Betalar tv licens men får inga kanaler att fungera?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Storage Jar:

Nej, det ska du inte. Att radiotjänst vill att du ska betala är en helt annan femma.

Jo, det ska man enligt svensk lag.
Det är innehavet av en TV-mottagare som är avgiftsbelagd, inte att man kan motta TV där man befinner sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jo, det ska man enligt svensk lag.
Det är innehavet av en TV-mottagare som är avgiftsbelagd, inte att man kan motta TV där man befinner sig.

Enligt svensk lag, ja. Mer än så får jag nog inte skriva.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

@trollhattan: hur är det med dagens paraboler? vet att min svärfar hade en parabol för 5 år sedan, då räckte det med lite snö eller löv för att störa bilden på tv´n, kanske bättre med dagens paraboler?

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Så länge han ej äger en mottagare, intern eller extern så behöver han inte betala. Punkt.

Med det sagt så är det väldigt väldigt få tv-apparater idag som inte har någon form av DVB-mottagare i sig så risken är stor att han har en intern.

Fixade ditt inlägg åt dig.

Hans TV lär ha ett antennuttag, då har den en mottagare, dock en analog inte en digital.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Bildexpert 📺

Innehavet av en TV-mottagare är det som gäller. Har man en gammal VHS-bandare ståendes i källarförrådet är man skyldig att betala.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Innehavet av en TV-mottagare är det som gäller. Har man en gammal VHS-bandare ståendes i källarförrådet är man skyldig att betala.

Nej, du är inte skylldig att betala om di nmottagre är magasinerad, dvs tex i källaren eller på vinden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rugbyspelaren:

Nej, du är inte skylldig att betala om di nmottagre är magasinerad, dvs tex i källaren eller på vinden.

Någon källa på det?

Jag som är TV-fri sedan 15 år tillbaka får regelbundna samtal varje halvår om "skärpt avgiftskontroll i ditt område". Det frågas rätt ofta om jag har gammal digitalbox eller VHS-bandare undanstoppad.

Permalänk
Medlem

Kan flika in med lite mer "konkret" information.

Från Radiotjänst: Vem-ska-betala-radio--och-tv-avgift

Skrivet av Radiotjänst:

Vem ska betala radio- och tv-avgift?

Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare (exempelvis tv, digitalbox, video med kanalväljare, inspelningsbar dvd-spelare, dator med tv-kort) ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

• Tittar du inte på SVT? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

• Använder du bara tv:n för att spela spel eller titta på film? Du ska betala radio- och tv-avgift.

• Använder du bara tv:n som en skärm till din dator? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

• Har du dålig mottagning? Du ska ändå betala radio- och tv-avgift.

• Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst.

Du får ha hur många tv-mottagare som helst i hushållet, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift. Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

Radio- och tv-avgiften är lika för alla hushåll. Det finns alltså ingen student- eller pensionärsrabatt.

Och så lagtexten som refereras av Radiotjänst (lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst):

Skrivet av Lagboken:

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

Finansiering

1 § Radio- och tv-verksamhet i allmänhetens tjänst och verksamhet som är direkt anknuten till den ska finansieras med en radio- och tv-avgift enligt denna lag under förutsättning att
1. sändningstillstånd enligt 4 kap. 3 § eller 11 kap. 1 § första stycket radio- och tv-lagen (2010:696) har meddelats den som bedriver sändningsverksamheten, och
2. tillståndet innehåller ett förbud mot att sända reklam. Lag (2011:1559).
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

2 b § Har upphävts genom lag (2009:1235).

3 § En enda radio- och TV-avgift betalas för samtliga TV- mottagare

1. som är avsedda att användas i innehavarens hushåll,
2. som en statlig myndighet eller en avgiftsskyldig innehar, eller
3. som finns hos en vårdgivare och som är avsedda att användas av dem som får vård på vårdgivarens sjukhus, vårdanstalt eller inrättning av liknande slag. Lag (2009:1235).
Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Har upphävts genom lag (2005:537).

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).
Radio- och TV-avgiftens storlek m.m.

7 § Radio- och tv-avgiften är 2 216 kronor för ett år. Den ska betalas i fyra poster om 554 kronor.
Varje post avser en avgiftsperiod om tre månader och ska betalas senast sista vardagen före avgiftsperiodens början.
För innehav av tv-mottagare under tiden före den första avgiftsperioden ska avgiften betalas med så stort belopp i förhållande till årsavgiften som motsvarar innehavstiden. Beloppet avrundas nedåt till jämnt antal kronor.
RIKAB får, efter avtal med den avgiftsskyldige, besluta dels att radio- och tv-avgift ska betalas i andra poster och vid andra tidpunkter än som anges i första och andra styckena, dels att avgiften inte ska aviseras enligt 10 §. Lag (2015:392).
Anmälan av innehav av TV-mottagare

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).
Beslut om avgiftsskyldighet m.m.

9 § När RIKAB till följd av anmälan eller på annat sätt får reda på att någon innehar en TV-mottagare skall RIKAB, om avgiftsskyldighet följer med innehavet, fatta beslut om detta och samtidigt bestämma vilka avgiftsperioder som skall gälla för den avgiftsskyldige. RIKAB skall skriftligen underrätta den avgiftsskyldige om beslutet. Lag (2006:798).

10 § I god tid före varje avgiftsperiod skall RIKAB sända ut en avi till den avgiftsskyldige med uppmaning att betala avgiften för perioden. Avi som avser den första avgiftsperioden skall också innehålla en uppmaning att betala avgift för innehavstiden dessförinnan. Lag (2006:798).
När avgiftsskyldigheten upphör

11 § Radio- och TV-avgift ska betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält att det avgiftspliktiga innehavet har upphört och anmälan har kommit in till RIKAB.
Om den avgiftsskyldige avlider upphör avgiftsskyldigheten per dödsdagen, om en anmälan som avses i första stycket kommer in till RIKAB inom tre månader från denna dag.
Radio- och TV-avgift som avser tiden efter det att avgiftsskyldigheten har upphört enligt första eller andra stycket ska betalas tillbaka till den avgiftsskyldige eller dödsboet. Om beloppet är lägre än 150 kronor, betalas det dock inte tillbaka. Lag (2009:1235).

Länkar:

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det faller under varaktigt undanställd, och gör utrustningen icke licenspliktig. Rugbyspelaren har rätt. §6 .4 i eMannens citat.

Men säger man att man har en enhet förvarad på det sättet anser Radiotjänst att den är licenspliktig, och man får det stora nöjet att gå till rätten med det. Så det man ska komma ihåg är att inte säga något annat än att "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet." Eftersom det är oväsentligt om du har en undanstoppad VHS-spelare i källaren, eller inte. Den är då inte licenspliktig, och det är det som är ditt svar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någon källa på det?

Jag som är TV-fri sedan 15 år tillbaka får regelbundna samtal varje halvår om "skärpt avgiftskontroll i ditt område". Det frågas rätt ofta om jag har gammal digitalbox eller VHS-bandare undanstoppad.

Enligt punkt 4 i §6 i lagtexten "Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst"

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Har upphävts genom lag (2005:537).

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte ska betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Om du magasinerat din TV borde den klassas som "varaktigt undanställd" och du skall slippa avgift om du anmäler detta till Radiotjänst.
Har du ingen TV eller något annat som klassas som TV-mottagare har du ingen avgiftsskyldighet alls.

Länkar:

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Bildexpert 📺

Med andra ord, ingen har prövat ännu i Förvaltningsrätten ifall det gamla VHS-skrotet som står i källan är licenspliktig eller inte. En definition av vad som räknas som magasinerat eller "varaktigt undanställd".

Men har man en VHS i förrådet så åker man på avgiften, i alla fall om jag får tro de som ringt mig från Radiotjänst genom åren. Sedan är det upp till dig att överklaga hos Förvaltningsrätten i Luleå och bevisa att förrådet innebär "varaktigt undanställd". Ifall förrådet endast är en trappa ned och ett par foppatofflor bort lär den överklagan inte lyckas – återigen om jag får tro handläggarna hos Radiotjänst.

Svaret på vad som är "varaktigt undanställd" lär finnas där upp i arkiven i Luleå. Avgift och räkning får du i alla fall.

(edit: sablade bort text av misstag)
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Skrivet av Laxpudding:

Någon källa på det?

Skrivet av Laxpudding:

Med andra ord, ingen har prövat ännu i Förvaltningsrätten ifall det gamla VHS-skrotet som står i källan är licenspliktig eller inte. En definition av vad som räknas som magasinerat eller "varaktigt undanställd".

Men har man en VHS i förrådet så åker man på avgiften, i alla fall om jag får tro de som ringt mig från Radiotjänst genom åren

Provat rättsligt eller ej, men för ca 2,5 år sedan så flyttade jag till USA för att arbeta under ett år. När vi flyttade ringde jag till Radiotjänst och berättade att jag ställt undan TV'n eftersom vi skulle vara utomlands och jag inte ville betala licens på den. Det var inga som helst problem. De frågade inte om några detaljer. Dock kom de med en förmaning att jag var tvungen att kontakta dem när jag kom hem och plockade fram TV'n igen.

Det kan mycket väl vara så att det inte är samma folk som ringer upp dig och som man får prata med när man ringer dem. De som ringer upp brukar vara med "säljar" typer. De ska teckna en licens till varje pris. Samma med de som kommer och ringer på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kommer de och ringer på så behöver du inte släppa in dem. Då behövs det en husrannsakningsorder.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Radiotjänst vet att de förlorar, så de påför dig avgift, och väntar för att se om du bråkar. Innan det går till rätten lägger de ner sitt krav, och så får de aldrig något domslut mot sig. För att slippa hela den resan säger man bara "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" och med det får de låta sig nöjas.

Skrivet av giplet:

Det kan mycket väl vara så att det inte är samma folk som ringer upp dig och som man får prata med när man ringer dem.

Det är inte samma folk. Det ena är telemarketing bolag som Radiotjänst köper in tjänsten från. De får mycket riktigt betalt för varje påförd licens, precis som dörrknackarna.

Skrivet av svalle:

Kommer de och ringer på så behöver du inte släppa in dem. Då behövs det en husrannsakningsorder.

Släppa in? De frågar inte ens om de får komma in. Deras säkerhetsföreskrifter säger klart och tydligt att de inte får gå in hos någon, och det är helt och hållet för deras egen säkerhet. De står snällt utanför dörren och pratar, medan de använder sin led & röntgensyn för att identifiera TV'n. Radiotjänsts personal är den enda i världen som kan identifiera märke, och modell, baserat på små artefakter i ljudet från TV'n, även om den inte ens finns...
Hur som helst. De frågar inte om de får komma in, så det är det minsta bekymret. Informera dem om att man inte har någon licenspliktig utrustning när de står i dörren, så är det lite 50/50 chans på om de skriver att de "sett" TV i alla fall. Personligen röstar jag för att man medger TV-innehav, även om man inte har licenspliktig utrustning, och sen säger upp licensen inom ett par dagar. De är skyldiga att ta emot uppsägningen, och gör man det via email, så har man historik att peka på när de sen kommer och vill ha licenspengar för att kontrollanten påfört avgiften. (De börjar lära sig, så normalt får man aldrig räkningen, om man säger upp licensen inom en vecka.)
Betydligt trevligare än att kontrollanten påför avgift trots att man nekar, och sen får man betala räkningarna medan man försöker processa mot Radiotjänst, eftersom man inte har någon licenspliktig utrustning, och inte vill betala den felaktiga avgiften. En process man för övrigt kommer förlora, eftersom kontrollanten, som har provision, inte anses ha skäl att ljuga (?) och därför anses mer trovärdig än du.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Fast du inte betalar tv licens kan du titta på tv
Måste vara något fel på ditt jack, snacka med hyresrätten

Permalänk
Medlem

Betalar tv licens men får inga kanaler att fungera?

Hej till alla på forum i samband med frågor kring lagen om tv licens/avgift!

Det är dags att Riksdagen ändrar lagen om den föråldrat Lagen om tv licens/avgift. Idag finns inte en enda skäll att bevara nämnda lagen så som den ser ut idag!
Tvärtom, det finns flera skäll att göra ändring på det fältet.
För det första med den föråldrade lagen Sv. tv fick en ogrundade makt över medborgarenas egendom. Med den lagen Sv. tv fick rätt att bestämma var i boendet ska man ha tv (och andra apparater som är kopplade till tv apparaten), annars måste man betala ”böter” till dom! Varför fick Sv. tv den rättigheten ingen som vet? Man får en känsla att det är dom som äger dessa och vi medborgarna är bara hyres folk till dom!?
Helt enkelt den här delen av lagen strider direkt mot medborgarna privat egendom! Det är vi som köpte dom apparaterna (betalade till staten alla avgifter som man måste betala) då är det klart att det är vi som skall bestämma vad skall vi göra (använda) med dom (titta på vara familjs inspelade kasseter/dvd, eller titta på utländska kanaler, det är väll inte så att Sv. televisionen har rätt och monopol på dom signalerna???!!1) utan att vi måste betala ytterligare några avgifter till någon!
För det andra (skäll) man skal betala till någon bara om man har haft någon överenskommelse med honom, i det här fallet med Sv.; television! Bättre sagt om man har något avtal med Sv.; tv; att tita på deras program/kanaler då är det klart att man skal betala för den tjänsten till dom, men att lagen gör möjligheten till Sv.; tv; att tvinga folk betala avgifter till dom oavsett om man använder deras tjänster (tittar på deras program/kanaler) eller inte, är minst sagt orättvist, ännu bättre dom rånar folk ”i lagens namn”!
För det tredje skället kan man åberopa lagen om fritt konkurrens på marknaden som gäller för alla (i det här fallet också Sv.; televisionen). Med den lagen om tv licens/avgift som vi har idag den lagen om fri konkurrens helt nedtrampat, eftersom bakom Sv.; television står riksdagen (politikerna) som helt enkelt ”pumpar” in pengar i den media bolaget och på så sätt prioriterar/favoriserar dom framför alla dom andra tv bolag, som ät tvungna att på egen kraft och arbete klarar sig i livet! Men det här är i alla fall deras (andra bolags) saken, för vilken dom måste kämpa på!
För det fjärde skället kan man säga att den här ”vridna” lagen kan leda till många andra absurda situationer, till ex; man har registrerade bil då skall/”måste” man betala till allmän buss/järnvägs trafik bolag, eller: läser man någon utländsk tidning måste man betala avgift till vara tidningar här hemma osv.!

Hur som helst den nämnda föråldrade tv lagen måste bort/preskribera/annullera
och
en ny lag måste träda i dagens ljus, var skal det stå att tv avgiften till Sv.; televisionen måste betalas bara av dom som använder/tittar på deras kanaler.
På vilken sätt skall Sv.; televisionen skydda sig och sina program då får dom själva avgöra: till ex; kodade signaler eller något annat, det är mindre viktigt för allmänheten.

Frågan är: Hur skall vi göra för att ”tvinga” politikerna (Riksdagen) att genomföra vara kravet?