2x 8gb ram minnen funkar men inte 3x eller 4x, provat allt...

Permalänk

2x 8gb ram minnen funkar men inte 3x eller 4x, provat allt...

Hej, kämpat med mina RAM minnen i flera veckor nu. Började bygget med 2x 8 gb ram minnen, allt funkar kanon. Nu när jag vill uppgradera till 4x vägrar datorn starta när alla minnen sitter i. Alla minnen är identiska, provat och byta kombinationer typ 1000 ggr, alla minnen funkar, alla slottar funkar osv. När alla fyra sitter i är datorn heldöd, startar som vanligt men sen är skärm, tangentbord osv helt döda. Går inte att göra någonting, varken gå in i bios eller ens stänga av datorn.

Permalänk
Medlem

höj spänningen till minnet så kanske det kickar igång.
Jag hade samma problem med min burk när jag fyllde alla 4 slotarna

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martini95:

Hej, kämpat med mina RAM minnen i flera veckor nu. Började bygget med 2x 8 gb ram minnen, allt funkar kanon. Nu när jag vill uppgradera till 4x vägrar datorn starta när alla minnen sitter i. Alla minnen är identiska, provat och byta kombinationer typ 1000 ggr, alla minnen funkar, alla slottar funkar osv. När alla fyra sitter i är datorn heldöd, startar som vanligt men sen är skärm, tangentbord osv helt döda. Går inte att göra någonting, varken gå in i bios eller ens stänga av datorn.

Sätt in ett par först, gå in i BIOS och ställ in enligt specifikation, dra in andra paret.

Ibland kan det behövas lite extra ström på på ram och nordbryggan för att få det stabilt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen till ditt moderkort installerat?