Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Så himla synd att Apple troligen vägrar micro USB, annars hade det varit ett soklart köp efter att ha råkat trasha min Z3 Compact. Det är ju kanske ett ganska litet problem i det stora hela, men det är ändå en 5-6 laddare som skall ersättas.

Du menar 5-6 laddkablar. Laddarna fungerar utmärkt så länge de är USB. Ville inte märka ord utan skrev det för att det kan bli ganska markant prisskillnad mellan laddare och kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Nu lägger du ord i min mun och misstolkar sammanhanget. Det som gör den till en budgetmobil är att mobilen inte ens presterar bättre än iPhone 6S och att man snålat väldigt mycket på hårdvaran. @ Powernet länkade till en videoklipp där en 6S startar och stänger av appar snabbare än en nexus 6p och lumia och i hans värld är detta bevis på vilken mobil som är bäst...

Vid slutet av 2016 kommer iPhone 5SE kommer vara lika relevant som iPhone 5C.

Fast då iPhone 5SE kör samma hårdvara som 6S förutom skärm så kommer ju den också vara lika relevant som 5C.
Å andra sidan så är ju 5C fortfarande rätt relevant då den tuffar på rätt bra och fortfarande får uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag påstår inte att A9:an är snabbast på alla punkter, men jag står fast vid att A9 erbjuder topprestanda. Topprestanda definerat som den övre klassen av prestanda, intr enbart den bästa. Så jag tycker iPhone 5SE erbjuder prestandan är definitivt inget att HAHAHA åt.

Jag håller med dig Kanske missförstod dig, blev bara lite fundersam när du skrev att "Endast Snapdragon 820 klår A9 med råge" sen började prata om flertrådade-prestandan. För om det vad det du syftade på med "klå med råge" så är ju Exynos 8890 klart vassare på den punkten än Snapdragon 820.

Men sett till majoriteten av CPU/Browser-tester så presterar A9 som sagt bättre än både 820/8890 så att den har topp-prestanda håller jag definitivt med om Och på GPU fronten är det som sagt bara 820 som är vassare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

I första testet talar man endast om single core prestanda, och ja, där leder A9 med en liten marginal, men som du ser närmar sig konkurrenterna. Kollar man på flerkärnig predtanda drar 820 förbi ordentligt.

"Drar förbi ordentligt"
Ca 4000 poäng i skillnad på en skala på över 100k poäng? Det är ca 3.5% skillnsd, vilket nästan räknas in i felmarginalen. Då med en Dusl core mot (quad/octa?) cpu.

Skrivet av EC87:

iPhone 6S är snabb på att starta och stänga appar, ja. Det är ju precis det som gör den till en budget mobil. Man har snålat med hårdvaran och kompenserat det med mjukvara som är riktigt bra.

Herregud! Du kan då inget om mobiler....
Så att starta appar snabbt gör en telefon till "budget"?
Apple har inte "snålat med hårdvaran", de använder samma cpu som 6S, vilket gör att drt inte är "budget":

Skrivet av Feeku:

Snabb på att starta appar gör den till en budgetmobil? Så att Apple har investerat och satt in det snabbaste flashminnet på marknanden som springer varv runt alla konkurrenter förutom kanske S7:an, gör den till en budgetmobil?

Du vet.... De tror att det är budget för att den hamnade i iPhone 5/5S prisklassen, och ger 6S prestanda....

Skrivet av Feeku:

Jag påstår inte att A9:an är snabbast på alla punkter, men jag står fast vid att A9 erbjuder topprestanda. Topprestanda definerat som den övre klassen av prestanda, intr enbart den bästa. Så jag tycker iPhone 5SE erbjuder prestandan är definitivt inget att HAHAHA åt.

Precis!

Skrivet av superpwnguin:

Så himla synd att Apple troligen vägrar micro USB, annars hade det varit ett soklart köp efter att ha råkat trasha min Z3 Compact. Det är ju kanske ett ganska litet problem i det stora hela, men det är ändå en 5-6 laddare som skall ersättas.

Tur att de vägrar!
Och det är knappast 5-6 laddare att byta, man får med kabel/laddare i paketet, extra kabel kostar ca 180 kr, och laddare behövs inte bytas så länge den följer Volt/Ampere kraven.

Skrivet av EC87:

Nu lägger du ord i min mun och misstolkar sammanhanget. Det som gör den till en budgetmobil är att mobilen inte ens presterar bättre än iPhone 6S och att man snålat väldigt mycket på hårdvaran. @ Powernet länkade till en videoklipp där en 6S startar och stänger av appar snabbare än en nexus 6p och lumia och i hans värld är detta bevis på vilken mobil som är bäst...

Vid slutet av 2016 kommer iPhone 5SE kommer vara lika relevant som iPhone 5C.

Nej. Att starta och stänga appar snabbt gör inget till "budget".
Nej, de har inte snålat med hårdvaran, då de använder samma chipset som i iPhone 6S nu i iPhone SE. Det främsta som skiljer är avsaknad av 3D touch, vilket är rätt logiskt.

Nej. Du beskyllde Apple för att ha sämre/slöare mobiler, vilket du fick länk på att de knte har, och återigen utklassar Apple med dualcore mobiler med både quad/octacore.
Nej. iPhone SE kommer vara relevant även om 1-2 och kanske 3 år (alt tills nästa SE version dyker upp innan), då många vill ha en 4" premium mobil.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej det visar det inte.
Diagrammet är överdramatiserat, och får det att se ut som att fallet är större än det är.
Ett riktigt diagram kan du se här:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3323/apple-inc
Där man kan sortera ut dagsvis, veckor/månad osv.

Diagrammet visar exakt hur stora förändringar som sker.
Det är inga "överdramatiseringar" eller "riktiga diagram" inblandade här.
Nasdaq är börsen där datan skapas och det visas i ett diagram som ser lika ut för alla aktier.
Avanza får sedan datan som de får visa 15minuter efter Nasdaq.
Avanza ritar den lite annorlunda men det är exakt samma data.
Antingen kan man tolka diagram eller så kan man det inte.

Skrivet av S_Z:

Fast det säger absolut ingenting för precis så här har ju börsen reagerat i många år på Apples presentationer, oavsett vad de presenterat. Minns inte när en presentation senast fick aktien att gå upp men trots det har det ju gått rätt bra för Apple de senaste åren

Aktiemarknaden är ett spel och har ju inget med verkligheten att göra...

Jag vet inte vad du tror att diagrammet inte säger. Men jag vet vad det säger.
Diagrammet säger att aktien föll $1,2 som respons på presskonferensen. Och då säger det bevisligen någonting alldeles oavsett om du tycker att det som sägs är viktigt eller inte.
Du har fel i att börsen har reagerat så här i flera år på Apples presentationer. Jag är daytrader och handlar uteslutande i teknikföretag, däribland Apple. Ibland går det upp. Ibland går det ned.

Såklart kan både nallen och plattan vara skitbra.
Men är de tillräckligt mycket bättre än de folk redan har i fickan för att alla tar fram kreditkortet och gör ett köp?
Diagrammet visar att de människor som försörjer sig på att tradea Appleaktier (och därför är väldigt pålästa på Apple) inte tror det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Jag förstår. Men varför skulle den prestera bättre än Apple's toppmodell? Jag hatar att Apple snålar med RAM, och iP5 SE lär förmodligen ha 1GB, men trots det så lär den bli den kraftfullaste 4 tummaren på marknaden. Den lär dock bli outdated snabbt med enbart 1GB, det håller jag med om.

De snålar inte med ram. De sätter i precis så mycket som behövs.
Och säg rätt i fortsättningen. Det är iPhone SE inte iPhone 5SE....

Skrivet av reverend benny:

Fast då iPhone 5SE kör samma hårdvara som 6S förutom skärm så kommer ju den också vara lika relevant som 5C.
Å andra sidan så är ju 5C fortfarande rätt relevant då den tuffar på rätt bra och fortfarande får uppdateringar.

Nej. Den heter iPhone SE, inte iPhone 5SE.

Skrivet av Lorle:

Diagrammet visar exakt hur stora förändringar som sker.
Det är inga "överdramatiseringar" eller "riktiga diagram" inblandade här.
Nasdaq är börsen där datan skapas och det visas i ett diagram som ser lika ut för alla aktier.
Avanza får sedan datan som de får visa 15minuter efter Nasdaq.
Avanza ritar den lite annorlunda men det är exakt samma data.
Antingen kan man tolka diagram eller så kan man det inte.

Jag vet inte vad du tror att diagrammet inte säger. Men jag vet vad det säger.
Diagrammet säger att aktien föll $1,2 som respons på presskonferensen. Och då säger det bevisligen någonting alldeles oavsett om du tycker att det som sägs är viktigt eller inte.
Du har fel i att börsen har reagerat så här i flera år på Apples presentationer. Jag är daytrader och handlar uteslutande i teknikföretag, däribland Apple. Ibland går det upp. Ibland går det ned.

Såklart kan både nallen och plattan vara skitbra.
Men är de tillräckligt mycket bättre än de folk redan har i fickan för att alla tar fram kreditkortet och gör ett köp?
Diagrammet visar att de människor som försörjer sig på att tradea Appleaktier (och därför är väldigt pålästa på Apple) inte tror det.

Nej. Avanza visar live, precis som övriga....
Och nej det säger inget, då en sktie varierar över tid, och det är öppning/stängningskursen som är det intressanta, inte en specifik dipp i några minuter som kan vara helt orelaterad.

Nej, det enda som visas är att aktien varierade, vilket aktier gör, köpare/säljare behöver inte ens ha koll på att Apple hade pressevent idag, och således inte vägt in det.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

De snålar inte med ram. De sätter i precis så mycket som behövs.

Varför har då iPhone 6S 100% mer RAM? De är i princip likadana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Varför har då iPhone 6S 100% mer RAM? De är i princip likadana.

För att 6S har större skärm, vilket ger mer pixlar att driva runt, viilket kräver både mer gpu minne, och ramminne, vilket gör att mer ram kommer till användning.
Enkelt sagt. Sedan så har vi inga uppgifter än på hur mycket iPhone SE har i minne, bara lösa uppgifter från gissare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ja, en 4-tummare!

Detta är en mobil som är precis på gränsen för perfekt storlek. Så lär nog garanterat skaffa den när den kommer och så blir det skönt att bli kvitt Android igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att 6S har större skärm, vilket ger mer pixlar att driva runt, viilket kräver både mer gpu minne, och ramminne, vilket gör att mer ram kommer till användning.
Enkelt sagt. Sedan så har vi inga uppgifter än på hur mycket iPhone SE har i minne, bara lösa uppgifter från gissare.

6S har ca 37% mer pixlar än SE, därför behöver den 100% mer RAM? 6S Plus har dubbelt så många pixlar att driva runt jämfört med 6S, men fortfarande endast 2GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Jag vet inte vad du tror att diagrammet inte säger. Men jag vet vad det säger.
Diagrammet säger att aktien föll $1,2 som respons på presskonferensen. Och då säger det bevisligen någonting alldeles oavsett om du tycker att det som sägs är viktigt eller inte.
Du har fel i att börsen har reagerat så här i flera år på Apples presentationer. Jag är daytrader och handlar uteslutande i teknikföretag, däribland Apple. Ibland går det upp. Ibland går det ned.

Och jag har följt Apples presentationer (och aktien-kursen) med stort intresse under många år. Att den går ner är en betydligt vanligare reaktion på ett event än att den går upp. Att göra "marknaden" nöjd är i princip omöjligt vilket har visats på nergångar vid kvartalsrapporter trots rekordkvartal år efter år.

Så nej, enligt mig säger aktienkursen (vid ett event/kvartalsrapport) inte ett skit om produkterna eller hur företaget går.

Edit:

Här är en länk som visar aktiemarknadens reaktion vid iPhone-event, de enda gångerna marknaden har reagerat positivt på lanseringsdagen (eventet) är för den första iPhonen samt vid iPhone 5 releasen:
http://www.marketwatch.com/story/apples-stock-drop-ahead-of-i...

Eller för att citera Wall Street Journal:

Citat:

Apple shares tend to rally in the month prior to a big product announcement, but then struggle at the time of the announcement and the days immediately afterward, according to a study conducted by Bespoke Investment Group. Call it your typical buy-the-rumor-sell-the-news type of event.
...
As the chart below shows, Apple has averaged a 5.2% gain one month before previous iPhone announcements. But on the specific announcement days, the stock has dropped five of the previous seven times* and has averaged a 1.8% decline one month later, according to Bespoke.

*Och fler "drops" har det blivit sen den artikeln.
Länk: http://blogs.wsj.com/moneybeat/2014/09/09/how-apple-shares-re...

Så, jo det är "som vanligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag förstår. Men varför skulle den prestera bättre än Apple's toppmodell? Jag hatar att Apple snålar med RAM, och iP5 SE lär förmodligen ha 1GB, men trots det så lär den bli den kraftfullaste 4 tummaren på marknaden. Den lär dock bli outdated snabbt med enbart 1GB, det håller jag med om.

Du har absolut rätt att den kommer bli en väldigt kraftfull 4 tums mobiltelefon. Detta är ändå tredje "uppdateringen" av iPhone 5 och jag hade högre förväntningar av Apple. Tror många konsumenter kommer söka sig till andra mobiltillverkare.

Skrivet av reverend benny:

Fast då iPhone 5SE kör samma hårdvara som 6S förutom skärm så kommer ju den också vara lika relevant som 5C.
Å andra sidan så är ju 5C fortfarande rätt relevant då den tuffar på rätt bra och fortfarande får uppdateringar.

Du har en bra poäng där. Jag upplever att man släppte 5SE "bara för att sälja" en ny iPhone model på marknaden och att Tim Cook inte lärt sig läxan, att Apple inte tillverkar "halvgenomtänkta" produkter.

@PowerNet

Apple är experter på att snåla med hårdvaran.
16GB lagring som standard 2016.
Skärmen duger väl nog.
1GB Ram (har inte det bekräftat).
CPU från dears toppresterande iPhone 6s.
Jag hade gillat USB-C och trådlös laddning.

Det enda vettiga Apple har gjort idag är att dem släppt uppdateringar av OS X och gjort safari lite snabbar igen.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej. Avanza visar live, precis som övriga....
Och nej det säger inget, då en sktie varierar över tid, och det är öppning/stängningskursen som är det intressanta, inte en specifik dipp i några minuter sommkan vara helt orelaterad.

Nej, det enda som visas är att aktien varierade, vilket sktier gör, köpare/säljare behöver inte ens ha koll på att Apple hsde pressevent idag, lch således inte vägt in det.

Du har svårt att ta in verkligheten.
Att du tror att vad Apple säljer för produkter inte påverkar på aktievärdet är så dumt och säger en del om hur mycket koll du har på aktier.
Att du inte vet hur Avanza fungerar bekräftar det.
Titta imorgon när börsen öppnar.
Öppna två flikar. En med Avanza och en med yahoo finance.
Jämför kurvan på samma aktie och kolla tiden.

Permalänk

som DI skriver. en stor gäspning. vi har sett iphone 5 innan. den är oldschool.
inget banbrytande här gott folk. somna om.

ps dick pinsamt att den inte har en hd skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EC87:

Du har absolut rätt att den kommer bli en väldigt kraftfull 4 tums mobiltelefon. Detta är ändå tredje "uppdateringen" av iPhone 5 och jag hade högre förväntningar av Apple. Tror många konsumenter kommer söka sig till andra mobiltillverkare.

Du har en bra poäng där. Jag upplever att man släppte 5SE "bara för att sälja" en ny iPhone model på marknaden och att Tim Cook inte lärt sig läxan, att Apple inte tillverkar "halvgenomtänkta" produkter.
@PowerNet
Apple är experter på att snåla med hårdvaran.
16GB lagring som standard 2016.
Skärmen duger väl nog.
1GB Ram (har inte det bekräftat).
CPU från dears toppresterande iPhone 6s.
Jag hade gillat USB-C och trådlös laddning.

Det enda vettiga Apple har gjort idag är att dem släppt uppdateringar av OS X och gjort safari lite snabbar igen.

Nej. Det är inte "tredje uppdateringen", då det är en ny mobil, fast baserad på grunddesignen (med ändringar) då iPhone 5 storleken är poppulär.
Lär dig, det är iPhone SE inte iPhone 5SE.....
Nej, Apple är experter på att leverera tooprestanda i bra design.
16GB räcker för msjoriteten, 1GB minne lika så. USB-C tillför inget mot Lightning, trådlös laddning känns nästan mer "bara för att" än egentlig bra funktion/finess, och skulle kräva ändringar i designen.

Skrivet av Lorle:

Du har svårt att ta in verkligheten.
Att du tror att vad Apple säljer för produkter inte påverkar på aktievärdet är så dumt och säger en del om hur mycket koll du har på aktier.
Att du inte vet hur Avanza fungerar bekräftar det.
Titta imorgon när börsen öppnar.
Öppna två flikar. En med Avanza och en med yahoo finance.
Jämför kurvan på samma aktie och kolla tiden.

Nej det har jag inte.
Det har jag knte sagt. Gå tillbaka och läs igen!
Jo jag vet hur Avanza fungerar, och de kör liveuppdatering om man väljer det.

"

I orderläggningen ser du alltid aktuella kurser. Vill du även ha kurser i realtid på aktieguiden och i listor kan du beställa det (15:- SEK/månad)."
https://www.avanza.se/vart-utbud/vart-utbud/handel.html

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Jag är bara överraskad över att ett så stort och imponerande företag är såpass "teknikfientligt" som Apple är. Tänk vad mycket teknikskrot vi kunde ha sluppit tillverka och kassera om alla kört micro-USB. Jag tänker inte byta ut en fungerande infrastruktur med laddare (laddsladdar) i bilen, på jobbet, hos kompisar, i dator, i hemmabion, i sovrummet och så vidare bara för att de vägrar samarbeta. Det är verkligen en dealbreaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@PowerNet: Jag är bara överraskad över att ett så stort och imponerande företag är såpass "teknikfientligt" som Apple är. Tänk vad mycket teknikskrot vi kunde ha sluppit tillverka och kassera om alla kört micro-USB. Jag tänker inte byta ut en fungerande infrastruktur med laddare (laddsladdar) i bilen, på jobbet, hos kompisar, i dator, i hemmabion, i sovrummet och så vidare bara för att de vägrar samarbeta. Det är verkligen en dealbreaker för mig.

Micro-USB håller dock på att fasas ut i förmån för USB-C. Oavsett så kommer du att behöva byta ut din infrastruktur så smånningom.

Permalänk
Medlem

@Feeku: Mycket möjligt, dock kommer jag isåfall "bara" behöva göra det EN gång och inte två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

PowerNet är bara en löjlig blind fanboi,ingen vits för dej att försöka förklara för ngn som honom.

Nej. Nu så är det inte det. Utan att "Lorle" inte har koll på Avanza, vilket jag har.

Skrivet av superpwnguin:

@PowerNet: Jag är bara överraskad över att ett så stort och imponerande företag är såpass "teknikfientligt" som Apple är. Tänk vad mycket teknikskrot vi kunde ha sluppit tillverka och kassera om alla kört micro-USB. Jag tänker inte byta ut en fungerande infrastruktur med laddare (laddsladdar) i bilen, på jobbet, hos kompisar, i dator, i hemmabion, i sovrummet och så vidare bara för att de vägrar samarbeta. Det är verkligen en dealbreaker för mig.

Micro-usb är ju på väg ut, så ingen ide att satsa på utdöd kontakt.
Och du behöver knte byta laddare, räcker med ny kabel, vilken ingår i paketet, och kan nyttjas till både iPhone, iPad, Apple TV mfl Apple produkter, så inte mer teknikskrot för det.
Och Apple är nog det bolaget av teknikbolagen som satsar mest på miljö, både på el, återvinning, utveckling sv nyare msterial, återanvändning sv produkterna mm.

1 ny kabel (som ingår) är det du behöver, de flesta laddarna ligger på 5v så många passar, vilket gör att det bara är kabeln du behöver ha med.

Skrivet av Feeku:

Micro-USB håller dock på att fasas ut i förmån för USB-C. Oavsett så kommer du att behöva byta ut din infrastruktur så smånningom.

Yepp, ingen kontakt är för evigt. Inte heller Lightning, när Apple tycker att det finns en bra ersättare så byter de. Men en fördel med egen kontakt är ju bättre kontroll över certifierade tillbehör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Ursäkta den låga nivån på det här inlägget, men du förstår väl också att jag menar sladdar? Jag menar att jag redan har sladdar, och om jag ville ha lika bra täckning på laddplatser osv så skulle jag behöva köpa nya, det är väl inte varken konstigt eller svårt att läsa sig till? Du behöver väl inte missförstå på flit. Nog om detta nu, jag tänker inte köpa en sån här telefon, och du får göra det om du vill.

Permalänk
Medlem

@PowerNet

Det är ju precis det jag menar med "tredje uppdatering". Enda nya är namnet iPhone (5)SE och man tagit delar från topmodellen iPhone 6s. Förutom att man får ut mer watt och högre överföringshastighet ur USB-C hopps jag att samtliga mobiltillverkare går över till USB-C så att man slipper alla J*vla laddar och kablar. iPhone SE håller inte Apple standard. Powernet denna mobilen är inte mycket och hänga upp i julgranen.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Och jag har följt Apples presentationer (och aktien-kursen) med stort intresse under många år. Att den går ner är en betydligt vanligare reaktion på ett event än att den går upp. Att göra "marknaden" nöjd är i princip omöjligt vilket har visats på nergångar vid kvartalsrapporter trots rekordkvartal år efter år.
Så nej, enligt mig säger aktienkursen (vid ett event/kvartalsrapport) inte ett skit om produkterna eller hur företaget går.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta. Apples aktie har i snitt stigit 100% de senaste 10 åren.
Marknaden är inte bara nöjd utan älskar Apple.
Du har rätt i att den här förändringen inte säger så mycket om hur företaget kommer gå. Det är den allt för liten för.
Apple kan släppa halvdassiga produkter i tio år framåt utan att förlora sin ställning. Titta bara på Microsoft.
Apple är så mycket mer än bara en produkt. Det är ett finansinstitut, en musikdistributör och en biltillverkare också.
MEN, Att marknaden reagerade såhär säger en hel del om hur det de presenterade nu kommer sälja.
Då det är Apple så kommer de fortfarande sälja miljoner då det inte finns trognare kunder än Applekunder. Det är redan miljoner bokade men raset ger en fingervisning om att det inte kommer komma i närheten av de tidigare försäljningssiffrorna.
Marknadens första intryck var inte: Jag måste ha den!
Utan mer: Lite lättare, Lite snabbare. Inte så mycket skillnad från vad vi redan har.
Många väljer nog att lägga pengarna på en 4k-tv, PSVR eller något annat som är "hetare" istället.

Skrivet av PowerNet:

Nej det har jag inte.
Det har jag knte sagt. Gå tillbaka och läs igen!
Vill du även ha kurser i realtid på aktieguiden och i listor kan du beställa det (15:- SEK/månad)."

Du skrev att aktiefallet som följde på presskonferensen var orelaterat. Det är samma sak som att säga att det som presenterades på eventet och i förlängningen produkterna inte påverkar aktiekurserna.

Sweclockers forum har inte betalat 15kr till avanza så om du länkar dit så är det 15 minuters fördröjning och man (eller en del) missar den helt solklara samstämmigheten i eventet och börsfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta. Apples aktie har i snitt stigit 100% de senaste 10 åren.
Marknaden är inte bara nöjd utan älskar Apple.
Du har rätt i att den här förändringen inte säger så mycket om hur företaget kommer gå. Det är den allt för liten för.
Apple kan släppa halvdassiga produkter i tio år framåt utan att förlora sin ställning. Titta bara på Microsoft.
Apple är så mycket mer än bara en produkt. Det är ett finansinstitut, en musikdistributör och en biltillverkare också.
MEN, Att marknaden reagerade såhär säger en hel del om hur det de presenterade nu kommer sälja.
Då det är Apple så kommer de fortfarande sälja miljoner då det inte finns trognare kunder än Applekunder. Det är redan miljoner bokade men raset ger en fingervisning om att det inte kommer komma i närheten av de tidigare försäljningssiffrorna.
Marknadens första intryck var inte: Jag måste ha den!
Utan mer: Lite lättare, Lite snabbare. Inte så mycket skillnad från vad vi redan har.
Många väljer nog att lägga pengarna på en 4k-tv, PSVR eller något annat som är "hetare" istället.

Du skrev att aktiefallet som följde på presskonferensen var orelaterat. Det är samma sak som att säga att det som presenterades på eventet och i förlängningen produkterna inte påverkar aktiekurserna.

Sweclockers forum har inte betalat 15kr till avanza så om du länkar dit så är det 15 minuters fördröjning och man (eller en del) missar den helt solklara samstämmigheten i eventet och börsfallet.

Ifall du missade min edit jag gjorde på tidigare inlägg så klistrar jag in det igen.

Här är en länk som visar aktiemarknadens reaktion vid iPhone-event, de enda gångerna marknaden har reagerat positivt på lanseringsdagen (eventet) är för den första iPhonen samt vid iPhone 5 releasen:
http://www.marketwatch.com/story/apples-stock-drop-ahead-of-i...

Eller för att citera Wall Street Journal:

Citat:

Apple shares tend to rally in the month prior to a big product announcement, but then struggle at the time of the announcement and the days immediately afterward, according to a study conducted by Bespoke Investment Group. Call it your typical buy-the-rumor-sell-the-news type of event.
...
As the chart below shows, Apple has averaged a 5.2% gain one month before previous iPhone announcements. But on the specific announcement days, the stock has dropped five of the previous seven times* and has averaged a 1.8% decline one month later, according to Bespoke.

*Och fler "drops" har det blivit sen den artikeln.
Länk: http://blogs.wsj.com/moneybeat/2014/09/09/how-apple-shares-re...

Att påstå att Apple endast skulle ha lanserat två bra iPhones för att det är vad "marknaden" reaktion säger är ju inte i närheten rätt och försäljningssiffror samt aktiekurs sett under längre tid visar som sagt på något helt annat än att de släpper många produkter som folk inte är intresserade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta. Apples aktie har i snitt stigit 100% de senaste 10 åren.
Marknaden är inte bara nöjd utan älskar Apple.
Du har rätt i att den här förändringen inte säger så mycket om hur företaget kommer gå. Det är den allt för liten för.
Apple kan släppa halvdassiga produkter i tio år framåt utan att förlora sin ställning. Titta bara på Microsoft.
Apple är så mycket mer än bara en produkt. Det är ett finansinstitut, en musikdistributör och en biltillverkare också.
MEN, Att marknaden reagerade såhär säger en hel del om hur det de presenterade nu kommer sälja.
Då det är Apple så kommer de fortfarande sälja miljoner då det inte finns trognare kunder än Applekunder. Det är redan miljoner bokade men raset ger en fingervisning om att det inte kommer komma i närheten av de tidigare försäljningssiffrorna.
Marknadens första intryck var inte: Jag måste ha den!
Utan mer: Lite lättare, Lite snabbare. Inte så mycket skillnad från vad vi redan har.
Många väljer nog att lägga pengarna på en 4k-tv, PSVR eller något annat som är "hetare" istället.

Du måste extrapolera väldigt mycket för att kunna konstatera att iPhone SE kommer att sälja sämre utifrån den dippen. Bl.a. antar du att deras kunder också är aktieägare, att dessa aktieägare är intresserade av en budgetlur, du vet heller inte vad förväntningarna låg på, dvs. hur kan du påstå att försäljningssiffrorna kommer att bli sämre än förr, när vi inte har en aning om vad för förväntningar marknaden hade? Ex. marknaden förväntade sig en försäljningsökning på 200% men korrigerades till en förväntan på en 100% ökning istället.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet.
Har en 6S och visst är det en bra storlek vid 2-handsanvändning (då hade ännu större funkat).
Men vid enhandsanvändning och när man behöver ha telefonen med sig, men har annat att göra än att pilla med den hela tiden, så man ska ha den i en ficka istället. Då tycker jag 6:an är lite i största laget.
Sen är jag mindre sugen på att gå tillbaka till 16GB lagring och 1GB RAM (Gick att välja 64GB lagring). Men har ändå bindningstid, så är inte aktuellt att byta nu ändå.
Om det finns någon häftigare 4" 2018 så känns det intressantare än någon 5"+ telefon.

Sen är 6:an lite hal också. Har än så länge bara tappat den en gång och det var en "snäll tappning" så inga uppenbara skador. Så den lite kantigare designen på 5:an var kanske inte helt fel ändå.

Permalänk
Avstängd

se där
grabbarna jeans är igång igen.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Förstår inte valet att gå till 4", det är ju inte så att deras 6S är speciellt mycket större.
Enda anledningen som jag ser att folk köpt 4" modellen är för den är äldre och billigare, då har det varit ett val "bara för att kunna få en iPhone".

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem

Lysande med SE. Precis lagom format, bra pris och bättre batteritid än 5s. Kan återvända mitt favoritskal.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Nu lägger du ord i min mun och misstolkar sammanhanget. Det som gör den till en budgetmobil är att mobilen inte ens presterar bättre än iPhone 6S och att man snålat väldigt mycket på hårdvaran. @ Powernet länkade till en videoklipp där en 6S startar och stänger av appar snabbare än en nexus 6p och lumia och i hans värld är detta bevis på vilken mobil som är bäst...

Vid slutet av 2016 kommer iPhone 5SE kommer vara lika relevant som iPhone 5C.

Du får det att låta som att iPhone 6s presterar dåligt, vilket känns rätt så snedvridet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Ett tag så var det lite skoj att kolla på dessa event, kom iaf med något nytt även om man inte köpte produkterna. Nu är det samma sak varje år, inget nytt, inga saker som blir uppfunna igen. Bara same old same old.