Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Klart som korvspad att du kan vara rasist även om du inte röstar på SD eller är svensk?

Mjo, det var nog lite det som var poängen. Många i Sverige tycks vilja cementera att det endast är vita svenskar som kan vara rasister.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast...hur många är det egentligen som blir kallade rasister för att de vill se över vår invandringspolitik, och i hur många fall handlar det egentligen om att uttalanden som att "de kommer hit och våldtar", "de är svin","de är kackerlackor", "de är apor" osv. osv. osv. som egentligen är det man blir kallad rasist för?

Jag diskuterar dessa frågor dagligen, ändå lyckas jag undgå att någonsin bli kallad rasist...men det är märkligt det där.

För min del är det bara på nätet man blivit kallad rasist, även om det är sällan. Men det beror väl på var man bor också, lever man i ett område med mycket vänsterextremister är det säkert stor risk att bli kallad rasist så fort man nämner invandringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Mjo, det var nog lite det som var poängen. Många i Sverige tycks vilja cementera att det endast är vita svenskar som kan vara rasister.

Aha, jag uppfattade inte att han var sarkastisk, sorry. Man stöter på det argumentet alltför ofta så är inte van vid att folk använder det på ett sarkastiskt sätt

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Historiskt lågt under så pass oroliga tider kommer jag att fortsätta att påstå.

Sedan håller jag med. Grundproblemet här är EU och en naiv tro på den fria rörligheten. Man har helt enkelt snöat in på företag och pengar och varit för dumma för att inse vilka konsekvenser det skulle få vid stora folkströmningar från krigshärjade områden. Redan i början av den "Arabiska våren" skulle man vidtagit åtgärder och riktat stöd till de yttre länderna i unionen för att hantera situationen.

Mja, mjaaaaaa. Under WW2 dog det 40M och vi hade långtifrån en sådan här stor invandring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

@VideoyGTX

1: Att bli tagen på allvar skulle ju inte suttit fel.
2: Att inte min vän blev uppsagt för att han stod för sin röst som Sverigedemokrat.
3: Att inte få hotbrev hemskickade.
4: En kopp kaffe skulle suttit bra!

Det verkar som att din vän blev tagen på allvar och att hans arbetsgivare agerade i enighet med de fri och rättigheter Svensk lag garanterar för näringslivet. Hotbrev går förstås fetbort, är själv målsägande i två fall.

Skrivet av ElvisP:

Det är rätt komiskt att man kritiserar SD för att vara ett s.k. "enfrågeparti". Verkligheten är att nuvarande migrationspolitik påverkar hela samhället negativt. Kriminaliteten, arbetslösheten, bostadsbristen, skolan, vården, sammanhållningen i samhället m.m. På 60- & 70-talet var invandringen mest positiv. Nuvarande bidragsinvandring från främst några av de absolut mest dysfunktionella länderna på jorden (Somalia, Irak, Syrien, Afghanistan) är sannerligen förödande för Sverige. Då är det inte så konstigt att denna fråga har gått upp i intresse, nummer 1 nu eller?

Jag får inte ihop det, du anser att det är komiskt att Skåningarna kallas för ett enfrågeparti för att sen raljera ihop att allt ont i samhället beror på en enda fråga.
Å andra sidan är det rätt komiskt att anspela på att den tidigare invandringen kom från fungerande länder...Visst Finland var inget Afghanistan men det var inte välutbildade Helsingfors bor som bosatte sig i Sverige utan knappt läskunniga bönder.

Skrivet av lord_vasagos:

Beror på beräknigar men tittar man på dagens invandring så kostar den och är budgeterad med 300 miljarder som är mer än sjukvård och social omsorg kommer kosta så det finns besparingar att göra så man kan följa upp sina löften som höjd akassa stärkt sjukbidrag sänkt pensions skatt stärkt rättväsende och stärka ekonomin för svagaste grupperna
Russin är smaskens och SD är inte perfekta och har inte nått en nirvana status men är ändå det bättre alternativet av existerande partier och jag tittar utanför men ser för många fel där pengar prioriteras dåligt och fega politiker inte törs agera mot problem för dom inte är tillräckligt politiskt korrekta och komentarer rasist-SD visar hur långt du själv kollar

Det är så sossar och moderater agerat och rider på varandras vinster så finns alltid en risk att det går år det hållet men som det är nu kostar invandringen så mycket att skola, sjukvård, äldrevård, urholkas för att kunna bekosta invandring som kostar mer än sjukvård och social omsorg men jag tror faktiskt SD skulle ge mer
Vist det kan jag hålla med om och politiker måste vara flexibla men sossar och moderater har inte tordats ta i fågan med tång för dom trodde det var politiskt självmord innan sd gick starkt fram i valet och sen ökat explosivt har dom inte kunnat stoppa huvudet i sanden och tycker inte politiker på den nivån ska kunna ligga på en realistisk nivå för allt är inte bara ett spel

Men vinster i välfärden är både bra och dåligt och en sån fråga som är mer naturlig att vända på pch SD vill satsa på högre kvalitet men samtidigt genererar sånna verksamheter pengar som med kan vara en övertygande faktor

Senast jag hörde nåt så var det 400 miljarder och då har man inte räknat med kostnaden för all AIDS som kom med de tiotusen tyska bögarna.

Skrivet av Jonny Myran:

Rasism är om vi ska vara noga, enkom föreställningen att mänskligheten kan delas in i raser och att dessa raser avgör individens förutsättningar. Sen kan vi förstås tala om diskriminering vilket fordrar att den diskriminerande har en maktposition gentemot den diskriminerade eller omskrivet: att den diskriminerade är i beroendeställning gentemot den diskriminerande. Vi kan utan omsvep anta att andelen rasister kan vara densamma hos infödda som utrikesfödda. Vad det gäller diskriminering befinner sig dock de utrikesfödda i ett klart underläge eftersom de har en högre arbetslöshet och sämre karriärutveckling.

Skrivet av Friterad:

För min del är det bara på nätet man blivit kallad rasist, även om det är sällan. Men det beror väl på var man bor också, lever man i ett område med mycket vänsterextremister är det säkert stor risk att bli kallad rasist så fort man nämner invandringen.

Extremism är i svensk politisk nomenklatur beteckning på extrema metoder, dvs våldsverkan. Nu har ju förstås SD och dess anhängare inte bara lite drag av Amerikansk känslighet, man kan rätteligen påpeka att de är lika lättkränkta som de Amerikanska universitetsstudenterna, men ändock så är det bara fånigt att tala om bostadsområden med mycket vänsterextremister, vi lever i Sverige; inte Colombias djungler.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Det har ju iof inte med att ha tillräckligt av dem att göra, utan om man bor i ett land där folk har olika hudfärg. Ett ensamt land med 10k vita medborgare kan ju hålla sig helvita så länge de vill, och så länge de har som en bestämd policy att skaffa barn med en av samma ursprung, oavsett om där finns känslor eller inte.

Varför detta är alls intressant vet jag inte, eller varför någon skulle bry sig om vårat land som helhet över 300 års tid blev några nyanser mörkare. Det är ju inte som att vi faktiskt är vita, vi är bara olika nyanser av beige-brunt.

För att citera mig själv:
"Vi har dödat Gud och strävan att bli bättre och ersatt honom med en tom och meningslös materialism vars budord är "Flest prylar när man dör vinner" och allt är byggt för att bytas ut om två år, vi har övergett nationens bästa och ersatt den med en nihilistisk individualism där individens enda mål är att få orgasm."

Du bryr dig inte om något, du har inga högre ideal och ditt intresse för framtiden sträcker sig till att du dör.

Skrivet av Akarr:

Har du inget vit makt forum du kan vända dig till istället?

Det finns ett dna test du kan göra så du ser exakt hur vit du är...

Mängden svar jag får som inte är argument är imponerande.

Jag är helvit tackar som frågar, tar för givet att du inte är det eftersom du tar åt dig så mycket.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt

"Det verkar som att din vän blev tagen på allvar och att hans arbetsgivare agerade i enighet med de fri och rättigheter Svensk lag garanterar för näringslivet." Seriöst, tycker du det var "okej"? Jösses.

"Hotbrev går förstås fetbort, är själv målsägande i två fall." Inte konstigt, du får sådana brev då du verkar ha en extrem politiskt syn som drar till sig andra extremister.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

@Huzzbutt
"Det verkar som att din vän blev tagen på allvar och att hans arbetsgivare agerade i enighet med de fri och rättigheter Svensk lag garanterar för näringslivet." Seriöst, tycker du det var "okej"? Jösses.
"Hotbrev går förstås fetbort, är själv målsägande i två fall." Inte konstigt, du får sådana brev då du verkar ha en extrem politiskt syn som drar till sig andra extremister.
Mvh

Ja jag anser att det är helt okej att en arbetsgivare agerar i enighet med Svensk lagstiftning. Jag förstår av resten av din åsikt att du själv saknar respekt för lag och rätt... samt svensk politisk nomenklatur... Nej du Silcan, du har tydligen långt kvar tills du är integrerad i det svenska samhället.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Som Stockholmare tror jag att jag sitter lite i vänsterextremistens högborg, ändå har jag klarat mig undan det. Kanske handlar lite om hur man uttrycker sig ändå...vem vet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det verkar som att din vän blev tagen på allvar och att hans arbetsgivare agerade i enighet med de fri och rättigheter Svensk lag garanterar för näringslivet. Hotbrev går förstås fetbort, är själv målsägande i två fall.

Jag får inte ihop det, du anser att det är komiskt att Skåningarna kallas för ett enfrågeparti för att sen raljera ihop att allt ont i samhället beror på en enda fråga.
Å andra sidan är det rätt komiskt att anspela på att den tidigare invandringen kom från fungerande länder...Visst Finland var inget Afghanistan men det var inte välutbildade Helsingfors bor som bosatte sig i Sverige utan knappt läskunniga bönder.

Så du menar att de länder folk kom ifrån på 60 och 70-talet var inte fungerande länder? Finland då och nu är värsta kaoslandet alltså? Även de andra Europeiska länderna då och nu? Shit, det är mer än jag visste. Min farbror som förresten dog förra helgen, var förman i en fabrik där många av dessa finskor jobbade, dels för att han var väldigt duktig, eller blev duktig på finska. Bland de många språk han behärskade.

Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

För att citera mig själv:
"Vi har dödat Gud och strävan att bli bättre och ersatt honom med en tom och meningslös materialism vars budord är "Flest prylar när man dör vinner" och allt är byggt för att bytas ut om två år, vi har övergett nationens bästa och ersatt den med en nihilistisk individualism där individens enda mål är att få orgasm."

Du bryr dig inte om något, du har inga högre ideal och ditt intresse för framtiden sträcker sig till att du dör.
Mängden svar jag får som inte är argument är imponerande.

Jag är helvit tackar som frågar, tar för givet att du inte är det eftersom du tar åt dig så mycket.

Oj, väldigt vad mycket du fått fram om min personlighet från att jag inte bryr mig om vilken färg vi har på huden? Antar att jag har helt fel prioriteringar, när hudfärgen inte var det viktigaste i mina ögon, fel av mig.

Lite lustigt hur du imponeras av hur få "argument" du får som mothugg, när du virrar om en komplott om att övertyga vita att ligga med någon icke-vit för att utrota de "helvita". Ursäkta uttrycket, men vad fan väntade du dig att få som svar på en så sällsynt dum kommentar?

Det är inte som att du försökt starta någon diskussion, utan mest hävt ur dig propaganda på en sån nivå att man inte ens bryr sig om att berätta hur fel du har, för att det är uppenbart att du ändå inte kommer greppa det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Så du menar att de länder folk kom ifrån på 60 och 70-talet var inte fungerande länder? Finland då och nu är värsta kaoslandet alltså? Även de andra Europeiska länderna då och nu? Shit, det är mer än jag visste. Min farbror som förresten dog förra helgen, var förman i en fabrik där många av dessa finskor jobbade, dels för att han var väldigt duktig, eller blev duktig på finska. Bland de många språk han behärskade.

Jag gillar att du snackar som Hiphopparna gjorde för 15 år sedan.

Skrivet av Huzzbutt:

Å andra sidan är det rätt komiskt att anspela på att den tidigare invandringen kom från fungerande länder...Visst Finland var inget Afghanistan men det var inte välutbildade Helsingfors bor som bosatte sig i Sverige utan knappt läskunniga bönder..

Det fanns skäl till att Finnarna, Italiernarna, Grekerna, Turkarna och Jugoslaverna tog erbjudandena och kom till Sverige: Deras hemländer var vid den tiden inte förmögna att hålla dem med arbete, länder vars sysselsättningsgrad till stor del bestod av förindustriellt jordbruk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet med SD är lite som med Trump. En ideologi som personen ifråga själv aldrig varit med om i livet vill/ska bestämma och nedvärdera de som det faktiskt handlar om.

Eller om vi formulerar oss såhär. De flesta som röstar SD är de som själva har det bra och inte har någon relevans till problemen runt om i världen över huvud taget. Man lever i sin egna bubbla.

Sedan tycker jag väl att SD likt Trump väcker intressanta frågor som bör tas på allvar men det betyder inte mer än så. Folk vill bara gärna få det att låta som att det finns mer bakom det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja jag anser att det är helt okej att en arbetsgivare agerar i enighet med Svensk lagstiftning. Jag förstår av resten av din åsikt att du själv saknar respekt för lag och rätt... samt svensk politisk nomenklatur... Nej du Silcan, du har tydligen långt kvar tills du är integrerad i det svenska samhället.

Det är emot svensk lag att diskriminera någon för sin religion, hudfärg eller vilket folkvalt parti man röstar på. Demokrati är inge för dig? Yttrandefrihet bara för dom som tycker som du? Nej du, sådan hycklare kommer jag aldrig bli. Allas lika värde för mig inkl även SD:are.

Saknar jag respekt för lagen? Jag har långt kvar till att bli integrerad i svenska samhället? Det är grova populistiska förolämpningar du kommer med. Jag är laglydig och har rent register, bra betalt jobb och familj, hjälpsam och förstående och delar svensk kultur med familj och släkt. Jag anser mig väl integrerad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SueCia:

Såja såja. Tagga ner lite nu. Hur fick du ens in SD i den här diskussionen? Jag röstar inte SD och ditt beteende säger att du rösta på vänstern.

Du påstår att du är sosse som kanske ska rösta på kd men skriver som vilken SDare som helst. Ingen går på ditt försök att normalisera dina åsikter.

Filip o Fredrik är inte extremister, däremot lackade sverigevännerna ur när dom blev kritiserade (som vanligt). Vad är då AFA undrar jag? Dubbelextremister?

Trådar som denna gör att jag mer än väl förstår hur svenska folket avskyr SD. I sinom tid märker ni det också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skilj gärna på pågående ärenden och människor som registreras vid gränsen.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Andra halvåret i år kommer att påvisa ett historiskt lågt antal. Så lägg ner domedagsretoriken tack.

Och?

Siffran är fortfarande inte noll. Så vadå lägga ner domedagsretoriken?

Jag påvisade att siffran inte är noll och det betyder att gränserna inte är stängda samt man kan inte heller gå på de siffrorna eftersom asylsökande är allt från flyktingar till riktig arbetskraft.

Och du ställde en fråga och jag gav svar hur jag uppfatta det så om du inte tyckte om svaret så synd om dig då.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är emot svensk lag att diskriminera någon för sin religion, hudfärg eller vilket folvalt parti man röstar på. Demokrati är inge för dig? yttrandefrihet bara för dom som tycker som du? Nej du, sådan hycklare kommer jag aldrig bli. Allas lika värde för mig inkl även SD:are.

Saknar jag respekt för lagen? Jag har långt kvar till att bli integrerad i svenska samhället? Det är grova populistiska förolämpningar du kommer med. Jag är laglydig och har rent register, bra betalt jobb och familj, hjälpsam och förstående och delar svensk kultur med familj och släkt. Jag anser mig väl integrerad.

Du hänsyftade nyss att jag var förtjänt av hot, det rimmar illa med att ha respekt för svensk lagstiftning. Vidare så är det inte olagligt att 'diskriminera' någon för dess politiska tillhörighet i Sverige. Diskriminering är en brottsrubricering som inte omfattar politisk åskådning, det är helt enkelt inte möjligt i Sverige att i rättslig bemärkelse diskriminera någon på grund av politisk tillhörighet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Senast jag hörde nåt så var det 400 miljarder och då har man inte räknat med kostnaden för all AIDS som kom med de tiotusen tyska bögarna.

Nä dom blir extra men kan säkert gömmas under sjukvård så räknas inte men är under perioden 2016-2019 och är alla anslag och en bra prioritering om vi vill sluta som grekland

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av lord_vasagos:

Nä dom blir extra men kan säkert gömmas under sjukvård så räknas inte men är under perioden 2016-2019 och är alla anslag och en bra prioritering om vi vill sluta som grekland

Men frågan är om det du talar om är en faktisk ökning av statsutgifterna eller en transferering?

Raderat citat ifrån raderat inlägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är solklart, om det är proportionell princip som ska gälla inom vissa instanser så varför inte köra det på invandring/integration?
Dvs som det är idag så läggs det ut x% pengar för y% invånare som dessutom ska subventioneras gentemot andra dvs skapa grupper.

Allt är inte svårare än att tänka dig dit egna hem, du tar imot nästan vem som helst som gäst, men du sätter ganska enkla skarpa regler å övertramp så åker gästen ut, eller hur.
Varför ska det vara så svårt att tänka enkelt när man tar beslut för ett land?
Det är fortfarande samma principer som ska gälla för allt å alla.
Sen har vi lag som säger att det ena får inte utesluta det andra dvs ska nån få skattesubventioner för busskort ska det gälla alla.

Så för mig är det väldigt enkelt hur 2018 kommer å bli å absolut inte MP,V,S ialllafall!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Härmed följer en extremt lång text som har dikterats efter ett stort intag av alkoholhaltiga drycker.
Jag gjorde mitt bästa för att att läsa igenom hela tråden men selekterade bort mittenpartiet av pajkastning.

Har vi en tydlig och framtidssäker invandringspolitik? - Svaret är nej.
Bör vi rösta på ett missnöjesparti för sakens skull? - Svaret är att efter du fyllt 18 år så är det din rättighet att rösta hur du vill.
Med det sagt BÖR det även vara din skyldighet att kritiskt ifrågasätta ALLA partier om deras agenda och se förbi de få sakfrågor de driver främst för att få en större bild.

Har vi kommit till ett känsligt läge med invandring/jobbpolitik? - Självklart, annars skulle inte diskussionerna vara så infekterade som de nu är.

Allt för länge har invandringspolitiken varit tabu, vilket har blivit en grogrund för missnöjespartier och osunda extrema åsikter som dessvärre har blivit en oroande majoritet.

Åsikter är värdefulla oavsett hur extrema de är. Skriker du att "de kommer hit och tar våra jobb" så hamnar du direkt i "rasistfacket".
I motsatt läger hörs kommentarer som "vi drabbas inte av invandringen, låt de komma hit", dessa blir genast märkt som "överklass" och kan omöjligt sätta sig in i den arbetande svenskens situation.

En liten anekdot från mitt liv:
Vi hade ett tillfälligt flyktingläger i vår närliggande skolas gymnastiksal, detta gav såklart skäl till debatt och upprörda människor skrev långa insändare om barn som blev bestulna på fritidsaktiviteter och rubbade skolplaner.

Nu är gymnastiksalen tom och flyktingarna har slussats vidare för integration i vårt härliga land.
JAG har inte påverkats, barnen som går i den "drabbade" skolan fortsätter sin utbildning med lite eftertanke om tidigare störelsemoment.
Föräldrarna till barnen fortsätter sitt hektiska liv med skjutsar hit och dit.

Invandring... Rätt eller fel.... Stoppa eller ta emot... Rasist eller vänsteranhängare...

Vi står inför problem i omfattande magnitud som tidigare har varit okända för oss, men dessvärre måste mötas.
Ska vi stänga gränserna och bygga en gigantisk mur såsom en presidentkandidats visioner för sitt land har florerat en längre tid?

Jag vet inte.
Jag TROR att vi står inför det faktum att landgränser inte längre spelar lika stor roll så som det gjorde förut, utan att det mer är styrt av politiska och klimatinfluerade gränser.

Tack.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är emot svensk lag att diskriminera någon för sin religion, hudfärg eller vilket folkvalt parti man röstar på.

Politiska övertygelser är ingen diskrimineringsgrund, kolla Diskrimineringslagen 1 kap. 4 §

Permalänk
Hedersmedlem

*** raderade inlägg ***

Jag har raderat en del inlägg främst med hänvisning till § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Ja jag anser att det är helt okej att en arbetsgivare agerar i enighet med Svensk lagstiftning.

Nu kommer jag och leker paragrafryttare igen, men arbetsgivarprerogativen (specifikt rätten att anställa/avskeda i detta fall) är måhända en grundsten i svensk arbetsrätt, men för att kunna säga upp en arbetstagare måste uppsägningen vara sakligt grundad enligt LAS 7 §. Att någon röstar på ett visst parti är inte i sig saklig grund. Att dra gällande rätt ur röven för att stärka sin argumentation är inte så värst hederligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Problemet med SD är lite som med Trump. En ideologi som personen ifråga själv aldrig varit med om i livet vill/ska bestämma och nedvärdera de som det faktiskt handlar om.

Eller om vi formulerar oss såhär. De flesta som röstar SD är de som själva har det bra och inte har någon relevans till problemen runt om i världen över huvud taget. Man lever i sin egna bubbla.

Sedan tycker jag väl att SD likt Trump väcker intressanta frågor som bör tas på allvar men det betyder inte mer än så. Folk vill bara gärna få det att låta som att det finns mer bakom det.

Det har absolut noll med det att göra, det har med missnöje att göra helt och hållet. Och där är det nog dom flesta som är vanliga arbetare som bor i områdena, är man rik och bor i ett fint område så är man knappast oroad över att invandrare kommer dit, då dom allra flesta bor i fattigare områden. Både online och i verkligheten har jag fått intrycket av att dom flesta som röstar på eller i alla fall håller med SD om invandringsfrågan är helt vanliga arbetare. Var får du ditt intryck ifrån? Eller är det bara on-the-spot påhitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Tjena! Har intresserat mig mycket inom politik på sistone. Eftersom de hetaste frågorna just nu (enligt mig) är invandringen och SD tänkte jag ställa några frågor och framföra egna åsikter.

Jag tycker själv inte att SDs politik är rasistisk utan mer logisk eftersom att man kan använda pengarna mer effektivt och på så sätt hjälpa fler. Jag tycker också det är fel att man tar hit en massa folk där de måste riskera sina liv för att ens komma hit. När de väl kommer hit så finns det inte heller tillräckligt med bostäder och de som får bostäder får oftast bo i redan utsatta förorter. En del invandrare som bor i dessa områden hävdar också att det var tryggare i landet de kom ifrån än i förorten i de bor i här.

Skulle dock inte vilja rösta på SD eftersom att det sitter rasister i partiet och dessa vill jag inte ha i riksdagen helt enkelt. Känner dock att det inte finns några andra alternativ när andra partier bara kallar SD för rasister istället för att diskutera frågan. Att partierna kallar SD för rasister känns bara som att de fått slut på argument och det leder inte till någonting. Om man inte vill ha ett rasistiskt parti i riksdagen får man väl lyssna på SDs väljare och inte frysa ut dom?

Vad tycker ni om invandringen och SD? Upplever ni situationen på samma sätt som jag?

Mvh Cappe

Edit: Uppmanar alla att hålla sig till SweC regler

Där finns flera olika anledningar till att människor vill ta sig till Sverige, mycket har att göra med flykt undan krig (just nu) och att många andra gränser på vägen hit är stängda. Jag tycker inte att flyktingpolitiken är hållbar som den ser ut idag men jag vet heller inte vad vi skulle göra annorlunda för att vänja om människors lika rättigheter och för att se till att människor har ett säkert ställe att bo på.

När det kommer till SD så tycker jag själv att dem är för extrema med väldigt få bra insikter som dem vill reda ut (tex någon miljönisse som ville införa sharialag i Sverige eller något sånt skumt och dem ville helt enkelt diskutera varför det ens var en fråga). Så jag handlar efter filosofin att "Extrema partier aldrig är bra" och eftersom att jag själv tycker att SD är lite väl extrema så kommer jag aldrig att rösta på dem och jag hoppas att dem aldrig kommer få någon betydande makt.

Å andra sidan så tycker inte jag att vi ska göra det omöjligt att diskutera frågor öppet, även om dem är känsliga. Något vår sittande regering vägrat göra på ett vettigt sätt i flera år. Att inte föra en dialog eller diskussion är att förtrycka vår demokrati och kan bara vara skadligt i längden, imo.

Sedan när det kommer till kultur och invandring så tycker jag att alla ska behandlas med samma respekt och på samma sätt, oavsett religion, åsikter, kön eller allt annat som gör oss till individer. Det betyder också att ingen ska få fripass bara för att man tillhör en känslig grupp eller tillhör den delen av Sverige som man inte får diskutera, något som faktiskt finns pga vår välvilja att inte trampa någon på tårna som har gått helt ur styr.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Du påstår att du är sosse som kanske ska rösta på kd men skriver som vilken SDare som helst. Ingen går på ditt försök att normalisera dina åsikter.

Filip o Fredrik är inte extremister, däremot lackade sverigevännerna ur när dom blev kritiserade (som vanligt). Vad är då AFA undrar jag? Dubbelextremister?

Trådar som denna gör att jag mer än väl förstår hur svenska folket avskyr SD. I sinom tid märker ni det också

Så du bekräftar alltså att ALLA som kritiserar nuvarande invandringspolitik per automatik är SD:are?

Du har ingen som helst rätt att tillskriva mig någon partitillhörighet, jag kritiserar nuvarande invandringspolitik men jag identifierar mig mest som socialdemokrat än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleon.Solo:

Nu kommer jag och leker paragrafryttare igen, men arbetsgivarprerogativen (specifikt rätten att anställa/avskeda i detta fall) är måhända en grundsten i svensk arbetsrätt, men för att kunna säga upp en arbetstagare måste uppsägningen vara sakligt grundad enligt LAS 7 §. Att någon röstar på ett visst parti är inte i sig saklig grund. Att dra gällande rätt ur röven för att stärka sin argumentation är inte så värst hederligt.

Nej det är sant att en röst på ett specifikt parti i sig inte är saklig grund, precis som att narkotika missbruk inte är en saklig grund i sig. Båda delar blir dock sakliga grunder om de är i konflikt med verksamheten som bedrivs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det har absolut noll med det att göra, det har med missnöje att göra helt och hållet. Och där är det nog dom flesta som är vanliga arbetare som bor i områdena, är man rik och bor i ett fint område så är man knappast oroad över att invandrare kommer dit, då dom allra flesta bor i fattigare områden. Både online och i verkligheten har jag fått intrycket av att dom flesta som röstar på eller i alla fall håller med SD om invandringsfrågan är helt vanliga arbetare. Var får du ditt intryck ifrån? Eller är det bara on-the-spot påhitt?

Allt som står på internet är sant!
Jag har två ord till dej. "KÄLL KRITIK!"
Personligen, har jag träffat aktiva SD anhängare som är läkare, piloter, ingenjörer osv. Dvs. Helt vanliga arbetare.
(I sverige är vi alla lika. Somliga är mera lika än andra!)
Eftersom även höginkomst tagare som bor i "finare områden", ibland måste lämna sin borg, för att arbeta, gå på möten, träna och vad det kan vara, så är de faktiskt lite närmare oss vanliga knegare än du kanske anar. Varför tror du att de inte oroar sig för samma saker som resten av oss? Vad får dej att tro att man inte hittar Sverige Demokrater i de finare områdena?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Allt som står på internet är sant!
Jag har två ord till dej. "KÄLL KRITIK!"
Personligen, har jag träffat aktiva SD anhängare som är läkare, piloter, ingenjörer osv. Dvs. Helt vanliga arbetare.
(I sverige är vi alla lika. Somliga är mera lika än andra!)
Eftersom även höginkomst tagare som bor i "finare områden", ibland måste lämna sin borg, för att arbeta, gå på möten, träna och vad det kan vara, så är de faktiskt lite närmare oss vanliga knegare än du kanske anar. Varför tror du att de inte oroar sig för samma saker som resten av oss? Vad får dej att tro att man inte hittar Sverige Demokrater i de finare områdena?

Du menar givetvis "ett ord, "källkritik". Lätt hänt.

Tja t om de konspiratoriskt lagdas guru Tino Sanandaji har ju uttryckt sig i sådana ordalag som att större delen av SD's väljarskara håller till längre ned på samhällsstegen. Men det är givetvis svårt att veta säkert.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti