[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk

Jag var en av alla sopor som köpte en Kingston v300, den som är legendarisk för att ha fått sämre komponenter efter att alla tester gjorts. Min fråga är om jag har rätt att returnera den nu, 1,5 år efter inköp, då prestandasiffrorna som angavs på förpackningen aldrig var i närheten av att uppnås. Man har väl 3 års fabriksgaranti eller vad skulle man kunna köra med för att få den utbytt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Permalänk
Skrivet av Splinter Snake:

Jag var en av alla sopor som köpte en Kingston v300, den som är legendarisk för att ha fått sämre komponenter efter att alla tester gjorts. Min fråga är om jag har rätt att returnera den nu, 1,5 år efter inköp, då prestandasiffrorna som angavs på förpackningen aldrig var i närheten av att uppnås. Man har väl 3 års fabriksgaranti eller vad skulle man kunna köra med för att få den utbytt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1498545

Ja, men svårt att tro att butiken går med på just den reklamationsrätten. Det är dessutom ditt jobb att bevisa att felet var där från början.

Men hör med butiken, dessa brukar ha godwill (men ingen garanti).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilken ssd disk ska jag välja för runt 900kr?

Permalänk
Medlem

Är det normalt slitage på en samsung 840 PRO 256 GB!
Att på ett år gå från 67749 lOPS till 47460?
Diskstatus är bra i samsung magican!och visar inga fel!
Har dator i sign!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Är det normalt slitage på en samsung 840 PRO 256 GB!
Att på ett år gå från 67749 lOPS till 47460?
Diskstatus är bra i samsung magican!och visar inga fel!
Har dator i sign!

Det låter som en stor försämring. Hur full är disken?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det låter som en stor försämring. Hur full är disken?

Har 40gb kvar!Lyckades få upp den i 63035 så börjar närma mig!Instalerade om samsung magican och intels drivrutin för styrenheten!Kan jag se det som "godkänt"slitage?eller skulle en ominstallation hjälpa?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Tjenna!
Jag skall snart införskaffa en SSD & Windows 10, som ska läggas på den. Jag vill att min nuvarande simpla 500GB HDD skall tömmas på allt innehåll inklusive operativsystemet, hur ska jag gå tillväga? Mycket tacksam för svar, har googlat en hel del men inte funnit något hjälpsamt. Steg för steg guide hade varit toppen

Permalänk
Medlem

@ågren: huh? Jag vill "starta om" från början, rensa hella disken, läga Windows på SSD'n och använda min förhoppningsvis rensade 500GB HDD som vanlig lagring

Permalänk
Medlem

@Gunti: Du installerar windows 10 på SSDn, sen högerklickar du bara på din nuvarande hårddisk inne på "min dator" och klickar "formatera"

Permalänk
Medlem
Permalänk

bra och hjälpsam tråd=)

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet lite mer om Kingston UV400 SSD? Hittar inga recensioner om dem. Billiga är dem åtminstone!

@Paddanx Du kanske sitter på lite mer information?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706561

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Någon som vet lite mer om Kingston UV400 SSD? Hittar inga recensioner om dem. Billiga är dem åtminstone!

@Paddanx Du kanske sitter på lite mer information?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706561

Kingston köper nand från andra och är troligen rätt dåliga nand om den är billig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Kingston köper nand från andra och är troligen rätt dåliga nand om den är billig.

Skickades från m.sweclockers.com

Var lite det jag befarade. Hade nämligen funderingar på att slänga in en sån i en HTPC till en bekant som bara surfar på sin dator.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Var lite det jag befarade. Hade nämligen funderingar på att slänga in en sån i en HTPC till en bekant som bara surfar på sin dator.

Jag skulle säga att det inte är något fel på Kingston SSD. Kanske inte i paritet med toppskiktet (Samsung, Intel mfl) men absolut helt okej kvalitet. Passar väl bra i en HTPC som inte används till alltför avancerade saker.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av distortion10000:

Jag skulle säga att det inte är något fel på Kingston SSD. Kanske inte i paritet med toppskiktet (Samsung, Intel mfl) men absolut helt okej kvalitet. Passar väl bra i en HTPC som inte används till alltför avancerade saker.

Väljer personligen alltid Samsung när det gäller SSD. Vet att Kingston V300 var skräp t.ex men undrar om UV400 skiljer sig på något sätt från dess föregångare.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Väljer personligen alltid Samsung när det gäller SSD. Vet att Kingston V300 var skräp t.ex men undrar om UV400 skiljer sig på något sätt från dess föregångare.

Går ju endast avgöra om det kommer något test på den nya bör inte vara sämre (men har ju hänt att nyare modell är sämre än den gamla).

Att dom byter nand, som V serien gör dom inte troligen i början (utan när nya kontrakt skrivs eller dessa som dom kör med är för dyra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Någon som vet lite mer om Kingston UV400 SSD? Hittar inga recensioner om dem. Billiga är dem åtminstone!

Den använder sig av 15nm TLC NAND och Marvell 88SS1074 som styrkrets.
Det NAND som används är som med V300 beroende på vad som passar deras budget bäst och de är också öppna till att gå över till 3D TLC NAND.

Den har inte recenserats än av någon av de bästa sidorna för tester av SSDer men här är en recension av den: http://www.legitreviews.com/kingston-uv400-480gb-tlc-ssd-revi...

Ser ut som att den presterar ungefär som en SSD med 2D TLC NAND brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Någon som vet lite mer om Kingston UV400 SSD? Hittar inga recensioner om dem. Billiga är dem åtminstone!

@Paddanx Du kanske sitter på lite mer information?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706561

Kontrollern är inte ny, men inte så väl använd heller. Dock har den dykt upp i lite nyare diskar, Sandisk X400 och nya MX300.
Det är en budget kontroller, med 4 kanaler, och TLC NAND med bra ECC teknik för att hantera det.

Nackdelen med Marvell kontroller är att ofta så gör tillverkarna egen firmware, så det är svårt att jämföra mellan diskar från olika tillverkare. X400 tex verkar vara en helt okej budgetdisk, medan MX300 verkar ha märkbara latency spikar (håller på att läsa ikapp om den fortfarande men kolla på anandtechs tester så ser du).
Detta säger dock inget om hur UV400 är, då den är baserad på en annan firmware. Utan endast vad kontrollern i teorin klarar av.

Tittar man på denna sida (tyska) så kan du hitta lite specs iaf.
Inte direkt värsting skriv prestanda, men fungerar nog bra, speciellt på större disk. Ang NAND:et så gissar jag på 15/16nm TLC, som de flesta andra budget diskar idag. De klassas som "snabbare än HDD", och det är de säkert, och är priset rätt så. Men man får acceptera dens begränsningar.

Permalänk
Medlem

Vilken SSD runt 250 GB ska man satsa på? Har kollat på Samsung EVO 850 och OCZ TR150.
Det skiljer ca 150:- mellan dessa. Är skillnaden värd? Rekommenderar ni en helt annan disk?
Den är tänkt som OS-disk i gamingdator (sign)

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Vilken SSD runt 250 GB ska man satsa på? Har kollat på Samsung EVO 850 och OCZ TR150.
Det skiljer ca 150:- mellan dessa. Är skillnaden värd? Rekommenderar ni en helt annan disk?
Den är tänkt som OS-disk i gamingdator (sign)

MX300 275GB är prisvärd SSD. Visst är ju Samsung EVO lite fördel men när det gäller SSD så känner man ingen skillnad. Dessutom kommer MX300 mer utrymme.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3807218

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag har bäst erfarenhet med Intels SSD faktiskt och speciellt när det gäller videoredigering då det verkar som att angivna läs och skiv tider inte riktigt stämmer med verkligheten. Köpte till exempel nyss en Samsung disk på netonnet men åkte på att byta den då min dator inte kunde se den överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag råkade köpa en mSATA istället för vanlig SATA SSD. Kan ni rekommendera någon slags adapter som skulle funka och inte är för dyr?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Drevo SSD480

Någon som har SSD från denna tillverkare?

http://www.drevo.us/product/drive

Köpte 480Gb:aren för ca en månad sedan, kom hem i början av förra veckan. 940 på eBay kändes rätt prisvärt, klarade mig utan svensk tull och moms också.
Har hållit ögonen på dem ett tag och har gått och velat om man skulle eller inte.
Finns inget seriöst test vad jag har kunnat hitta men det finns gott om recensioner på amazon. Har hetat Hectron tidigare. Recensionerna är överlag mycket positiva, dock har nån enstaka råkat ut för DOA-disk dvs funkade inte alls. Men det var ändå 50+ som var supernöjda mot en då som fått en defekt.

Kan säga att jag är jävligt nöjd änsålänge. Har dock bara Sata II så man är ju lite begränsad, men för att vara SSD-oskuld så kunde jag inte varit mer nöjd. Datorn är blixtsnabb nu och den hittades och partitionerades under Linux utan problem.
OS bootar löjligt snabbt nu och spel som cs:source, cs:go, borderlands mm startar så snabbt så man inte tror det är sant.

Så all in all är jag nöjd som fan, sen vet man inte hur den håller över tid, det är ju lite av en osäkerhetsfaktor. Men jag tänkte att för den pengen kunde man ta en chansning. Finns 240Gb för ~500kr.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Någon som kör M.2 SSD?

Några fler som börjat köra SSD med M.2 interface. Köpte nyligen Samsung SM961 och jag fick över 2.2 GB/s, helt sjukt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Jag köpte en sån och vet inte riktigt om det är felkällan men...

Skrivet av Boilerplate4U:

Några fler som börjat köra SSD med M.2 interface. Köpte nyligen Samsung SM961 och jag fick över 2.2 GB/s, helt sjukt!!

...köpte en Intel 600p för ett tag sedan och den ger mig hastigheter på runt 800 MB/s, är disken helt enkelt långsam för att vara en m.2 eller är det något annat fel kanske? Det enda jag kan komma på som skulle vara relevant är moderkortet som är ett ASUS Z97-E men det borde väl inte flaska? Övriga specs finns i sign iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:
Skrivet av ZaInT:

Jag köpte en sån och vet inte riktigt om det är felkällan men...

...köpte en Intel 600p för ett tag sedan och den ger mig hastigheter på runt 800 MB/s, är disken helt enkelt långsam för att vara en m.2 eller är det något annat fel kanske? Det enda jag kan komma på som skulle vara relevant är moderkortet som är ett ASUS Z97-E men det borde väl inte flaska? Övriga specs finns i sign iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Enda fördelen med 600p verkar vara just priset.
I vissa fall så har den svårt att hänga med ens vanliga SATA SSD's:
http://www.anandtech.com/show/10850/the-intel-ssd-600p-512gb-...
https://www.pcper.com/reviews/Storage/Intel-SSD-600p-Series-2...

Så kort sagt köp den inte för prestandan, den är inte ens nära vad vi har sett från t.ex. samsung.
Köp den istället för att den är extremt billig för att vara en m.2 SSD.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag köpte en sån och vet inte riktigt om det är felkällan men...

...köpte en Intel 600p för ett tag sedan och den ger mig hastigheter på runt 800 MB/s, är disken helt enkelt långsam för att vara en m.2 eller är det något annat fel kanske? Det enda jag kan komma på som skulle vara relevant är moderkortet som är ett ASUS Z97-E men det borde väl inte flaska? Övriga specs finns i sign iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det var den modellen som fått kritik, kretsen blir rätt varm fort och prestandan sjunker.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar