Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Det där är väll inte nationella provet vi har imorron?

Jo det är det

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara talet jag frågade om. Ursäkta min otroliga dumhet

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Finns det nån heltalslösning på följande ekvation?:

2^x = 3x

Jag skrev fel. Vad mjag menade var om det finns nån lösning till

2^x = 3y

där båda x och y är heltal?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Ursäkta tidigare dumt ställda frågor.... Insåg svaret nu

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Citat:

Jag skrev fel. Vad mjag menade var om det finns nån lösning till

2^x = 3y

där båda x och y är heltal?

Dâ V.L. bara är en multipel av tvâ och dâ H.L. har primtalsfaktorn tre i sig sâ kan likhet aldrig uppnâs.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hale
Hur beräknar man arean av det skuggade området?
http://w1.185.telia.com/~u18514325/uppg.gif

Kvadraten har sidan 10 le. Kvartscirklarna inuti kvadraten har radien 10 le med centrum i kvadratens hörn.

Denna frâga har redan ställts av TheFallen pâ sidan âtta. Kolla lösningen som följer där.

Ps. Du kan nog fâ tvâ olika lösningar. Tror att Raol löste den med att centrera bilden i origo i det kartesiska planet medans jag placerade bilden sâ att origo samanfaller med det nedre vänstra hörnet. Ds.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Breddningsuppgift Ma D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Ursäkta om jag är trög, men jag ser inte vad det gör för nytta att byta plats på a och b? Hur ska jag angripa problemet? Ska jag sätta upp en funktion och föra in a och b eller ska jag försöka rita en funktion på ett papper? Tack för hjälpen annars

Jag gjorde det för att jag tänkte att det skulle bidra till att lättare se saker och ting, men man kan givetvis ta andra väger, och jag kanske gjorde det onödigt omständligt.

På A kan man ju om man vill direkt sätta a=0 vilket ger att f(b) = f(0) + b
dvs f(x) = x + C, där C är en konstant.
Därefter är det inte svårt att kontrollera att denna funktion uppfyller villkoret för alla val utav C.

På B hade jag tänkt att du skulle se att f(a)-f(b)=-(f(a)-f(b)) => f(a)=f(b), dvs f är en konstant funktion, f(x)=C
Sedan kan man visa att C=0.

Fast det är kanske smidigare att observera att med a=0: f(b)=f(0)-f(b) => 2f(b)=f(0) => f(x)=C
Att visa att C=0 borde du väl sen klara av?

På C skulle man väl direkt kunna sätta a=1, f(b)=f(1)*b, så f(x)=C*x, och man kontrollerar att funktionen uppfyller villkoret för varje val av konstanten C.

Jag vet inte riktigt vad det är tänkt att du ska dra för slutsats på D. Att f(x)=a^x (eller f(x)=0) är ju egentligen en felaktig slutsats att dra, men den ligger nära tillhands. De enda kontinuerliga funktionerna som uppfyller villkoret ser ut så, men att visa att det finns andra funktioner som uppfyller villkoret är väl ganska hög överkurs för att vara matte D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alda
Detta kanske är lite offtopic, samt att det kanske finns något liknande tidigare i tråden (orkar inte läsa igenom 83 sidor), men vad jag undrar är om det finns någon tabell-/formelsamling på internet (gärna nedladdningsbar), som liknar den man har på gymnasiet (Tabeller och formler för NV-programmet). När jag söker runt hittar man flera formelsamlingar, som dock bara gäller vissa universitetskurser. Jag skulle m.a.o. gärna hitta en "komplett".

http://www.umu.se/edmeas/np/information/np-formler.html

Permalänk
Medlem

B
/
/
/
/
A-----------O
|
|
|
|
M

Strecken mostvarar tre trådar som är sammanknutna i ringen O, Spännkraften i tråden mellan O och A är 15 N.
Vinkeln mellan O och B är 45 grader. Är detr möjligt att med endast dessa uppgifter räkna ut hur mycket vikten väger och spännkraften i tråden O-B?

[ecit] OK, "bilden" vill inte funka.. men tänk er att B sitter snett uppe ifrån O och M rakt ner ifrån O.

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem

Ingen mattefråga, men ok..
Frilägg ringen och sätt att summan av krafter i x-led ska vara noll.
Det ger att spännkraften i tråden mellan O och B måste vara sqrt(2)*15 N.
Att summan av krafter i y-led ska vara noll ger att spännkraften i tråden mellan O och M blir 15 N, så vikten väger ca 15/9,8 kg

Permalänk
Medlem

Härled derivatan till y=sqrt(x), x>0 genom att göra omskrivningen y^2=x och derivera båda leden:
y^2=x
fårstår inte den här omskrivningen i V.L. varför blir y^2 2y*y'?
2y*y'=1

y'=1/2y=1/2sqrt(x)

Visa signatur

Bite my shiny metal ass.

Permalänk
Medlem

PingE: Därför att du har d/dx(f(x)*g(x))=g'(x)*f(x)+f'(x)*g(x)
Har något namn jag inte kan komma på just nu.

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Medlem

g(x) = y
f(x) = (g(x))²

f'(x) = 2g(x) * g'(x), alltså yttre derivatan multiplicerat med den inre derivatan.

Det heter väll för övrigt produktderivering

Permalänk
Medlem

Snabb fråga: Hur skriver man kombinationen t ex "5 över 2" i word inom parentes med femman ovanför tvåan?

Permalänk
Medlem

upphöjt? (5^2)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Snabb fråga: Hur skriver man kombinationen t ex "5 över 2" i word inom parentes med femman ovanför tvåan?

avänd equation editor.. annars kan du bara skriva 5 nCr 2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I början av sju varandra följande år sätter Stina in 2000 kr på ett konto som ger 4,2% ränta efter skatt. Hur stort är nuvärdet av dessa insättningar vid tidpunkten för den första insättningen?

Så tänkte jag:

1) Först räknar jag ut värdet på pengarna i slutet på 7-årsperioden:

värde = a * k^7 - a / (k-1)
värde = 2000 * 1,042^7 - 2000 / (1,042 -1) = 15892.8

2) Sedan räknar jag ut nuvärdet:

15892.8 * 1,042^-7 = 11915.9. Det är fel svar. Rätt svar är 12416 kr.

Hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

MattiK: a1*(1-k^n)/(1-k)

Permalänk
Medlem
Citat:

MattiK: a1*(1-k^n)/(1-k)

Då får jag 15892.8, ja. Sedan då?

Permalänk
Medlem

Löste: det ska vara 15892,8 x 1,042-6 = 12416,3

Permalänk
Medlem

Oops.. läste visst igenom uppgiften lite för snabbt.. då är det fel det jag skrev.. men då var den löst iaf

Permalänk

Fått lite hjärnsläpp... behöver svar fort!!

Ekvation

13+4x/5=25

Tack!

Skulle gärna vilja ha uträkning också.... så jag vet hur man gör..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [DC]Maverick
Fått lite hjärnsläpp... behöver svar fort!!

Ekvation

13+4x/5=25

Tack!

Skulle gärna vilja ha uträkning också.... så jag vet hur man gör..

4x/5=25-13

4x=12*5

x=60/4=15

Permalänk
Permalänk
Medlem

cellular automatas

Frågan gäller cellular automatas i 1-D. Endast den närmsta omgivningen och med "ettor och nollor".
Vad jag vill veta är "generationsreglerna" (gärna alla 256). Inte så lätt att skriva här men om nån vet en länk kanske.

Permalänk
Medlem

Re: cellular automatas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbass
Frågan gäller cellular automatas i 1-D. Endast den närmsta omgivningen och med "ettor och nollor".
Vad jag vill veta är "generationsreglerna" (gärna alla 256). Inte så lätt att skriva här men om nån vet en länk kanske.

http://mathworld.wolfram.com/CellularAutomaton.html

Visa signatur

[size="1"]Den åttonde dvärgen
Zwei dinge sind unendlich, die dumheit und das all.
Jag har makten, här i trakten. Jag leker gud.[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
Dâ V.L. bara är en multipel av tvâ och dâ H.L. har primtalsfaktorn tre i sig sâ kan likhet aldrig uppnâs.

Varför då egentligen, det finns ju tal som är delbara med både 2 och 3, hur man man då veta att det inte finns nåt 2^x som är deltar med 3?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför då egentligen, det finns ju tal som är delbara med både 2 och 3, hur man man då veta att det inte finns nåt 2^x som är deltar med 3?

Gjorde en heltalsdivision på några 2^x och det blir varan gång 1 och varan gång 2 som rest så det verkar ju stämma att 2^x aldrig kan vara delbart med 3.

Kan nån bevisa att 2^x inte kan vara delbart med 3 oavsett vilket heltal som är x?

Visa signatur

-dool

Permalänk

Det finns inget nummer x som gor sa att 2^x / 3 blir jamnt, eftersom 3 inte kan skrivas som 2 * 2... osv (detta eftersom 3 ar ett primtal, och har saledes inga primtalsfaktorer alls).

Val?

Permalänk
Medlem
Citat:

Gjorde en heltalsdivision på några 2^x och det blir varan gång 1 och varan gång 2 som rest så det verkar ju stämma att 2^x aldrig kan vara delbart med 3.

Kan nån bevisa att 2^x inte kan vara delbart med 3 oavsett vilket heltal som är x?

Borde inte det gå att bevisa med hjälp av induktion?

Jag orkar bara inte göra det själv..