24" 1920*1080 144Hz 1ms IPS Gsync Finns denna skärm?

Permalänk
Medlem

24" 1920*1080 144Hz 1ms IPS Gsync Finns denna skärm?

Hej!
Jag är på jakt efter en ny skärm och undrar om det är någon tillverkare som gör en skärm med följande speccs. Eller om det är någon tillverkare som har en på gång?
24" 1920*1080 144Hz 1ms IPS Gsync.

Permalänk
Entusiast

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...
Jag tror att det är så nära du kommer det du vill ha i dagens läge.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@MrAdde:
Tack för ett snabbt svar. Får hoppas det kommer en framöver.

Permalänk
Medlem

Om du klarar TN-display är denna skärm vad du söker!

Permalänk
Medlem

@Ziddie:
Jag klarar nog det, men har hört att IPS ska vara bättre och att de nu kan mäta sig med TN i snabbet. Köper nog en TN om det inte kommer en IPS med de speccarna.

Permalänk
Medlem

IPS har börjat komma i snabba hz, men de är fortfarande långsammare med input lag osv än TN som också blivit bättre med färgerna på mer påkostade varianter. Vad jag vet. Ganska lite iofs i sammanhanget.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ännu inga (ifall jag får lita på prisjakt) 1920x1080, IPS-paneler för 144 Hz, utan det som finns är 2560x1440-IPS-144Hz-paneler som i Acer XB270HU och Asus MG279Q. Förhållandevis dyra skärmar.

Så långt jag förstått situationen är de IPS-panelerna, eller rättare sagt AHVA-panelerna, vilka klarar 144 Hz så pass dyra att tillverka att en produkt med 1920x1080-panel är lite skott i foten just nu. En sådan produkt skulle i slutändan inte bli billigare. Men detta kanske ändras framöver?

Viktig att skilja på:

Input lag - latens - bildfördröjning från att signal omvandlas till ljus i panelen baseras i första hand på elektroniken i skärmen. Inte på paneltypen. Där är de två gaming-IPS:er nämnda ovan på ungefär samma nivåer som bättre gaming-TN-modeller. Extremt få tillverkare specar denna siffra.

Resonstid - eftersläpstendens handlar om trögheten/snabbheten hos kristallerna att vrida sig till rätt position och släppa fram ljuset. Den siffran som kallas "responstid" är i första hand en pappersspecifikation. I praktiken är mer komplicerat att mäta och det är även en definitionsfråga. Ska man mäta grått-till-grått eller svart-till-vitt eller svart-till-vitt-till-svart? Där kommer det att vara olika. Det blir också mer komplicerat av skuggeffekter/overshoot från overdrive. Därför är en papperspec på 1 ms ganska meningslös. De släp och skuggor man möter i praktiken är något helt annat.

Tillsammans brukar man baka ihop detta till begreppet Display lag för en total fördröjning av latens+trögheten hos kristallerna. I slutändan är det en fråga om produkten som helhet. Paneltekniken är bara en av flera parametrar.