Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Något många missar är vad som skulle hända ifall man blir beskylld för fildelning av <objekt> och samtidigt äger en laglig upplaga av denna. Och ska vi skilja på olika versioner av dessa?. T. Ex. Blu-ray & DVD av samma film, Standard/Extended Edition, Amerikansk version eller Skandinavisk version, etc etc...

Eftersom de kommer hävda att du medverkat till illegal spridning av verket, kommer det inte ha någon som helst betydelse att du har en laglig kopia hemma.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom de kommer hävda att du medverkat till illegal spridning av verket, kommer det inte ha någon som helst betydelse att du har en laglig kopia hemma.
B!

Du får inte privatkopiera en kopieringsskyddad film till att börja med, och DVD och Blu-ray ska enligt standard ha skydden "aktiva" på skivorna. En kopia för privat bruk får givetvis inte komma ut till allmänheten heller, som den gör när det delas öppet över nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Låter dumt då man redan har betalat för sagd produkt. Frågan är var gränsen ska dras snarare angående olika versioner enligt mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Som jag sa för massa år sen. Vilda västern tiden på internet är över :/

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Låter dumt då man redan har betalat för sagd produkt. Frågan är var gränsen ska dras snarare angående olika versioner enligt mitt tycke.

Om vi ska ta privatkopieringslagen (i stället för piratkopiering som det blir i flesta fall om du laddar hem på nätet).

Du får endast ta emot kopior av vänner och familj. Dock är kopieringsskyddet en snårig djungel, vad man får och inte får (du får inte kopiera skyddad film hur som helst, utan måste ha särskilda orsaker, som DVD spelare inte klarar det DRM skyddet t.ex). Har du skiva hemma och vill ha kopia på den till datorn, får du fixa det själv (med DVD/blu-ray läsare/brännare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om vi ska ta privatkopieringslagen (i stället för piratkopiering som det blir i flesta fall om du laddar hem på nätet).

Du får endast ta emot kopior av vänner och familj. Dock är kopieringsskyddet en snårig djungel, vad man får och inte får (du får inte kopiera skyddad film hur som helst, utan måste ha särskilda orsaker, som DVD spelare inte klarar det DRM skyddet t.ex). Har du skiva hemma och vill ha kopia på den till datorn, får du fixa det själv (med DVD/blu-ray läsare/brännare).

Men om dessa kopieringsskydd är intakta så borde det vara "ok" förutsatt att det gäller likvärdig version.
Titta på mjukvaru sidan av myntet för där är det många gånger att dessa skydd är intakta, men att man gör något efter installationen som bryter dessa. Om man undviker detta steg bör det inte vara några problem enligt nuvarande lagstiftning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Låter dumt då man redan har betalat för sagd produkt.

Som sagt, det skiter man fullständigt i. Det är spridningen av verket som de lutar sig mot, och som är orsaken till varför "skadeståndet" är flera gånger högre än vad originalet kostar att köpa.

Skrivet av Broken-arrow:

Hela regelverket runt privatkopiering är en löjligt snårig djungel. Du får aldrig gå runt kopieringsskydd. Om du inte måste, för att kunna använda verket, vilket betyder att du får, fast bara ibland. Så aldrig, är överord, och kan nästan ersättas med alltid. Du får gå runt kopieringsskydd för att kunna spela ditt media, exempelvis på datorn. I dag innebär det rimligtvis att du får rippa DVD, Hd-DVD, och Blu-ray för att spela dem på datorn. (Eftersom stöd för dem inte längre är inbyggt i mediaspelaren) Lite kluvet argument eftersom exempelvis VLC som är gratis spelar dem, men trots allt. Vi fortsätter titta på hur jävla märkligt regelverket är, och som exempel använder vi musikskivor, som ju kommer utan skydd. Jag får, fullt lagligt, rippa en skiva till MP3'or, och ha den i bilen. En dag åker någon med mig i bilen, och hör att jag har 7 timmar MP3'or på en USB sticka i stereon. Denna någon vill låna minnet, vilket för mig är en självklarhet, bara låna, jag lyssnar på radio till dagen efter, om jag ska köra. Fortfarande helt lagligt. Den som lånar USB minnet kopierar alla låtarna där hemma, och lämnar tillbaka minnet. Fortfarande helt lagligt. I precis hur många led som helst kan man alltså fortsätta kopiera MP3'orna, utan att det blir olagligt. Det är kopiering av en laglig förlaga, som automatiskt gör den nya kopian laglig. I mitt exempel lånade någon låtarna av mig, men i realiteten får jag precis lika lagligt göra kopian, och ge bort den, men då uppstår en viss frågeställning runt ersättning för att framställa kopian. Det är lagligt, men bara precis så mycket så det täcker omkostnaderna. Om jag lägger upp filerna på nätet, och personligen måste godkänna var och en som ska kunna komma åt dem, så är det, enligt en DC++ dom, lagligt. (slutet sälskap med vänner, om jag inte minns fel) Om jag däremot lägger upp dem så att vem som helst kan komma åt dem, är det inte.
Däremot måste jag radera låtarna som motsvarar en viss skiva, om jag ger bort, eller säljer originalet. Dock bara jag, alla som har gjort en kopia på mitt original, eller mina kopior, får fortfarande behålla sina, och jag kan göra, lagliga, kopior på deras kopior av mina original...
Krångligt? Dumt? Vansinne? Japp.

Skrivet av Patrik356b:

Men om dessa kopieringsskydd är intakta så borde det vara "ok" förutsatt att det gäller likvärdig version.

Fast är skyddet intakt kan du inte göra en fungerande kopia.

Skrivet av Patrik356b:

Titta på mjukvaru sidan av myntet för där är det många gånger att dessa skydd är intakta, men att man gör något efter installationen som bryter dessa. Om man undviker detta steg bör det inte vara några problem enligt nuvarande lagstiftning.

Enligt nuvarande lagstiftning borde det vara ok att installera ett spel, och använda en "crack" för att få det att fungera på windows 10 (och windows 7 / 8-8.1 med patcharna som stänger av securom osv) allt i enlighet med att man får kringgå kopieringsskydd om det krävs för att det ska fungera på din plattform. Det har så vitt jag vet inte prövats i rätten, men om det är den bedömningen man gör, kan man inte heller hindra någon från att privatkopiera kopian, med crack och det hela, helt lagligt. Däremot bör man nog använda en image gjord av sin egen lagliga förlaga, och på den lägga sin map med uppdateringar, och spel-crack, och inte förlita sig på releasegruppernas original, eftersom man då har piratkopierat sin ursprungliga skiva. Som tur är finns det siter som är dedikerade till just spel-cracks, patchade patchar, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mjukvara ingår inte i skydd av tekniska åtgärder eller under privatkopiering.

Datorprogram får du göra säkerhetskopia på, och du får gå runt åtgärder som hindrar dig från att använda programmet du förvärvat rätt att använda. Det är bara tekniska åtgärder som används till t.ex. musik, film och TV du inte får gå runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast är skyddet intakt kan du inte göra en fungerande kopia.

Hmmkay.

Det beror på hur man definierar "fungerade". För att ta ett konkret exempel så är Redline Racer till PC möjligt att spela utan skiva även utan att man kringgår något skydd men då tappar man musiken, vilket kan ses som ett vagt "kopieringsskydd". Det är inte det bästa exemplet dock.

Edit: missade att mjukvara är annorlunda behandlat. Men om ovanstående hade fungerat på en dvd-film så hade det blivit intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske varit uppe men Universal Telecom/AllTele säger såhär:

Just nu får vi många frågor som är relaterade till Spridningskollen. Vi har ett helhetsperspektiv på lagen, vilket innebär att vi förutom immaterialrätten även tar hänsyn till integriteten. Detta innebär att vi bara lämnar ut uppgifter till Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller Tullverket vid förfrågningar enligt Lag (2012:278). Vi har inget samarbete med Spridningskollen och lämnar inte ut några uppgifter till dem, om inte förfrågan kommer via myndighet och uppfyller kraven i Lag (2012:278).

hur ska man tolka detta?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hur ska man tolka detta?

På precis samma sätt som man ska tolka alla andra. De lämnar inte ut information till vem som helst, utan kräver ett rättsutslag som kräver att data ska lämnas ut. Nu finns redan ett sådant, och för att kunna uppfylla sina löften kan de luta sig mot det utslaget, eller välja att kräva att själva dras inför rätten i samma fråga. Med andra ord, det är en textrad författad av PR nissarna, som inte har något inflytande över hur juristerna agerar när det väl kommer till kritan.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du menar, men de kan enkelt se vilken IP-adress du har och de vet att du har laddat ned filmer/serier olagligt.

De kan omöjligen veta att det är DU, bara att det gjorts från den IP-adress som du blivit tilldelad från din ISP. Vad händer tex om du kan bevisa att du inte var hemma när brottet begicks?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Vad händer tex om du kan bevisa att du inte var hemma när brottet begicks?

Jag har en mer intresant fråga... Vad har hänt med rättssäkerheten när det är ditt jobb att bevisa din oskuld? Jag håller med, det är på den här nivån de civilrättsliga målen kommer föras, trots att fysisk närvaro inte har med det att göra. Jag kan sitta i en annan världsdel och lägga till torrents på en dator där hemma, via vilken dator som helst, eller via surfplattan...
B!

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jearom:

De kan omöjligen veta att det är DU, bara att det gjorts från den IP-adress som du blivit tilldelad från din ISP. Vad händer tex om du kan bevisa att du inte var hemma när brottet begicks?

Jag rekommenderar dig att följa tråden och läsa alla svaren.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av knkg:

Öh, misstänkt är inte samma som skyldig.

Nej, men självklart måste samtliga misstänkta parter utredas för att utesluta kopplingar till brott etc.

Permalänk

Ja, det bästa är att kontakta skicka ett fysiskt brev till sin Internetleverantör och fråga: "Kommer ni att lämna ut personliga uppgifter om mig utan domstolsbeslut?"

Jag ska följa mitt eget råd och göra detta! Om jag inte får skriftligt svar om deras policy, ska jag ringa upp dem och begära ett som säger ja eller nej när det gäller mig som person. Då måste de manuellt öppna breven och får reda på att deras kunder är riktiga personer.

-~-

Det som är roligt med den här typen av försök att automatisera åtalsförsök av en stor mängd medborgare är allt hyckleri som uppstår, på alla fronter.

Här är t.ex. ett intressant utdrag med citat från en utredare hos polisen som kan reduceras till, "Ja, okej, de har lagen på sin sida, men de kan väl bryta mot lagen för att göra vårt arbete lättare?"

Citat:

När svensk polis i brottsutredningar vill ha information från amerikanska nätföretag svarar Microsoft ja i 96 procent av fallen, Facebook i 81 procent – men Google och Apple nekar i omkring två tredjedelar av fallen. Det rapporterar i dag Dagens Nyheter.

– Apple och Google är lika besvärliga. De har rätt i lagens mening, men det borde finnas en avvägningsmöjlighet för dem, säger Anders Ahlqvist på polisens IT-brottssektion till DN.

Källa: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polis-irriterad-pa-apple-oc... och http://www.dn.se/ekonomi/sa-spanar-polisen-pa-facebook/

Här är dina rättigheter enligt personuppgiftslagen: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgift...

Om du får reda på att ett företag du är konsument hos bryter mot en lag eller behandlar dig illa, det vill säga får ett skriftligt svar som inte uttryckligen stödjer alla dina rättigheter, bör du anmäla företaget till konsumentombudsmannen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Finns säkert svar på detta men hur lyckas de få ut en ip utan att själva stoppa ner fingrarna i kakburken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Finns säkert svar på detta men hur lyckas de få ut en ip utan att själva stoppa ner fingrarna i kakburken?

De använder en programvara som heter NARS, de ansluter och laddar ner och verifierar filen så den är äkta. Bahnhof har länkat en pdf från Södertörns tingsrätt, där det beskriver lite och även att de betalat Telia 200.000 kr för att anställa två personer för att hantera alla dessa 8000 ip förfrågningar.

https://minfil.org/Rc57oab8bb/S_dert_rns_TR___9134-16_Slutlig...

Annars så kan du hitta info och länken på Bahnhofs facebook,

Permalänk
Medlem

Dags att börja sätta hårt-mot-hårt mot sin ISP?

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ett meddelande från Piratpartiets partiledare.

https://www.moinois.com/2016/09/gallande-spridningskollen/

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

De använder en programvara som heter NARS, de ansluter och laddar ner och verifierar filen så den är äkta. Bahnhof har länkat en pdf från Södertörns tingsrätt, där det beskriver lite och även att de betalat Telia 200.000 kr för att anställa två personer för att hantera alla dessa 8000 ip förfrågningar.

https://minfil.org/Rc57oab8bb/S_dert_rns_TR___9134-16_Slutlig...

Annars så kan du hitta info och länken på Bahnhofs facebook,

Tack!
Intressant, men enligt den bifogade filen sitter de manuellt och verifierar vad de har laddat hem, jag uppfattar det som en helt vanlig torrent client som loggar alla peers som man ansluter mot(upp och ner?)?

Antar att det finns någon klausul som säger att det är ok att ladda hem filerna för deras del då någon i ledet äger rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Intressant, men enligt den bifogade filen sitter de manuellt och verifierar vad de har laddat hem, jag uppfattar det som en helt vanlig torrent client som loggar alla peers som man ansluter mot(upp och ner?)?

Antar att det finns någon klausul som säger att det är ok att ladda hem filerna för deras del då någon i ledet äger rättigheterna.

Fullständigt omöjligt. Så fort de deltar i en svärm skulle filerna bli lagliga, och vidare reproduktion inte straffbar. De sitter garanterat med en modifierad klient som inte tankar upp, och loggar IP's automatiskt.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Hur jag uppfattar det så går de på att du sprider filer eller data ur en fil och inte att du laddar ner. Så om du stänger av att du laddar upp på publika torrent sidor så tar de dig inte. Men det är självfallet inte 100% säkert och ingenting jag skulle råda någon göra eller ens ladda ned upphovsskyddat material.

Permalänk
Medlem

Här finns ett dokument som beskriver hur de går till väga när dom jagar fildelare med Excipios NARS programvara "Network activity recording and supervision":

http://textlab.io/doc/2268357/tracing-protocol--database-exce...-

I korthet går det ut på att de med sin programvara ansluter till en bittorrentsvärm på upphovsrättsinnehavaren uppdrag.
Tankar hem en del, sparar IP-adressen, tidpunkt, datakommunikationen mellan NARS och bittorentklienten och den nedladdade biten på skrivskyddat medium.
Sedan kontrolleras det att den nedladdade biten kommer ifrån upphovsrättsinnehavaren verk.

Sen kan man ju fundera över vad detta skulle bevisa.

Man kan anta att användaren som körde bittorrentklienten, laddade ner det upphovsrättsskyddade verket.
Man kan anta att användaren som körde bittorrentklienten, gjorde det upphovsrättsskyddade verket tillgängligt för andra klienter.

Man skulle kunna se det som så här:

Eftersom Excipio hade tillstånd att tanka ner, så visar det bara att bittorrentanvändaren delade med sig av det upphovsrättsskyddade verket till någon som hade tillstånd till det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fekal:

Eftersom Excipio hade tillstånd att tanka ner, så visar det bara att bittorrentanvändaren delade med sig av det upphovsrättsskyddade verket till någon som hade tillstånd till det.

Men det är väl ungefär samma sak som att påstå att det skulle vara ok att sälja vapen till någon som har vapenlicens även om du själv inte har tillstånd att sälja vapen? Att det är lagligt för en part gör det inte automatiskt lagligt för andra parter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@hunden: Det har jag inte påstått heller

Om jag ska förklara vad jag menade genom din liknelse:

Om någon säljer ett vapen till dig så är det inte bevis för att han säljer vapen till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men det är väl ungefär samma sak som att påstå att det skulle vara ok att sälja vapen till någon som har vapenlicens även om du själv inte har tillstånd att sälja vapen?

Känns sjukt orelaterat, men... Man behöver väl inte tillstånd för att sälja vapen? Som affärsidkare antar jag att man behöver det, men som privatperson borde det inte vara ett krav. Man ska ha tillstånd för vapnet, både som köpare och säljare, men det torde inte vara ett problem om man har vapenlicens till att börja med. Rätt höga krav på att administrationen går rätt till, men det beror på att licensen ska uppdateras, så att vapnet är registrerat på rätt människa.
B!

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fekal:

@hunden: Det har jag inte påstått heller

Om jag ska förklara vad jag menade genom din liknelse:

Om någon säljer ett vapen till dig så är det inte bevis för att han säljer vapen till andra.

Men personen har ju inte rätt att dela filmen ens till någon som har tillstånd att ladda ner, det spelar ingen roll om han enbart delar den med rättighetsinnehavaren eftersom delandet är otillåtet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men personen har ju inte rätt att dela filmen ens till någon som har tillstånd att ladda ner, det spelar ingen roll om han enbart delar den med rättighetsinnehavaren eftersom delandet är otillåtet.

Nej det har dom inte, men det verkar var det enda som excipios programvara kontrollerar.
Å andras sidan, det kanske är all information dom kan plocka upp utan att vara inne på områden som rör lagar om avlyssning.