Är det dumt av mig att sälja program som kan användas till olagliga handlingar?

Permalänk

Är det dumt av mig att sälja program som kan användas till olagliga handlingar?

Hej
Jag har aldrig gått gymnasiet och hoppade av teknik linjen för några år sen. Jag har alltid varit intresserad av programering och har lärt mig själv över internet sen 6 år tillbaka så jag har alltid räknat med att jag skulle jobba som programmerare i framtiden. Jag har hängt på forum som sysslar med lite olaga saker som virus skapande och spridning etc men mest för att jag tyckte de var intressant att lära sig. Jag har sökt jobb inom programmering men eftersom att jag inte gått gymnasiet får jag aldrig en chans att visa vad jag kan. Anyway, Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara.

Mina frågor:

1. Är detta olagligt att sälja?
2. Är det dumt att göra då jag inte kan få något annat jobb?

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen advokat. Rent inuitivt så ska det väll inte vara några problem att sälja licenser till kod du skrivit.
Hur många bilmakare har blivit haffade för att någon kör över folk?
RATs är för övrigt inget olagligt. Det är ett värktyg som villket hellst annat värktyg som en administratör skulle tänkas använda.

Du skulle ju så klart kunna skriva i din tos att det ska användas för tex utbildning och forskning, på system där man har ägarens tillåtelse.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har sett för många Hollywoodfilmer, men om programmet är så bra att folk vill köpa det. Borde det då inte gå att använda som ditt CV när du söker jobb hos till exempel ett säkerhetsföretag eller för en tjänst som sysslar med företags it-säkerhet?

Vad gällande om du ska sälja eller inte så har jag ingen aning om vad man får göra osv. Men en enkel tankeövning är ju alltid Risk Vs. Reward. I det här fallet så några kronor på kontot Vs. skaka galler eller kanske mer troligt dåligt samvete och att du bränt alla dina broar att visa upp sagda program för eventuella arbetsgivare.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Hej

Jag är ingen expert på juridik men min magkänsla säger mig att det är olagligt att sälja. Det kan liknas vid att tillverka vapen som sedan säljs till personer som utför bankrån.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hej

Jag är ingen expert på juridik men min magkänsla säger mig att det är olagligt att sälja. Det kan liknas vid att tillverka vapen som sedan säljs till personer som utför bankrån.

Det gör ju alla som tillverkar vapen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Frågan är nog vad intentionen med programmet är, om det inte kan användas för något annat än specifikt olaglig verksamhet spelar det ingen roll hur många TOS skrivelser du gör.

Tror ju inte det finns många arbetsgivare som skulle se positivt på det i alla fall så knappast något som går att visa upp. Få ett jobb handlar om så mycket annat än specifika kunskaper, vad säger det om din integritet eller personlighet t.ex ?

Permalänk
Medlem

Satsa på något annat är min magkänsla. Du verkar ha driv, fokusera rätt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

För att klargöra lite, Programet fungerar som Teamviewer fast man har möjligheten att välja att installationen och "runtime" ska vara dold. Det är inga direkt "olagliga funktioner" alltså inget som marknadsförs som "Credit Card Stealer" etc utan det är funktioner som Remote FileBrowser, Remote Desktop, Remote Shell, Remote Taskmanager, Remote Regedit etc etc

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Har svårt och se att det skulle vara olagligt. Säljer du det öppet och dessutom avstår från all inblandning så ska det inte vara några problem. Kontakta en rådgivare innan du kör på.

Permalänk
Medlem

@furbel: Sånna saker säger att personen har kunnskap innom it-säkerhet. Värktyg av denna typ görs och publiceras av säkerhetsforskare hela tiden. Det är en bra sak! Jag skulle skriva det på mitt cv om det var relevant för positionen jag söker.

Permalänk
Medlem

Det är möjligen moraliskt förkastligt att tillhandahålla potentiella skurkar verktyg, men knappast olagligt eftersom det inte handlar om något som är licensbelagt eller på annat sätt förbjudet att inneha.

Om det fungerar som Teamviewer så kan det ju även ha praktisk nytta, exempelvis för att enkelt kunna fjärradministrera föräldrarnas datorer eller liknande.

Jag tycker det faller lite grann i samma kategori som att sälja ett dyrkset.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Titta på produkter som Rubber Ducky eller WiFi Pineapple (https://hakshop.com/)
De är iofs USA men se över de har lagt upp sina "user agreements" osv.

Skrivet av kallepårymmen:

Hej
Jag har aldrig gått gymnasiet och hoppade av teknik linjen för några år sen. Jag har alltid varit intresserad av programering och har lärt mig själv över internet sen 6 år tillbaka så jag har alltid räknat med att jag skulle jobba som programmerare i framtiden. Jag har hängt på forum som sysslar med lite olaga saker som virus skapande och spridning etc men mest för att jag tyckte de var intressant att lära sig. Jag har sökt jobb inom programmering men eftersom att jag inte gått gymnasiet får jag aldrig en chans att visa vad jag kan. Anyway, Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara.

Mina frågor:

1. Är detta olagligt att sälja?
2. Är det dumt att göra då jag inte kan få något annat jobb?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Det är möjligen moraliskt förkastligt att tillhandahålla potentiella skurkar verktyg, men knappast olagligt eftersom det inte handlar om något som är licensbelagt eller på annat sätt förbjudet att inneha.

Om det fungerar som Teamviewer så kan det ju även ha praktisk nytta, exempelvis för att enkelt kunna fjärradministrera föräldrarnas datorer eller liknande.

Jag tycker det faller lite grann i samma kategori som att sälja ett dyrkset.

Jodå de kan användas till bra saker också helt klart, Jag har tex fixat med min mormors dator på avstånd och de är så jag helst vill att folk ska använda de men jag vet att många inte köper de för att fjärrstyra sin mormors dator hahah.

Tänker exakt som du med ett dyrkset eller kofot för den delen

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk

När man såg rubriken tänkte man att det nog rörde sig om en person som var åtminstone någorlunda hederlig och insåg att programmet kunde användas för dumma saker och ville ha råd kring i hur stor utsträckning det riskerade att användas för dumheter.
Men icke.

Det visar sig vara ett program som nästan uteslutande kommer användas för intrång i andras datorer. För dig handlar det hela bara om att du är rädd för att åka dit, inte att du faktiskt har någon som helst medkänsla för de människor som kommer skadas av det här.

Varför tar du inte bara och skärper dig och kontaktar studievägledare på gymnasieskolan i din kommun?
Att sitta och berättiga sitt förstörande med att du inte kan få något "annat jobb" är bara löjligt, inser du inte det själv?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

När man såg rubriken tänkte man att det nog rörde sig om en person som var åtminstone någorlunda hederlig och insåg att programmet kunde användas för dumma saker och ville ha råd kring i hur stor utsträckning det riskerade att användas för dumheter.
Men icke.

Det visar sig vara ett program som nästan uteslutande kommer användas för intrång i andras datorer. För dig handlar det hela bara om att du är rädd för att åka dit, inte att du faktiskt har någon som helst medkänsla för de människor som kommer skadas av det här.

Varför tar du inte bara och skärper dig och kontaktar studievägledare på gymnasieskolan i din kommun?
Att sitta och berättiga sitt förstörande med att du inte kan få något "annat jobb" är bara löjligt, inser du inte det själv?

Klart jag har medkännsla för folk som råkar ut för det och gjorde därför ett program jag ger ut gratis som hindrar mitt program från att installeras men saken är att jag vill att det ska användas till laglig support etc det e därför jag inte inkluderar "Cookie Stealers" etc och jag gör de inte bara för att jag tjänar på det utan för att jag tycker det e roligt att programmera. Jag vet att folk kommer använda de olagligt men det jag vill marknadsföra det som är ett program man kan använda på skolor och arbets platser för att kunna hjälpa och blockera sidor och program med etc.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Exakt allt kan användas för att göra skada.

Sälj din produkt professionellt och inte på skumma forum. Sen är det upp till användaren hur denne använder din produkt, som med allt annat här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Klart jag har medkännsla för folk som råkar ut för det och gjorde därför ett program jag ger ut gratis som hindrar mitt program från att installeras men saken är att jag vill att det ska användas till laglig support etc det e därför jag inte inkluderar "Cookie Stealers" etc och jag gör de inte bara för att jag tjänar på det utan för att jag tycker det e roligt att programmera. Jag vet att folk kommer använda de olagligt men det jag vill marknadsföra det som är ett program man kan använda på skolor och arbets platser för att kunna hjälpa och blockera sidor och program med etc.

Så, varför ska det vara dold installation om du vill att det ska användas hederligt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

krävs tillgång till datorn för att installera det? isåfall så är det inga problem. folk måste ju vara medvetna om vad dom installerar på sin dator liksom

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Så, varför ska det vara dold installation om du vill att det ska användas hederligt?

Med dold menar jag att den körs som bakgrunds process och tänkte att de kan vara bra om man kör på en arbets plats eller skola då det blir mycket enklare att installera och att den är dold under runtime är väll för att det är lite jobbigt med en synlig ruta uppe när man ska jobba på som vanligt

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av Dusken912:

krävs tillgång till datorn för att installera det? isåfall så är det inga problem. folk måste ju vara medvetna om vad dom installerar på sin dator liksom

Japp, Man måste skicka filen till personen, fungerar lite som hamachis remote support verktyg men de enda är att folk kanse ljuger om vad det är för fil

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

IKEA säljer t.ex. stora, fina köksknivar som kan användas för matlagning. Och för att råna Berta 65 år på hennes plånbok. Kan ditt program användas för båda goda och onda syften så bör det vara OK att sälja det, men om det är endast bra för onda syften är det väl mindre OK.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur det är olagligt, speciellt eftersom du liknar det med Teamviewer som redan är en komersiell produkt. Dessutom sitter många IT-avdelningar på företag på verktyg för att kunna fjärrstyra och kontrollera det mesta på sina anställdas datorer.

Sen, appropå teamviewer. Det finns folk som även använder det för kriminella och moraliskt tvivelaktiga syften. T.ex. "Hej vi ringer från Microsoft och behöver fixa din dator. Tanka ner detta och ge oss koderna så fixar vi". Teamviewer är inte ansvariga för det.

Till en viss grad beror det på hur du marknadsför det. Inget att oroa sig för. Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften. Canon bygger inte kameror med syfte att fota barnporr, men folk använder deras kameror för det. Är Canon ansvariga för att ha producerat verktygen för att utföra en kriminell handling? Självklart inte. Det är lite samma princip här.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Svårt att se hur det är olagligt, speciellt eftersom du liknar det med Teamviewer som redan är en komersiell produkt. Dessutom sitter många IT-avdelningar på företag på verktyg för att kunna fjärrstyra och kontrollera det mesta på sina anställdas datorer.

Sen, appropå teamviewer. Det finns folk som även använder det för kriminella och moraliskt tvivelaktiga syften. T.ex. "Hej vi ringer från Microsoft och behöver fixa din dator. Tanka ner detta och ge oss koderna så fixar vi". Teamviewer är inte ansvariga för det.

Till en viss grad beror det på hur du marknadsför det. Inget att oroa sig för. Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften. Canon bygger inte kameror med syfte att fota barnporr, men folk använder deras kameror för det. Är Canon ansvariga för att ha producerat verktygen för att utföra en kriminell handling? Självklart inte. Det är lite samma princip här.

Tack! detta klargjorde saker för mig!

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av kallepårymmen:

Klart jag har medkännsla för folk som råkar ut för det och gjorde därför ett program jag ger ut gratis som hindrar mitt program från att installeras men saken är att jag vill att det ska användas till laglig support etc det e därför jag inte inkluderar "Cookie Stealers" etc och jag gör de inte bara för att jag tjänar på det utan för att jag tycker det e roligt att programmera. Jag vet att folk kommer använda de olagligt men det jag vill marknadsföra det som är ett program man kan använda på skolor och arbets platser för att kunna hjälpa och blockera sidor och program med etc.

Suck. Så folk ska alltså ge sig in på något undergroundhackerforum och leta rätt på någon tråd där det läggs upp diverse skyddsprogram för de skadliga programvarorna folket på det här forumet sitter och kodar.
Tycker du själv att det känns som något många kommer göra? Det måste finnas hundratals forum för hackers och allehanda cyberbrottslingar. De enda som kommer ladda ner det där är några av medlemmarna på sagda forum.

Som sagt, kontakta studievägledarna i din kommun istället. Tror du inte att du har ork att läsa på helfart kan du säkert få göra det på halvfart. Att inte ha gått gymnasiet kommer, som du själv redan märkt, göra att du har otroligt svårt att få arbete och du kommer bli en belastning för både samhället och din familj under stora delar av dina arbetsföra år.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Lag är en sak, vad som är rätt och fel är något annat. Det finns mycket som är olagligt men inte fel. Ta lagar med en nypa salt.

Att skapa program som kan användas för att förstöra för andra kanske inte är olagligt om dom också kan användas lagligt. Bilar kan användas för transport och mord. Det finns droger där vissa är olagliga och andra lagliga. Finns lagliga droger som används i ont syfte och olagliga droger som används i gott syfte. Bara för att staten säger att något är lagligt att konsumera eller olagligt att konsumera behöver inte betyda att det är bra.

Vad säger din inte kompass? Är det rätt eller fel att skapa program som kan användas i destruktivt syfte? Hade du velat bli utsatt av andra som kan hoppa in i din elektroniska utrustning och förstöra? Eller mobiltelefon, TV, övervakningskamera, bil eller annat uppkopplat.

Följ inte blint vad andra säger tycker och tänker utan följ din inre känsla. Att lita blint på staten säger är samma som att lita blint på tusenåriga gamla skrifter som sanning, speciellt skrifter som säger att "rätt-troende" har rätt att utnyttja/lura/döda "fel-troende".

...så mitt tips är vara att använda dina kunskaper att använda det inom säkerhet. Det är vanligt att många som crackade datorspel på 80/90-talet, knäckte system och förstörde (crackers, "hackers" i folkmun) och höll på med demon (...inom scenen. Det var underbart att se deras kreativitet inom den begränsade hårdvaran på 90-talet. 64k-demon var helt fantastiska innan Windows och 3D-accelreringen tog över) nu programmerar eller arbetar inom säkerhet. Dom vet världen från insidan och du verkar vara på samma spår.

Permalänk
Avstängd

@kallepårymmen: om folk ljuger om det så är det inte ditt problem. sålänge det måste installeras aktivt utav användaren så borde inte du kunna anses skyldig till något

eftersom att det inte är ämnat för o vara skadligt så är det jättebra o ha ligga i en "portfölj" för att visa vad du kan sen kan det kanske vara bra att plugga något som kan göra det lättare för dig att få jobb.
men kan du bygga marknadsföra och sälja ett program så ser det rätt bra ut även om det går att använda i skumma syften

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

......

Till en viss grad beror det på hur du marknadsför det. Inget att oroa sig för. Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften. Canon bygger inte kameror med syfte att fota barnporr, men folk använder deras kameror för det. Är Canon ansvariga för att ha producerat verktygen för att utföra en kriminell handling? Självklart inte. Det är lite samma princip här.

Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska akta sig för att uttala sig om vad som är lagligt etc, Pirate Bay var ju en utmärkt tjänst för att dela lagliga filer t.ex.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga.. Ta fram det bästa av ditt program. Vad kan man göra för gott med det.. Inte som du nu skriver att det är rena "viruset" själv. Detta ska inte nämnas alls. Försök lägga din kod/program på seriösa sidor. Och undvika kända "hacker" kod sidor. Du märker ju själv lätt om det är ett seriöst företag som vill ta del av din kod. Eller om det är nått mystiskt företag/individ som vill göra illa.

Det är som någon försöker kränga en bil, men att bara vinkla allt hemskt som skulle kunna hända med bilen.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

IKEA säljer t.ex. stora, fina köksknivar som kan användas för matlagning. Och för att råna Berta 65 år på hennes plånbok. Kan ditt program användas för båda goda och onda syften så bör det vara OK att sälja det, men om det är endast bra för onda syften är det väl mindre OK.

Problem är väl knappast att sälja programvaran i sig, däremot säljer man något till någon man vet kommer utföra brott så är det en annan sak. Så denna liknelse är ju ganska haltande, mer korrekt vore ju rimligtvis om ikea säljer till en person som attackerat någon med kniv och dessutom är medvetna om det.

Nu är jag inte en jurist men låter på det hela skulle det kunna ses som medhjälp om man är medveten om att saker i fråga skall användas i ett brott. De flesta av dessa program säljs ju normalt via en hemsida och kreditkort vilket innebär att säljaren har absolut ingen koll på vem som handlar och på det viset kan de alltid hävda att de säljer programmen i god tro. Dessutom se till att ordna en Eula där du friskriver dig ansvar och användaren är väl medveten om att programvaran inte skall användas i olagliga syften.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |