Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Släkting vill ersätta sin 925, fungerat bra förutom att den går varm ibland samt att den får laddas ofta numera.

Har tipsat om 640XL som har kanonbra batteritid men den är tydligen för stor.
650 kanske också är ett alternativ även om jag misstänker att kameraknapp är ett önskemål.

950 har kommit ned i pris men frågan är hur det är med batteritiden numera, någon har i tråden som kör den och hur ofta laddar ni när ni använder den sparsamt?

Har själv tipsat om att stanna kvar ett tag till med 925 eftersom Here Maps/Drive väl inte är ersatt ordentligt ännu?

Har inga tips om din fråga tyvärr, men finns inte here maps och drive i de nya? Blir sjukt besviken i såna fall, förutsatte att OSet kom med samma apputbud som wp8.1.

Jag använder inte gpsen ofta, men när den väl behövs måste den ju finnas i telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har inga tips om din fråga tyvärr, men finns inte here maps och drive i de nya? Blir sjukt besviken i såna fall, förutsatte att OSet kom med samma apputbud som wp8.1.

Jag använder inte gpsen ofta, men när den väl behövs måste den ju finnas i telefonen.

Here/Drive finns inte i W10M. Bing Maps som används istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

"Windows Maps" heter appen numera i W10M.

Appen är baserad på Here där alla separata Here-appar slagits ihop till en. Appen använder sig också av Here's kartor och fungerar offline.
https://www.microsoft.com/en-us/store/apps/windows-maps/9wzdn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns visst, har den installerad på min 950xl, däremot kommer den sluta fungera i slutet av juni. Iofs möjligt att de plockat bort den nu då den snart slutar fungera. Men jag installerade min here drive från store iaf

Skrivet av Wickman:

Appen är baserad på Here där alla separata Here-appar slagits ihop till en. Appen använder sig också av Here's kartor och fungerar offline.

Dessvärre fungerar den inte lika bra.. Skulle till mall of scandinavia efter att ha plockat upp en vän och visste då inte den smidigaste vägen dit, så drog igång Maps och skrev in mall of scandinavia, och jag vettifan vart den tyckte jag skulle ta vägen, den lurade in mig på flera småvägar tills det till slut tog stopp.. Startade istället here drive, skrev in mall of scandinavia och den tog mig dit direkt..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Finns visst, har den installerad på min 950xl, däremot kommer den sluta fungera i slutet av juni. Iofs möjligt att de plockat bort den nu då den snart slutar fungera. Men jag installerade min here drive från store iaf

Dessvärre fungerar den inte lika bra.. Skulle till mall of scandinavia efter att ha plockat upp en vän och visste då inte den smidigaste vägen dit, så drog igång Maps och skrev in mall of scandinavia, och jag vettifan vart den tyckte jag skulle ta vägen, den lurade in mig på flera småvägar tills det till slut tog stopp.. Startade istället here drive, skrev in mall of scandinavia och den tog mig dit direkt..

Finns inte i affären längre däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skrivet av Wickman:

Aight, dock verkar den ju sämre än HERE. Har provat en androidtelefon med senaste google maps, den var klart sämre på att hitta än HERE på min lumia. Jag får helt enkelt hoppas att jag inte irrar bort nånstans i vårt avlånga land pga. dålig gps-app, vill helst inte returnera min 650 som är på väg.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har använt nya Maps en del och tycker den fungerar helt OK. De adresser jag har provat har fungerat. Även mindre väldefinierade sådana som till exempel "kulturhuset Borås" har blivt rätt. Den var totalt oanvändbar för några månader sedan men de verkar ha fixat en del sen dess.

Men jag tyckte att även Here var rätt kass på annat än helt korrekta adresser jämfört med Google Maps.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd

Jag tycker också det funkar fint. Vet någon om det går att aktivera fartkameravarning? Enda jag saknar men har inte utforskat inställningarna nåt särskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har använt nya Maps en del och tycker den fungerar helt OK. De adresser jag har provat har fungerat. Även mindre väldefinierade sådana som till exempel "kulturhuset Borås" har blivt rätt. Den var totalt oanvändbar för några månader sedan men de verkar ha fixat en del sen dess.

Men jag tyckte att även Here var rätt kass på annat än helt korrekta adresser jämfört med Google Maps.

min erfarenhet är helt tvärtom, var i USA i höstas med några vänner, HERE appen var räddaren i nöden och vi jag kunde t.ex. skriva restaurang-namn, arenor m.m. och komma rätt.. mina vänner som hade android var däremot helt lost

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

min erfarenhet är helt tvärtom, var i USA i höstas med några vänner, HERE appen var räddaren i nöden och vi jag kunde t.ex. skriva restaurang-namn, arenor m.m. och komma rätt.. mina vänner som hade android var däremot helt lost

Jag har inte använt Google Maps för navigation sedan det stod "Beta" på deras Drive-app och den behövde laddas in som en apk vid sidan om så minnet kan vara lite dåligt också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vilket tur att Here finns för Android och iOS då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket tur att Here finns för Android och iOS då?

kanske ska ha varit tydligare än att skriva Android, mina vänner med Google Maps var helt lost och Here Drive var räddaren i nöden

Visa signatur

Permalänk

https://www.microsoft.com/sv-se/store/apps/spoticast-for-spot...

Till er som använder Spotify, det har kommit en tredje parts app. Den är ny men kanske kan bli riktigt bra i framtiden med uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att testa något nytt men med tanke på win-phones appkris och efter världens sämsta operativsystem win8 och metro skulle jag aldrig våga lägga en krona på en MS-telefon.
Synd att det inte går dualboota så man kunde testa, förmodligen MS största problem att folk vågar inte lägga 3-8k på ett döende OS ingen har testat.

Permalänk

@ramlösa: Gå till el-giganten om du vill testa win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@ramlösa: Gå till el-giganten om du vill testa win10

Vet inte om du skämtar eller är seriös, pilla på en telefon på elgiganten ger som bäst en bild på hur den känns i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vet inte om du skämtar eller är seriös, pilla på en telefon på elgiganten ger som bäst en bild på hur den känns i handen.

Du får ju en hyfsad bild av hur operativsystemet beter sig och känns också.

Jag brukar gå till elgiganten när jag vill kolla extra på lurar.

Permalänk
Medlem

@mackanj Fick min 650 nu, fattar vad du menar med att bakstycket är under all kritik. Hela telefonen i övrigt känns välgjord, dock väldigt ömtålig. Skulle inte vilja tappa den precis...

Jag gick lite längre än dig och beställde en Otterbox, får se hur otymplig den blir. Den måste tåla lite stryk i jobbet, hade nog nöjt mig med nytt bakstycke om jag haft ett skrivbordsjobb.

@ramlösa
Du får göra som du vill, men jag lovar dig att du inte måste lägga 8k på en windowstelefon. Du kan köpa en budgetlumia för att testa operativsystemet, de kostar bara 1000-1500:- och är precis lika rappa i UI och webbläsare som flaggskeppsmodellerna. Det enda som flaggskeppet är bättre på är att ta bilder och spela spel, då hårdvara+kamera är bättre. Den kostar 3,6k, långt under alla flaggskeppsmodeller med android/ios.

Skulle du nu inte gilla telefonen du köpt för 1500 kan du säkert sälja den på blocket för en tusing och bara backa 500:- på att leka med nåt nytt i ett par veckor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Steam har släppts officiellt:
https://www.microsoft.com/store/apps/9nblggh4x7gm

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Whaaat?! Det där måste vara en milstolpe av något slag då valve inte var så peppade på ms store från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Whaaat?! Det där måste vara en milstolpe av något slag då valve inte var så peppade på ms store från början.

Den finns inte till Windows-datorer så, den är mobile-only.

Permalänk
Medlem

Facebook messenger har fått någon helt otrolig uppdatering, iaf GUI-mässigt. Ser ut som en helt annan app nu.

Permalänk
Medlem

Roligaste nyheten jag stött på är Windows Hello. Fingeravtryck kan ju gå och slänga sig i väggen. Vem orkar hålla på att kladda med fingrarna när man kan låsa upp telefonen med en blick?
Kommer bli ännu bättre när man kan styra telefonen med ögat

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Facebook messenger har fått någon helt otrolig uppdatering, iaf GUI-mässigt. Ser ut som en helt annan app nu.

Tummen upp för den!

McDonaldsappen försvinner om 2 veckor :(..... hummff.

Permalänk
Medlem

FYI: @ramlösa är ett klassiskt SweC-troll som i verkligheten inte har det minsta intresse av att testa Windows på mobilen. Han (för det är oftast det, och enligt info så kallar han sig Ola Lilliehöök/Kalmar, 31) är snarare direkt negativ emot allt Microsoft, oavsett om det är Windows, WP, XBox, etc.

Han är en 100%:ig Google-användare som nyligen för bara några månader sedan skaffat en ny Android-telefon (1+), och tänker skaffa en ny till hösten (tydligen så räcker high end 1+ inte till, för ironiskt så laggar Android på den i både Candy Crush och webläsare ).

Tror ni inte mig så checka följande inlägg innan ni lägger mer tid på att "hjälpa" honom:

Tycker det är helt OK för de som vill köra Android, men själv föredrar jag Windows och iOS. Har själv köpt och testat Android, och även om det inte var något för mig så bryr jag mig inte om att dissa det eller andra system. Är alltid festligt med folk som måste dissa andra, och andra system/prylar, för att rättfärdiga sina egna val och stärka sin egen sjävkänsla.

Han får gärna forsätta skiva/härja här i en tråd av ett system som han aldrig testat, och inte har det minsta intresse att testa, men kan vara bra för er andra att känna till (så kan ni avgöra själva hur mycket tid ni vill lägga på honom).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@martinot

Nu är det ju du som kommer med ett provocerande inlägg i en diskussion som inte behöver återupplivas. Jag föredrar om tråden är lite sakligare än att folk kastar skit på någon viss leverantör och kommer med grova generaliseringar om andra plattformar. Microsoft har misskött mycket den senaste tiden, Windows 10 Mobile har inte varit annat än ett misslyckande på flera punkter där många populära modeller inte ens går att uppgradera och många modeller som går att uppgradera inte uppgraderas för att uppdateringen inte dyker upp automatiskt (och folk väljer bort det pga strul) därför mer intressant att se tråden hålla sig till t.ex. W10M-anpassade appar och uppdateringar än att folk krigar om löjliga saker.

Det är inte som det finns massor Android-användare på high-endlurar med laggande webbläsare som bara väntar på att köra W10M på förra generationens kretsar för att allt är awesome där. Någon sådan bild av läget behöver man inte måla upp och vore det så illa (eller så bra) så hade inte försäljningen rasat för W10M-lurar. OnePlus X är inte high-end och OnePlus 3 ska ha helt ok UI-prestanda, tidigare modeller har massor andra små problem som gör att de inte är särskilt lämpliga lurar. Det tog lång tid för dem att lära sig mjukvara. Flertalet tillverkare lyckas bättre på den fronten när det gäller deras "flaggskepp eller flaggskeppdödare" och flertalet gör bättre budget/mainstreamtelefoner än OnePlus X. Det stora flertalet har alltså bättre upplevelse om vi tittar på grejer i samma kategori/segment. Om någon släpper en telefon med sämre upplevd prestanda än Moto E med hackigt gränssnitt för flera tusen kronor så är det den tillverkaren det är fel på. Det är inte mer än att man ska hålla sig borta från vissa tillverkare eller vissa modeller. Precis som mest allting annat.

Permalänk
Medlem

tja, den inbyggda samtals inspelaren i win10, hur kan man göra för att spara samtal på sd kort istället för på lurens minne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tja, den inbyggda samtals inspelaren i win10, hur kan man göra för att spara samtal på sd kort istället för på lurens minne?

Inne på lagring i inställningar kan välja var olika typer av filer ska sparas. Kanske samtal går under musikvalet?

Permalänk
Medlem

@theailer: tyvärr inte.. stoppade i ett sd kort, fick upp frågan om man vill att allt nytt ska sparas på sd, svarade ja, men samtals inspelningar hamnade fortfarande under intern lagringen =(

Visa signatur

Permalänk

Om jag vill koppla upp min Lumia 640 med Spotify till en BT högtalare kan jag ej komma åt equalisern i inställningarna. Får bara det att funka med trådbundet. Har även ett trådlöst BT headset som det inte heller går att justera ljudet.

Några förslag om detta går att lösa på något sätt?