Bygga egen server, råd!

Permalänk
Medlem

Bygga egen server, råd!

Hej.

Jag har bestämt mig att bygga en egen server från grunden med mål att hosta ecommerce lösningar som magento och wordpress.

Detta för att lära mig hur jag konfigurerar upp allt från grunden till slutprodukt. Det jag egentligen behöver hjälp med är hårdvaran.

Hårddisk har jag,
Vad för processor, moderkort, nätaggregat samt chassi och ramminne bör jag införskaffa mig?

Mvh
Visa

Permalänk
Medlem

Hej,

Det finns många på detta forum som är lämpade att föreslå hårdvara men av egen erfarenhet rekommenderar jag att du funderar lite till innan du införskaffar hårdvara.

Själva hårdvaran är relativt lätt att sätta ihop när man har alla kraven. Det är kraven som är det svåra och tar tid.
Skaffar man fel hårdvara kommer det att begränsa dina möjligheter att göra det du vill så man bör upprätta en plan på vilka mjukvaror, filsystem etc. man kommer att använda.
Är det inte för hemmabruk måste det finnas backup och plan för vad göra om det blir haveri, om det är accepterat med stillestånd och hur länge etc.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att köpa en färdig server med eventuella tillägg, det kommer vara billigare om du vill ha "riktiga" grejer med IPMI osv. Med ditt ändåmål behöver du inte något kraftfullt heller. Vad är pris tänket ?

Rack eller stående ? Hot Swap eller icke ? Vill du kunna köra mer ? Annars duger en hp microserver för 2k.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommendera dig att testa lite först på en VPS. Kör själv digitalocean och där går det snabbt och enkelt att slänga om en ny maskin och labba lite. Fördelen med detta är att den initiala kostnaden är 0kr, du betalar bara för den tiden du använder.
Känner du sen att en VPS är för dyrt eller du är mer sugen på att labba med hårdvara kan du gå vidare att bygga en egen.

Permalänk
Inaktiv

Är lite inne på @wickit här, dock med ett alternativ - kör det på din egen dator. Du behöver inte en fet server för att köra dessa simpla applikationer, går bra att köra det med VirtualPC, VMWare workstation eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

@visa:
Återigen så skulle jag isf kolla på dustinhome.se och deras HP gen8 server. Tillkommer bara diskar och ev en sticka till i ram. Servern kostar 2100 kr. Som hittat

Visa signatur

.