AMD Ryzen får inte stöd för Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HolyFather:

Synd om AMD. #2's gotta try harder. Det kunde varit en riktigt övertygande säljpunkt, plötsligt skulle AMD-CPU:er vara mer kompatibla än Intel-CPU:er.

Nu vet jag ju inte vad "stöd" innebär. "Drivrutiner till CPU:n?" Den lär väl köra den fulla instruktionsuppsättningen, som alla CPU:er. Strömsparprofiler eller liknande är väl inte liv och död för stationära.

Det blir intressant att se lite tester med Win 7 och de nya CPU:erna

Duger det inte att Windows 7 stöds med Ryzen? http://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-wont-get-dedicated...

Officiellt stöd kan man glömma av flera uppenbara anledningar, men att den testas och ska vara kompatibel ändå är ändå bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

AMD Rysen kommer därmed inte få stöd av mig.

Du kan lugna dig, Ryzen funkar med Windows 7 enligt AMD men får inga officiella drivrutiner,

http://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-wont-get-dedicated...

Hahaha, såg nu att någon lagt in detta före mig..!!

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboFreak68:

Du kan lugna dig, Ryzen funkar med Windows 7 enligt AMD men får inga officiella drivrutiner,

http://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-wont-get-dedicated...

Hahaha, såg nu att någon lagt in detta före mig..!!

Det ökar ju chansen att iallafall någon läser.
Blir intressant att se vilka skillnader som finns, jag förmodar att full funktionalitet fås med Windows 10 medans Windows 7 klarar all basic-funktionalitet. Borde nog inte vara någon större skillnad prestandamässigt heller. Detta är nog något som lär testas förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Kommer finnas många större företag som inte kommer att lämna W7 än på några år så en efterfrågan på hårdvara som fungerar med W7 kommer att finnas.

Lenovo gör ju en variant som dom kallar för Skabylake där dom kör en soc med kabylake cpu på en skylakebräda för att förlänga det en del.
Dock kommer dom som vill leva kvar med Win7 att få köpa upp rätt mkt klienter under detta året.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ser inte många företag som kör Win 7 och samtidigt köper nya desktops/notebooks

Se tidigare poster om detta. För storföretag/stora organisationer är det ingen enkel sak att byta ett operativ. Jag jobbar med detta dagligen.

Skrivet av _niko_:

Lenovo gör ju en variant som dom kallar för Skabylake där dom kör en soc med kabylake cpu på en skylakebräda för att förlänga det en del.
Dock kommer dom som vill leva kvar med Win7 att få köpa upp rätt mkt klienter under detta året.

Dell och HP släpper sina KL maskiner med SL senare under året.

Skrivet av Bloodstainer:

Samma företag köper inte nya datorer, så det här spelar ingen roll. Inte så att man kan uppgradera till AMD Ryzen CPU och Moderkort utan att uppgradera OS.

De flesta större företag uppgraderar sin maskinpark med 3-4 års intervaller. De köper inte hemmabyggen heller utan märkesdatorer. Har flera kunder nu som inte vet hur de ska göra, bla annat en som gärna vill gå över till win10 men de har över 1000 applikationer som måste utvärderas och certifieras först, vilket kan bli rätt tight.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

Synd om AMD. #2's gotta try harder. Det kunde varit en riktigt övertygande säljpunkt, plötsligt skulle AMD-CPU:er vara mer kompatibla än Intel-CPU:er.

Nu vet jag ju inte vad "stöd" innebär. "Drivrutiner till CPU:n?" Den lär väl köra den fulla instruktionsuppsättningen, som alla CPU:er. Strömsparprofiler eller liknande är väl inte liv och död för stationära.

Det blir intressant att se lite tester med Win 7 och de nya CPU:erna

Stöd betyder att går något fel så kommer AMD inte att hjälpa dig kort och gott. Däremot går det att köra både KBL och Ryzen på Windows 7 i framtiden utan några märkbara problem.

Skrivet av _niko_:

Usch. Skabbig sjö.. Låter som något hälsoproblem orsakad av kraftig svamp på mindre angenäma ställen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag lever i min drömvärld. Det är där ordet "ska" kommer ifrån. Jag blir ständigt besviken av verkligheten dock. Enkelt sagt, om jag vore VD för Microsoft hade jag sett till att DOS-program gick att köra på senaste versionen av Windows.

Drömma får man förstås göra, även om jag själv inte delar dessa drömmar. Jag ser inte riktigt poängen med DOS-program, annat än för nostalgi, och jag vill minnas övergången som segdragen och något smärtsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haha va!? Det är snarare Microsoft som ställt krav och gnällt på AMD och Intel. Annars hade det här aldrig varit ett problem.

Gillar att det alltid Intel som är syndabocken när det så uppenbarligen är Microsoft som är problemet.

Måste hålla med om att det är Microsoft som är syndabocken i detta fallet och det är ju förjävligt att man inte ska kunna köra ett OS som fortfarande har support på nyare hårdvara.
Som tur är har man redan gått över till linux och kan säga att jag saknar inte windows för fem öre, ifall det är något program jag behöver some endast stödjer windows så kör jag detta i en VM, vilket är i ett väldigt fåtal fall som detta behövs.

Skrivet av xpanterx:

Så när MS inte, trots extrema metoder, lyckats trycka upp Win 10 i ansiktet på alla, så går de till hårdvarutillverkarna och gör det via dem omöjligt att inte "välja" Win 10. Av principskäl kommer aldrig Win 10 att finnas på min dator, när dagen kommer så får det bli Linux, på gott och ont, ingen jävel ska tvinga mig. /End of rant

Våga! gå till linux, är inte så svårt som många tror, finns t.o.m linux distrubitioner som liknar windows i stort sätt för dom som är ovana, ifall det är något som kräver windows kör det i en VM.

Skrivet av Clint Eastwood:

Det finns alltid de som "hoppar på allt" bara för att det är nytt och anstränger sig för att hitta "fel" med helt ok fungerande saker, så är det ju med alla som sitter på win10 också. Men det är betalt för och utlovat en EOL till 2020 för win7 så det är helt ok att hänga kvar tills dess.

(se vad jag gjorde där..)

HAHA, skön kommentar, i see what u did there

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför? De som behöver köra DOS-program på en modern dator med ett modernt operativsystem är nog en promille av hela marknaden i bästa fall. Och de som verkligen behöver detta kan använda exempelvis DOSBox eller valfri hypervisor.

DOSBox funkar nog inte 100% till alla program. Jag själv har faktiskt en gammal dator för ett program i äkta DOS + en 9-nålars skrivare. Det är en del bra stryktipsprogram från förr jag aldrig vill släppa. Programmen supportar inte moderna skrivare med USB kontakt heller. Håller dock på att överföra systemen till ett modernare program så gott det går, men det tar en jäkla tid då vissa system är på över 300 kuponger

Övrigt:
Jag själv får avvakta om jag ska köpa Ryzen eller inte tills jag ser om det funkar under mitt favorit OS

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Titta bara på Windows 10 kontrollpanel och "pc settings"

Det känns inte alls lika "färdigutvecklat"...

För övrigt vill jag ha full kontroll över när uppdateringar installeras så man inte förlorar tid på att datorn startar om sig medans den arkiverar filer, renderar animationer eller vad man nu håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Jag förstår inte varför detta inte uppmärksammas mer.
Så otroligt pinsamt ofärdigt och korkat att jag har svårt att ta in att det verkligen händer.

Jag saknar ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du färdigutvecklad produkt?

Jag har tyvärr tvingats komma i kontakt med Windows 7 maskiner då och då och jämför man det med Windows 10 så känns det ofärdigt, fast "färdigt" och "ofärdigt" kanske i sig är fel ordval. Tycker bara Windows 7 är väldigt dåligt anpassat till hur jag jobbar med datorer idag, och det är ju egentligen inget konstigt för det är 8 år sedan. För 8 år sedan hade jag inte ens en smartphone, och hade precis skaffat Facebook och fattade inte riktigt meningen. Idag skulle livet kännas väldigt bökigt om jag inte hade de grejerna. Överlever gör man väl men liksom... Jag är över 30... Jag orkar inte hålla på och pilla en hel helg för att få operativet som jag vill ha det... Jag vill ha tid till annat, så då känns det skönt att Windows 10 i stort sett är som jag vill ha det direkt vid nyinstallation. Någon timmes justeringar bara så är det bra sen, men det är ju skillnad på någon timme och en hel helg.

(Ofärdigt är precis det ord jag använder för att beskriva Win 10.)

Vi som inte är som du då? Kan inte vi bara få leva i frid med vårat operativsystem?
Som diskussionerna går kunde man ju tro att det är vi som försöker köra ner något i halsen på andra, när det egentligen är precis tvärtom.
Varför är valfrihet så fruktansvärt hemskt?

Tillbaks mot ämnet:
Någonstans måste man ju dra gränsen, men nu har AMD & Intel lite väl bråttom. OK, för bråttom faktiskt.
Ge det några år till, det tycker jag inte är för mycket begärt.

Permalänk

Gamla operativsystem fasas väl ut någon gång jag menar det är väl inte många som sitter kvar på operativsystem före Windows 7? Hur modern hårdvara kan man köra på Windows XP till exempel? Tycker personligen inte detta är ett dugg konstigt. Sedan att vissa vill stanna kvar på windows 7 ser jag inget fel med dem tycker att deras operativ är bättre på sitt vis och vi som kör windows 10 tycker att windows 10 är bättre på sitt vis.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är ju det vi säger, vill man ha den lite fräschare mjölken (stöd för ny hårdvara, dx12 etc) får man gå och skaffa den nya mjölken (Win10), annars får man sitta kvar med den gamla (Win7), vilket är helt okej det med. Men inte kräva att den gamla ska vara lika fräsch som den nya.

Du slänger alltså mjölk systematiskt innan bäst före-datumet varit och utan att kolla om den är drickbar. Duktig konsument.

Skrivet av anon5930:

Jodå, Windows 7 var första OS'et med stöd för DirectX 11. Släpptes samtidigt. Vista SP3 fick också DX11 vilket mer eller mindre är Windows 7 men med Vista-branding. Alltid kul när folk missar hur lik Vista SP3 faktiskt är Windows 7.

Å fasen, det visste jag inte.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

DOSBox funkar nog inte 100% till alla program. Jag själv har faktiskt en gammal dator för ett program i äkta DOS + en 9-nålars skrivare. Det är en del bra stryktipsprogram från förr jag aldrig vill släppa. Programmen supportar inte moderna skrivare med USB kontakt heller. Håller dock på att överföra systemen till ett modernare program så gott det går, men det tar en jäkla tid då vissa system är på över 300 kuponger

https://i.solidfiles.com/vZMz2YG8V3Kqd.jpg

Övrigt:
Jag själv får avvakta om jag ska köpa Ryzen eller inte tills jag ser om det funkar under mitt favorit OS

Sant, det är ju en emulator. Men för de flesta behov bör den fungera bra nog, även om den nog mest används för spel av den uppfattning jag själv fått.
Virtualiserat är också ett alternativ men det bästa är, förstås, att köra på äkta kompatibel och gärna tidsenlig hårdvara för maximal kompatibilitet.

Provat om du kan lyfta in systemet i VMwares virtualiseringslösningar exempelvis? Eller något av de andra lösningarna för samma ändamål.
En snabb sökning gav denna exempelvis: https://grantwinney.com/installing-dos-6-22-in-vmware-player/ Finns säkert mer och bättre att kika på men har lite halvbrottom till jobbet.

Riktigt kul att se ett retro-system i bruk med för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

(Ofärdigt är precis det ord jag använder för att beskriva Win 10.)

Vi som inte är som du då? Kan inte vi bara få leva i frid med vårat operativsystem?
Som diskussionerna går kunde man ju tro att det är vi som försöker köra ner något i halsen på andra, när det egentligen är precis tvärtom.
Varför är valfrihet så fruktansvärt hemskt?

Tillbaks mot ämnet:
Någonstans måste man ju dra gränsen, men nu har AMD & Intel lite väl bråttom. OK, för bråttom faktiskt.
Ge det några år till, det tycker jag inte är för mycket begärt.

Vem tvingar någon? Ni är lika lite tvingade att köra Windows 10 som Amd och Intel är att stödja sina senaste processorer i operativet. Det som är betalt för till 2020 är säkerhetsfixar, inte drivrutiner och sådant.

Jag tycker inte de har för bråttom. Det ligger både i deras och Microsofts intresse att alla skall köra Windows 10 så fort som möjligt eftersom det är lättare att bara behöva utveckla för ett enda OS. När de då har verktyget som säger att "vill ni köra våra nya processorer så får ni köra Windows 10". Visst kan de tappa lite pengar på det då det finns en och annan som kommer låta bli att köpa, men det är inget jämfört med vad det hade kostat dem att fortsätta stödja gamla operativsystem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Commander:

Vissa, inklusive mig föredrar W7 för saker fungerar som de skall när jag bara haft problem med 10an.

Optimus som inte fungerar utan man måste manuellt stänga av Intel kortet i Device Manager i tid och otid för annars laggar antingen hela Windows UI't eller programmen/spelen man kör.

Bluetooth som försvinner plötsligt antingen pga en random uppdatering i Windows update eller för att sleep inte fungerar korrekt och drog ner Bluetooth modulen som vägrar komma fram efteråt.

BSOD, fått otalt med BSOD's på bara korta 4 månader som 10an kört på min laptop. Där allt från Nätverksdrivrutinen crashat när jag kopplade in en ethernet sladd eller Bluetooth när den gått i sleep.

Det senare tog det mig 6h att få Bluetooth funka igen detta genom att gå in i sleep vilket den fick en BSOD av och reboota kort efter vilket då låste upp modulen igen och plötsligt fungerade. Försökte tidigare att avinstallera drivrutinen, och intallera antingen från Windows update eller använda Broadcoms egna suite's och drivrutin pack för deras 2400 kort men inget hjälpte.

Detta på en MSI gs63vr Laptop så inte alls så gammal hårdvara.

Summa Sumarum, nej Windows 10 är inte rent guld att köra, har personligen inte varit så frustrerad av ett OS på ett bra tag. Senast var nog Windows Vista som frös när jag förde över större filer över Raid 0.

Okej, UI laggar what???

Bluetooth aldrig haft problem har 8 saker connectade till min laptop XMG 706.

bluescreen bara när jag testa ny drivare på Nvida i Beta.

Aldrig haft problem med drivare. som är till för laptopen.

Så ja är olika.
Jag tycker w7 är totalt skit och funkar skit dåligt och finns INGA satans drivare till ny hårdvara och sämst stöd på vissa saker.

Windows 10 funkar utan som helst problem för mig.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cordinator:

snabbare på vilket sätt?

jag föredrar användarvänligheten i W7 jämfört med W10.
W7 fungerar så som jag vill att Windows ska fungera, utan en massa anpassningar för telefon, barn och pensionärer.

jag har W10 på två laptops men har kvar W7 på min stationära, men när jag uppgraderar en då kommer jag tyvärr också vara tvungen att gå över till W10 där också

Snabbare i gränsnittet och allt annat, flytta filer packa upp filer, installera program, program går snabbare.

Windows 10 användarvänligt as enkelt om follk på mitt jobb som aldrig testat det och hoppat från 7an och man har 0 support frågor då är det fan enkelt asså.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av wounds:

Se tidigare poster om detta. För storföretag/stora organisationer är det ingen enkel sak att byta ett operativ. Jag jobbar med detta dagligen.

Dell och HP släpper sina KL maskiner med SL senare under året.

De flesta större företag uppgraderar sin maskinpark med 3-4 års intervaller. De köper inte hemmabyggen heller utan märkesdatorer. Har flera kunder nu som inte vet hur de ska göra, bla annat en som gärna vill gå över till win10 men de har över 1000 applikationer som måste utvärderas och certifieras först, vilket kan bli rätt tight.

Jag förstår verkligen att de kan vara svårt att uppgradera, men det är just de jag menar. Att säga att AMD skjuter sig i foten pga att de inte stödjer Win 7 är inte sant, bara sant när de gäller folk som vill bygga nya datorer eller uppgradera CPU/Mobo men vill stanna på win 7, och faktum är att det är inget som påverkar företag på samma sätt. Om företag ska köpa nya datorer köper dom som du säger märkesdatorer (självklart), och detta påverkar inte dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Fattar inte folk som vill ha W7 över 10, 10an är helt galet mycket snabbare.

Jag skulle ju hävda att win 7, win 8.1 och win 10 är ungefär lika snabba. Har du något bevis för ditt påstående eller lämnar du bara ut alternativa fakta?

http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Snabbare i gränsnittet och allt annat, flytta filer packa upp filer, installera program, program går snabbare.

Windows 10 användarvänligt as enkelt om follk på mitt jobb som aldrig testat det och hoppat från 7an och man har 0 support frågor då är det fan enkelt asså.

Windows 10 är bara mer användarvänligt om du föredrar att MS bestämmer vad du ska göra med din maskin istälelt för att själv ha kontroll.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Conditioned:

Windows 10 är bara mer användarvänligt om du föredrar att MS bestämmer vad du ska göra med din maskin istälelt för att själv ha kontroll.

Har kontroll på exakt allt så np

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Conditioned:

Jag skulle ju hävda att win 7, win 8.1 och win 10 är ungefär lika snabba. Har du något bevis för ditt påstående eller lämnar du bara ut alternativa fakta?

http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Page 3 : Application Performance
By Steven Walton on August 10, 2015

Dat date XD

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vem tvingar någon? Ni är lika lite tvingade att köra Windows 10 som Amd och Intel är att stödja sina senaste processorer i operativet. Det som är betalt för till 2020 är säkerhetsfixar, inte drivrutiner och sådant.

Jag tycker inte de har för bråttom. Det ligger både i deras och Microsofts intresse att alla skall köra Windows 10 så fort som möjligt eftersom det är lättare att bara behöva utveckla för ett enda OS. När de då har verktyget som säger att "vill ni köra våra nya processorer så får ni köra Windows 10". Visst kan de tappa lite pengar på det då det finns en och annan som kommer låta bli att köpa, men det är inget jämfört med vad det hade kostat dem att fortsätta stödja gamla operativsystem.

Dock kostar det ändå för ms, kvittar om 80/90% kör sin 10 MS måste ändå ge support till win 7 och 8 par år till.

Sen förstår jag inte hur man får det till win 10 är så snabb, märker ingen skillnad mellan win 7,8 eller 10 (kör ssd) på skrivbordet eller surf.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen förstår jag inte hur man får det till win 10 är så snabb, märker ingen skillnad mellan win 7,8 eller 10 (kör ssd) på skrivbordet eller surf.

Märker du någon skillnad ens på XP på skrivbordet eller surf? Rätt dåliga exempel där får jag säga...

Det är absolut skillnad i start, avslut, tiden det tar att installera uppdateringar, FPS i spel med mera med mera, finns hur många tester som helst som visar detta. Sen om skillnaden är så stor att man bryr sig om den är en annan sak. Men för mig är det lätt värt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Märker du någon skillnad ens på XP på skrivbordet eller surf? Rätt dåliga exempel där får jag säga...

Det är absolut skillnad i start, avslut, tiden det tar att installera uppdateringar, FPS i spel med mera med mera, finns hur många tester som helst som visar detta. Sen om skillnaden är så stor att man bryr sig om den är en annan sak. Men för mig är det lätt värt.

Nej ingen skillnad vid start heller, tror även jag stängt av så datorn verkligen stänger av sig och inte det läget där den sparar allt i ram. Men mellan win 8 och win 10 med det påslaget är det dött lopp (bara hdd man vinner på det).

Spel går inte lika bra på den datorn, för slö CPU.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kostar det ändå för ms, kvittar om 80/90% kör sin 10 MS måste ändå ge support till win 7 och 8 par år till.

Installationstiden är mer än halverad på Windows 10 kontra Windows 7 även med SSD och USB 3.0 minne. I alla fall för mig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Skrivet av Broken-arrow:

Kanske skiljer från scenarion, men jag fick mer eller mindre en halverad uppstartstid och installationstid om man ska jämföra mot 7:an, mot 8/8.1 är det inte riktigt lika stora skillnader...men ändå märkbara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej ingen skillnad vid start heller, tror även jag stängt av så datorn verkligen stänger av sig och inte det läget där den sparar allt i ram. Men mellan win 8 och win 10 med det påslaget är det dött lopp (bara hdd man vinner på det).

Spel går inte lika bra på den datorn, för slö CPU.

Fast boot har väl inte förändrats jättemycket från 8 till 10 så det är inte helt konstigt att det inte är någon större skillnad där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Page 3 : Application Performance
By Steven Walton on August 10, 2015

Dat date XD

Så om något har ändrats så bevisa det. Jag har hört argumentet förut att ms optimerar os, men aldrig sett bevis för det. Generellt sätt är os snabbast vid release, då ms vet att folk kommer att titta noga hur de jämförs med gamla os. Men kom gärna med något bevis, annars kan du ju sluta snacka skit iaf.

Och till er andra. Win 8.1 bootar snabbare än 10, så återigen, irrelevant, speciellt som de 3 olika os:en är olika snabba på olika saker. Och jag menar inte att inte 10 är snabbare än de andra på något sätt även om skillnaden är marginell. I 'real world use' är skillnaden insignifikant framför allt som 8.1/7 är snabbare på vissa saker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Har kontroll på exakt allt så np

Nej det har du inte.

https://arstechnica.com/information-technology/2015/08/even-w...

Kina har ju till och med begärt att ms utvecklar en egen version för dem, just pga det här. Tror inte man kan stänga av allt skräp på enterprise edition, och den versionen är det knappast många som har här skulle jag gissa. Sen kan man bara stänga av mindre och mindre ju enklare version man har.

Sen ska väl ms komma med en privacy vänligare version har de påstått. Då kan man ju undra varför de gör sånt här: http://www.ghacks.net/2017/02/10/kb2652664-and-kb2976978-tele...

Visa signatur