Välte ett glas vatten över datorn. Panik, hjälp fort.

Permalänk
Medlem

Välte ett glas vatten över datorn. Panik, hjälp fort.

Hej, råkade välta ett glas vatten som rasa ner rakt över datorn och chassit har massa små hål i taket så det kom massor av vatten ner i datorn... Utan tvekan det klantigaste jag gjort så inga kommentarer om det tack.
Drog ut alla sladdar etc, datorn va ej igång när detta skedde men denna dator är köpt hos komplett för ett år sedan, en helt färdigbyggd dator... Vad kan jag göra? Finns det ens något jag kan göra?

§3.1
Permalänk
Medlem

Ta det lugnt. Ifall datorn inte var på medans du spillde är det sannolikt ingen fara. Det viktigaste är att du låter allting torka (alltså verkligen TORKA) innan du sätter på datorn. Öppna upp chassit, montera ur de komponenter som varit blöta och se till att de ligger minst ett par dagar på en välventilerad plats. Sannolikheten att dina saker har gått sönder är liten. För att jämföra - jag spillde ut ett stort glas med läsk och isbitar från bordshöjd rakt ner i en öppen dator liggandes på golvet. Datorn var dessutom påslagen.. och överlevde!

Permalänk

Som ovan skriver, montera ut komponenter och torka. Ut med grafikkortet och låt det stå i några dagar! Förhoppningsvis kommer allt funka igen, håller tummarna!

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem

Jag antar att du borde hålla den urkopplad, vattnet kan nog orsaka skador i vilket fall men det är frågan om det har skett. Du bör torka bort vatten som ligger i botten på chassit, men kanske undvika komponenterna i sig. Om det är ytterst lite vatten på komponenterna så kan det dunsta bort kanske.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Samtliga komponenter klarar troligen en dush om dom är avstängda.
Ställ en kupévärmare bredvid chassit och låt den tugga något dygn.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

@Hueaa: Om det bara var rent vatten så försök suga upp det värsta med papper. Sen låter du den bara torka i minst ett dygn, gärna vid ett varmt ställe t.ex. bredvid en radiator eller i ett pannrum, eventuellt låta en kupévärmare så och blåsa in varmluft i chassit. Det är vad jag skulle ha gjort i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Ta det lugnt. Ifall datorn inte var på medans du spillde är det sannolikt ingen fara. Det viktigaste är att du låter allting torka (alltså verkligen TORKA) innan du sätter på datorn. Öppna upp chassit, montera ur de komponenter som varit blöta och se till att de ligger minst ett par dagar på en välventilerad plats. Sannolikheten att dina saker har gått sönder är liten. För att jämföra - jag spillde ut ett stort glas med läsk och isbitar från bordshöjd rakt ner i en öppen dator liggandes på golvet. Datorn var dessutom påslagen.. och överlevde!

Men det finns allså ingen garanti från Komplett som täcker detta? Tänker mer på så att jag inte öppnar upp den och så kanske all garanti bryts etc.... Har inte så bra koll på detta!

Permalänk
Hedersmedlem

@Hueaa *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Ju mer panik, desto viktigare är rubriken/trådstarten
/moderator

Skrivet av Hueaa:

Men det finns allså ingen garanti från Komplett som täcker detta? Tänker mer på så att jag inte öppnar upp den och så kanske all garanti bryts etc.... Har inte så bra koll på detta!

Garanti/reklamationsrätt kan du glömma, försök att begränsa skadan så mycket som möjligt och låt datorn torka några dagar. Du kan ev. kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om det täcks av försäkringen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

All garanti du hade på datorn försvann samma sekund vattnet rann ner i den.

Det du bör göra nu är, som de andra redan sagt, att plocka isär så mycket som möjligt och låta datorn torka något/några dygn.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Går den sönder kan du kanske få ersättning om du har drulleförsäkring hos ditt försäkringsbolag.
Komplett täcker ju inte att du själv förstör dina saker

Låt datorn torka i flera dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låt datorn torka ett par dar!

Permalänk
Entusiast

Det finns bara en sak du kan göra och det är att låta den torka ORDENTLIGT! Då menar jag inte i en dag och sen säga "Det ser torrt ut, let's go!", nej nej nej.

Cirka en vecka skulle jag vänta om jag var du och då ställa datorn på ett torrt ställe och kanske skifta position då och då.
Så länge en dator inte är på så är vatten inte skadligt över huvud taget, du kan bada med en dator bara du låter den torka efteråt så du hade väldigt tur med att den ej var på när det hände.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar jag fått, jag öppnade upp datorn och dutta bort det mesta med papper, det va verkligen inte så mycket vatten i datorn utan det mesta hade åkt igenom och hamnat på botten och runnit ut under så det va knappt något på grafikkort etc!

Jag har nu ställt den utan sidochassit med en kupévärmare riktad mot sig och låter den stå!
Den hade också en del damm i sig så jag sög upp lite med en dammsugare som också är gjord för att suga upp vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Hueaa *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Ju mer panik, desto viktigare är rubriken/trådstarten
/moderator

Garanti/reklamationsrätt kan du glömma, försök att begränsa skadan så mycket som möjligt och låt datorn torka några dagar. Du kan ev. kontakta ditt försäkringsbolag och fråga om det täcks av försäkringen.

Ber om ursäkt för den dåliga rubriken men hade en del panik haha
Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Hueaa: Undvik att dammsuga i datorn, ger upphov till statisk elektricitet vilket kan skada datorn. Tryckluft på burk är att rekommendera

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

@Hueaa: Undvik att dammsuga i datorn, ger upphov till statisk elektricitet vilket kan skada datorn. Tryckluft på burk är att rekommendera

Okej tack då vet jag, nuddade inget alls men ska inte ta den risken igen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Okej tack då vet jag, nuddade inget alls men ska inte ta den risken igen då

Behöver inte ta, elen kan hoppa flera centimeter utan problem (hört upp mot 30cm från t.ex dammsugare).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Tack så mycket för alla svar jag fått, jag öppnade upp datorn och dutta bort det mesta med papper, det va verkligen inte så mycket vatten i datorn utan det mesta hade åkt igenom och hamnat på botten och runnit ut under så det va knappt något på grafikkort etc!

Jag har nu ställt den utan sidochassit med en kupévärmare riktad mot sig och låter den stå!
Den hade också en del damm i sig så jag sög upp lite med en dammsugare som också är gjord för att suga upp vatten.

Aldrig dammsuga i datorn!! Utan tvekan den största anledningen till folk pajar sina datorer! Har du otur har du gjort mer skada med dammsugaren än vad vattnet gjorde... Håll tummarna för att inget pajade!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Behöver inte ta, elen kan hoppa flera centimeter utan problem (hört upp mot 30cm från t.ex dammsugare).

Komiskt om det är det som skulle förstöra datorn då haha, men hoppas jag klara mig iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Aldrig dammsuga i datorn!! Utan tvekan den största anledningen till folk pajar sina datorer! Har du otur har du gjort mer skada med dammsugaren än vad vattnet gjorde... Håll tummarna för att inget pajade!

Jo har lärt mig en del nya saker idag kan man säga men hoppas den funkar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Jo har lärt mig en del nya saker idag kan man säga men hoppas den funkar iaf

Hur gick det?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bean:

Hur gick det?

Om TS hade skrivit det så hade han väntat för lite
Idag är det väl gränsfäll för att det kanske är säkert att starta upp den pga kupéfläkten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Kontakta din hemförsäkring angående olycksfallet.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa/ohjälpsamma inlägg (§1.6).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Till er som redan föreslår att kontakta försäkringsbolag, datorn har ju inte konstaterats vara ofunktionell. Hade den vart torkad och testad, men startar ej, så kan man börja ta upp det i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om TS hade skrivit det så hade han väntat för lite
Idag är det väl gränsfäll för att det kanske är säkert att starta upp den pga kupéfläkten.

Jag har inte startat upp den ännu och velade lite om jag skulle göra det idag eller inte men bestämde mig för att vänta 1-2 dagar till.
Har en bärbar dator som jag använder just nu, väldigt dålig men går att göra det mest nödvändiga som surf etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Jag har inte startat upp den ännu och velade lite om jag skulle göra det idag eller inte men bestämde mig för att vänta 1-2 dagar till.
Har en bärbar dator som jag använder just nu, väldigt dålig men går att göra det mest nödvändiga som surf etc

Ja jag hade väntat till helgen, dumt å chansa lixom...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vattnet lär ha dunstat vid det här laget. Men jag skulle ha skruvat ner datorn samt tagit bort batteriet från moderkortet och tillägg som grafik ljud mm. Har du "Hueaa" något hum om sig vart det mesta vattnet föll ner på? För om du säger vid fläkthålen på toppen av chassit så kan du ju haft en tur att vattnet missade moderkortet men något annat PCI kort som grafikkortet eller vad nu nu har fått sig en rejäl dusch fast det är ju lika kul det. Aja vänta några dagar till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Vattnet lär ha dunstat vid det här laget. Men jag skulle ha skruvat ner datorn samt tagit bort batteriet från moderkortet och tillägg som grafik ljud mm. Har du "Hueaa" något hum om sig vart det mesta vattnet föll ner på? För om du säger vid fläkthålen på toppen av chassit så kan du ju haft en tur att vattnet missade moderkortet men något annat PCI kort som grafikkortet eller vad nu nu har fått sig en rejäl dusch fast det är ju lika kul det. Aja vänta några dagar till

Tja, jo när jag öppna så va det knappt nå vatten alls på grafikkortet, det va tomt rakt ner om man säger så. Mesta av vattnet hade hamnat på botten av chassit och runnit ut.
Lite vatten hade hamnat på den delen av grafikkortet som är längst in men det verkade inte vara så mycket, inget på moderkortet va jag kunde se och sen hade det kommit vatten på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hueaa:

Tja, jo när jag öppna så va det knappt nå vatten alls på grafikkortet, det va tomt rakt ner om man säger så. Mesta av vattnet hade hamnat på botten av chassit och runnit ut.
Lite vatten hade hamnat på den delen av grafikkortet som är längst in men det verkade inte vara så mycket, inget på moderkortet va jag kunde se och sen hade det kommit vatten på hårddisken.

Ja men då har du nog tur. Men vänta nån dag eller 2 för att vara helt 100% säker.
Jag har varit i samma sits dom dig och det gick utmärkt detta var 5 år sen.
Säg till sen hur det gick!

Visa signatur