Okej, tack för input. Föredrar tysta tangentbord, då jag inte vill behöva anpassa mig beroende på omgivning. Men vad jag förstått så är den vanliga varianten ganska tyst den också... Vi får se, blir kanske ett vanligt och modda om jag tycker det låter för mycket, tur att jag har tid att fundera (dvs inte råd att handla ett)

Det vanliga är ganska tyst, i alla fall om man jämför med exvis ett Cherry. Type-S är tystare men låter fortfarande något mer än ett vanligt rubberdome, men skillnaden är inte så stor. Dämpade Alps är minst lika tysta som Type-S, så är du primärt ute efter tystnaden och redan har ett tangentbord med dämpade Alps är det inte värt pengarna.

Jag skaffade mitt Type-S i Japan, det är betydligt billigare än att skaffa det i USA eller ve och fasa importera det till Sverige. Jag betalade ca. ¥30000 för mitt, ca 2000 kr, vilket råkar vara ganska exakt vad jag betalade för mitt vanliga i USA. Det är fortfarande inte billigt, men bra mycket mer överkomligt. Sedan skall man (eller någon man känner) dit och resan kan kosta någon krona, men har man vägarna förbi så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det vanliga är ganska tyst, i alla fall om man jämför med exvis ett Cherry. Type-S är tystare men låter fortfarande något mer än ett vanligt rubberdome, men skillnaden är inte så stor. Dämpade Alps är minst lika tysta som Type-S, så är du primärt ute efter tystnaden och redan har ett tangentbord med dämpade Alps är det inte värt pengarna.

Jag skaffade mitt Type-S i Japan, det är betydligt billigare än att skaffa det i USA eller ve och fasa importera det till Sverige. Jag betalade ca. ¥30000 för mitt, ca 2000 kr, vilket råkar vara ganska exakt vad jag betalade för mitt vanliga i USA. Det är fortfarande inte billigt, men bra mycket mer överkomligt. Sedan skall man (eller någon man känner) dit och resan kan kosta någon krona, men har man vägarna förbi så!

Okej, tack för input, det här är ju toppen. Då låter det onekligen som att det är type-s som gäller för jag tycker ljudnivån på mina dämpade alps är ganska lagom. Är mest ute efter känslan, så jag kommer nog inte kunna låta bli att köpa ett någon gång framöver för att testa. Att köpa ett när någon/jag har vägarna förbi Japan är en bra idé. Då har jag en konkret ursäkt att inte handla ett den närmaste tiden dessutom Sorry för OT.

Permalänk
Medlem

Tackar @CyriusG för capsen som blev tillgängliga och gav mitt majestouch lite nytt liv!

Permalänk
Medlem

Precis slängt upp en annons i marknaden.

Har 63st cherry mx browns med vita switch stickers och sip sockets som jag vill byta mot 63st cherry mx clears, tänker att någon av er nördar sitter med en påse över i bokhyllan

Stickers och sip sockets är i dagsläget omonterade och kan fås så om man önskar.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯