Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Defender:

Ja det är trist när det är hardware lock på volten, som mitt 980gtx, pallar lätt mer än 1.21V men omöjligt att få ut mer utan att voltmodda..

Du vet att 980 inte scalar med volt förens under 10c

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare

@truedesire: ett väldigt illustrativt exempel på att olika kort har olika styrkor och svagheter.

SweC använder SSAA som är en "riktigt" (d.v.s. subpixel aware) AA metod. SSAA är beräkningsmässigt tyngre än även MSAA och det är ROPs (raster output unit) som lastas. Fiji har inte mer ROP-kapacitet per klockcykel än vad Hawaii har, så helt rimligt resultat.

Guru3D kör med FXAA som är en post-processing AA, d.v.s. den belastar främst "shader array:en" och här har Fiji mer kraft än någon annan krets.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Hade du någon poäng eller? För jag förstår den inte.
(TressFX disabled)

är disabled på båda tester

Skrivet av versions:

väldig skillnad på FXAA och SSAA.

precis, varför köra SSAA om det sabbar prestandan så där mycket ?
är det verkligen värt att tappa 42fps?
jag kör för övrigt varken eller när jag bänkar och får 50+ minimum fps i 4K

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Synd för AMD att marknaden för detta kort är extremt liten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ett klart imponerande kort!

Det skulle sitta fint i chassit Freillite Brevis S, om det blir något av det (vilket även hänger på hur det går med FlexATX-nätagg på 500W, vilket jag inte har någon koll på). Inget onödigt volymslöseri i det chassit, till skillnad från samtliga itx-chassin från Lian Li (även det senaste som rapporterades om idag här på Swec).

Men, skulle jag bygga minimalt själv så skulle jag sikta på ett Dan A4 SFX med ett fullstort grafikkort i samma prisklass (i dagsläget GTX 980 Ti) istället. Kanske inte helt relevant dock, eftersom det chassit som sagt inte kommer förrän tidigast Q1 2016.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag kortet som ett nytt "Titan" i en annan viktklass, dvs. ok pris för dom som vill ha det fetaste i en specifik storleks-klass,

Vore kul om det dök upp några fantasifulla chassin på marknaden där storleken kommer till sin rätt.

Permalänk
Medlem

Som vanligt en bra genomförd test men jag saknar personligen en test i DX12, visst det är fortfarande tidigt men iom att det finns benchmarks så bör man nog inkludera det med information om att det rör sig om mjukvara under utveckling.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fluff3:

Den avgörande frågan är ju om det finns något mini-itx låda som endast tar korta kort som är så pass överlägsen de lådor som tar fullängdskort. Det är du endast det scenariot som mottiverar det kortet och jag vet inte att det existerar en sån låda. Nån som har några förslag?

En annan relaterad fråga är om en sådan låda fixar ett kort som drar ~200W.

Man får ändå ge AMD en eloge för Nano, det drar någonstans mellan 380 och 280X men presterar långt bättre. Problemet är väl att 980 presterar och drar väldigt snarlikt + det är billigare. Så enda möjliga vettiga scenariot för Nano är just om man absolut måste ha en låda som inte rymmer ett längre kort och ändå kan hantera att grafikkortet avger runt ~200W värme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att det är en "riktig och fair" recension.

Skrivet av FredrikMH:

Jag tänkte att du för en gång skull inte skulle ha mycket att klaga på men du hittar något att kräka ur dig ändå

Skrivet av Xyze:

För att?

Oh...för att den var positiv.....

Det är just då man är extra misstänksam, med tanke på AMD's utspel. Då positiva recensioner kan ses som att smöra för AMD. Men SweC talar ju om dom negativa aspekterna så det är förmodligen okej.

Skrivet av Ozzed:

Tror vi kan vara lugna. Sweclockers har ju fått låna ett kort som tydligen nättidningar ska ha gudagiven rätt till enligt vissa, så jag tror vi kan utgå ifrån att recensionen inte färgas av ogrundad bitterhet från recensenten.

Haha, har du fortfarande denna vanföreställning?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se en graf på prestanda index per watt.

Det är ju lätt att räkna ut själv men vore trevligt att få en graf på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Hur vet vi om detta är en riktig och "fair" recension? Svårt att lita på AMD recensioner nu.

Varför blir man inte förvånad att just du letar konspirationsteorier när det kommer till AMD? Säker på att Nvidia inte betalat Emil för att göra så att deras kort presterar sämre?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av truedesire:

@tvelander:
varför då köra med 2x SSAA som det står om det sabbar prestandan så där jäkla mycket?
det är ju inte så att guru3d kör med potatis/tomat settings direkt

Fråga SWEC

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Och här satt jag och trodde detta skulle vara ett budgetkort, snacka om att skicka fel signaler.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Bra kort, fel prisklass.

Enda fördelen är att den är mindre, annars kan man lika gärna skaffa ett 980Ti/Fury X. Borde varit billigare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av truedesire:

SSAA ger en bättre bild, punkt. Givet att man har aliasing effekter då bilden består av en ändligt antal pixels så ger "riktig" AA som MSAA/SSAA en bättre anpassning till de pixels som finns än samma scen renderad utan AA.

FXAA försöker åstadkomma något som påminner om "riktig" AA genom att bara analysera och applicera filter på en bild renderad i slutgiltig upplösning utan AA. Resultat är alltid att information går förlorad och resultat blir en bild som kan upplevas lite suddig. Om det är en förbättring med FXAA jämfört med att köra utan AA beror lite på personlig preferens och hur scenen man applicerar FXAA på ser ut.

Om SSAA/MSAA är värt förlusten i FPS är upp till var och en att bestämma. Personligen tycker jag t.ex. MSAA x4 i 1600x900 ger en bättre bild än 3200x1800 utan AA, så värderar "äkta" AA väldigt högt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tycker AMD har gjort ett bra jobb och lyckats med sitt syfte: Att producera världens snabbaste grafikkort för mITX-moderkort.

Jävligt bra jobbat!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av truedesire:

är disabled på båda tester

Det handlar om att belasta systemet så mycket som möjligt.

Skrivet av Orici:

Det är just då man är extra misstänksam, med tanke på AMD's utspel. Då positiva recensioner kan ses som att smöra för AMD. Men SweC talar ju om dom negativa aspekterna så det är förmodligen okej.

Haha, har du fortfarande denna vanföreställning?

Du verkligen SÖKER orsaker att gnälla. Man behöver inte bli misstänksam bara för att AMDs siffror eventuellt stämmer överens med tidigare uttalanden från AMD. Lite lustigt ändå att du inte kan tänka dig att AMD lyckas med något i huvudtaget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

För 5000kr så hade det varit ett intressant kort, men 7000kr? För de pengarna kan man få ett GTX 980 Ti som utklassar samtliga kort från AMD. Det är fan dags att AMD tar sig i kragen och släpper prisvärdiga prisvärda kort. Det är inget fel på prestandan i sig, men de måste lära sig att anpassa priset bättre efter prestandan och inte titta på vad Nvidia tar för pris och försöka matcha det.

Hmm. AMD har prisvärda kort också.
Att basera prisvärdheten för alla AMDs grafikkort utifrån fury nanos prissättning blir väl lika fel som att basera prisvärdheten på alla nvidiakort utifrån vad titankorten kostar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det handlar om att belasta systemet så mycket som möjligt.

Du verkligen SÖKER orsaker att gnälla. Man behöver inte bli misstänksam bara för att AMDs siffror eventuellt stämmer överens med tidigare uttalanden från AMD. Lite lustigt ändå att du inte kan tänka dig att AMD lyckas med något i huvudtaget.

Nu lägger du ord i munnen på mej.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

För 5000kr så hade det varit ett intressant kort, men 7000kr? För de pengarna kan man få ett GTX 980 Ti som utklassar samtliga kort från AMD. Det är fan dags att AMD tar sig i kragen och släpper prisvärdiga kort. Det är inget fel på prestandan i sig, men de måste lära sig att anpassa priset bättre efter prestandan och inte titta på vad Nvidia tar för pris och försöka matcha det.

Fast nu är det väl ändå så att AMD har en historia av att släppa prisvärda kort om någon? Gång på gång i nästan varenda test får man mest prestanda för pengarna när man väljer ett AMD grafikkort. Detta är ett undantag. Men jag håller dock med om att priset är löjligt högt, gäller även 980Ti även om det är bättre.

Permalänk

asså sh*t vilket sjukt kort, presterar lika bra som andra nästan dubbelt så stora kort!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Försvinner inte poängen med fury lite nu?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Fråga SWEC

säger inte SweC testar fel, missförstå mig rätt
blev bara smått förvånad över hur pass stort det kan skilja mellan det, och enligt mig är det alltid bättre att gå upp i upplösning än använda "suddiga" kantutjämnare (speciellt FXAA tenderar att göra bild väldigt suddig)

Visa signatur

Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Hur vet vi om detta är en riktig och "fair" recension? Svårt att lita på AMD recensioner nu.

Du har rätt, det ingår ju onekligen några Gameworkstitlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@tvelander:
varför då köra med 2x SSAA som det står om det sabbar prestandan så där jäkla mycket?
det är ju inte så att guru3d kör med potatis/tomat settings direkt

Varför köra högre upplösning än 1280x720 öht om det sabbar prestandan så jäkla mycket?
Varför köra på High istället för Low när det sabbar prestandan så jäkla mycket?

Som med alla inställningar gäller det att hitta den balans mellan bildkvalitet och prestanda som man själv tycker är bäst.

När det kommer till rena GPU benchmarks ger det oftast en så rättvis bild som möjligt att ha så krävande inställningar som möjligt.
Det finns gott om undantag, men som generell regel vill man ha så höga inställningar som möjligt som sätter maximal press på grafikkortet.

Det är helt tvärtom när det gäller CPU-tester, då vill man gärna ha så låga inställningar som möjligt för att låta grafikkortet slappa och istället sätta press på processorn.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett enormt imponerande kort med tanke på prestandan som man får. Men 2 saker som säkert fler är jag får huvudbry över:
Priset. Varför skulle man köpa det här utöver fullstora Fury X? Att slippa vattenkylningen visst. Men då finns ju vanliga Fury för ca 1500:- billigare.

Sen vilken målgrupp är kortet tänkt för? Det finns ju definitivt en marknad för mITX system. Men i dom allra flesta modellerna som finnns ute och som kommer, har ju tillverkarna sett till att oftast finns plats för fullstora kort. Vilket inte gör Nano värdelös utan bara till en extremt nischad produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

13%(avrundat) snabbare i 1080p än 970 mini som är något större och drar mindre effekt
26%(avrundat) snabbare i 4k än 970 mini som är något större och drar mindre effekt

över 100% dyrare

lätt värt det! jag tar 2

Permalänk
Medlem

Blir väl lite av en nischprodukt för väldigt få personer. Prestandan i förhållande storlek och energiåtgång är ju riktigt trevlig, prislappen är dock rejält saftig. Lägg till tre hundra spänn och du får ett 980 Ti fabriksöverklockat från EVGA.

Ett kort för den som inte bryr sig om priset utan bara fokuserar på storleken. Kul kort, men det är väl lika bra att det är dåligt med yields, känns inte som ett kort som många är intresserade av.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@Yoshman:
alldeles för låg ppi på allt under 1080p om du frågar mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså seriöst, hade priset legat runt 500 kr billigare än fury och vi hade haft tredjeparts kylare så hade det varit riktigt riktigt trevligt även om det inte går att klocka så värst bra. Det hade faktiskt inte gjort något i ärlighetens namn.