Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det någon idé att krångla med ESXi VMware om jag bara har G1610T CPU? Verkar som att alla guider på internet har petat in en E3 Xeon.

Jag kör 2st servrar med G1610T och VMware ESXi 6.0, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Micke O:

Jadå, funkar bra. Beror såklart på vad du ska göra men jag har konstant 2 Windows filservrar och 2st Linux-VMar igång (Observium och APC-appliance) igång. Sen lite diverse labbmaskiner. Den är inget under av CPU-kraft så man patchar gärna en i taget. G1610T motsvarar ungefär en C2D E6600 (2,4GHz).

Då kanske jag ska sikta på VMware då. Tänkte mest för att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska köra för OS på servern. Hur fungerar det med att komma åt filer mellan olika VMar? Jag har två 8 TB hårddiskar och en 250 GB SSD och vet inte hur jag ska göra med lagring. ESXi installerar jag på USB-sticka. Primära användningen är mediaserver och backup samt FTP. Kommer säkert bli massa annat senare.

Hmm, kanske ska lyfta ut det här i en egen tråd istället?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då kanske jag ska sikta på VMware då. Tänkte mest för att jag inte kan bestämma mig för vad jag ska köra för OS på servern. Hur fungerar det med att komma åt filer mellan olika VMar? Jag har två 8 TB hårddiskar och en 250 GB SSD och vet inte hur jag ska göra med lagring. ESXi installerar jag på USB-sticka. Primära användningen är mediaserver och backup samt FTP. Kommer säkert bli massa annat senare.

Hmm, kanske ska lyfta ut det här i en egen tråd istället?

Jag har valt att lösa lagringen mha "enkla" diskar i ESXi, alltså inge RAID eller liknande. Har backup och upptid är egentligen inte viktigt.

Glöm inte att flytta syslog till ett annat datastore än USB-minnet - annars skriver du sönder det.

Kör du flera VMar per roterande disk kommer prestanda att bli lidande ganska omgående. SSD funkar dock bra för flera VMar.

Jag har en VM per roterande disk (filservrar) och en trave VMar på SSD. På samma SSD har jag även samtliga VMars swap.

Allt beror ju på vad man vill åstadkomma, man kan ju t ex ha en filservers systemdisk på SSD och VMDKs på roterande diskar. Ett tag körde jag så och hade en VMDK vardera på två roterande diskar och gjorde ett stripeset i Windows över dessa två - absolut inte att rekommendera men det fungerade bra tills jag bytte lösning.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Micke O:

Jag har valt att lösa lagringen mha "enkla" diskar i ESXi, alltså inge RAID eller liknande. Har backup och upptid är egentligen inte viktigt.

Glöm inte att flytta syslog till ett annat datastore än USB-minnet - annars skriver du sönder det.

Kör du flera VMar per roterande disk kommer prestanda att bli lidande ganska omgående. SSD funkar dock bra för flera VMar.

Jag har en VM per roterande disk (filservrar) och en trave VMar på SSD. På samma SSD har jag även samtliga VMars swap.

Allt beror ju på vad man vill åstadkomma, man kan ju t ex ha en filservers systemdisk på SSD och VMDKs på roterande diskar. Ett tag körde jag så och hade en VMDK vardera på två roterande diskar och gjorde ett stripeset i Windows över dessa två - absolut inte att rekommendera men det fungerade bra tills jag bytte lösning.

Jo tanken var att hoppa över RAID/RAIDZ den här gången. Har haft så mycket trassel med det genom åren utan att direkt ha någon nytta av det. Filerna som kommer lagras kommer ha backup på annat håll också. Kanske bara ska köra de två diskarna med ZFS och låta FreeNAS ha hand om dem. Kommer andra OS som klarar ZFS också kunna läsa dem utan problem? Om jag till exempel vill leka med en Ubuntinstallation? Grundtanken med SSDn var för OS men det var innan jag kom på att virtualisering kanske kunde vara kul att leka med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg att det finns en Xeon E3 1240 på blocket nu om någon är sugen på att uppgradera

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Tja!

Kör windows server 2012 R2 Standard på min G1610T, får bara ut 55MB/s när jag skriver till den i LAN. Har Gigabit i NIC:arna, switch m.m.
Någon som stött på samma? Har stängt av det där IPv4 Checksum etcetc samt aktiverat Jumbo Frames. Innan jag gjorde detta kom jag upp i 15-25MB/s. Någon som löst något liknande? Teaming är inte aktivt.

Får man fråga ifall någon sitter på Xeon E3 - 1220L/1260L som denne vill bli av med? PM:a gärna i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Såg att det finns en Xeon E3 1240 på blocket nu om någon är sugen på att uppgradera

Hur är det med kylning när men byter CPU? Kör G1610T idag och är lite sugen på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Hur är det med kylning när men byter CPU? Kör G1610T idag och är lite sugen på att uppgradera.

Om du tänkt konstant max-lasta en 1240 så behöver du nog lägga på lite extra kylning. Finns nog kommentarer och länkar tidigare i tråden som avhandlar extra 40mm fläktar, ev lappning av kylfläns med mera. Finns mycket info på homeservershow forumet om detta.

Min egna 1240 har tuffat på i flera år med orginalkylningen.
Den har dock vanligtvis ganska lite att göra. En Vmware-host med ett par linuxkärror och en windows filserver.
Tror jag har länkat in bilder på min temp tidigare i tråden, men jag kan fylla på med dagsfärsk temp senare ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du tänkt konstant max-lasta en 1240 så behöver du nog lägga på lite extra kylning. Finns nog kommentarer och länkar tidigare i tråden som avhandlar extra 40mm fläktar, ev lappning av kylfläns med mera. Finns mycket info på homeservershow forumet om detta.

Min egna 1240 har tuffat på i flera år med orginalkylningen.
Den har dock vanligtvis ganska lite att göra. En Vmware-host med ett par linuxkärror och en windows filserver.
Tror jag har länkat in bilder på min temp tidigare i tråden, men jag kan fylla på med dagsfärsk temp senare ikväll.

Njae det blir nog inte jättemycket att göra. Tack för info!

Permalänk
Medlem

Någon som har bytt 120mm fläkten ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ncc1701e:

Någon som har bytt 120mm fläkten ?

Av en Swecare jag inte kommer ihåg Swecare alias på.
https://youtu.be/ZPn8tXP-ZjI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Av en Swecare jag inte kommer ihåg Swecare alias på.
https://youtu.be/ZPn8tXP-ZjI

That would be me

Noctua-fläkten i videon resulterade i att servern stängde av sig under en varm sommardag (servern står i en garderob med annan utrustning och taskig ventilation). Men med Fractal-fläkten tuffar det på fint.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson Får göra en revidering på mitt föregående uttalande om 1240, jag har en 1230v2, inget annat
Men här är mina dagsfärska temps.

Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1230 V2 @ 3.30GHz:
Fan speed 31%

Intel(R) Pentium(R) CPU G2020T @ 2.50GHz
Fan speed: 15%

Servrarna står i en liten "Bestå" från IKEA, har borrat hål i plywoodbaksidan så att luften kan passera ut.

Permalänk

Nu köpte jag en sådan att ha min ssd-disk i men jäklar vad trångt det var att få i disken. Nåväl. Det är inte ordninarie anslutning. Kolla in denna - vad behöver jag för att strömsätta denna? http://www.ebay.com/itm/9-5mm-Universal-SATA-2nd-HDD-SSD-Hard....

Eller ska jag helt demontera bakstycket och ansluta direkt till kanske?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danielsan123:

Nu köpte jag en sådan att ha min ssd-disk i men jäklar vad trångt det var att få i disken. Nåväl. Det är inte ordninarie anslutning. Kolla in denna - vad behöver jag för att strömsätta denna? http://www.ebay.com/itm/9-5mm-Universal-SATA-2nd-HDD-SSD-Hard....

Eller ska jag helt demontera bakstycket och ansluta direkt till kanske?

Ser ut som att den adaptern tar en vanlig SATA-ström kabel så du behöver en 4-pin FDD till SATA adapter. De är inte helt lätt att få tag på har jag märkt då FDD i princip bara användes till just diskettläsare och de är ju dödare än dödast idag.

Jag har en sån här i min server: http://www.ebay.com/itm/142064834615?_trksid=p2060353.m2749.l...

Det tog ett tag att då den levererad men den verkar fungera bra. Medans jag väntade byggde jag också en egen adapter genom att löda bort kontakten från en gammal diskettläsare jag hade liggande och löda ihop den med en sataströmsladd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ser ut som att den adaptern tar en vanlig SATA-ström kabel så du behöver en 4-pin FDD till SATA adapter. De är inte helt lätt att få tag på har jag märkt då FDD i princip bara användes till just diskettläsare och de är ju dödare än dödast idag.

Jag har en sån här i min server: http://www.ebay.com/itm/142064834615?_trksid=p2060353.m2749.l...

Det tog ett tag att då den levererad men den verkar fungera bra. Medans jag väntade byggde jag också en egen adapter genom att löda bort kontakten från en gammal diskettläsare jag hade liggande och löda ihop den med en sataströmsladd.

Har köpt och använder en sådan här sedan tidigare http://www.ebay.com/itm/New-OEM-Dell-MX714-Floppy-FDD-to-Sata.... Jag får rota igenom vid tillfälle och se om det går att se om det finns något som passar. I sämsta fall kan jag kapa av bakstycket och ansluta direkt till disken så slipper jag ansluta via adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@HerrNilsson Får göra en revidering på mitt föregående uttalande om 1240, jag har en 1230v2, inget annat

Fan speed 31%
http://i.imgur.com/HuXJnfq.png

http://i.imgur.com/6csZYum.png

Servrarna står i en liten "Bestå" från IKEA, har borrat hål i plywoodbaksidan så att luften kan passera ut.
http://i.imgur.com/sieI0fC.jpg

Hur fungerar det med djupet på hyllan och kablarna? Läser på IKEA att den bara verkar vara 40 cm djup?

Permalänk
Medlem

@kallabaz:

en Microserver är bara ca 24 cm djup i sig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Hur fungerar det med djupet på hyllan och kablarna? Läser på IKEA att den bara verkar vara 40 cm djup?

Det är ganska gott om utrymme faktiskt, jag har även en liten skarvdosa där.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Min ryms utan problem i ett vanligt överskåp, sådana man har på väggen i kök. Fast mitt överskåp står på en bänk i tvättstugan, de skåpen är iaf 35 cm djupa.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fan speed 31%
http://i.imgur.com/HuXJnfq.png

http://i.imgur.com/6csZYum.png

http://i.imgur.com/sieI0fC.jpg

Tack för info.
Ja jag har mina i IKEAs köksskåp :):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skrivet av danielsan123:

Har köpt och använder en sådan här sedan tidigare http://www.ebay.com/itm/New-OEM-Dell-MX714-Floppy-FDD-to-Sata.... Jag får rota igenom vid tillfälle och se om det går att se om det finns något som passar. I sämsta fall kan jag kapa av bakstycket och ansluta direkt till disken så slipper jag ansluta via adaptern.

Jo, gjorde likadant, kapade en Molex -> SATA power-adapter, och lödde dit en bergconnectorhane som låg och skräpade bland elektronikpryttlarna, håldelningen är kanske inte exakt rätt, men nära nog. Har man ingen bergconnector kan man lika gärna sno en vanlig 0.1" pinheader från nåt gammalt datorskrot.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det här duger väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för info.
Ja jag har mina i IKEAs köksskåp :):

http://i.imgur.com/nZZLK9n.jpg

Fan slängde nyss ett sådant..

Permalänk
Snusfri

En liten fråga, har läst om att freenas vill ha rätt mycket minne, i dagsläget så har min G8 4GB (det som följde med) till mina 2x8TB diskar, kör bara en simpel pool.

Bör man uppgradera till iaf 8GB RAM?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

FreeNAS har ett "minimumkrav" på 8gB, plus en tumregel som säger minst 1gB RAM för varje tB lagring. Med andra ord, ja, du borde dubbla mängden minne.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Går det att installera något lättanvändarvänligt OS på denna? FreeNAS krävs ganska bra kunskaper vad jag sett. Går det att tex installera Synologys OS på den på något sätt?

eller vad finns för alternativ?

För min del är det streaming av film och lagring/backup som gäller!

Permalänk
Medlem

@Rickykling:

Jag kör xpenology på min sedan ca 1 år tillbaka och det rullar perfekt. Bootloadern körs från ett Micro SD kort i platsen på moderkortet.

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Går det att installera något lättanvändarvänligt OS på denna? FreeNAS krävs ganska bra kunskaper vad jag sett. Går det att tex installera Synologys OS på den på något sätt?

eller vad finns för alternativ?

För min del är det streaming av film och lagring/backup som gäller!

Du kan installera i stort sett vilket OS du vill på den. OS X kanske blir lurigt iofs.

Några tror jag kör Xpenology som är en inofficiell version av Synology DSM. Windows Server 2012R2 funkar också bra. Eller ESXi men sistnämnda är nog inte vad du söker.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Du kan installera i stort sett vilket OS du vill på den. OS X kanske blir lurigt iofs.

Några tror jag kör Xpenology som är en inofficiell version av Synology DSM. Windows Server 2012R2 funkar också bra. Eller ESXi men sistnämnda är nog inte vad du söker.

Okej tack!
Så med Xpenology så blir det som en "vanlig" nas kan man säga. Dvs lika enkel att konfiguera som en sådan färdig nas man köper?