Permalänk
Medlem

Dator stängs av pga nätagg

Hej! Jag har precis uppgraderat min gamla pc och har inte bytt ut nätagget. Jag har frågat runt lite här på sweclockers och dem flesta säger att mitt 500w psu ska fungera bra med mitt nya grafikkort (gtx 970).
Jag har nu byggt ihop datorn och allting funkar som det ska.
Men när jag tex drar upp grafiken för mycket i vissa spel eller när jag bara haft på datorn i några timmar så startar bara datorn om och ett medelande kommer upp som säger att den startades om pga "unstable power supply".
Vet någon hur man kan fixa det? Jag kommer skaffa ett nytt nätagg ganska snart (ca en månad) men jag vill att datorn ska funka att spela på medans jag har detta nätagg.

Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk

Vad har du för PSU?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk

@Deffniss: "Recomandat pentru Gaming: Nu" är rumänska och betyder ungefär "Rekommenderas inte för spel".

Inget du kan göra. Många tenderar att underskatta vikten av ett nätaggregat med kvalité. Eller iaf ett PSU av ett känt företag, som finns i Sverige, och har en webbsida på engelska. Om det var en förbyggd dator du hade så är det förståligt, där lägger dom aldrig i mer kraft än vad som behövs. I alla fall om den var billig och gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@utsatt_unge496:
Jag vet att nätagget är skitigt och jag köpte en färdigbyggd dator för 5,500kr när jag var yngre och då kom det nätagget med. Det var ett stort misstag men jag hade ingen aning om vad som var bra och dåligt då. Jag undrar bara om det finns något man kan göra för att förhindra det från att hända, tex göra grafikkortet lite långsammare så att det sparar energi och inte överhettas.

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk

@Deffniss: Du kan ju testa att klocka ner kortet och att köra på låga inställningar men tänk på att gamla dåliga nätaggregat kan skada andra komponenter vid t.ex. strömavbrott. Så det är inte att rekommendera, men det kanske täcks av garantin på kortet om det pajjar på grund av dåligt nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

@Deffniss: Det är bara att dra ner på inställningarna i spel och gå in i Windows Energialternativ och sätta det på energisparläge så kanske det går.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

@Deffniss: "Recomandat pentru Gaming: Nu" är rumänska och betyder ungefär "Rekommenderas inte för spel".

Inget du kan göra. Många tenderar att underskatta vikten av ett nätaggregat med kvalité. Eller iaf ett PSU av ett känt företag, som finns i Sverige, och har en webbsida på engelska. Om det var en förbyggd dator du hade så är det förståligt, där lägger dom aldrig i mer kraft än vad som behövs. I alla fall om den var billig och gammal.

Är om Ts länkar rätt agg och super flower är inte helt okänt längre Vet inte kvalitén på just detta, men dom gör även bra agg och den texten bör du ta med enormt stort saltkar (finns inga agg specifikt spelande).

Utan antingen ger agget tillräckligt med watt/amper eller inte. på 12 volt finns det hela 31 amper till godo (troligen 490 watt också) så borde egentligen fungera fint. Men är ju inget nytt agg och saker slits, sen ett budget agg dessutom.

@Deffniss
TS borde skrapa ihop till nytt agg som detta http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2829939&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är om Ts länkar rätt agg och super flower är inte helt okänt längre Vet inte kvalitén på just detta, men dom gör även bra agg och den texten bör du ta med enormt stort saltkar (finns inga agg specifikt spelande).

Utan antingen ger agget tillräckligt med watt/amper eller inte. på 12 volt finns det hela 31 amper till godo (troligen 490 watt också) så borde egentligen fungera fint. Men är ju inget nytt agg och saker slits, sen ett budget agg dessutom.

@Deffniss
TS borde skrapa ihop till nytt agg som detta http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2829939&view=m

Jag tänker mig att ett märke är "känt" om dom finns på komplett, inet eller webhallen, vilket super flower inte gör (tror jag iaf ). Det finns kanske inga agg specifikt för spelande men det finns absolut agg som är mer eller mindre anpassade att driva några dyare grafikkort, CPU och liknande. Dom har hög verkningsgrad, överspännings skydd och håller bättre.

Jag har för mig att nätagg är lite mer komplicerade än "tillräckligt med watt/amper eller inte". Bland annat hur jämn strömmen är,

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

@Deffniss: "Recomandat pentru Gaming: Nu" är rumänska och betyder ungefär "Rekommenderas inte för spel".

Inget du kan göra. Många tenderar att underskatta vikten av ett nätaggregat med kvalité. Eller iaf ett PSU av ett känt företag, som finns i Sverige, och har en webbsida på engelska. Om det var en förbyggd dator du hade så är det förståligt, där lägger dom aldrig i mer kraft än vad som behövs. I alla fall om den var billig och gammal.

De är knappast okända, de tillverkar t.ex. åt EVGA: http://www.sweclockers.com/nyhet/20619-evga-storsatsar-pa-sup...

Super Flower i sig är ett bra märke, men sedan om just denna är bra vet jag inte.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Jag tänker mig att ett märke är "känt" om dom finns på komplett, inet eller webhallen, vilket super flower inte gör (tror jag iaf ). Det finns kanske inga agg specifikt för spelande men det finns absolut agg som är mer eller mindre anpassade att driva några dyare grafikkort, CPU och liknande. Dom har hög verkningsgrad, överspännings skydd och håller bättre.

Jag har för mig att nätagg är lite mer komplicerade än "tillräckligt med watt/amper eller inte". Bland annat hur jämn strömmen är,

Självklart, men tog det basic. Agget bör klara lasten, men verkar inte orka med helt enkelt (troligen för gammalt). Annars kan även 300kr 500 watts skit agg driva "dyrare" dator (kanske bara par minuter, men ändå).

Handlar inte om pris, utan köper man dyrt grafikkort bör man köpa ett bra agg för att grafikkortet inte ska gå sönder t.ex. Dock brukar hårddiskar rycka först (känsligare för rippel).

Missat Evga? nya G2 kör just super flower.

Sen för inte mer än 1/2år sen fanns även super flowers egna agg på marknaden http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1312&t=5026#rparams=l=... (fast har fasats ur). Dom är mer kända i Asien och Kina och helt enkelt gick inte hem i Sverige.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det är typ samma men lite lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem

Folk säger att Super Flower är bra, men det verkar kunna variera vääldigt mycket. Hittade nyligen ett nätagg från SF som inte ens hade aktiv PFC. Nej, en sådan tillverkare lite jag inte på, tyvärr.

Min elskling (hehu) Seasonic gör inga dåliga nätagg, och har aldrig gjort så länge jag har känt till dem i 10+ år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe: tänkte köpa ett nytt nätagg också.
https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/ntaggr...
tror du detta kommer passa bra?

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@Gibbe: tänkte köpa ett nytt nätagg också.
https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/ntaggr...
tror du detta kommer passa bra?

Ja det kommer passa alldeles utmärkt. Ett kvalitets nätaggregat rakt igenom.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@Gibbe: tänkte köpa ett nytt nätagg också.
https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/ntaggr...
tror du detta kommer passa bra?

Om du slantar upp 91:- extra så får du ett 750w agg istället.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Corsair AX. Fungerar utmärkt och har en stabilitet och säkerhet som räddat både en själv, nätaggregatet och komponenter även när man gjort något galet med kablar eller dragit ur kablar utan att bryta strömmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@Gibbe: tänkte köpa ett nytt nätagg också.
https://www.komplett.se/product/858086/datorutrustning/ntaggr...
tror du detta kommer passa bra?

Har väldigt dålig koll på Corsair, tycker personligen det är en salig röra med deras olika modeller. De kör inte sällan med Seasonic som grundtillverkare. Typ allt förutom deras billigaste serie är bra. Men jag hade nog rekommenderat dig nätagget som Skruvis tipsar om nedan. Topklassad av Sweclockers, samt passiv vid låga laster. Inte så dumt

Skrivet av skruvis:

Om du slantar upp 91:- extra så får du ett 750w agg istället.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Vafan, har du bytt avatar och plats efter alla dessa år, din jäkel? Sett bilden några gånger, men upptäckte det först nu.
"We fight a life or death struggle against the powers of other companies. Only complete faith in Intel can protect you. Only total compliance will save the lives of you and your family. Empty your mind and submit to our will. We are Intel. Obey us."
https://www.youtube.com/watch?v=mDV9Am5AlYY

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Folk säger att Super Flower är bra, men det verkar kunna variera vääldigt mycket. Hittade nyligen ett nätagg från SF som inte ens hade aktiv PFC. Nej, en sådan tillverkare lite jag inte på, tyvärr.

Min elskling (hehu) Seasonic gör inga dåliga nätagg, och har aldrig gjort så länge jag har känt till dem i 10+ år.

Så du skulle inte köpa ett evga g2 agg då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Vafan, har du bytt avatar och plats efter alla dessa år, din jäkel? Sett bilden några gånger, men upptäckte det först nu.
"We fight a life or death struggle against the powers of other companies. Only complete faith in Intel can protect you. Only total compliance will save the lives of you and your family. Empty your mind and submit to our will. We are Intel. Obey us."
https://www.youtube.com/watch?v=mDV9Am5AlYY

Japp bytt avatar, men det har jag gjort förr men det slutar alltid med den sura ankan igen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så du skulle inte köpa ett evga g2 agg då?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara om jag visste exakt vad som är i den och att det är överlag bra grejer. Men jag orkar i regel inte hålla reda på alla märkesbolag, jag håller mig till tillverkarnas egna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

@utsatt_unge496:
Jag vet att nätagget är skitigt och jag köpte en färdigbyggd dator för 5,500kr när jag var yngre och då kom det nätagget med. Det var ett stort misstag men jag hade ingen aning om vad som var bra och dåligt då. Jag undrar bara om det finns något man kan göra för att förhindra det från att hända, tex göra grafikkortet lite långsammare så att det sparar energi och inte överhettas.

Skulle vara säkrast att sluta använda datorn och ta bort nätagget tills du köpt nytt. Skulle vara synd om den förstörde dina nyköpta delar innan du hann byta ut den eller förkortade livslängden på dom.

Eftersom problemet också händer när du INTE spelar så lär det INTE hjälpa att sluta spela, ställa ned grafiken mm. Din beskrivning av situationen visar tydligt att det är allvarligt om vi antar att du byggt datorn rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skulle vara säkrast att sluta använda datorn och ta bort nätagget tills du köpt nytt. Skulle vara synd om den förstörde dina nyköpta delar innan du hann byta ut den eller förkortade livslängden på dom.

Eftersom problemet också händer när du INTE spelar så lär det INTE hjälpa att sluta spela, ställa ned grafiken mm. Din beskrivning av situationen visar tydligt att det är allvarligt om vi antar att du byggt datorn rätt.

Det är precis vad jag har gjort. Tänkte på det förut och efter det hände 3 gånger på raken och skrev det här på forumet så har datorn inte blivit påslagen en enda gång, har beställt nytt nätaggregat som borde hålla uppe allt utan problem och kommer inom 1-2 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

Det är precis vad jag har gjort. Tänkte på det förut och efter det hände 3 gånger på raken och skrev det här på forumet så har datorn inte blivit påslagen en enda gång, har beställt nytt nätaggregat som borde hålla uppe allt utan problem och kommer inom 1-2 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för agg blev det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för agg blev det?

Corsair RM650x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Grafikkort: MSI GTX 970, Processor: Intel i5 4690K, Ram: (2x4) hyperX Fure Red DDR3, Moderkort: Asus Z97-A Nätagg: Corsair RM650X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deffniss:

Corsair RM650x

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som riktigt vettigt val, hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar