Banankontakt - ja eller nej?

Permalänk
Medlem

Banankontakt - ja eller nej?

Hejsan!

Behöver man banankontakt till sina högtalare om man inte har några planer på att typ någonsin ta ur dom ur högtalarna/receivern?

Fördelar/nackdelar? Bättre/sämre ljud?

Permalänk
Inaktiv

Det gör absolut ingenting för ljudet utan det är för att det ska vara enkelt att koppla i/ur samt att många tycker det är snyggt.
Personligen har jag efter några månader kunnat dra åt lite extra på klämskruvade kablar. Antar att koppartrådarna i kabeln ger med sig efter en tid som gör att man kan dra åt lite till. Det slipper man åtminstone med banankontakter.

Permalänk
Medlem

Körde länge utan banankontakt men när jag väl skaffade några så trivs jag bättre med bananerna. Finns dessutom billiga/bra att få tag i numer så man behöver inte lägga en förmögenhet på kontakter (om man inte vill, det går bra att betala hutlösa priser, som med allt annat inom Hi-Fi.)

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag tror jag provar utan i början så får jag se helt enkelt. Gör det varken för eller emot på ljudet så spelar det ingen större roll för mig.
Som sagt så tror jag inte att jag någonsin kommer dra ut sladdarna ur varken receiver eller högtalare så känns inte som att jag är i behov av kontakt. I nuläget i alla fall ^^

Permalänk
Medlem

Lite natt humor!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ljudfokus har ett antal modeller till vettiga priser. Dem har även ett diagram över tjocklekar på kablar. där 2.5mm är det som gäller om du vill få ut så mycket som möjligt. Pratade på en kille Som jobbar på DALI. och han bekräftade 2.5mm är maximalt oavsett högtalare. alltså dyrare kablar än så är over kill. jag nämnde något om supra ply kabeln och han gav tummen upp som en perfekt kabel oavsett prisklas.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Wharfedale Diamond 210 - IOTAVX SA3 - Sen fortsätter det typ...

Permalänk
Medlem

Estetiskt snyggare och lättare att få kabeln att sitta. Inget är fel eller rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Ljudfokus har ett antal modeller till vettiga priser. Dem har även ett diagram över tjocklekar på kablar. där 2.5mm är det som gäller om du vill få ut så mycket som möjligt. Pratade på en kille Som jobbar på DALI. och han bekräftade 2.5mm är maximalt oavsett högtalare. alltså dyrare kablar än så är over kill. jag nämnde något om supra ply kabeln och han gav tummen upp som en perfekt kabel oavsett prisklas.

Tack för råd! Intressant att man inte behöver mer än 2,5. Supra ply är väl dock 3,4?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Tack för råd! Intressant att man inte behöver mer än 2,5. Supra ply är väl dock 3,4?

De finns som 2 och 3,4mm^2 och vilken area man behöver bestäms av längden och impedansförhållandena, det bästa är att ha mycket korta högtalarkablar och långa signalkablar, helst ska kablarna inte vara mer än nån decimeter så monoblock eller ett dedikerat flerkanalsteg per kanal ger även en stor fördel där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De finns som 2 och 3,4mm^2 och vilken area man behöver bestäms av längden och impedansförhållandena, det bästa är att ha mycket korta högtalarkablar och långa signalkablar, helst ska kablarna inte vara mer än nån decimeter så monoblock eller ett dedikerat flerkanalsteg per kanal ger även en stor fördel där.

Jag har som mest 12m till ena surroundhögtalaren. Tycker du att jag bör satsa på något annat än 2,5mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Jag har som mest 12m till ena surroundhögtalaren. Tycker du att jag bör satsa på något annat än 2,5mm?

Nja, eftersom det är en surroundkanal så klarar du dig normalt med klenare kabel jämfört med vad som egentligen behövs ( eftersom du väl inte ska köra fullregister ?) men skulle det handla om fullregister eller lågimpediv last så bör man öka arean.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, eftersom det är en surroundkanal så klarar du dig normalt med klenare kabel jämfört med vad som egentligen behövs ( eftersom du väl inte ska köra fullregister ?) men skulle det handla om fullregister eller lågimpediv last så bör man öka arean.

Du får ursäkta min okunskap men vet inte vad fullregister eller lågimpediv är. Men det är ett surroundsystem Klipsch Rp-serien som nästan uteslutande ska användas till film.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empa91:

Du får ursäkta min okunskap men vet inte vad fullregister eller lågimpediv är. Men det är ett surroundsystem Klipsch Rp-serien som nästan uteslutande ska användas till film.

Man filtrerar för det mesta bort basen från bakkanalerna och centerkanalen i hembiosystem (i en del mindre system filtrerar man även frontkanalerna) det är få som har likadana högtalare runt om och kör fullregister (med all bas) hur du ställt in vet jag inte men du kan alltid prova.
Impedansen bestäms av högtalarkonstruktionen, är den låg måste man ha lägre impedans i kablarna också för att de inte ska påverka ljudet, du har inga högtalare som har extrema egenskaper åt nått håll så du behöver nog inte bry dig om just det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man filtrerar för det mesta bort basen från bakkanalerna och centerkanalen i hembiosystem (i en del mindre system filtrerar man även frontkanalerna) det är få som har likadana högtalare runt om och kör fullregister (med all bas) hur du ställt in vet jag inte men du kan alltid prova.
Impedansen bestäms av högtalarkonstruktionen, är den låg måste man ha lägre impedans i kablarna också för att de inte ska påverka ljudet, du har inga högtalare som har extrema egenskaper åt nått håll så du behöver nog inte bry dig om just det.

Okej, då är jag med. Hoppas jag klarar mig undan det 😁