Permalänk
Medlem

100% provisionsbaserad lön?

Hej,

Var på arbetsintervju förra veckan för ett säljarjobb och fick höra under intervjun att företaget nyligen bestämt sig för att köra 100% provisionsbaserad lön till alla säljare. Ingen grundlön eller garanti, skulle man sälja 0 produkter en månad så får man 0kr i lön. Arbetstiderna visade sig inte passa mig så jag kunde inte tacka ja till jobbet oavsett, men jag undrar hur detta är lagligt?

Rekryteraren presenterade några exempellöner och sa att det skiljer sig allt från ~6000kr som är en vanlig lön när man är ny medan de mest erfarna säljarna kunde tjäna uppemot 30000kr. 6000kr i förväntad månadslön för nyanställda alltså, har företaget hittat ett kryphål i lagen eller är det fritt fram för alla att sätta vilka lönenivåer som helst med ursäkten att "de arbetar på provision"?

Permalänk
Hedersmedlem

Sverige har ingen minimilön lagstadgad tror jag? Jag kan inte lagen men på ett personligt plan tycker jag det låter det helt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet att Sector Alarm kör likadant, du har ingen garanti lön utan bara cash genom provision..
Så sålde du inget larm på hela dagen har du gått helt i onödan.
Var mitt ex som jobbade ett tag på det. Jag sa till henne att sluta direkt för det är det sjukaste jag har hört.
Hon kunde jobba från 08:00 till 20:00 och inte sålt något larm på hela dagen..
Och hon fick inte bestämma när hon sluta utan det gjorde även dom..

Permalänk
Medlem

Om man får tro Wikipedia så hittade jag detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minimil%C3%B6n

"I Sverige finns till skillnad mot de flesta länder ingen lagstadgad minimilön, utan dessa etableras genom kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, det vill säga arbetsgivare och fackföreningar, utan direkt statlig inblandning. Vanliga benämningar är då ingångslön eller grundlön. Kollektivavtalen är frivilliga, varför deras lägsta råmärke bara utgör minimilön inom de företag som valt att ansluta till kollektivavtalen. Därmed finns det ingen minimilön i Sverige, utan just lönen är en i lag helt oreglerad överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare."

Om företaget inte är anslutet till något kollektivavtal så verkar det vara fritt fram för dem att göra så här.

Personligen skulle jag aldrig acceptera det dock, inte en chans i helvetet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Jag vet att Sector Alarm kör likadant, du har ingen garanti lön utan bara cash genom provision..
Så sålde du inget larm på hela dagen har du gått helt i onödan.
Var mitt ex som jobbade ett tag på det. Jag sa till henne att sluta direkt för det är det sjukaste jag har hört.
Hon kunde jobba från 08:00 till 20:00 och inte sålt något larm på hela dagen..
Och hon fick inte bestämma när hon sluta utan det gjorde även dom..

Åhå, det förklarar varför Sector Alarm-säljare beter sig tämligen extremt; flera olika har ringt på här med kort mellanrum och varit väldigt påstridiga trots att jag tydligt förklarat att jag har noll och inget intresse av deras tjänster.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det finns inga krav på grundlön, sedan är många av dessa företag som kör 100% provision rena lurendrejarna, för ofta kör de även en "minimum"-nivå man måste uppnå innan man ens får provision. Bror min jobbade på en månad på ett företag där de först låtsades som att alla skulle få lön oavsett de första tre månaderna men visade sig att varje person skulle sälja mer i månaden än 5st gjorde totalt på samma tid. Ingen fick betalt ett öre, så fort någon säger 100% provision är det bara resa sig och gå.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Man tar inte något jobb som är provisionsbaserat, utan ett rimlig grundlön i botten. Du ska kunna överleva en månad även om du inte säljer något. Sen om företagen erbjuden en liten extra bonus/morot för att lägga ned sig lite extra är helt ok. Men jag skulle aldrig ta något arbete som inte har vettig grundlön. Det är bara korkat. Bästa vore om ingen tog dem så att de slutade att ha den typ av jobb.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag skulle passa mig jävligt mycket för att ta ett helt provisionsbaserat jobb.

Skulle enbart gå med på detta om jag hade en kundkrets, och en erfarenhet av produkten där jag vet hur och hur mycket jag kan sälja.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har 100% provisionsbaserad lön och stormtrivs, dock arbetar jag inte som säljare utan som konsult.
Tänk även på att egenföretagare har 100% provisionsbaserad lön innan ni helt sågar upplägget pga att säljbranschen är rutten.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Även jag har varit på anställningsintervju för Sector Alarm. Jag fick rådet av nära och kära direkt när dom hörde om provision att inte ta jobbet. Nu vet jag inte hur TS situation ser ut. Men i mitt fall så resonerades att jag fortfarande bor hemma och gärna vill spara undan lite pengar tills man flyttar osv. Att ta ett provisionsbaserat jobb var därför inte aktuellt över huvud taget.
Och visst låter det fint när någon säger "vi sätter upp ett mål, och sedan ser jag till att vi når det målet tillsammans".
Men utifrån vad man läst i tråden om folk med denna erfarenhet så kan vi ju konstatera att verkligheten är en annan.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Jag har 100% provisionsbaserad lön och stormtrivs, dock arbetar jag inte som säljare utan som konsult.
Tänk även på att egenföretagare har 100% provisionsbaserad lön innan ni helt sågar upplägget pga att säljbranschen är rutten.

Egna företagare är väl ändå lite annat, jag tror att de är rätt få som startar eget på 100% med något de aldrig har gjort förut dvs sälja en helt för dom okänd produkt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte jätte ovanligt med 100% provisions baserad lön. Det är helt absurt de som gör så. De finns de på vår säljavdelning som valt att ha en 100% provisions baserad lön för de känner de har mer kontroll då, oftast är det skickliga säljare som gör det dock.

Men för mig är det helt befängt, jag skulle inte kunna tänka mig en delvis provision idag, jag vill ha ha en fastlön eller timlön och ha betalt för den tid jag jobbar. Men jag har varit säljare också, det är inte alltid en möjlighet, möjligen som butikspersonal då man kan ta på sig andra uppgifter medans kunderna är borta, som ta hand om lokalen.

Men ur ett företags synvinkel så tjänar de ju bara pengar när säljarna säljer, så det är ganska logiskt även om det inte är så optimalt för den anställde.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Åhå, det förklarar varför Sector Alarm-säljare beter sig tämligen extremt; flera olika har ringt på här med kort mellanrum och varit väldigt påstridiga trots att jag tydligt förklarat att jag har noll och inget intresse av deras tjänster.

Japp, stämmer bra.
Dom delar upp sina städer i olika "kvarter" där det är mycket hus/radhus, sedan åker dom ditt med en bil och släpper av 3-5 personer som går runt där och plingar på precis varje hus/radhus. .

När dom har varit i detta kvarter åker dom till nästa, sen när dom har varit på alla kvarter & städer börjar dom bara om från ruta ett..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Japp, stämmer bra.
Dom delar upp sina städer i olika "kvarter" där det är mycket hus/radhus, sedan åker dom ditt med en bil och släpper av 3-5 personer som går runt där och plingar på precis varje hus/radhus. .

När dom har varit i detta kvarter åker dom till nästa, sen när dom har varit på alla kvarter & städer börjar dom bara om från ruta ett..

Jepp, så det fungerar. Jag hängde med ett team som sålde tele-abonemang en dag och jag blev helt mörkrädd.

De bredde på för okunniga och pensionärer att det minsann var sista chansen för det fanns bara en plats kvar "i teleboxen i gatan" så de blev minnsann tvungna att bestämma sig med en gång och skriva på innan någon annan fick det sista fördelaktiga priset.

Krävde att få se folks räkningar för att kunna visa hur mkt billigare de var.

Låtsades ringa chefen för att "förhandla" ett billigare pris till denna speciella kunden.

"glömde" muntligt nämna avgifter och bindningstider osv ...

Alla tricken och varenda o-ärlighet du kan komma på typ. Och endå sålde de knappt så det gick runt.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med riktigt.
Handels har ju minimilön. Gäller det inte försäljare? I så fall förstår jag flickan på Netto som aldrig ler tillbaka. Jag trodde ett tag att jag hade ansikte för Radio.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inget problem mer än att man kanske kan få en varning från arbetsförmedlingen om man tackar nej till ett sådant arbete. Frågan jag tycker är det intressanta är hus arbetsförmedlingen plus ens akassa ställer sig.
Att ens fackförbund inte gillar såna uppgifter innebär inte att de hellre vill betala ut akassa åt en för att man ej ska jobba där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser inget problem mer än att man kanske kan få en varning från arbetsförmedlingen om man tackar nej till ett sådant arbete. Frågan jag tycker är det intressanta är hus arbetsförmedlingen plus ens akassa ställer sig.

Arbetsförmedlingen får varken ge varningar eller kräva att du tar ett jobb där lönen är provisionsbaserad.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Lego Master

Haft jobb med 100% provisionslön. Aldrig igen.

EDIT:
Missförstå mig inte, jag har inga problem att sälja till folk. Jag har jobbat i butik för en känd prylkedja, men jag vill inte känna kravet i bakhuvudet att om jag inte kränger detta så får jag ingen lön.
Folk jag säljer till ska veta vad de köper och vara nöjda med vad de har köpt, annars har jag misslyckats som säljare. Om jag har vilselett dem, eller tjat-sålt något kan jag fan inte sova på flera dagar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

låter helt sinnessjukt att jobba så, kanske går piss en månad så har man inte pengar till räkningarna... nä ingen vettig person vill leva så

låt oss säga att du får influensa i 2 veckor, ja kul nästa månad kommer bli då... vad grundar sig sjukersättning på? kanske finns ett minimum belopp där iofs

Permalänk
Avstängd

Får 18k innan skatt (14.3k efter) i månaden för 40h i veckan på mitt "vanliga" jobb, det är helt klart att föredra framför provisionsjobb, även om man känner sig jobba för närapå slavlön.. Skulle aldrig i mitt liv gå med på provisionsjobb då jag inte är en säljare i naturen, jag är inte en person som kan sitta och ljuga och trixa för att tjäna kronor.
Men som sagt, som det redan nämns har vi ingen minimumlön i Sverige - lite sorgligt, men dom flesta fack har väl typ en minimumgräns för jobb utan krav på utbildning på nära 20k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jepp, så det fungerar. Jag hängde med ett team som sålde tele-abonemang en dag och jag blev helt mörkrädd.

De bredde på för okunniga och pensionärer att det minsann var sista chansen för det fanns bara en plats kvar "i teleboxen i gatan" så de blev minnsann tvungna att bestämma sig med en gång och skriva på innan någon annan fick det sista fördelaktiga priset.

Krävde att få se folks räkningar för att kunna visa hur mkt billigare de var.

Låtsades ringa chefen för att "förhandla" ett billigare pris till denna speciella kunden.

"glömde" muntligt nämna avgifter och bindningstider osv ...

Alla tricken och varenda o-ärlighet du kan komma på typ. Och endå sålde de knappt så det gick runt.

Kolla in PPM fonder och "finansrådgivningen" där. Helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Om du tvunget måste ha ett jobb och det är ditt enda alternativ just nu - ta det. Annars så nej, det är värdelöst och kommer suga musten ur dig mentalt. Rekommenderas inte.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Hej,
... 100% provisionsbaserad lön till alla säljare. Ingen grundlön eller garanti, skulle man sälja 0 produkter en månad så får man 0kr i lön. ... har företaget hittat ett kryphål i lagen eller är det fritt fram för alla att sätta vilka lönenivåer som helst med ursäkten att "de arbetar på provision"?

Så länge det inte finns kollektiv avtal på företaget är det upp till dig att förhandla din egen lön. Det är alltså helt OK att erbjuda 0 kr i lön och 0% i provision.

Skrivet av Andreaz1:

Sverige har ingen minimilön lagstadgad tror jag? Jag kan inte lagen men på ett personligt plan tycker jag det låter det helt sjukt.

Stämmer, ingen lagstadgad minimilön i Sverige.

Skrivet av backfeed:

Om man får tro Wikipedia så hittade jag detta:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minimil%C3%B6n

"I Sverige finns till skillnad mot de flesta länder ingen lagstadgad minimilön, utan dessa etableras genom kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter, det vill säga arbetsgivare och fackföreningar, utan direkt statlig inblandning. Vanliga benämningar är då ingångslön eller grundlön. Kollektivavtalen är frivilliga, varför deras lägsta råmärke bara utgör minimilön inom de företag som valt att ansluta till kollektivavtalen. Därmed finns det ingen minimilön i Sverige, utan just lönen är en i lag helt oreglerad överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare."

Om företaget inte är anslutet till något kollektivavtal så verkar det vara fritt fram för dem att göra så här.

Personligen skulle jag aldrig acceptera det dock, inte en chans i helvetet.

Wikipedia har rätt.

Skrivet av Lengab:

Jag hänger inte med riktigt.
Handels har ju minimilön. Gäller det inte försäljare? I så fall förstår jag flickan på Netto som aldrig ler tillbaka. Jag trodde ett tag att jag hade ansikte för Radio.

Gäller bara om företaget har kollektivavtal med handels. Butikspersonal ligger under handels, säljare ligger under Unionen tror jag. Vet att dom hade en konflikt med ett telemarketing företag för några år sedan som hade ett liknande upplägg.

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt inte möjlighet att ta jobbet även om jag av någon anledning skulle vilja ha det.

Jag förstår dock inte hur det kan vara lagligt att erbjuda arbete med så tveksamma arbetsvillkor, om något land skulle förbjuda det så borde det väl vara Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om 100% provosionsbaserade säljare. Det är för lätt för dem att vara oärliga, eller utelämna detaljer för att få sälja. Det är skillnad på egenföretagare som egentligen också har 100% provosion (om man vill se det så). De får även ta sin egen skit eftersom de är den kunden kontaktar när de inte är nöjda. Förhoppningsvis vill man som egenföretagare att kunden ska komma tillbaka och gärna med några bekanta. Säljer man på provosion typ dörrknackare är det kanske så att merförsäljningen sköts av säljare på kontoret

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Jag har som sagt inte möjlighet att ta jobbet även om jag av någon anledning skulle vilja ha det.

Jag förstår dock inte hur det kan vara lagligt att erbjuda arbete med så tveksamma arbetsvillkor, om något land skulle förbjuda det så borde det väl vara Sverige?

Helt enkelt för att i Sverige regleras det mesta när det gäller arbetsmarknaden med kollektivavtal och inte med lagar. Så finns inget kollektivavtal är det helt ok att skippa nästan allt... En av dom få saker som arbetsgivaren måste betala enligt lag är semesterersättning på 12%.

Och kom ihåg att kollektivavtalet är inget tak eller rekommendationer. Det är ett golv, så det är helt ok att förhandla själv med chefen för att få bättre villkor är kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Helt enkelt för att i Sverige regleras det mesta när det gäller arbetsmarknaden med kollektivavtal och inte med lagar. Så finns inget kollektivavtal är det helt ok att skippa nästan allt... En av dom få saker som arbetsgivaren måste betala enligt lag är semesterersättning på 12%.

Men arbetsmarknaden regleras inte av kollektivavtal om det inte behövs? Får företagen skatteavdrag om de följer kollektivavtal? Annars är det ju som att säga "marknaden regleras av minimilön på 20000kr/mån men det behöver inte arbetsgivaren följa"

Permalänk
Avstängd

En gammal kollega till mig hade tidigare den typen av jobb. En kille där tjänade mellan 50-60kkr i månaden. Hans knep var att tokstamma. Innan han fått fram vad han egentligen ville så hade han redan kommit in genom dörren och många köpte bara för att bli av med honom.
Han hade inga problem med stammning i vanliga fall.😀😀

Alla sätt att komma in genom dörren är godkända som säljare och betyder en halv affär.
Jag skulle inte ta ett jobb med 100% provisionsbaserad lön.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Men arbetsmarknaden regleras inte av kollektivavtal om det inte behövs? Får företagen skatteavdrag om de följer kollektivavtal? Annars är det ju som att säga "marknaden regleras av minimilön på 20000kr/mån men det behöver inte arbetsgivaren följa"

Om företaget har tecknat kollektivavtal måste de följa det.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Den regleras av kollektivavtal genom att om inget kollektivavtal finns så kommer facken agerar maffia/beskyddarverksamhet (vilket de sjukt nog har laglig rätt att göra https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivavtal_i_Sverige#Konfli... och vanligtvis hindrar personal att ta sig till och från arbetet (även om de enligt lagen inte har rätt att fysiskt hindra någon så gör de ofta det i praktiken genom att "ställa sig ivägen").

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌