::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem

Beställt ett XFX från inet https://www.inet.se/produkt/5410169/xfx-radeon-r9-pro-duo-8gb...
Spännande tider.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-Pro-Du...

Review från PC Perspective

Conclusion:

Citat:

AMD started out our most recent conversations about the Radeon Pro Duo by telling us that it wasn’t aimed at the PC gaming market. And I agree – it would be very hard to recommend this card to any PC gamer, including those with a limitless budget. CrossFire still lags behind SLI in the user experience side of things and our Frame Rating capture-based performance comparisons clearly show that is the case. While the Radeon Pro Duo has some impressive raw, average frame rates, the frame time variances are higher and can often be readily felt by the gamer.

What the Radeon Pro Duo can offer is R9 Nano CrossFire-class performance in a smaller form factor that only requires two slots and an open 120mm radiator location in your case. From a pure performance per dollar metric, the RPD won’t beat any single GPU cards running in SLI or CrossFire, but that has never been the goal of multi-GPU cards like this. It’s about size, space, sexiness and having the best hardware that exists in your machine.

For professionals looking to get an AMD multi-GPU configuration in their machine for development and offline rendering, the Radeon Pro Duo is an ideal solution. It takes up less space but also offers the same performance capability, and it might be easier to talk your CTO into a single expensive GPU than a pair of less expensive ones! With no similarly high-performance option from NVIDIA on the market, as there was never a dual-Maxwell solution sold, AMD has this market all to itself (for now). I do hope that developers find a way to integrate this card or any multi-GPU combination into their boxes; that is what it will take to get multi-GPU into DX12 and VR games. Experience with multiple graphics cards will undoubtedly equate to better solutions for gamers in the future.

So there you have it, the review you all wanted on the Radeon Pro Duo. Just as AMD predicted when it decided to not sample the cards to typical hardware enthusiast media, it just doesn’t have a compelling place in the market for gamers today. As a result of delays, the dual-Fiji monster that I hoped would be in our hands early last fall is launching at a time where multi-GPU technology is in a rut. It’s a rut that we will definitely get out of, but until then, the Radeon Pro Duo will remain a purely professional play.

Inte överdrivet imponerad. Fortfarande driverproblem med frametimes med crossfire (och multi-gpu i allmänhet).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

https://www.youtube.com/watch?v=KjIj1oH6Zfo

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Radeon-Pro-Du...

Review från PC Perspective

Conclusion:
Inte överdrivet imponerad. Fortfarande driverproblem med frametimes med crossfire (och multi-gpu i allmänhet).

2st Nano=Pro duo i prestandard. Begränsningen på 350W är påtaglig. Väntar på test där man oc kortet och tar bort ström begränsningen. (vilken lansering Ett enda test på nätet)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2st Nano=Pro duo i prestandard. Begränsningen på 350W är påtaglig. Väntar på test där man oc kortet och tar bort ström begränsningen. (vilken lansering Ett enda test på nätet)

Jag har ett Pro Duo. Jag kör det för stunden i 1070mhz per core och 50% power limit.
I MSI afterburner ligger den spiktrakt på grafen, CPU Core Frequency #1 & #2.

Nu har jag bara en 4770k i 4.4ghz, väntar på att Broadwell-E kommer ut eller nån mer rykte om Zen (dock inga höga förhoppningar på Zen).
http://imgur.com/hFpAM9O
Very High preset, DX12 @ 1440p.
Senaste beta drivarna.

Storleksmässigt är det exakt samma höjd och bred som mitt MSI x390.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Jag har ett Pro Duo. Jag kör det för stunden i 1070mhz per core och 50% power limit.
I MSI afterburner ligger den spiktrakt på grafen, CPU Core Frequency #1 & #2.

Nu har jag bara en 4770k i 4.4ghz, väntar på att Broadwell-E kommer ut eller nån mer rykte om Zen (dock inga höga förhoppningar på Zen).
http://imgur.com/hFpAM9O
Very High preset, DX12 @ 1440p.
Senaste beta drivarna.

Storleksmässigt är det exakt samma höjd och bred som mitt MSI x390.

gött kan du inte ge lite prestandard info om kortet då det inte finns några oc test. Orkar kylaren med att kyla kortet under längre spelande ?

(fick Inet endast ett kort och det köpte du?? )

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese:
Kortet går som högst upp i 62 grader i ett 18 grader rum under längre spelande. Testade galet mycket partiklar och texturer i unreal engine där mitt 390x gick upp till hela 90 grader efter en längre session spelutveckling, har inte sett kortet över 66 grader där.
Nej jag avboka å köpte ett sapphire från komplett ist då dem var inne

Men kortet är gått som två fury X, även om folk säger Fury Nano så går kortet att klocka lite över stock fury x (1070 kör jag).

Men blir å skicka tillbaka det, när jag arbetar i Blender så skriker kortet som två valar som har samlag. Har en väldigt tyst å skön omgivning så stör så enormt. Mitt 390x hade aldrig dessa problem, det var perfekt out of the box. Tur så har jag kvar det och sitter i ATM, Pro duo ligger just nu i byrån. Det ända jag stör mig på 390x är fläktarna som går upp å ned i varv.

Hade org. ett Fury X som jag lämna tillbaka pga av coil whine, men älskade hur tyst det var från idle till load... samma med pro duo, knäpptyst från idle till load... förutom coil whine som ger mig huggans huvudverk!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yuong:

@sesese:
Kortet går som högst upp i 62 grader i ett 18 grader rum under längre spelande. Testade galet mycket partiklar och texturer i unreal engine där mitt 390x gick upp till hela 90 grader efter en längre session spelutveckling, har inte sett kortet över 66 grader där.
Nej jag avboka å köpte ett sapphire från komplett ist då dem var inne

Men kortet är gått som två fury X, även om folk säger Fury Nano så går kortet att klocka lite över stock fury x (1070 kör jag).

Men blir å skicka tillbaka det, när jag arbetar i Blender så skriker kortet som två valar som har samlag. Har en väldigt tyst å skön omgivning så stör så enormt. Mitt 390x hade aldrig dessa problem, det var perfekt out of the box. Tur så har jag kvar det och sitter i ATM, Pro duo ligger just nu i byrån. Det ända jag stör mig på 390x är fläktarna som går upp å ned i varv.

Hade org. ett Fury X som jag lämna tillbaka pga av coil whine, men älskade hur tyst det var från idle till load... samma med pro duo, knäpptyst från idle till load... förutom coil whine som ger mig huggans huvudverk!

Hm, undrar om det går att lindra problemet genom att aktivera FPS-lås på något lämpligt värde i Crimson på globala profilen. Mitt kort/system lider inte av problemet så kan inte testa det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuong:

Men kortet är gått som två fury X, även om folk säger Fury Nano så går kortet att klocka lite över stock fury x (1070 kör jag).

Mitt nano går upp till runt 1075 med vattenkylning och 50% också, så verkar som duo matchar nano rätt bra ändå!

Man verkar tjäna runt 25-50MHz på nano om man kör vatten, dels så sänks tempen och man får mindre leakage (har märkt att korten drar runt 10-15W mer när dom blir varma med luftkylning) och sen vettefan om inte fläkten också är inräknad i total TDP och man tjänar nån extra watt där också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

rätt så övertygad om... när rätt optimerade drivers släpps till GTX 1080 & GTX 1070 kommer Benchmark testerna ge betydligt högre resultat. (är också rätt övertygad om att Nivida själva inte skulle stå o säga citat: "GTX 1080 kommer ha dubbel prestanda mot ett gtx980" om nu inte det skulle stämma
DÄREMOT hoppas jag verkligen (ja faktiskt) att Polaris kommer ut med några grymma kort så Nvidia inte har Monopol på high end korten (priserna)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Avstängd

Blev AMD skraja för Pascal's prestanda?
(Polaris verkar inte ha något äss att komma med som kan kontra GP104-400.)

Vega kan kommas att släppas redan i Oktober...
Bara bra... då kanske vi får ett riktigt high-end kort redan i år.

MVH

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Blev AMD skraja för Pascal's prestanda?
(Polaris verkar inte ha något äss att komma med som kan kontra GP104-400.)

Vega kan kommas att släppas redan i Oktober...
Bara bra... då kanske vi får ett riktigt high-end kort redan i år.

MVH

Beror stor del på när hbm 2 lanseras och om det finns kretsar med bra yield nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur väl tror ni 2st Fijikort med 4gb hbm i crossfire kommer prestera i dx12spel med över 4gb grafikminneutnyttjande. Hört att dxx12 kommer stödja delat grafikminne mellan grafikkorten men frågan är hur väl det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubennino:

Hur väl tror ni 2st Fijikort med 4gb hbm i crossfire kommer prestera i dx12spel med över 4gb grafikminneutnyttjande. Hört att dxx12 kommer stödja delat grafikminne mellan grafikkorten men frågan är hur väl det kommer fungera.

Det kommer sannolikt fungera väldigt bra. Om minnet kan förenas i en pool ( vilket det finns förutsättning för ) och eftersom möjligheten att stödja Crossfire och SLI läggs på utvecklarna så tror jag möjligheterna är goda.

Det är väldigt svårt att gissa sig till dock, och det återstår att se.

Detta är taget från OCN, men det är aktuella värden i 3Dmark Firestrike.

"Updated
GTX 1080 @ 1886MHz vs my Fury X 1125Mhz\1170Mhz
Graphics Scores:

3DMark11 Performance smh 720p
GTX 1080 @ 1886MHz = 27683
Fury X @ 1125Mhz = 23912
-67.6% Core clock difference = 10.63% difference

3DMark11 Extreme smh 1080
GTX 1080 @ 1886MHz = 9338
Fury X @ 1125Mhz = 7997
-67.6% Core clock difference = 16.8% difference

FireStirke Performance smh 1080p
GTX 1080 @ 1886MHz = 21828
Fury X @ 1170Mhz = 18860
-61.2% Core clock difference = 15.7% difference

FireStirke Extreme
GTX 1080 @ 1886MHz = 10367
Fury X @ 1170Mhz = 9173
-61.2% Core clock difference = 13% difference

FireStirke Ultra
GTX 1080 @ 1886MHz = 4998
Fury X @ 1170Mhz = 4581
-61.2% Core clock difference = 8.3% difference"

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har lite funderingar på att vattenkyla det övre kortet (sapphire trix) Men vad tror ni blir det svårt att köra i samma loop som en FX 9590? Har två 240 radiatorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har några frågor till de som vet mer om Radeon Pro Duo, kanske till och med har ett.

Går det att till spel använda en av GPU:erna? Syftet är att undvika flimmer från dubbeltekniken ("stutter")?

Hur komplicerat är det att byta från FirePro-dtivrutinerna till Radeon-dito?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Säter: Det är lätt att byta drivrutiner när man byter grafikkort. Se till att använda DDU(Display Driver Uninstaller) som tar bort allt resterande från de gamla drivrutinerna innan du installerar de nya. Finns att hämta gratis på nätet.

Permalänk
Medlem

@rubennino: Jag skulle ha formulerat frågan tydligare.

Det följer med både FirePro- och Radeondrivrutiner till ett Pro Duo. Med kortet installerat, hur går det till att byta mellan drivrutinerna, om det går?

Permalänk

Köpte nyss ett Sapphire Fury Nitro OC+ till grabben. Trevligt kort som går tyst å svalt. Inget Coil whine heller.

Lite snabbinfo efter nån dags testande;

Bios: UEFI
Powerlimit: +50%
Voltage: +24mV (max 1,281v)
Core: 1150 MHz
Mem: 520 MHz
Asic %: 64,8

Firestrike: 16 977 GS
Time Spy: 5 116 GS

Max-temp: 64c (Time Spy)
Fan speed@Max-temp: 40%
Ambient: 24c

Tyvärr inget super-exemplar gällande OC.
Speciellt synd att minnet näst intill vägrade överklocka.
Är det värt att trycka in ett moddat bios med högre spänning till HBM för att försöka få upp mem-clocken, tro?

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Köpte nyss ett Sapphire Fury Nitro OC+ till grabben. Trevligt kort som går tyst å svalt. Inget Coil whine heller.

Lite snabbinfo efter nån dags testande;

Bios: UEFI
Powerlimit: +50%
Voltage: +24mV (max 1,281v)
Core: 1150 MHz
Mem: 520 MHz
Asic %: 64,8

Firestrike: 16 977 GS
Time Spy: 5 116 GS

Max-temp: 64c (Time Spy)
Fan speed@Max-temp: 40%
Ambient: 24c

Tyvärr inget super-exemplar gällande OC.
Speciellt synd att minnet näst intill vägrade överklocka.
Är det värt att trycka in ett moddat bios med högre spänning till HBM för att försöka få upp mem-clocken, tro?

Då hade jag istället försökt att låsa upp det till ett Fury X. Finns guider på nätet gällande detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Säter:

@rubennino: Jag skulle ha formulerat frågan tydligare.

Det följer med både FirePro- och Radeondrivrutiner till ett Pro Duo. Med kortet installerat, hur går det till att byta mellan drivrutinerna, om det går?

Kanske lite sent men med Pro DUO så kan du själv välja vilka drivrutiner du vill använda. Du behöver inte göra ngt speciellt för att byta emellan. Det är precis som ett vanligt konsument grafikkort. Avinstallerar en version och installerar den andra och du är klar att köra.

Men om du menade att det skulle finnas nån slags "hotswap" så att du kan ha båda installerade samtidigt och byta mellan dem med en knapptryckning, så finns det inget sånt stöd.

Och du kan köra med bara en GPU i spel, det är bara att slå av crossfire med en knapptryckning. Jag tror även du kan ställa in det i spelprofilen i drivrutinerna. Minns inte just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då hade jag istället försökt att låsa upp det till ett Fury X. Finns guider på nätet gällande detta.

Går tyvärr inte! Har kollat med CUinfo v1.6...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Går tyvärr inte! Har kollat med CUinfo v1.6...

Okej, låt det då vara. Tror inte du kommer att kunna kräma ur mkt mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Lite färska Doom tester mot nvidia's Pascal kort

Hittade purfärska tester med både Fury X och GTX1080, GTX1070, GTX1060 samt RX 470/RX480 med async compute aktiverat i Vulkan:

Som vi ser så presterar Fury X mellan GTX 1070 och GTX 1080... Detta i en helt ny spelmotor från ingen mindre än ID software. Detta bekräftar ganska bra det jag länge sagt, att CGN arkitekturen är väldigt kraftfull så länge man kan anropa dess funktionalitet.

Vi ser också hur RX480 och RX470 slår både GTX980 och GTX1060 i 1440p.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless