Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammal speldator.

Hej. Nu är det nästan 7 år sen jag byggde min dator så det är dags för en uppgradering

Det jag har nu är:
Processor: i7 950 överklockad till 3.7ghz (Corsair H100i)
Moderkort: ASUS Sabertooth X58
Grafikkort: Gigabyte gtx580 3gb
RAM: 2x Corsair Vengeance 4gb ddr3
Nätaggregat: Corsair HX750
Chassi: Cooler Master HAF 932
11!! år gammal hdd på 320 gb

Spel som jag spelar är: Arma 3, Space Engineers, Total war serien, Fallout 4, Naval Action, GTA V, DCS World, Battlefield 1, Titanfall 2 mm

Kommer inte att köpa allt samtidigt utan sprida ut det på 3-4 månader med en budget på 5-7k i månaden.
Så vad vad rekommenderar ni att jag ska köpa? Tänkte börja med Grafikkort och SSD.

Är det något som jag inte behöver byta?

Permalänk
Medlem

Skulle absolut börja med Grafikkort och Hårddisk.

Anledning: Bägge kommer att vara kompatibla med ditt nya moderkort, vilket kommer att kräva ny CPU, LG1366 är ruggigt gamal.

5-7k per månad, så en total summa kommer att landa på runt 15-21k, det är rätt stort span.

Skulle kolla efter en i7 4790K, 1150 socket, grymt vass och överklocka. Ingen mening att hoppa upp på 1151, enligt mig, möjligen om du skulle ha nytta av 64GB RAM istället för 32 då, men knappast som spelmaskin. Pris idag: ~3500

Asus Sabertooth Z97, stabilt och bra för OC, USB 3.1. Pris: ~1850

Corsair Vengeance Pro Red DDR3 PC19200/2400MHz CL11 2x8GB (CMY16GX3M2A2400C11R) Pris: ~1000/16 GB (Köp dubbla)

SSD som systemdisk, Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB Pris: ~1800
HDD Lagring, backup etc: WD Red WD30EFRX 64MB 3TB Pris: ~1149

Pris so far: ~10300

Nätagget är sjyst, klarar det nya systemet bra. Om det inte är väldigt gamalt och kondesatorerna börjar bli torra.

Annars är ett Corsair RM850X 850W helt ok även för OC. Pris: ~1390
Eller om du vill lägga lite mer där: Corsair AX860i 860W Pris: ~2200

Chassit är väl mer en smaksak om du vill byta, annars funkar det ju att behålla det med. Du har ju gott om spelutrymme på budgeten.

Snåla INTE på nätagg, sämsta man kan göra!

Grafikkort: NVIDIA eller AMD?

Här kan du ju ösa på om du vill inom din budget.

Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC ~7500-8000
Asus Radeon R9 390X DirectCU II ~4500
Asus GeForce GTX Titan X ~12K (Detta kort har jag själv, det är brutalt, både för spel och annat)

Lycka till.

Glömde hårddisk
Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem

Jag kör med liknande setup som dig: i7 970 @ 4.2GHz, 8GB ram och hade också gtx580 innan jag uppgraderade till gtx1080 som jag fick för 6500.
Har alltid kört den med ssd på OS så där har den varit snabb och det är enorm skillnad mot hdd.

Anledningen till att jag gick overkill på grafikkortet (eftersom cpun blir flaskhalsen i denna setup) är att jag kommer göra som dig, uppgradera cpu moderkort och ram. Dock väntar jag till 7700k och Z270 kommer ut.

Behåll ditt nätagg och köp enligt detta:
1) GTX1080 + 120-250GB SSD för OS
2) i7 6700k + z170 pro gaming + 16gb ram

Du kan lägga in en Noctua NH-D14 eller 15 eller be quiet Dark Rock kylare + pasta där du känner för det och har råd. Om du inte tänkt behålla din H100.
I ett eventuellt steg 3 kan du köpa tex en 500gb ssd för spel + 2-4TB HDD för lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorist:

Hej. Nu är det nästan 7 år sen jag byggde min dator så det är dags för en uppgradering

Det jag har nu är:
Processor: i7 950 överklockad till 3.7ghz (Corsair H100i)
Moderkort: ASUS Sabertooth X58
Grafikkort: Gigabyte gtx580 3gb
RAM: 2x Corsair Vengeance 4gb ddr3
Nätaggregat: Corsair HX750
Chassi: Cooler Master HAF 932
11!! år gammal hdd på 320 gb

Spel som jag spelar är: Arma 3, Space Engineers, Total war serien, Fallout 4, Naval Action, GTA V, DCS World, Battlefield 1, Titanfall 2 mm

Kommer inte att köpa allt samtidigt utan sprida ut det på 3-4 månader med en budget på 5-7k i månaden.
Så vad vad rekommenderar ni att jag ska köpa? Tänkte börja med Grafikkort och SSD.

Är det något som jag inte behöver byta?

Personligen skulle jag köpa en helt ny dator. Vid uppgradering måste du byta CPU, för det behöver du byta ut moderkort samt minne. Du bör även uppgradera grafikkortet och införskaffa SSD. Det blir i stort sätt allting som bör bytas ut.
Därmed bör du istället överväga att istället införskaffa en helt ny dator där du möjligen ta med CPU-kylare samt nätaggregat till den nya datorn.

Du kan med andra ord köpa nytt chassi som vid det här lagret borde vara utsliten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Personligen skulle jag köpa en helt ny dator. Vid uppgradering måste du byta CPU, för det behöver du byta ut moderkort samt minne. Du bör även uppgradera grafikkortet och införskaffa SSD. Det blir i stort sätt allting som bör bytas ut.
Därmed bör du istället överväga att istället införskaffa en helt ny dator där du möjligen ta med CPU-kylare samt nätaggregat till den nya datorn.

Du kan med andra ord köpa nytt chassi som vid det här lagret borde vara utsliten.

Så länge han inte har totalt misshandlat chassit så ser ja ingen mening med att köpa nytt..
Verkar inte som du läste vad han vill göra, uppgradera fast behålla tex nätagg, chassi, fläktar, cpu kylare(?), troligtvis även gamla HDDn för extra lagring.
Varför betala extra när det inte behövs

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Så länge han inte har totalt misshandlat chassit så ser ja ingen mening med att köpa nytt..
Verkar inte som du läste vad han vill göra, uppgradera fast behålla tex nätagg, chassi, fläktar, cpu kylare(?), troligtvis även gamla HDDn för extra lagring.

Precis, du han före och skriva det jag var på väg att göra.

Som jag skrev i första posten, om inte nätagget är väldigt gammalt, och med uttorkade kondensatorer är det inga problem att ha kvar det. Det finns en befintlig vattenkylare som fungerar utmärkt för OC. Chassit bör väl vara väldigt slitet om det skall behöva bytas, eller av ren estitik. Sedan som sagt... Han ville börja med Grafikkort och SSD, och dom går ju aldeles utmärkt att stoppa i den gamla datorn till en början med.

Visa signatur

- Yoda

Permalänk
Medlem

Okej. det ser ut som att det till en början blir en Samsung 850 EVO och möjligtvis en Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming. Är det stor skillnad mot 1070?
Chassit är det inget fel på så den får hänga med i några år till cpu kylare, nätagg och fläktar är också i bra skick.

Fortsätt gärna med förslag. hade tänkt åka och köpa grejorna på mellandagsrean

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade nog börjat med en Samsung SSD 850 EVO 500 GB(För windows och spel) och ett GTX 1070.
Detta är bra. Men visst, har du råd med ett GTX 1080 och du spelar mycket så kör på det istället, budgeten på 5-7k/månad spricker ju dock då!

Sedan nästa månad så Asus Z170 Pro Gaming tillsammans med en i7 6700K och dessa minnen.

Månaden efter det så köp en mekanisk hårddisk om du behöver för lagring av film, annars kanske en EVO SSD till på 500 GB för fler spel?

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorist:

Okej. det ser ut som att det till en början blir en Samsung 850 EVO och möjligtvis en Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming. Är det stor skillnad mot 1070?
Chassit är det inget fel på så den får hänga med i några år till cpu kylare, nätagg och fläktar är också i bra skick.

Fortsätt gärna med förslag. hade tänkt åka och köpa grejorna på mellandagsrean

När du ändå lägger ner så mycket cash på uppgraderingen så kan du lika bra köra på 1080. Finns ett på dustin för under 7k: https://www.dustinhome.se/product/5011002234/geforce-gtx-1080...

Ett tips, stirra dig inte blind på Asus kort utan köp det billigaste eller det högst klockade, dont be a fanboy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Errorist

Det är dags för en helt ny dator. Istället för att fjutta, dutta och klydda är det bättre du sparar pengar och slår till på något i mars-april. Då har AMD släppt sin nya processorserie Ryzen som kommer skaka om processormarknaden en del, och kanske även grafikkortet Vega. Intel har då också klämt ut Kaby lake, men det som kommit fram visar att den inte är bättre än Skylake, men den kanske påverkar prisbilden, kan ju kanske fynda Skylake då. Bara dumt att börja uppgradera nu och köpa delvis gamla eller onödigt dyra komponenter om du ändå inte blir klar förrän om 3-4 månader. GTX 1080 lär inte hamna på rea.

Hade inte använt ett 7 år gammalt nätagg till splitter nya komponenter, och en 11 år gammal hårddisk ska man definitivt ordna säkerhetskopia till och vara beredd på dess svanesång.
CPU-kylaren kanske inte passa på nya grejer. Kvar är chassit och fläktarna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag behöver nytt grafikkort nu så kan inte vänta med det. Tyvärr har jag bara haft dåliga erfarenheter med amd så jag håller mig till nvidia och intel. plus att arma 3 som jag spelar mest fungerar sämre med amd. behöver heller inte någon super dator där allt måste vara det bästa och nyaste.

Samsung SSD 850 EVO 500 GB Kommer att köpas. Och med grafikkort så står det mellan 1070 och 1080. 1080 känns lite overkill. om det inte är så stor skillnad att det är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

När du ändå lägger ner så mycket cash på uppgraderingen så kan du lika bra köra på 1080. Finns ett på dustin för under 7k: https://www.dustinhome.se/product/5011002234/geforce-gtx-1080...

Ett tips, stirra dig inte blind på Asus kort utan köp det billigaste eller det högst klockade, dont be a fanboy

Nej, för det är en jäkla skillnad på komponenter som sitter på korten, så jag skulle absolut inte köpa det billigaste bara för att. Precis som med all annan elektronik så kan en billig konstruktion av kretskortet, sämre lödningar, billigare kondensatorer m.m ställa till det vid värme. Metall expanderar när det blir varmt, och sedan kylls det ner och värms upp igen, om det är dåliga lödningar gör detta att komponenter lossnar eller spricker. Kretskortet i sig, kretskort byggs i lager med olika ledningar som går i dessa lager, och billiga lösningar brukar bestå av fler ledningar på färre lager. Detta är dock inte linjärt med priset, men att generellt säga att köp det billigaste är helt fel. Sedan finns det andra bra märken än Asus, nu råker det vara det jag bygger mest med så, och har god erfarenhet av vad det gäller kvalité och speciellt vid överklockning.

Skrivet av Errorist:

Jag behöver nytt grafikkort nu så kan inte vänta med det. Tyvärr har jag bara haft dåliga erfarenheter med amd så jag håller mig till nvidia och intel. plus att arma 3 som jag spelar mest fungerar sämre med amd. behöver heller inte någon super dator där allt måste vara det bästa och nyaste.

Samsung SSD 850 EVO 500 GB Kommer att köpas. Och med grafikkort så står det mellan 1070 och 1080. 1080 känns lite overkill. om det inte är så stor skillnad att det är värt det?

Här kan du jämföra olika kort.

http://gpuboss.com/gpus/ASUS-ROG-GeForce-GTX-1080-vs-ASUS-ROG...

Beroende på budget, personligen tycker inte jag att det är värt prisskillnaden mellan 1070 och 1080.

Tillägg av text
Visa signatur

- Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Skrivet av MrGeeBee:

Precis, du han före och skriva det jag var på väg att göra.

Som jag skrev i första posten, om inte nätagget är väldigt gammalt, och med uttorkade kondensatorer är det inga problem att ha kvar det. Det finns en befintlig vattenkylare som fungerar utmärkt för OC. Chassit bör väl vara väldigt slitet om det skall behöva bytas, eller av ren estitik. Sedan som sagt... Han ville börja med Grafikkort och SSD, och dom går ju aldeles utmärkt att stoppa i den gamla datorn till en början med.

Vet inte riktigt om ni läste vad jag skrev. Sade nämligen att TS kan ta med CPU-kylare samt nätaggregat till den nya datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeeBee:

Nej, för det är en jäkla skillnad på komponenter som sitter på korten, så jag skulle absolut inte köpa det billigaste bara för att.

Nästan alla 1080 kort kostar 7500 idag, FÖRUTOM när det är kampanj hos nån butik. Så tex Palit kortet kostar lika mycket som strix kortet normalt sett. Därav köper man det som är på kampanj just då eftersom vi vanliga människor inte har en aning om hur lödningar och kapacitorer skiljer korten i mellan.
Och prestandan mellan korten är så gott som exakt samma vid samma klockfrekvens.

Med din logik så skulle just nu Asus strix kortet vara det med lägst kvalitet då det bara kostar 6899 jämfört med 7200-8000 för de andra märkena

Så jo, i detta fall kan man faktiskt säga "köp det billigaste" eftersom alla kort har ungefär samma riktpris

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nästan alla 1080 kort kostar 7500 idag, FÖRUTOM när det är kampanj hos nån butik. Så tex Palit kortet kostar lika mycket som strix kortet normalt sett. Därav köper man det som är på kampanj just då eftersom vi vanliga människor inte har en aning om hur lödningar och kapacitorer skiljer korten i mellan.
Och prestandan mellan korten är så gott som exakt samma vid samma klockfrekvens.

Med din logik så skulle just nu Asus strix kortet vara det med lägst kvalitet då det bara kostar 6899 jämfört med 7200-8000 för de andra märkena

Så jo, i detta fall kan man faktiskt säga "köp det billigaste" eftersom alla kort har ungefär samma riktpris

Mängdförsäljning skapar en större marknad vilket pressar priserna. Palit kortet har gjort bra ifrån sig, ingen tvekan om det. Men det går fortfarande inte att generallisera och säga, köp det billigaste för det är samma sak. Nu har Nvidia väldigt bra koll på sina licenstillverkare, och har påtvingat begränsningar vad det gäller volt skruvande och andra säkerhetsspärrar, lite väl för mycket i min smak dock.

Visa signatur

- Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorist:

För 5 år sedan eller? Det har hänt saker sedan dess. Allvarligt, släpp märkesskygglapparna. AMD har idag de bästa drivrutinerna för sina grafikkort, RX 480 presterar i nivå med GTX 1060 6GB fast kostar mindre. Bulldozer sög, men det är en historisk parentes, det är dags att gå vidare.
Ryzen har visat sig kunna spöa 6900K, en processor för 12000 kronor (!). Vega vet vi inte så mycket om än, men det verkar som den håller sig i nivå med GTX 1080, och med tanke på AMD:s produktportfölj lär det knappast bli ett hopp till 7000+ kronor där.

Du borde åtminstone hålla dig till 5 januari då AMD kommer presentera mer detaljer. Varför måste du prompt köpa saker nu när du ändå inte har råd med hela, och dessutom potentiellt kasta tusentals kronor i sjön i skutändan? Det går inte ihop.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

För 5 år sedan eller? Det har hänt saker sedan dess. Allvarligt, släpp märkesskygglapparna. AMD har idag de bästa drivrutinerna för sina grafikkort, RX 480 presterar i nivå med GTX 1060 6GB fast kostar mindre. Bulldozer sög, men det är en historisk parentes, det är dags att gå vidare.
Ryzen har visat sig kunna spöa 6900K, en processor för 12000 kronor (!). Vega vet vi inte så mycket om än, men det verkar som den håller sig i nivå med GTX 1080, och med tanke på AMD:s produktportfölj lär det knappast bli ett hopp till 7000+ kronor där.

Du borde åtminstone hålla dig till 5 januari då AMD kommer presentera mer detaljer. Varför måste du prompt köpa saker nu när du ändå inte har råd med hela, och dessutom potentiellt kasta tusentals kronor i sjön i skutändan? Det går inte ihop.

Men sluta tjöta om Intel vs AMD. Det är väl inte relevant i frågan? Skulle jag säga så till en kund så hade jag nog ingen kvar. Han vet ju hur han vill lägga upp det och hur han vill planera att betala för det. Dessutom komma med en massa utlägg som du inte har någon riktigt fakta att luta dig på, eller har du provkört en Ryzen än på riktigt, med en RX 480?, i7 6900K + RX 480?, i7 6900K + GTX 1060?, Ryzen + GTX 1060?

Visa signatur

- Yoda

Permalänk

TS du har en bra plan, Grafikkort och SSD är en bra början!

TS du har en bra plan, Grafikkort och SSD är en bra början!
Grafikkortet på mellandags rean?
Vinterdator tycker jag ger en god ide vad som är bra, men att gå upp ett steg från 1070 till 1080.
Bortsätt från moderkort och CPU som ska komma nytt efter årsskiftet!
Jag uppgraderade min laptop med samma SSD som i vinter datorn för 1446kr i somras vilket normal priset då. Men man brukade köpa en liten SSD för få en prisvärd ökning det har kommit en ny SSD Samsung pro 960 minsta på ½ T byte, 3½ tusen normalt 10 % billigare lägsta pris-listan (5 års garanti). Men den kan du inte montera fören du nästa år köpt nytt moderkort lämpligen ett nytt för 2017.
Nej Samsung pro 960 i praktiskt normal spel dator inte stor effekt på spelande så ”bang for the buck” är det inte lönsamt, men det är dubbelt så stor skillnad i läs hastighet som en att gå från en standard disk som att gå till en sata SSD (om vi bortser från access tiden som är faktor 10 som är SSD: ers största fördel). På min laptop är det processorn som är flaskhalsen 4 trådar två kärnor och ett par år på nacken med Samsung 850 evo (5 års garanti).
Så ha minst 8 trådar på din nya processor för spel har börjat stödja det.
Innan du köper moderkort och processor köp nätaggregat (mist 80 Guld) så det inte blir problem efter ett tag. Att undvika dubbel arbete så koppla in nya moderkortet och nätaggregatet samtidigt.
Testa båda innan du sätter det i ditt chassi, så du vet att de fungerar.
Fördelen med att du har köpt grafikkortet och testat så du vet om det är defekt eller inte.
Jag är mycket för att ha backupp, så jag skulle behålla gamla dator om den nya.
Du kan antagligen inte migrera operativsystemet så för att ha den gamla datorn kvar så om du inte har ett extra chassi så stoppa ner i ESD-påsarna och ner i kartong. Att ha det åtminstone ett antal månader et komplett backupp dator dvs. en reserv om den nya krånglar. Efter det eventuellt ge dator nya uppgifter eller behålla den som backupp (skaffa ett chassi).

Hitta ett 1080 som passar dig!
Mer planering när nya processorerna kommer!

Lycka till!
/Håkan

Samsung pro 960
http://www.sweclockers.com/nyhet/22693-samsung-tillkannager-9...

Palit GeForce GTX 1080 Super JetStream – (Vinterdator ett steg upp från 1070 till 1080)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3713115

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeeBee:

Men sluta tjöta om Intel vs AMD. Det är väl inte relevant i frågan? Skulle jag säga så till en kund så hade jag nog ingen kvar. Han vet ju hur han vill lägga upp det och hur han vill planera att betala för det. Dessutom komma med en massa utlägg som du inte har någon riktigt fakta att luta dig på, eller har du provkört en Ryzen än på riktigt, med en RX 480?, i7 6900K + RX 480?, i7 6900K + GTX 1060?, Ryzen + GTX 1060?

Detta är ingen affär, här kan vi ge tips som man inte kan få i en affär för att affärer gärna vill kränga sånt som inte nödvändigtvis är bäst för kunden. TS begränsar sig helt i onödan och kanske även kastar pengar i sjön om TS prompt ska införskaffa något nu när en ny generation processorer från både Intel och AMD ligger bara 2 månader bort och ett alternativ till GTX 1080 3-4 månader. I synnerhet som TS ändå inte blir klar med uppgraderingen förrän om 3-4 månader med tanke på budgeten. Ryzen kan bevisligen matcha och t.o.m. överträffa 6900K i vissa scenarion, det betyder att Ryzen definitivt är något att räkna med.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk

Jag skulle till en början fundera på vilken skärm du har tänkt använda? Har du en 24" 1080p 60hz och tänkt fortsätta använda den, så tycker jag bara att du ska skaffa en SSD och ett GTX 1060, RX470 eller RX480. Det kommer bli ett enorm lyft utan att för den delen kosta allt för många kronor. Att köpa ett kraftfulla grafikkort blir lite overkill för din rigg, och är bara kostsamt. Din rigg duger i övrigt gott och väl för de spelen du kör. De spelen drar heller ingen stor nytta av skyhög fps, så vänta med att byta ut hela riggen eller köpa GTX 1070 eller kraftfullare om du kör 1080p och har en 60hz skärm.

Byt eventuellt plattform när du ser vad AMD har att komma med. Det kan hända att intel tvingas justera sina priser också. När du väl uppgraderar plattform så välj en processor med fler kärnor än vad som anses vara good enough idag. Satsa på 6 kärnor eller fler. Din plattform kommer överleva flera grafikkortsbyten, så satsa istället på att byta grafikkort oftare än övriga uppgraderingar av plattformen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...