Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Wall of text

Klösbrädor är bra, men det kommer troligtvis inte räcka. Varför? Jo lukt.

Katter kommer associera dig med din kroppslukt och kommer därför vara aktiva kring möbler (Datorstol, soffa, säng) och objekt som du har använt eller interagerat med. Det blir ett problem när man skaffar verktyg (klösbrädor, leksaker etc) som är menade att skydda din egendom men är verkningslösa för att din lukt är obefintlig på dem. Såvida du inte gör som katterna själva och gnider in dig själv samt eventuellt skrapar upp huden som en bonus så kan klösbrädorna vara verkningslösa, om du inte tar till negativ association på dina möbler.

"Sticky Paws" är på sätt och vis en vanlig dubbeltejp som du lätt klistrar på ytorna där katter gärna få för sig att vara, denna tejp upplevs obekväm för katterna när dem klöser. går och väljer därför att undvika. Tejpen är lätt att dra av och lämnar inga vidare rester efter sig. En annan produkt som kan hjälpa (men jag har inte behövt införskaffa) är en sensorstyrd avvisningspray tex. http://www.zoo.se/produkter/katt/traning-avvisning-anti-klos-... Varför? Jo för när du bestraffar ett beteende så associeras du med den behandlingen och därav kan göra relationen mellan dig och kattungarna sämre, men sprayar burken själv så associeras bestraffningen med sprayen/platsen dvs inte dig (för du utför inte det). Ett försök till att få katterna positivt associera sina saker är kattmynta, så skaffa lite, gnid in i sakerna och hoppas på det bästa - men sätt inga förväntningar då inte alla katter reagerar detsamma.

Jag har själv min katt exklusivt inne, dels för att naturen är emellanåt grym men det är människor som inte är djurvänner heller - och dem kan gå en extra mil av ondska. Jag har en fransk balkong så det är inte så mycket till balkong att kalla det men jag har dörren öppen mestadels för att vädra så därav fick den bli nätad.

Kastrering gör även impulsiva beteenden mer kontrollerande, det har också visat sig påverka livslängden positivt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Klösbrädor är bra, men det kommer troligtvis inte räcka. Varför? Jo lukt.

Katter kommer associera dig med din kroppslukt och kommer därför vara aktiva kring möbler (Datorstol, soffa, säng) och objekt som du har använt eller interagerat med. Det blir ett problem när man skaffar verktyg (klösbrädor, leksaker etc) som är menade att skydda din egendom men är verkningslösa för att din lukt är obefintlig på dem. Såvida du inte gör som katterna själva och gnider in dig själv samt eventuellt skrapar upp huden som en bonus så kan klösbrädorna vara verkningslösa, om du inte tar till negativ association på dina möbler.

Ännu fler bra tips, uppskattas

Jo jag har läst om det. Ett tips jag såg var att ta gamla lakan, tröjor mm och lägga, linda in dem på dessa ställningar mm, så att doften finns där, och sen använda motverkande spray på något man inte vill ska tas itu, typ soffan.
Tror inte direkt det lär fungera att gosa med en klösbräda för mig dock

Skrivet av Ohem:

"Sticky Paws" är på sätt och vis en vanlig dubbeltejp som du lätt klistrar på ytorna där katter gärna få för sig att vara, denna tejp upplevs obekväm för katterna när dem klöser. går och väljer därför att undvika. Tejpen är lätt att dra av och lämnar inga vidare rester efter sig. En annan produkt som kan hjälpa (men jag har inte behövt införskaffa) är en sensorstyrd avvisningspray tex. http://www.zoo.se/produkter/katt/traning-avvisning-anti-klos-... Varför? Jo för när du bestraffar ett beteende så associeras du med den behandlingen och därav kan göra relationen mellan dig och kattungarna sämre, men sprayar burken själv så associeras bestraffningen med sprayen/platsen dvs inte dig (för du utför inte det). Ett försök till att få katterna positivt associera sina saker är kattmynta, så skaffa lite, gnid in i sakerna och hoppas på det bästa - men sätt inga förväntningar då inte alla katter reagerar detsamma.

Ska kolla på det.
Kan det rädda de värsta möblerna så kan det lätt vara värt det.

Skrivet av Ohem:

Jag har själv min katt exklusivt inne, dels för att naturen är emellanåt grym men det är människor som inte är djurvänner heller - och dem kan gå en extra mil av ondska. Jag har en fransk balkong så det är inte så mycket till balkong att kalla det men jag har dörren öppen mestadels för att vädra så därav fick den bli nätad.

Kastrering gör även impulsiva beteenden mer kontrollerande, det har också visat sig påverka livslängden positivt.

Tror det ligger något i det.
Min lilla Mando blev trots allt 20 år gammal... kastrerad han-katt, blandning norsk-skogskatt/perser.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att ta reda på kattens exakta ålder? Jag köpte mina katter från djurskyddet (för halva normalpriset då jag hjälpte till där som arbetslös) och då var katterna 5 eller 6 år gamla redan då. Tror katten jag har kvar är född 2002 men inte 100% säker

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns det nåt sätt att ta reda på kattens exakta ålder? Jag köpte mina katter från djurskyddet (för halva normalpriset då jag hjälpte till där som arbetslös) och då var katterna 5 eller 6 år gamla redan då. Tror katten jag har kvar är född 2002 men inte 100% säker

Tror inte du direkt kan dela dem på mitten o räkna ringarna...

Enda sättet jag vet är certifikat när de föddes, eller om du kan hitta föräldrarna och kolla med ägaren till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte du direkt kan dela dem på mitten o räkna ringarna...

Enda sättet jag vet är certifikat när de föddes, eller om du kan hitta föräldrarna och kolla med ägaren till dem.

Ok, då får hon vara 14 år då som jag tror hon är

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Jag har köpt 2-pack Tigerino (utan doft) senaste gångerna på zooplus.se. 30kg för 259kr och hemkört till dörren. Bästa sanden jag provat jämte mycket dyrare Everclean. Dammar minimalt, suger maximalt. Kvittar priset är https://animail.se/ever-clean-extra-strength-unscented-10kg.h... med aktivt kol i bäst av alla, imho.

Glöm inte nyttigaste och bästa kattgodiset (for real): http://www.zooplus.se/shop/katt/kattgodis_snacks/cosma/475357 .

Förra sommaren skaffade jag även (ännu ett) bauta klösträd som är väldigt populärt. Plywood överallt, mycket stabilt. Katterna behöver något att leka och sova i, mycket viktigt för att de inte ska kasta sig över annat i huset. Detta valde jag: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klo...

Efter att ha haft upp till 7 katter samtidigt så är min erfarenhet att det bästa är att skaffa stora, intressanta ställningar som lockar bort från annat, istället för att aktivt försöka förhindra klösande på vanliga möbler osv.

Dessa http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/populaara_produk... har också visat sig populära.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: Jag har köpt 2-pack Tigerino (utan doft) senaste gångerna på zooplus.se. 30kg för 259kr och hemkört till dörren. Bästa sanden jag provat jämte mycket dyrare Everclean. Dammar minimalt, suger maximalt. Kvittar priset är https://animail.se/ever-clean-extra-strength-unscented-10kg.h... med aktivt kol i bäst av alla, imho.

Glöm inte nyttigaste och bästa kattgodiset (for real): http://www.zooplus.se/shop/katt/kattgodis_snacks/cosma/475357 .

Tackar för tipsen.

Låter som ett helt klart vettigt alternativ.

Ang godis dock, så är det något extremt individuellt har jag märkt. Min tidigare katt älskade rätt udda saker, men var inte glad för sk "katt-godis". Det är dock ett "senare" problem, då först måste hem och annat klaffa. (Vet ju inte ens till 100% om jag kan få tag i dem).

I "värsta fall" så ger jag 2 hemlösa katter ett hem iaf... så något bra lär det väl bli.

Skrivet av MultiMan:

Förra sommaren skaffade jag även (ännu ett) bauta klösträd som är väldigt populärt. Plywood överallt, mycket stabilt. Katterna behöver något att leka och sova i, mycket viktigt för att de inte ska kasta sig över annat i huset. Detta valde jag: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klo...

Efter att ha haft upp till 7 katter samtidigt så är min erfarenhet att det bästa är att skaffa stora, intressanta ställningar som lockar bort från annat, istället för att aktivt försöka förhindra klösande på vanliga möbler osv.

Låter som exakt det jag tänkte. Ett större i vardagsrummet (i en hörna) och ett mindre i köket.

Skrivet av MultiMan:

Bästa vännen (som har 2 katter) har också dessa. Det roliga är.. de vägrar leka med de nya... utan den enda de vill leka med är den äldsta, som är lagad flera gånger och är totalt söndertuggad. Tydligt bevis på att dofter är allt

Skrivet av AMD-FX:

Ok, då får hon vara 14 år då som jag tror hon är

Min 20 år gamla katt hade jag bara certifikat för 1994. Morsan visste att han hämtades hem till oss i maj månad, så även om han troligen föddes närmare mars så valde vi att ta 1:a maj som hans födelsedag. Han var nog nästan 21 i äkta ålder, när han fick sövas ner. Så 14 år är förhoppningsvis många år kvar, så fortsätt uppskatta henne så ofta du bara kan

Det enda han märkte var ju att han en gång om året (extra) fick en massa gott och lite extra uppmärksamhet

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Jag har ändå inte träffat någon katt som inte gillar detta. Det är rena köttbitar, frystorkade. Både nyttigt och naturligt gott. Min hona är galen i tonfisken (men smaken är ju delad, därför länkade jag till blandpack). Allt annat godis man träffar på är konstgjorda bitar med en massa tillsatser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: Jag har ändå inte träffat någon katt som inte gillar detta. Det är rena köttbitar, frystorkade. Både nyttigt och naturligt gott. Min hona är galen i tonfisken (men smaken är ju delad, därför länkade jag till blandpack). Allt annat godis man träffar på är konstgjorda bitar med en massa tillsatser.

Sant.

Min Mando älskade fläskkarré, billigt men gott.
Jämför man 1030kr/kg så är det rena rama rea priset med detta...
Konstigt nog så älskade han det mer med bearnaisesås...

Färdig grillad kyckling. Köpte en hel grillad för ca 55-60kr, var mat till mig, morsan och minst 2 portioner till katten, och han älskade det med.
Samma med fryst toskfile/lax. Inte så farligt dyrt, men mycket uppskattat...

Favon var dock lasagne, med krydda, pasta o allt... jepp, rena rama Gustav/Garfield. Han tom satt o tiggde detta när man åt, eller han doftade det höll på att tillagas.

Håller med dig dock att "vanligt" kattgodis är både överprisat samt dåligt mög...
Och långt från alla katter har samma smak som min har, som typ åt som en hund. Så det är utan tvekan ett bra pris på godis som inte är dåligt iaf.

Nackdelen med mitt alt är ju att du måste ha lite av det i kylen. Men det var inte värre än att ta fram och värma iaf köttet i micron på låg värme, så det blev ljummet, så var han på det som godis.

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Jag måste envisas när du jämför kilopris på våtfoder och frystorkat. Köttet du köper har en vattenhalt på runt 70% (varierar lite beroende på typ), så kilopriset du bör jämföra med är runt 300kr/kg. Då får något med betydligt intensivare smak som håller sig år i rumstemperatur..

Nu släpper jag detta. Lycka till med katterna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: Jag måste envisas när du jämför kilopris på våtfoder och frystorkat. Köttet du köper har en vattenhalt på runt 70% (varierar lite beroende på typ), så kilopriset du bör jämföra med är runt 300kr/kg. Då får något med betydligt intensivare smak som håller sig år i rumstemperatur..

Nu släpper jag detta. Lycka till med katterna!

Förstår din poäng, och jag uppskattar dina tips.

Permalänk
Medlem

På tal om konstiga matvanor så älskade vår katt spagetti, men rörde inte köttfärssåsen... Intressanta djur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan bara hålla med om detta. Hade problem med våra Norska Skogskatter som höll på och riva lägenheten vi bodde i för ett antal år sedan och läste mig till att de var klättervilliga och väldigt aktiva.
Gjorde några sökningar på klätterträd och pratade med lite annat folk och bestämde mig snabbt för att bygga en egen klätterställning. De man köper i butik var så små och framför allt dyra.
3 avloppsrör på järnhandeln, hallmattor modell längre som limmades och skruvades fast med brickor, lite vinkeljärn/skruvar och klädda spånskivor som hyllor etc.. Sen hade de en klätterställning utmed tre väggar i ett av rummen och de rörde aldrig mer våra möbler.

Klöser de på möbler och tapeter är det oftast för att de inte har något att annat att göra. Lite som dagens ungdomar som hittar på allehanda galenskaper på stan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Krabbtumme:

Av att bilder döma så verkar Kapten verkligen sig väl till dig hur upplever du honom nu när det har gått ett tag? Några särdrag du skrattar eller irriterar dig på?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Krabbtumme:

Av att bilder döma så verkar Kapten verkligen sig väl till dig hur upplever du honom nu när det har gått ett tag? Några särdrag du skrattar eller irriterar dig på?

Haha, ja, jag rullade tillbaka här i tråden häromdagen och vi har verkligen gjort en lång resa på kort tid, Kapten och jag.

Nu är han nästan aldrig längre bort än typ fem meter när jag är hemma, och minsta lilla uppmärksamhet leder till att han drar igång det stora tröskverket och spinner så man tror att han ska vibrera iväg.

Det största irritationsmomentet just nu är att han ska riva ut all kattsand ur lådan hela tiden. Han är alltid helt klar med sitt toalettbesök och har begravt allting ordentligt, men sedan ska han alltid hålla på och LYFTA UT sand ur lådan, som han sedan torkar framtassarna på, av någon anledning. Jättemärkligt beteende.

Jag tror att det skulle kunna bli bättre med en annan låda, typ en sån där som han får klättra ner i från toppen om man säger, typ http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.1866/kattlada-to..., men jag vet inte hur han skulle ställa sig till bytet så har inte vågat prova än.

Annars blir ju lägenheten dammsugen oftare än den hade blivit annars, och det är väl egentligen bara positivt.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

He, he, då är min katt Zelda den första du hör om. Köpte också på Zooplus (köper allt utom kattsand där) ett testpack av de fina frystorkade godiset och det föll inte alls väl ut. Ligger fortfarande kvar och skräpar i lådan ett halvår senare. Däremot älskar hon de banala Dreamies godisarna så till den milda grad att hon antagligen skulle göra vad som helst för att få en.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, ja, jag rullade tillbaka här i tråden häromdagen och vi har verkligen gjort en lång resa på kort tid, Kapten och jag.

Nu är han nästan aldrig längre bort än typ fem meter när jag är hemma, och minsta lilla uppmärksamhet leder till att han drar igång det stora tröskverket och spinner så man tror att han ska vibrera iväg.

Det största irritationsmomentet just nu är att han ska riva ut all kattsand ur lådan hela tiden. Han är alltid helt klar med sitt toalettbesök och har begravt allting ordentligt, men sedan ska han alltid hålla på och LYFTA UT sand ur lådan, som han sedan torkar framtassarna på, av någon anledning. Jättemärkligt beteende.

Jag tror att det skulle kunna bli bättre med en annan låda, typ en sån där som han får klättra ner i från toppen om man säger, typ http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.1866/kattlada-to..., men jag vet inte hur han skulle ställa sig till bytet så har inte vågat prova än.

Annars blir ju lägenheten dammsugen oftare än den hade blivit annars, och det är väl egentligen bara positivt.

En "toppladdad" kattlåda är väldigt bra. Har själv en Modkatlåda som minskar ner på nedsandandet markant. Länkade denna videon i ett tidigare inlägg men här kommer den igen om du missade det.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

En "toppladdad" kattlåda är väldigt bra. Har själv en Modkatlåda som minskar ner på nedsandandet markant. Länkade denna videon i ett tidigare inlägg men här kommer den igen om du missade det.

https://www.youtube.com/watch?v=87agcFBbz84

Haha, ja, det var i ditt inlägg jag först fick se att de fanns. Verkar extremt smidigt, men som sagt, osäker på om Kapten går med på det.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, ja, det var i ditt inlägg jag först fick se att de fanns. Verkar extremt smidigt, men som sagt, osäker på om Kapten går med på det.

Om du plockar över lite sand med klumpar i till den nya "toppladdade" lådan så tror jag inte det blir några som helst problem. När jag hämtade Zelda från uppfödaren så fick jag med en påse med lite använd kattsand som jag blandade ner i Modkat-lådan och Zelda fattade direkt vad det var frågan om. Hjälpte henne lite på traven genom att sätta henne på "taket" på lådan och sedan dess är det no problemas, inga olyckor alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Om du plockar över lite sand med klumpar i till den nya "toppladdade" lådan så tror jag inte det blir några som helst problem. När jag hämtade Zelda från uppfödaren så fick jag med en påse med lite använd kattsand som jag blandade ner i Modkat-lådan och Zelda fattade direkt vad det var frågan om. Hjälpte henne lite på traven genom att sätta henne på "taket" på lådan och sedan dess är det no problemas, inga olyckor alls.

Låter ju kanon. Okej då, du har övertalat mig! Får ta och beställa en, i värsta fall har jag bara köpt en ny väldigt dyr skurhink.

Tack ska du ha!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krabbtumme:

Du lider alltså av låglådesymptom

Du kan ju använda nån låda/plastback som är högre och om lådan är för hög kan man bara skära ner en kant lite så det passar typ >

http://www.rusta.com/se/forvaringsbox-med-snapplock-bi-box-p9...
(utan lock)
eller lägga en dörrmatta/badrumsmatta vid öppningen så att gruset inte sprids vidare, en matta kan ibland också bli populär att klösa på, jag ger ibland katten grenar och vedträn/ohyvlade plankbitar och de är populära att klösa på, katten tror att den är i skogen och trä luktar nog "naturligt gott" för en katt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://ifokus-assets.se/302d114b7920a3043406112c770d4ef0/shrink/660x800/uploads/2a2/2a21cc3a07b45d5b832be6580fd9dce6/sand.jpg
Du kan ju använda nån låda/plastback som är högre och om lådan är för hög kan man bara skära ner en kant lite så det passar typ >
http://www.rusta.com/ScaledAssets/95601463/95601226-ItemBig-636017128040000000.jpg
http://www.rusta.com/se/forvaringsbox-med-snapplock-bi-box-p9...
(utan lock)
eller lägga en dörrmatta/badrumsmatta vid öppningen så att gruset inte sprids vidare, en matta kan ibland också bli populär att klösa på, jag ger ibland katten grenar och vedträn/ohyvlade plankbitar och de är populära att klösa på, katten tror att den är i skogen och trä luktar nog "naturligt gott" för en katt.

"Låglådesymptom", den var riktigt jäkla bra

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Min älskade Malte som tyvärr fick avlivas för något år sedan var en likadan grävmaskin. Sanden flög genom huset när han började gräva. Det enda som lindrade problemet var när jag hittade riktigt stora kattlådor lokalt som faktiskt var gjorda i USA där allt enligt går efter principen king size. De hade också en rejält bred kant som fångade upp den värsta grävstrålen, och den gick runt hela lådan. Inget heltäckande lock, det avskydde han. Varje låda rymmer runt 30kg sand, så det kostar på att fylla i början, men med klumpsand gör det ju inte så mycket.

@Bascule666: Du har en väldigt vacker katt! <3

Provade du alla sorterna? Min nuvarande gillade inte kyckling (åt inte alls), medan anka men främst tonfisk är rena knarket.

Sedan finns ju vanlig grön Cosma och Cosma Thai, där Thai har med leverbitar i också (kanske även andra köttsorter, minns ej).

Cosma Thai Tonfisk/Krabba blötfoder är Pytts favorit av kattmat alla kategorier. Hon avskyr om det är räkor i, men krabba = supermums. Nr två är med anjovis i, gärna Applaws, men det är så fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

https://www.youtube.com/watch?v=87agcFBbz84

Stackars katt... blir smygfilmad på toa tom. Hade det varit en människa hade du fått dig en örfil eller en tidningsrubrik och polisanmälan dagen efter

Skrivet av Krabbtumme:

Jag testade nån liknande lösning med min förra katt... resultatet blev att jag fick torka upp skit och piss från hallmattan. Så... det finns de som inte accepterar det. Men om det fungerar är det nog värt det...

Om något en katt borde ha lärt oss alla, är att de är så satans individuella och kräsna att inget är självklart
Men lyckas du hitta vad de älskar, så gör de vad som helst för dig... (nästan iaf).

O fy f.
Inte kul att komma hem till det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

HAHA ja om än mycket mindre extremt. Det är mest så det kanske ligger en liten hög med sand utanför lådan, men det är irriterande nog att kliva på och få fast i strumpan.

Skrivet av Paddanx:

Om något en katt borde ha lärt oss alla, är att de är så satans individuella och kräsna att inget är självklart
Men lyckas du hitta vad de älskar, så gör de vad som helst för dig... (nästan iaf).

Haha, ja, så är det ju. Vi får se hur det går, beställde en sån där Modkat nu iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Haha, ja, så är det ju. Vi får se hur det går, beställde en sån där Modkat nu iallafall.

Håll oss uppdaterade, så får vi se hur den mottas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe: Min älskade Malte som tyvärr fick avlivas för något år sedan var en likadan grävmaskin. Sanden flög genom huset när han började gräva. Det enda som lindrade problemet var när jag hittade riktigt stora kattlådor lokalt som faktiskt var gjorda i USA där allt enligt går efter principen king size. De hade också en rejält bred kant som fångade upp den värsta grävstrålen, och den gick runt hela lådan. Inget heltäckande lock, det avskydde han. Varje låda rymmer runt 30kg sand, så det kostar på att fylla i början, men med klumpsand gör det ju inte så mycket.

@Bascule666: Du har en väldigt vacker katt! <3

Provade du alla sorterna? Min nuvarande gillade inte kyckling (åt inte alls), medan anka men främst tonfisk är rena knarket.

Sedan finns ju vanlig grön Cosma och Cosma Thai, där Thai har med leverbitar i också (kanske även andra köttsorter, minns ej).

Cosma Thai Tonfisk/Krabba blötfoder är Pytts favorit av kattmat alla kategorier. Hon avskyr om det är räkor i, men krabba = supermums. Nr två är med anjovis i, gärna Applaws, men det är så fruktansvärt dyrt.

Tack, Zelda Finakissen är väldigt photogenic, gör sig ännu bättre på rörliga bilder då man ser muskelspelet under pälsen till skillnad från långhåriga raser.

Har testat Tuna, Chicken och Beef och Tuna funkar bäst men det går inte att jämföra med hur mycket Dreamies älskas. Zelda har väl inte så sofistikerad smak antagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Älskar katter, vi hade många katter när jag va ung, vi bodde i villa . Nu bor jag själv i en 1:a på 36 kvm, är det dumt o ta in en katt på så få kvm?

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX™ 4070 SUPER DUAL EVO OC Edition | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars katt... blir smygfilmad på toa tom. Hade det varit en människa hade du fått dig en örfil eller en tidningsrubrik och polisanmälan dagen efter

Jag testade nån liknande lösning med min förra katt... resultatet blev att jag fick torka upp skit och piss från hallmattan. Så... det finns de som inte accepterar det. Men om det fungerar är det nog värt det...

O fy f.
Inte kul att komma hem till det inte.

Du har helt rätt med att alla katter är olika individer men med lite knep (använd kattsand i nya lådan) går det bra att få till det med knepiga lådor. Min syster har en kisse som också utan problem anammade Modkat-lådan (var hon som tipsade mig om den).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varaflame:

Älskar katter, vi hade många katter när jag va ung hade villa . Nu bor jag själv i en 1:a på 36 kvm, är det dumt o ta in en katt på så få kvm?

Borde inte vara något problem. Min katt bor på 75 kvm och jag tror knappast att hon skulle känna någon skillnad på om hon hade halva ytan att vara på. Det som är viktigast för Zelda är att hon hela tiden ser var jag är och kan följa med i allt som händer. Hon blir riktigt sur om jag ex. stänger in henne i sovrummet (vilket jag måste ibland).

Visa signatur