Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 4

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att spelet är grymt och att det flyter på bra med dator i signatur på ULTRA. Hur många FPS jag har vet jag inte. Har upplevt några platser där det plötsligt går ner till typ 15 fps några sekunder. Alltid när jag varit ute och sprungit. Även sätt några askassa texturer och ramlat igenom en balkong en gång.

Sen kan jag konfirmera att anti alisingen i spelet suger pung. Märks inte inomhus men hur man kan använda sig av suddfilter i ett open world-spel är utöver mitt förstånd! Helt enkelt under all kritik!

Men, trots de tekniska bristerna, vägs det upp utav det rätt så fantastiska perkssytemet som passar nya fallout bättre. Har även lekt med att bygga upp en fin stad med en helvetes djävla försvar. Jag har mycket roligare i detta än jag någonsin hade i Fallout 3 som jag tyckte var en besvikelse. Helt enkelt ett spel som kommer ge mig hundratals timmar av rollspelande med olika typer av karaktärer. Sen kan jag inte vänta på lite texture mods för det är texturerna som är det svagaste länken. Det är som om dom sparar in på det och förväntar sig att moddarna ska fixa det åt dom.

Tjingeling!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggetony:

Godmorgon allihopa, jag har spelat detta i ca 3 tim och har sprungit på 2 buggar som gjort att jag fick starta om hela spelet,
1. Just efter man kommer upp från falloutshelteret och ska börja gå ut i världen så la inputen från tanjentbordet av helt
så fick bli en ctr alt delete för att stänga ner spelet och ladda om det då funkade det bra.
2. När man är inne i historika museet och ska hämta coren när man får välja om man vill hacka eller lockpicka så valde jag
att hacka datorn vilket ledde till ingenting mer än att gubben står och tittar på skärmen vilket oxå resulterade i att det fick bli en omstart, provade att hacka den 3 ggr med en quicksave precis innan och samma resultat alla gångerna innan det fick bli en lockpick istället.

Problemet att du fastnar hade jag också det löste jag att det är ett fps problem. Om du har över 110 fps så fastnar du om du går in i en dator.

Detta är vad jag har fått för fel och saker jag stör mig på
Första felet jag fick var att jag ej kunde styra menyn, märkte då att om du har en kontroll inkopplad så går den automatiskt på den. Så jag behövde använda kontrollen in i menyn och stänga av att den ej ska använda bara kontrollen!.

Sen min andra bygg är att mina sidoskärmar blir svarta om jag sitter i fullscreen och om jag kör
Window borderless så sjunker min fps sjukt mycket och öven om jag har 60 fps så får jag stutters, det som är så vanligt med window mode.

Sen om jag hade över 110 fps fastnade jag i saker som datorn vilket var sjukt frustrerande.

Men annars har jag inte märkt någon annan gamebreaking bugg.
Förutom den usla UI.

Jag kör på en i5 2500k oclockad med ett amd r9 280 dorect cuii top versionen.
Med inställningarna
1080p
Fxaa
Af 16
Fullscreen.
Textures high,
Shadows high
Shadow distance low
Decals off
Lightning high
God rays off
Depth of field lowest
Ssao lowest
Sen dom som man kan kryssa i är alla av.
Sen har jag distance på allt ungefär 60-75% förutom gräset som är lägst
Och objects är på high sen fade är på medium eller low
Och jag går sällan under 60 fps. Dock har jag aldrig varit i staden.
Men när jag hade decals på medium och shadows på low grass på 60
Så hade jag 40 fps utanför vault men när jag ändrade fick jag 70-80 fps när jag iom ut ur vault.
Så jag tror decals och gräset gjorde stor skillnad för mig att få bättre prestanda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatty:

Problemet att du fastnar hade jag också det löste jag att det är ett fps problem. Om du har över 110 fps så fastnar du om du går in i en dator.

Detta är vad jag har fått för fel och saker jag stör mig på
Första felet jag fick var att jag ej kunde styra menyn, märkte då att om du har en kontroll inkopplad så går den automatiskt på den. Så jag behövde använda kontrollen in i menyn och stänga av att den ej ska använda bara kontrollen!.

Sen min andra bygg är att mina sidoskärmar blir svarta om jag sitter i fullscreen och om jag kör
Window borderless så sjunker min fps sjukt mycket och öven om jag har 60 fps så får jag stutters, det som är så vanligt med window mode.

Sen om jag hade över 110 fps fastnade jag i saker som datorn vilket var sjukt frustrerande.

Men annars har jag inte märkt någon annan gamebreaking bugg.
Förutom den usla UI.

Jag kör på en i5 2500k oclockad med ett amd r9 280 dorect cuii top versionen.
Med inställningarna
1080p
Fxaa
Af 16
Fullscreen.
Textures high,
Shadows high
Shadow distance low
Decals off
Lightning high
God rays off
Depth of field lowest
Ssao lowest
Sen dom som man kan kryssa i är alla av.
Sen har jag distance på allt ungefär 60-75% förutom gräset som är lägst
Och objects är på high sen fade är på medium eller low
Och jag går sällan under 60 fps. Dock har jag aldrig varit i staden.
Men när jag hade decals på medium och shadows på low grass på 60
Så hade jag 40 fps utanför vault men när jag ändrade fick jag 70-80 fps när jag iom ut ur vault.
Så jag tror decals och gräset gjorde stor skillnad för mig att få bättre prestanda

Kontrollproblemet var riktigt drygt. Redan GTA IV som släpptes till PC i slutet av 2008 fixade att själv växla mellan mus/tangentbord och gamepad, den kontrollen som senast användes var den spelet skulle använda vilket gör det möjligt att växla mitt i spelet, exempelvis gamepad när man hoppar in i en bil och ska köra. Bethesda visar som vanligt att de ligger efter i tiden även på detta område, det enda spel jag minns som var lika strikt som lanserades relativt nyligen är Dragon Age: Inquisition där valet måste göras innan man går in-game. Innan det Metro 2033 som vägrar använda mus+tangentbord så länge en Xbox-kontroller är ansluten. Lite så man undrar ibland hur sånna saker faktiskt går igenom QA. Det sorgliga svaret är troligen att blandannat Bethesda faktiskt inte har något sådant som normalt sett snappar upp fel och idiotiska lösningar.

Problemet med att sidoskärmarna blir svarta har inte jag, och då kör jag med ett R9 290. Kör du i Eyefinity-läge? Isåfall bör du bara få bild på mitten-skärmen om spelet inte stödjer extremt breda upplösningar. Vilket jag starkt tvivlar på att just detta spel gör.
Jag kör iallafall mina skärmar utanför Eyefinity-läget då bara två av skärmarna är identiska och dessutom roterade. Jag har kört Eyefinity tidigare och just att sidoskärmarna visar svart bild låter rätt normalt då.

Permalänk
Medlem

Så efter att ha spenderat gårdagen med detta spel så kan jag säga att ja det är fallout med alla styrkor och svagheter som det innebär. Väldigt roligt spel, men oj vad motorn känns utdaterad och menysystemet är lite av en mardröm att navigera med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kontrollproblemet var riktigt drygt. Redan GTA IV som släpptes till PC i slutet av 2008 fixade att själv växla mellan mus/tangentbord och gamepad, den kontrollen som senast användes var den spelet skulle använda vilket gör det möjligt att växla mitt i spelet, exempelvis gamepad när man hoppar in i en bil och ska köra. Bethesda visar som vanligt att de ligger efter i tiden även på detta område, det enda spel jag minns som var lika strikt som lanserades relativt nyligen är Dragon Age: Inquisition där valet måste göras innan man går in-game. Innan det Metro 2033 som vägrar använda mus+tangentbord så länge en Xbox-kontroller är ansluten. Lite så man undrar ibland hur sånna saker faktiskt går igenom QA. Det sorgliga svaret är troligen att blandannat Bethesda faktiskt inte har något sådant som normalt sett snappar upp fel och idiotiska lösningar.

Problemet med att sidoskärmarna blir svarta har inte jag, och då kör jag med ett R9 290. Kör du i Eyefinity-läge? Isåfall bör du bara få bild på mitten-skärmen om spelet inte stödjer extremt breda upplösningar. Vilket jag starkt tvivlar på att just detta spel gör.
Jag kör iallafall mina skärmar utanför Eyefinity-läget då bara två av skärmarna är identiska och dessutom roterade. Jag har kört Eyefinity tidigare och just att sidoskärmarna visar svart bild låter rätt normalt då.

Jag kör ej eyefinity. Dock är min primära skärm 120hz och displayport. Vet om det kanske är någon av dom som
Gör det. Men det är sjukt irriterande. Det är typ samma sak med andra spel ibland men då funkar det lm jag alt tabbar så funkar sidoskärmarna igen. Men ett annat fel jag jar är om jag stänger av min displayport skärm på knappen så ändrar datorn skrivbordet som om jag kopplade ur skärmen. Antar detta är docl normalt med displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Har 980ti med en 4790k och allt e klockat. Dok så undra jag som på vissa ställen när FPS går ner till 45-50 och GPU belastas 60% och Cpu max 40 kanske. Vad fasen handlar de om då? Ställde God rays på normal men samma sak ändå. Och 1080 eller 1440p spela ingen roll....

Står man högt om tex och kolla ut i en stad så blire så.

Har samma specs och händer mig med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatty:

Jag kör ej eyefinity. Dock är min primära skärm 120hz och displayport. Vet om det kanske är någon av dom som
Gör det. Men det är sjukt irriterande. Det är typ samma sak med andra spel ibland men då funkar det lm jag alt tabbar så funkar sidoskärmarna igen. Men ett annat fel jag jar är om jag stänger av min displayport skärm på knappen så ändrar datorn skrivbordet som om jag kopplade ur skärmen. Antar detta är docl normalt med displayport?

Hm, kanske att jag märkt samma sak med på någon titel, just att det försvinner med ALT + TAB låter rätt bekant, nu när du skriver det. Det händer inte med Fallout 4 iallafall, och då kör jag Fullscreen och inte Window eller Borderless window.

Det är normalt att DisplayPort-anslutna skärmar gör så. De ansluts till datorn som en Plug & Play-enhet och försvinner från datorn när de stängs av. Är skärmen i viloläge så ligger de kvar. Se exempelvis: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2625567

Det kan hända att det finns andra bättre lösningar men själv har jag inte upplevt det vara ett problem. Jag använde tidigare olika skärmprofiler i CCC som jag skiftade mellan beroende på hur många skärmar jag behövde samt Eyefinity-läget. Sedan ett tag har jag gjort samma sak, förutom Eyefinity, men med DisplayFusion istället. Just för stunden använder jag exempelvis mittenskärmen samt höger skärm. Vill jag fokusera med något, exempelvis ett spel eller någon krävande arbetsuppgift så aktiverar jag ett skärmläge med bara mittenskärmen. Jag har även en tredje profil där alla tre skärmarna är aktiva när jag vill ha optimal multitasking-miljö med totalt tre skärmar och där mina roterade sidoskärmar har två virtuella skrivbord vardera.

Det är värt att titta runt lite på olika alternativ iallafall. Men det är inte något fel på skärmen eller något iallafall, det är som det "ska" vara.

Permalänk

@chipw00t:

Down town Boston är betydligt mer krävande än Diamond City, åtminstone för mig.

Permalänk

Shadow distance!

@Protopia:

FPS drops led jag av som in i baljan i ständerna med r9 390/2500k. Shadow distance var boven. Gick från mardrömslika 26fps till 60 när jag drog ned från Ultra till medium, med allt annat på Ultra.

Permalänk

jag spelade 2 timmar och fick nästan stressfrakturer i pekfingret och långfingret på vänster hand .. tack vare det nya v.a.t.s-systemet som är en flopp.. funkade skitbra i fo3 och new vegas ,nu är det ett jävla fararande med musen och tryckande på Q och E otaliga gånger .. hatar verkligen det.
1. Q
2. sikta med musen på delen du vill skjuta
3. Q(IGEN!!!!!!!! .. whatever
4. E .. fuck off..
5. slå knytnäven i tangentbordet så knapparna flyger och svära
samtidigt som alla fiender rör sig mot dig i slow motion .. skitskoj om det är 10 jätteråttor och flugor.. funderar på refund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

@Protopia:

FPS drops led jag av som in i baljan i ständerna med r9 390/2500k. Shadow distance var boven. Gick från mardrömslika 26fps till 60 när jag drog ned från Ultra till medium, med allt annat på Ultra.

Jag har testat att spela det med allting på Low. Får ändå drops till ner 25 på vissa ställen. Det är precis som om motorn är överbelastad, vilket förmodligen är svaret också. Det som är mest irriterande i spelet dock är alla buggar. Vissa terminaler bara går inte att använda utan att fastna. Känns ju smått meningslöst att ha lagt så mycket krut på Hacking då.

Här blev jag knuffad igenom en trappa när jag skulle prata med en person:
http://imgur.com/Srnvggu

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

jag spelade 2 timmar och fick nästan stressfrakturer i pekfingret och långfingret på vänster hand .. tack vare det nya v.a.t.s-systemet som är en flopp.. funkade skitbra i fo3 och new vegas ,nu är det ett jävla fararande med musen och tryckande på Q och E otaliga gånger .. hatar verkligen det.
1. Q
2. sikta med musen på delen du vill skjuta
3. Q(IGEN!!!!!!!! .. whatever
4. E .. fuck off..
5. slå knytnäven i tangentbordet så knapparna flyger och svära
samtidigt som alla fiender rör sig mot dig i slow motion .. skitskoj om det är 10 jätteråttor och flugor.. funderar på refund.

VATS var långt från perfekt i de tidigare spelen men jag gav upp med det i detta spel ganska fort. Mer eller mindre värdelöst. Att få markören att nudda rätt träffyta var lite problematiskt innan men blir extra svårt nu när de rör sig.

Jag spelar det som ett rent FPS nu men aktiverar VATS när fienden nästan är död ifall man får någon snygg posering eller köttig explosion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Protopia:

Tråkigt! Sitter du med ett AMD-kort? Mycket tyder på att de får lida rejält tills nya drivrutiner dyker upp.

Angående fastnandet i terminalerna beror det på att fps:en är för hög ironiskt nog. Jag fastnade konstant till jag begränsade frames till 80 i sekunden via CCC.

Redigering: För övrigt håller jag med om att buggarna drar ned spelet som bara den. Man skulle lyssnat på sin inre icke-impulsiva röst och väntat några månader med detta...

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

@Protopia:

Tråkigt! Sitter du med ett AMD-kort? Mycket tyder på att de får lida rejält tills nya drivrutiner dyker upp.

Angående fastnandet i terminalerna beror det på att fps:en är för hög ironiskt nog. Jag fastnade konstant till jag begränsade frames till 80 i sekunden via CCC.

Redigering: För övrigt håller jag med om att buggarna drar ned spelet som bara den. Man skulle lyssnat på sin inre icke-impulsiva röst och väntat några månader med detta...

Jag har ett GTX 770, vilket borde fungera bra då spelet är så Nvidia-infekterat det bara går.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Dubbla grafikkort

Ser att det fanns tester i 4K! Topp! För att kunna uppnå acceptabel FPS i 4K måste man ju köra minst dubbla grafikkort.

Såg inga tester med SLI eller XFire.

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på FO4. Nu sitter jag förvisso på en ps4 men det är inte snyggt. Känns som en 5 år gammal produktion. Gränssnittet är dessutom rätt b och det är helt omöjligt att orientera sig i närkamp. Även om det inte är lika grått och fult som FO3 så är omgivningarna fortfarande rätt trista.

Känslan är bra och jag kommer antagligen att spela igenom hela spelet men jämfört med titlar som GTA 5, Witcher 3 och Last of Us ligger FO4 verkligen i underkant. Tycker överlag pressens betyg har varit på tok för höga.

Efter 15 timmars spel ger jag det 80/100.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

290 290x hade exakt samma problem med micro-stutters, att detta inte är fixat ännu är ju bara katastrof.
Grafikmotorn har ju funnits sen minst 2011 och då med Skyrim så förstår inte hur dom lyckas att inte fixat det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Ser att det fanns tester i 4K! Topp! För att kunna uppnå acceptabel FPS i 4K måste man ju köra minst dubbla grafikkort.

Såg inga tester med SLI eller XFire.

Jag har 3570k och 980ti kör i 4k med allt maxat och ingen kantutjämning som är onödigt i så hög upplösning, går inte under 50fps och då har jag haft en hel del strider med mycket aktivitet.

Permalänk

Hur tror ni att ett 4690k och ett GTX 970 skulle klara av Fallout 4? Kan 4690k flaskhalsa?

Permalänk
Medlem

@andreasswf: Jag kör med ett 970 och 4770k på 1080p - Flyter på fint på Ultra, händer då och då att frameraten droppar ner till runt 50 fps, går att lösa genom att sänka Actor fade, Godrays Quality eller Shadow Distance till typ High om man vill hålla ett konstant stabilt 60. Att endast ändra Actor fade räcker för de mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrby17:

@andreasswf: Jag kör med ett 970 och 4770k på 1080p - Flyter på fint på Ultra, händer då och då att frameraten droppar ner till runt 50 fps, går att lösa genom att sänka Actor fade, Godrays Quality och Shadow Quality till typ High/Med om man vill hålla ett konstant stabilt 60.

Actor fade gjorde bra skillnad på min FPS, tack för det tipset. Har inte märkt nån skillnad på kvalitén heller.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är nice!

Permalänk
Medlem

Om det laggar på High eller Ultra, sätt godrays på low för en ordentlig performance boost utan knappt någon visuell skillnad alls.

Brukar alltid mixtra med inställningen för att få bästa performance per visual fidelity, men vet att många andra inte brukar bry sig om att göra det och istället bara väljer ett preset eller låter spelet välja ett åt dem och kör igenom hela spelet trots lagg eller låga settings när de kunde ha haft en mjuk, högupplöst upplevelse. Tycker att preset-inställningar i spel borde välja de mest optimala inställningarna för bäst performance per visual fidelity, istället för att bara uniformt sätta allting på low, medium, high oavsett hur mycket nytta (eller som i fallet godrays, skada) de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen anser jag, utifrån det jag redan antog innan och nu fått bekräftat vid lanseringen, att Bethesda och även Nvidia misslyckats något med tanke på problemen som finns. 4 år på datumet idag sedan Skyrim lanserades. Samma problem återuppstår då man återanvänder mycket av tidigare titlar som vanligt. I grunden gamla äckliga Gamebryo som använts i 15 år eller något. Jag och även ni andra borde förvänta er mer från Bethesda, det är ingen liten indie-dev som suttit och slitit till att få mat till sina fattiga familjer direkt.
Jag vet inte om jag skulle gå så långt att anse att spelet skulle dras tillbaks likt vad gjordes med Batman: Arkham Knight men det är nog inte långt ifrån ändå. På mitt system fungerade Batman: Arkham Knight rätt okej redan på lanseringsdagen och det gör ändå detta spel med. Men med tanke på vilket liv det blev med det förstnämnda fladdermusspelet så borde det bli lite mer liv nu också.

Att AMD inte har några drivrutiner ute är enkelt, lite trist att många i tråden fortfarande inte fattat det. Fallout 4 är en Gameworks-titel och då nära knyten till just Nvidia. AMD får inte tillgång till koden förrens tidigast vid lanseringen och kunde först igår börja optimera drivrutiner för spelet. Nvidias men framförallt Bethesdas fel som faktiskt väljer en sån konsumentfientlig skitlösning. Även Nvidias egna användare drabbas, Witcher 3 och Hairworks och hur det drabbade Geforce-användare kan ju vara värt att påminna om, ifall någon redan hunnit glömma bort detta: http://www.sweclockers.com/nyhet/20554-the-witcher-3-uppdater...

För mig fungerar spelet hitills rätt bra. Bara i början och har bara haft problem med att spelet kraschade efter ett par minuter vilket löstes med en beta-patch. Kör V-sync aktiverat och runt 50-60 FPS med Ultra-preset (högre än 60 syns inte pga V-sync), allt maxat, motion blur inaktiverat och 2560x1440 med mitt R9 290. Rätt nöjd så med icke-optimerade drivare ändå faktiskt.

Förstår inte hur ditt 290x kan prestera så pass mycket bättre än mitt 390x.. mitt droppar ner till 20-30 ibland.

Visa signatur

Main PC: Intel Core i7-4790K@Stock, Sapphire R9 390X 8GB, MSI Z97 G5, 16GB DDR3, 240GB SSD, 2 TB HDD, Corsair 750W PSU
Telefon: Samsung Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

nice, då blir det till att köpa Fallout 4 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Inte för att det har med prestandan att göra, men jag måste få avrragera mig lite.
Är jag den enda som irriterar mig enormt över de idiotiska menyerna och framförallt bygg-verktyget där man måste använda piltangenterna för att navigera runt?

Allt i FO4 känns förbluffande dumt, i ett spel som fortfarande kör på samma gamla motor och som rent grafiskt inte ser speciellt bra ut för fem öre...

Skickades från m.sweclockers.com

Håll inne Shift så kan du använda WASD i byggmenyn, men kan hålla med om att det är sanslöst opedagogiskt alltihop. Det är nästan så man skulle skippa byggläget och bara spela på som vanligt egentligen, men finns det där så vill man ju använda det.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Jag har 3570k och 980ti kör i 4k med allt maxat och ingen kantutjämning som är onödigt i så hög upplösning, går inte under 50fps och då har jag haft en hel del strider med mycket aktivitet.

Ja, det är mycket bättre med 980ti än 2x970 i Fallout! Mitt ena grafikkort har tagit semester..

Hursomhelst. Det är ett bra spel och grafiken är riktigt snygg på de flesta platser.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superbia:

Förstår inte hur ditt 290x kan prestera så pass mycket bättre än mitt 390x.. mitt droppar ner till 20-30 ibland.

Det måste vara något med det kortet eller drivarna, för mitt gamla 290 (notera ej X), kör Ultra enligt spelets egen inställning, @ 60 fps på en 2600k. Trodde aldrig den skulle orka det, men det funkar kanon.

Jag kör med de gamla drivarna sedan 29/7, ej beta, och det fungerar kanon. Ja, där är nån av dessa microstutter, och den skiten, vilket de bör kunna fixa när de får lite tid på sig, men inga 30 fps här inte.
Ibland i extrema situationer så dippar det ner till 50, men annars flyter det bra för att vara så gammalt system.

Kan tillägga att jag har spenderat en hel del tid med det. Klockade 95 timmar igår på sön kväll när jag gick och lade mig för jobb. 19 timmar i snitt, sedan i tisdags... vem fan behöver sömn

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Paddanx:

[..]Klockade 95 timmar igår på sön kväll när jag gick och lade mig för jobb. 19 timmar i snitt, sedan i tisdags... vem fan behöver sömn

Oj, hoppsan, hej, haha. Galet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superbia:

Förstår inte hur ditt 290x kan prestera så pass mycket bättre än mitt 390x.. mitt droppar ner till 20-30 ibland.

En bit in i spelet så började mitt spel droppa med. Sällan jag ser några 60 FPS nu, och i strider är jag närmare 30 än 50. Men har inte märkt att jag varit under 30 samtidigt.

Kör just nu med allt på ultra/max @ 2560x1440 med min R9 290. Motion Blur är avstängd och shadow distance nedställd på normal. Egentligen borde jag nog sänka lite mer då jag nästan gett upp VATS helt. Fungerar inget vidare med hur jag byggde min karaktär, större chans att vinna en miljon kronor på triss än att få in en headshot på avstånd över 10 meter.

Skrivet av Paddanx:

Det måste vara något med det kortet eller drivarna, för mitt gamla 290 (notera ej X), kör Ultra enligt spelets egen inställning, @ 60 fps på en 2600k. Trodde aldrig den skulle orka det, men det funkar kanon.

Jag kör med de gamla drivarna sedan 29/7, ej beta, och det fungerar kanon. Ja, där är nån av dessa microstutter, och den skiten, vilket de bör kunna fixa när de får lite tid på sig, men inga 30 fps här inte.
Ibland i extrema situationer så dippar det ner till 50, men annars flyter det bra för att vara så gammalt system.

Kan tillägga att jag har spenderat en hel del tid med det. Klockade 95 timmar igår på sön kväll när jag gick och lade mig för jobb. 19 timmar i snitt, sedan i tisdags... vem fan behöver sömn

Imponerande prestandaresultat, jag har ett liknande system och hade ungefär samma prestanda inledningsvis med men sen började det sjunka.

Snygg speltid med, jag tyckte själv att jag hunnit spela rätt mycket med mina 54 timmar när jag tittade igår kväll (eller snarare natt) när jag lyckades slita mig för att sova.