Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Inte jag gillade inte hur den såg ut!

Vad är det för fel på utseendet?

Permalänk
Avstängd

Nu ändrade komplett datumet igen från bekräftat till 5 maj tråkigt för dom som hade förbokat tidigt..

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Salleee:

@Roger W:

Jag överväger starkt på att returera skärmen.
Det är väldigt jobbigt då man klart och tydligt märker svarta molnen så fort det är vit bakgrund :(.
På bilden jag tog så är den väldig mild. I verkligheten ser man det tydligare.

Usch!!

Ja är det en mild variant på bilden du tagit vill jag inte veta hur det kan bli / kan se ut.
Det framstår ju som att hela pixelmatrisen "bubblat" sig eller flyter runt, inte ok!

Jag har förövrigt avbokat min enhet pga den blanka ytan skärmens reflexfilter besitter, tyvärr.
Jag arbetar mycket dagtid framför min dator och behöver ett matt filter, detta kommer bli för glansigt.

Men följer tråden med intresse ändå...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Vänta, har den en blank yta också?!

Det här är precis vad jag har väntat på i alla dessa år!

Frågan är nu om jag ska köpa skärmen idag eller vänta tills jag får tag i en Pascal..

Hur tror ni att lagerstatusen kommer se ut i framtiden? Ska man norpa en när den finns i lager eller kommer de kunna finnas i överflöd runt Pascal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Frågan är nu om jag ska köpa skärmen idag eller vänta tills jag får tag i en Pascal..

Hur tror ni att lagerstatusen kommer se ut i framtiden? Ska man norpa en när den finns i lager eller kommer de kunna finnas i överflöd runt Pascal?

Den är inte blank som Apple's skärmar, men du kan definitivt utskilja vad som speglas i skärmen. Filtret ser lätt dimmigt ut, känns lite som att de inte kunde bestämma sig om skärmen skulle vara blank eller matt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fryingpan:

Kul att smaken är som baken!

Det kommer finnas många sådana här paneler tillgängliga framöver.
De HELT NYA, och därav bristen just nu...
... Och även barnsjukdomarna.

Så om du ändå tänkt vänta till Pascal för grafikkort, så vänta med skärmen också.
Troligtvis kommer det finnas en ny revision ute då jag tillgängligheten kommer vara större.

Dock tror jag inte priset rör sig mycket, om en något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kul att smaken är som baken!

Det kommer finnas många sådana här paneler tillgängliga framöver.
De HELT NYA, och därav bristen just nu...
... Och även barnsjukdomarna.

Så om du ändå tänkt vänta till Pascal för grafikkort, så vänta med skärmen också.
Troligtvis kommer det finnas en ny revision ute då jag tillgängligheten kommer vara större.

Dock tror jag inte priset rör sig mycket, om en något.

Det är otroligt märkligt att en ny skärm har barnsjukdomar med tanke på hur länge IPS paneler har funnits.

Jag är dock mer intresserad av Dells kommande 43 tummare eftersom den har premium panel garanti och matt yta.

http://www.sweclockers.com/forum/post/16135872

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av landahl:

Det är otroligt märkligt att en ny skärm har barnsjukdomar med tanke på hur länge IPS paneler har funnits.

Jag är dock mer intresserad av Dells kommande 43 tummare eftersom den har premium panel garanti och matt yta.

http://www.sweclockers.com/forum/post/16135872

Tycker inte alls det är märkligt att det kommer en ny skärm med barnsjukdomar...

Bara för att IPS-tekniken har funnits länge så har inte just den här panelen och/eller driver-kortet till den funnits innan kanske?

Alla nya saker kan ha barnsjukdomar / mindre fel i de första revisionerna, samma sak med de första årsmodeller på bilar utav en viss serie.
Brukar alltid vara en stående regel att "köp inte <märke> <modell> från den årsmodellen få det var året den nya designen osv. kom, barnsjukdomar!"
Bensin/Diesel/Etanol eller vad som helst -motorer har ju funnits hur länge som helst... hur kan det krångla ?

Samma sak... nyhetens behag har nackdelar.

Visa signatur

Permalänk

@EliteSweden
@andreas_dock

Hmm, ja jag antar att mindre matt funkar också. Jag föredrar glasblankt, men man kan inte få allt!

Det är så himla svårt att vänta när skärmen redan finns..

I alla fall. Ni som har skärmen. Ser det ut som att man kan ta bort den lilla Philips märket i botten av skärmen? Det är något Philips alltid gjort på sina skärmar, stora och fula namnskyltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

@EliteSweden
@andreas_dock

Hmm, ja jag antar att mindre matt funkar också. Jag föredrar glasblankt, men man kan inte få allt!

I alla fall. Ni som har skärmen. Ser det ut som att man kan ta bort den lilla Philips märket i botten av skärmen? Det är något Philips alltid gjort på sina skärmar, stora och fula namnskyltar.

Föredrar också helt blanka då rummet alltid är mörkt, känner att färger blir bättre på så vis.
Går säkert att benda bort märket, lämnar troligtvis ett hål istället om det nu är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

@EliteSweden
@andreas_dock

Det sitter en svag led precis ovanför philips märket, så blir nog inge bra om man skall ta bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Jag har inte skärmen, men såg just ett inlägg i hardforumtråden, där någon nämnde att den var enkel att ta loss via två skruvar:
https://hardforum.com/threads/philips-bdm4350uc-43-inch-4k-ip...

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag har inte skärmen, men såg just ett inlägg i hardforumtråden, där någon nämnde att den var enkel att ta loss via två skruvar:
https://hardforum.com/threads/philips-bdm4350uc-43-inch-4k-ip...

Super! Hade tänkt att ha skärmen precis på bordet så loggan är ivägen.

Har skärmen någon sorts alternativ för att skapa "virtuella" skärmar så du kan multitaska lättare? Sett att Dells stora skärmar hade något liknande.
Men på Philips så ser jag bara att man kan koppla in flera källor samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Salleee:

Första intrycket av skärmen var WOW vilken j***a skärm. Det märks att den är större än BDM4065UC vilket för mig är positivt.
Det första jag gjorde var att kontrollera om den hade några döda pixlar eller BLB. Efter närmare titt så kunde jag inte hitta några döda pixlar alls. BLBen ser mycket värre ut på bilden jag tog än vad det gör i verkligheten. Den första timmen jag använt skärmen ser det ut att vara en riktig bra skärm. Kommer hårdtest den de kommande dagarna.

http://s32.postimg.org/s2q1t7nx1/IMG_0528.jpg

Bild 1: Vit
http://s32.postimg.org/bxrqnsonp/IMG_0532.jpg

Bild 2: Svart
http://s32.postimg.org/em97rz6xh/IMG_0530.jpg

Bild 3: Röd
http://s32.postimg.org/v0lri72ut/IMG_0471.jpg

Bild 4: Grön
http://s32.postimg.org/ibse19ulx/IMG_0472.jpg

Bild 5: Blå
http://s32.postimg.org/f1411e4ol/IMG_0473.jpg

http://s32.postimg.org/do2b9ozn9/IMG_0478.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=E3yvnQ-gkS4

svvart nivån/svärtan ser inte så jätte rolig ut ?
Verkar vara grådaskig svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

svvart nivån/svärtan ser inte så jätte rolig ut ?
Verkar vara grådaskig svart

Svärtan är likt de flesta andra IPS-skärmar, inte speciellt bra men inte direkt sämre heller. Bilden på den svarta skärmen ser lite urvattnad ut med glow i kanterna med, men inget jag ser på min i alla fall. Känns som kameran har förstärkt det en del.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte köpte en då, detta ser ju inte roligt ut:

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Tur att man inte köpte en då, detta ser ju inte roligt ut:

http://i.imgur.com/sHqMo8W.jpg

http://i.imgur.com/IvbQJI4.jpg

Kan inte hitta några inbränningar på min efter att jag somnade 8 timmar med ett flertal dokumnet och websidor öppna och skärmen på 100% ljus. Märkligt om det skulle skilja så pass från panel till panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om dell har lika bra Q/A som för 3-4 år sen så kan du få byta ut skärmen 5+ gånger, att dell skulle vara "premium" är bara BS enligt mig och många andra.

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Svärtan är likt de flesta andra IPS-skärmar, inte speciellt bra men inte direkt sämre heller. Bilden på den svarta skärmen ser lite urvattnad ut med glow i kanterna med, men inget jag ser på min i alla fall. Känns som kameran har förstärkt det en del.

Det gör mig mycket ledsen att höra är att svartnivån inte är bra
Storleken och upplösing är annars bra.

Den dom släppte innan Med VA panel det känns lite riskabelt då jag aldrig haft en VA panel med PWM förut så jag vet inte alls hur jag upplever det, jag vet bara att min Plasma tv med PWM inte är rolig att titta på nära men den är 1080p å andra sidan.
Man vill helst prova i affär innan känns det som annars föredrar jag VA panel med bra svart nivå och kontrast.

Jag sitter nästan bara i mörker hemma så svartnivå är ta mig fan viktigt för mig.
SItter man i kontorsmiljö med belysning hakar man kanske inte upp sig så mkt på det men jag tycker dålig svartnivå förstör hela bilden alltså är ju som man sätter ett fult filter över hela skärmen det blir inte bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det gör mig mycket ledsen att höra är att svartnivån inte är bra
Storleken och upplösing är annars bra.

Den dom släppte innan Med VA panel det känns lite riskabelt då jag aldrig haft en VA panel med PWM förut så jag vet inte alls hur jag upplever det, jag vet bara att min Plasma tv med PWM inte är rolig att titta på nära men den är 1080p å andra sidan.
Man vill helst prova i affär innan känns det som annars föredrar jag VA panel med bra svart nivå och kontrast.

Jag sitter nästan bara i mörker hemma så svartnivå är ta mig fan viktigt för mig.
SItter man i kontorsmiljö med belysning hakar man kanske inte upp sig så mkt på det men jag tycker dålig svartnivå förstör hela bilden alltså är ju som man sätter ett fult filter över hela skärmen det blir inte bra...

Men det är ju vedertaget att IPS inte har den bästa svärtan, så enkelt är det, inget speciellt just för denna skärmen. Har 3st dell 30" skärmar här från lite olika årtal och alla har mer eller mindre samma svärta.

Vill du ha bra svärta så är det OLED som gäller, men det lär väl dröja innan vi ser nått liknande.

Permalänk
Medlem

@EliteSweden: Skulle du kunna testa:
https://marco.org/rmbp-irtest.html

Om du inte ser någon rest efter detta test (Tar 10 min), så är det mycket mystiskt.
Jag kommer returnera min skärm, för mig är det inte hållbart tyvärr.
Jag försökte verkligen inte se det som ett problem, men har tänkt att ha skärmen ett par år och väntar hellre tills det är ordnat.

Mvh

Permalänk

@EliteSweden:

Det finns IPS med bra svärta. Det finns olika tricks för att göra detta, ett skärmfilter på glaset är en väg att gå, men då kan det hända att man offrar lite ljusstyrka, men jag offrar alla dagar i veckan ljustyrka (som på senare år har blivit alldeles för hög ändå för att sitta i ett mörkt rum med) för att få bättre svärta.

Jag önskar det fanns datorskärmar med JDI's IPS NEO teknologi. Dessa har den bästa svärtan på någon IPS skärm.
Dessa sitter i Huawei senaste flagskepp mate7, mate 8, p8 och p9, varav den senaste generationen i p9.
Alla de som provat P9 är imponerade av svärtan...

http://www.j-display.com/english/technology/jdilcd/pictureq.h...

Jag ser tydlig backlight bleed på dina bilder, och det ser inte vackert ut på en så stor skärm så enkelt är det.
Jag har sett bättre även på IPS, lutar inte åt något köp i nuläget, annars är dessa phillips skärmar väldigt bra prisatta, men jag har inte väntat i 7 år på att byta skärm för att byta upp mig till en skärm som har grådaskig svärta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

@EliteSweden:

Det finns IPS med bra svärta. Det finns olika tricks för att göra detta, ett skärmfilter på glaset är en väg att gå, men då kan det hända att man offrar lite ljusstyrka, men jag offrar alla dagar i veckan ljustyrka (som på senare år har blivit alldeles för hög ändå för att sitta i ett mörkt rum med) för att få bättre svärta.

Jag önskar det fanns datorskärmar med JDI's IPS NEO teknologi. Dessa har den bästa svärtan på någon IPS skärm.
Dessa sitter i Huawei senaste flagskepp mate7, mate 8, p8 och p9, varav den senaste generationen i p9.
Alla de som provat P9 är imponerade av svärtan...

http://www.j-display.com/english/technology/jdilcd/pictureq.h...

Jag ser tydlig backlight bleed på dina bilder, och det ser inte vackert ut på en så stor skärm så enkelt är det.
Jag har sett bättre även på IPS, lutar inte åt något köp i nuläget, annars är dessa phillips skärmar väldigt bra prisatta, men jag har inte väntat i 7 år på att byta skärm för att byta upp mig till en skärm som har grådaskig svärta...

Det är mycket möjligt att det finns där ute, har dock inte sett en enda IPS-skärm med riktigt bra svärta.

Vet inte vilka bilder du kollar på för tror inte det är mina i alla fall. Tog mest lite allmäna bilder på skärmen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronq:

@EliteSweden: Skulle du kunna testa:
https://marco.org/rmbp-irtest.html

Om du inte ser någon rest efter detta test (Tar 10 min), så är det mycket mystiskt.
Jag kommer returnera min skärm, för mig är det inte hållbart tyvärr.
Jag försökte verkligen inte se det som ett problem, men har tänkt att ha skärmen ett par år och väntar hellre tills det är ordnat.

Mvh

Testade sidan i 10 min men kunde inte se några spår efteråt. Men vet att det dök upp en varning när man för första gången startade skärmen om att man inte skulle ha statiska objekt på skärmen mer än 30 min, så kan mycket väl tänka mig att det kan finnas problem med inbränning.

Möjligt att det dyker upp framöver, tråkigt i vilket fall som helst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Immersion:

PWM, pulsbreddmodulering är endast metoden för själva moduleringen. En plasma använder PWM och bakgrundsbelysningen på många LCD:er använder PWM. Ändå är det fundamentalt olika i bilden.

Det du ser och upplever med PWM på en plasma är ett resultat hur den skapar nyanser genom halvtonsmönster och ljuspulser. Färgerna bokstavligen "flimras fram" på en plasma och därför är det en konstant rörelse i bilden, det många ofta kallar för "plasmabruset" eller liknande.

Med LCD:er med PWM-styrd belysning är det fortfarande samma statiska bild (ja, i en ideal situation då) men det ligger ett konstant flimmer över belysningen i bakgrunden. Detta är inte alls lika uppenbart utan är mer ett underlag för huvudvärk, ögontrötthet och liknande.

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Testade sidan i 10 min men kunde inte se några spår efteråt. Men vet att det dök upp en varning när man för första gången startade skärmen om att man inte skulle ha statiska objekt på skärmen mer än 30 min, så kan mycket väl tänka mig att det kan finnas problem med inbränning.

Möjligt att det dyker upp framöver, tråkigt i vilket fall som helst.

De har t.o.m en varning om det..?

Jag tänker använda skärmen främst för multitasking där vissa fönster kommer vara på samma plats 100% av tiden datorn är på, vilket är runt 12-14timmar per dag. Så det kommer bli permanent inom några veckor/månader.

Hoppas att Dells skärm visar sig vara mycket bättre på detta..

Permalänk
Avstängd

Hoppla, jaha... ja detta verkar ju lite sisådär.
@Laxpudding: Jag vill ha din recension om denna nu!
Glöm inte vad du lovade också...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

De har t.o.m en varning om det..?

Jag tänker använda skärmen främst för multitasking där vissa fönster kommer vara på samma plats 100% av tiden datorn är på, vilket är runt 12-14timmar per dag. Så det kommer bli permanent inom några veckor/månader.

Hoppas att Dells skärm visar sig vara mycket bättre på detta..

Jag tror på Dells skärm.

Permalänk
Medlem

Ja nu har min kompis fått hem skärmen och det var problem direkt.

Några döda pixlar och han tyckte den också var alltför ojämn i i ljusstyrka över skärmen.

Som jag kommer ihåg den när jag såg den i drift på Dustinmässan fick jag lite tv-panel vibbar av den.

Dvs att den ligger lite lägre i max ljusstyrka och saknade lite av ska jag beskriva det som Trintronkänslan som på den gamla goda crt tiden. När trinitron kom fick man en wowkänsla av bilden jämfört med mer vanliga crt även om inte alla gillade dem.

Och på samma sätt är det med en bra IPS kontra skärmar med TN teknik när det gäller färger och "tryck i bilden"

wowkänslan med philipsen är den stora bilden, men samtidigt känns bilden lite tam ungefär som på vissa tv-apparater.
Vi får se när laxpudding hunnit utvärdera den, vad han kommer att säga om den.

Att den bara har MHL 2.0 så att den bara går till 1920x1080 med mobilen är ett minus också när man nu har en mobil som filmar 4k, men för det krävs MHL 3.0 vilket skärmen inte har.

Just nu tror jag att jag avvaktar fler recensioner samt väntar på att fler stora 4k modeller kommer på marknaden.

Ska ändå vänta och se vad de nya grafikkorten från Nvidia och AMD kommer att ge innan jag köper ny skärm.
Mitt nuvarande gtx960 funkar för film/bild i 4k men spela i den upplösningen kan man glömma.

Permalänk

Önskar fler tillverkare hade hoppat på tåget för stora 16:9 skärmar. Och nej tack till ultra breda skärmar!!!