Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Tycker denna video ger en ytterligare information på hur man bör se på Ryzen, vissa frågor som videon tar upp presenteras inte på recensionen varken på Sweclockers eller andra forum.

Klart värt att titta på.

Helt klart intressant.

Man ser att 4 trådars CPUer är döende, när FX8350 kan slå 2500k i grunden. Nu är ju OCning klart med i bilden, men det är helt klart intressant utveckling, och visar hur sabla "gamla" alla i5or är nu.

Det riktigt intressanta är vid 13:05, där man ser hur nära sin gräns en OCad 7700k faktiskt är...

Permalänk
Medlem

Så ditt test säger en sak, och det testet han analyserat säger en annan sak. Titta på videon som @sukero länkat innan du slår dig på bröstmusklerna.

Skillnaden ligger i OC... Som i att jag också skulle valt en 2500k, pga den kan OCas. Men att 4 trådar idag är... värdelöst för framtida spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ni borde ha igång lite program i bakgrunden.
Verkliga tester och inte smala som nu, utan något alls startat i bakgrunden.

Många kör Skype, Spotify, x antal google fönster igång, laddar kanske ner något ;P och andra x program etc.....

Känns lite fattigt att köra helt naket när vi vet att våra datorer fläskar på med annat i bakgrunden i IRL vill säga.

Tänk på det!

Ang artikeln så tycker jag att amd gjort riktigt bra ifrån sig.... Det är i stort sett samma fps i spelen... Kul med konkurrens.
Nu hoppas jag på prissänkningar.

Till sommaren/sensommaren är det nog dags att uppgradera sig. Intel eller AMD.. Ska bli spännande hihihihhi

Vet inte om någon svarat dig på detta men kolla denna kille på youtuben som faktiskt testar sin R 1700X på detta sätt du efterfrågar,

https://www.youtube.com/watch?v=54FEmKgO9yM&t=2000s

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

[quote postid="16723146" userid="131531" name="Tumnus"]
Med tanke på hur t.ex. 1700 presterar så kan man självfallet få en spekulation som landar ganska nära. Om den inte överklockar bättre än 1700 så kommer den nog att prestera som en 1700 i majoriteten av fallen. Iallafall i en spelmiljö.

Erhm, en 7600k sparkar redan skiten ur en 1700 i spelmiljö.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så ditt test säger en sak, och det testet han analyserat säger en annan sak. Titta på videon som @sukero länkat innan du slår dig på bröstmusklerna.

Skillnaden ligger i OC... Som i att jag också skulle valt en 2500k, pga den kan OCas. Men att 4 trådar idag är... värdelöst för framtida spel.

Jag trodde du var intresserad av flera olika källor men uppenbarligen tycker du bara såna som passar dig själv är intressanta. "..innan du sllår dig på bröstmusklerna", är detta någon jävla tävling?

Han säger ju att båda är i stockfrekvens.. Kollade du på testet? Jag har redan tittat på videon som han länkade.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Vet inte om någon svarat dig på detta men kolla denna kille på youtuben som faktiskt testar sin R 1700X på detta sätt du efterfrågar,

https://www.youtube.com/watch?v=54FEmKgO9yM&t=2000s

Så jävla nice

Shit vad taggad jag är hehe
Bra review och tester

Sa han att de körde 12 hd filmer i bakgrunden samtidigt? och gjorde testerna?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra köp, ännu inte fått leveransen då moderkortet är restat. Ännu inte bestämt mig för val av kylare så jag kommer köra stock Spire´n så länge, undrar hur långt man kan klocka med den? Någon här som vet?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Argammon:

Känns som ett bra köp, ännu inte fått leveransen då moderkortet är restat. Ännu inte bestämt mig för val av kylare så jag kommer köra stock Spire´n så länge, undrar hur långt man kan klocka med den? Någon här som vet?

3,5 GHz kanske?
#16721951
Kör själv med den oklockat, fungerar fint och tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde du var intresserad av flera olika källor men uppenbarligen tycker du bara såna som passar dig själv är intressanta. "..innan du sllår dig på bröstmusklerna", är detta någon jävla tävling?

Han säger ju att båda är i stockfrekvens.. Kollade du på testet? Jag har redan tittat på videon som han länkade.

Jag har sett din video tidigare, och vet att den visar tvärt om. Och jag är alltid intresserad av olika källor, men jag vill veta förutsättningarna för dem också.

Så min åsikt är att något måste skilja sig. Det kan vara RAM, det kan vara spelvalen eller något annat. Men att ena eller andra är "sant" är ju inte rätt när vi har som sagt flera saker som visar olika resultat. Och hur många 2500k/8350 sitter på dual Titan?... Är lite meningslöst test, egentligen. Ett kort har inga SLI problem, eller begränsningar i prestanda, som kan påverka ett test.

Och i ditt test användes 2400/2133 RAM, vilket helt klart påverkar 2500k, något jag vet av egen erfarenhet på 2600k. Men långt från alla sitter på det, då 2133 DDR3 idag är dyrt, och långt från alla vet hur man OCar det från lägre. Det är heller inte stock, utan en OC.. då 2500ks RAM är 1600 i max Stock. Sen att man naturligtvis ska köra snabbare är ingen diskussion om... klart man ska.

Det som intresserade mig var ju att just 8 trådar har börjat komma i kapp, och att i5 CPUer faktiskt inte kan visa musklerna så bra som förr. När en (enligt vad han trodde va 4,9Ghz) OC 7700k ligger så nära max i BF... hur tror du en i5a reagerar?

Att ens en 2500k skulle i något större spel test bli slagen av en AMD FX CPU är för mig mer udda än att den inte blir det. Men det mesta i den videon var relationen till "låg upplösnings prestanda" och framtiden, samt även i7ans begränsningar, något som faktiskt är både intressant, och on topic med Ryzen i tråden.

Och i din video, tar han upp exakt det som är problemet med Ryzen mot slutet, som vi just diskuterar, som du ändå verkar "argumentera mot" (rätta mig om jag tolkat dig fel), när du ändå länkar en källa som bevisar motsatsen. Där är inget "fel" på Win 10 Schemaläggare, men den är dock inte optimerad för Ryzen, så man inte ska hoppa CCX med denna CPUn i samma tråd. Om de sorterar om det så bör Ryzen kunna visa framfötterna igen.

Så min poäng här var att jag skulle utan tvekan valt (och valde) SB när den kom, och även för säg 2-3 år sedan... men idag så ser jag 4 trådars CPUer som reliker som behöver bytas ut. Ryzen är enormt mycket mer kraftfull än någon 4-kärnig i7a, om du så når 6Ghz med den... men den måste kunna användas optimalt, vilket inte alltid är fallet än. Tiden får avgöra hur bra det blir löst.

Och att du omedelbart postar ett svar till mig, på en kommentar till en annan, när du redan postat samma sak 1 post innan, så kan du väl fråga dig själv om det är en tävling? Eller om du bara desperat måste "slå dig på bröstet"? Om du bara ville ha sagt din video och åsikt, så var den ju redan visad, eller hur? Så varför spamma?

Permalänk
Medlem

Hur är det att klocka Ryzen, behöver du ett moderkort för fantasisummor eller funkar B350-kort??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Gällande överklockning. Man kan så klart se på det olika, ser att väldigt många utgår från basfrekvensen för att påvisa att vi har fel. Vi utgår oftast ifrån turbofrekvenser när vi talar om marginaler. Där är steget från 3,7 till 4,0 GHz inte särskilt stort. Marginalerna för Ryzen 7 1700 är dock mycket riktigt högre än för 7 1700X och 7 1800X vid överklockning, varför vi valde att ändra från "Dålig överklockningspotential" till "Begränsad överklockningspotential" under nackdelar.

Men det där är ju ett helt ovettigt sätt att se på saker och ting? Om ni tittar på prestandan i er egen graf så ser ju poängen ut så här:

Cinebench (en tråd):

Ryzen 1700: 145 Ryzen 1700 (OC): 162 (+11.7%)
Intel I7 7700k: 195 Intel I7 7700k: 216 (+10.8)

Cinebench (flera trådar)

Ryzen 1700: 1424 Ryzen 1700 (OC): 1751 (+22.9%)
Intel I7 7700k: 969 Intel I7 7700k: 1087 (+12.2%)

Med ett enda mått är överklockningen större på i7-7700k och det är om man tittar på max turbo i enkeltrådad prestanda. Hoppas ni i alla fall får en ordentlig slant av det blå laget?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Almtom:

Men det där är ju ett helt ovettigt sätt att se på saker och ting? Om ni tittar på prestandan i er egen graf så ser ju poängen ut så här:

Cinebench (en tråd):

Ryzen 1700: 145 Ryzen 1700 (OC): 162 (+11.7%)
Intel I7 7700k: 195 Intel I7 7700k: 216 (+10.8)

Cinebench (flera trådar)

Ryzen 1700: 1424 Ryzen 1700 (OC): 1751 (+22.9%)
Intel I7 7700k: 969 Intel I7 7700k: 1087 (+12.2%)

Med ett enda mått är överklockningen större på i7-7700k och det är om man tittar på max turbo i enkeltrådad prestanda. Hoppas ni i alla fall får en ordentlig slant av det blå laget?

Tänkte faktiskt ge ett utförligt svar på ditt i stort konstruktiva inlägg, sen kom jag till slutklämmen och tappade lusten.

Svaret är noll kronor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hur är det att klocka Ryzen, behöver du ett moderkort för fantasisummor eller funkar B350-kort??

B350 kort har fullt OC stöd, men saknar SLI/CF stöd.
Så du kan överklocka, men inte köra "officiellt iaf", dubbla GPUer.

Finns moderkort för typ 1000-1200kr med B350, så väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Varför inga speltest i 2560x1440 eller 4K? Eller med SLI/Crossfire?

Men test i entrådig Cinebench och spel i 720p?

Känns som om att ni på Sweclockers borde fokusera mer på vad processorns faktiskt kommer att användas till än att välja testerna som ger störst skillnader, eller ha både och. Jag menar, hur många kommer att begränsa sin Cinebench till en tråd eller köpa en 3700kr processor för att spela i 720p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Varför inga speltest i 2560x1440 eller 4K? Eller med SLI/Crossfire?

Men test i entrådig Cinebench och spel i 720p?

Känns som om att ni på Sweclockers borde fokusera mer på vad processorns faktiskt kommer att användas till än att välja testerna som ger störst skillnader, eller ha både och. Jag menar, hur många kommer att begränsa sin Cinebench till en tråd eller köpa en 3700kr processor för att spela i 720p?

För att det är processorn dom testar så dom gör tester där man ser vad processorn gör och inte resterande systemet?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

För att det är processorn dom testar så dom gör tester där man ser vad processorn gör och inte resterande systemet?

Du menar att ett spel i 2560x1440 eller 4K med 2x Nvidia 1080 inte alls belastar processorn? Att det inte märks någon skillnad mellan olika processorer i högre upplösningar? Nä, precis.

Vad jag efterlyser är tester som visar vad man faktiskt får och kan förvänta sig när man köper en processor. Inte någon sorts abstrakt tävling om högsta värden. Ser man på BF1 och 720p kan man ju tro att Intel 7700K är 33% bättre än AMD 1700 på spel när verkligheten är 8% eller mindre. Sannolikt är skillnaden någon enstaka FPS i 1440p och 4K - men det vet man ju inte säkert för det testas inte!

Skulle en 1000kr processor och en 5000kr processor ge samma FPS i ett spel så borde detta även redovisas så att man inte köper den dyraste processorn i tron om att skillnaden är lika stor som den är i 720p@150-200fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du menar att ett spel i 2560x1440 eller 4K med 2x Nvidia 1080 inte alls belastar processorn? Att det inte märks någon skillnad mellan olika processorer i högre upplösningar? Nä, precis.

Vad jag efterlyser är tester som visar vad man faktiskt får och kan förvänta sig när man köper en processor. Inte någon sorts abstrakt tävling om högsta värden. Ser man på BF1 och 720p kan man ju tro att Intel 7700K är 33% bättre än AMD 1700 på spel när verkligheten är 8% eller mindre. Sannolikt är skillnaden någon enstaka FPS i 1440p och 4K - men det vet man ju inte säkert för det testas inte!

Skulle en 1000kr processor och en 5000kr processor ge samma FPS i ett spel så borde detta även redovisas så att man inte köper den dyraste processorn i tron om att skillnaden är lika stor som den är i 720p@150-200fps.

Kolla testet i 1080p. I 1440p lär det vara ännu mindre skillnad.
I 4k kommer de flesta resultaten se ut ungefär såhär:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cheewie:

Snygg tabell! Låt mig lägga till en kolumn:

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Relevans för de flesta

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Större

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Mindre

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Relevans för de flesta

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Större, om man spelar i 720p

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Mindre, om man bara använder ett program i taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Sista gången jag rör en AMD tillverkad hårdvara är 280x. Urusel kylning och extremvärme. Dessutom relativt kass för spel när jag köpte den. Drivrutinerna är så vidrigt dåliga och kommer så sällan att jag ALDRIG kan rekommendera någon att röra AMD.

Att du ens drar in konsoller i denna diskussion visar att du ligger minst 10 år efter i teknikens värld. Konsoller är URUSLA spelmaskiner. Otippat att AMD är dom som kör maskinerna haha.

*** raderat ***

Låter som det var handhavande fel. Faktum är att många jag känner körde på 280X utan några som helst problem och nej. Konsoler är inte urusla spelmaskiner. De är inte de bästa men det gör dem inte urusla för det.

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Man kan ju lätt säga att Ryzen inte har någonting i spel att göra. Annars en prisvärs processor för produktivitet, men absolut inte gaming.

Och för er som säger "jaa men speltillverkarna kommer utnyttja fler trådar om flera år!"

Nej. Intel äger marknaden, så länge dom inte ändrar fokus från högre o högre frekvenser (uppe i 5,0 nu!!!) Till mer fokus på flertrådat kommer spelet fortfarande prestera mycket bättre med Intel.

Det är sanningen till er alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Med det argumentet så har min 2500K inte något i spel att göra heller eftersom den blir utpresterad av Ryzen. Sedan är det inte sanning det du påstår utan det är en extrem generaliserande och subjektiv syn du för fram. Att Intel äger spelmarknaden är inte så konstigt men ditt sista påstående vill jag se belägg för. Framförallt när Ryzen utpresterar sin närmsta konkurrent (6900K) i flertrådad prestanda.

Skrivet av aki04:

sweclockers going flashback

Skillnaden är väl att moderatorerna här försöker hålla rent medan på Flashback så är det inte allt för sällan som moderatorerna skiter fullständigt i vad som skrivs. Det har tom. varit fall där moderatorerna själva bryter mot sina egna regler.

Skrivet av ramlösa:

Hur är det att klocka Ryzen, behöver du ett moderkort för fantasisummor eller funkar B350-kort??

Det går att klocka på ett B350 moderkort. Däremot ska man vara medveten om att det ändå kan vara vissa skillnader eftersom B350 ändå är ett lägre segment moderkort.. Antal pinnar och antal strömfaser kan skilja och eventuellt göra att överklockningen kan bli sämre. Samma situation kan man iof hitta hos Intel också.

Skrivet av Almtom:

Med ett enda mått är överklockningen större på i7-7700k och det är om man tittar på max turbo i enkeltrådad prestanda. Hoppas ni i alla fall får en ordentlig slant av det blå laget?

Det där är rent av oförskämt. Att Sweclockers siffror ser olika ut är inte nytt. Om du jämför olika sidors reviews så ser man snabbt att skillnaden kan vara ganska stor. Det betyder DOCK INTE att Sweclockers tar emot pengar för att manipulera tester.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

@Tumnus: Han använde det som miningkort.

Gillar inte att det klagas på testarna, det finns givetvis något test som ni saknar eller något ni inte tycker borde använts, men använd huvudet, det går inte att göra alla nöjda.
Verkar vara betydligt fler som hejar på AMD som klagar, läs omdömet "Utmärkt", det tyder väl inte på någon aversion mot AMD?

Saknar ni ett test, skriv då inte "Varför har ni inte testat detta? är ni mutade av Intel?" det lönar sig inte.
Skriver ni "det vore trevligt om ni hade tid att testa detta också?" har ni betydligt större chanser.
Ni kommer inte få redaktionen mer positivt inställd med en slags terrorkampanj, tvärtom.

Jag har själv köpt en R7 Ryzen 1700 och tycker att det är en fantastisk produkt, men sådant här är inte kul att läsa.
*** raderat ***

Onödigt § 1.2
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla testet i 1080p. I 1440p lär det vara ännu mindre skillnad.
I 4k kommer de flesta resultaten se ut ungefär såhär:
https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/ROTTR_DX11_2160.png

Tack.

Detta betyder att mina misstankar var korrekta i att för spelare i högre upplösningar är prestandaskillnaden mellan high-end processorer nästan irrelevant och då faller det av betydelse tillbaka på pris och annan prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Tack.

Detta betyder att mina misstankar var korrekta i att för spelare i högre upplösningar är prestandaskillnaden mellan high-end processorer nästan irrelevant och då faller det av betydelse tillbaka på pris och annan prestanda.

Om man spelar på en skärm med 60Hz spelar det nog ingen jätteroll.. Har man däremot en med högre uppdateringsfrekvens och vill nyttja den till fullo är det desto viktigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man spelar på en skärm med 60Hz spelar det nog ingen jätteroll.. Har man däremot en med högre uppdateringsfrekvens och vill nyttja den till fullo är det desto viktigare.

Visst, vill man upp i 120-240fps/hz så är så klart Intel en vinnare, särskilt med 7700K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man spelar på en skärm med 60Hz spelar det nog ingen jätteroll.. Har man däremot en med högre uppdateringsfrekvens och vill nyttja den till fullo är det desto viktigare.

Beror väl på GPU konfigurationen. Spelar man med ett kort så kommer det fortfarande inte göra någon överdriven skillnad. Börjar man däremot spela med flera GPU:er så kommer 7700K att ta ledningen ganska fort. Iallafall enligt t.ex. Sweclockers test.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Så det presterar som min överklockade 2600k som jag köpte för typ 5 år sedan? Lite av en let down, måste jag erkänna. Aja, någon form av Ryzen ska in i min dator, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Beror väl på GPU konfigurationen. Spelar man med ett kort så kommer det fortfarande inte göra någon överdriven skillnad. Börjar man däremot spela med flera GPU:er så kommer 7700K att ta ledningen ganska fort. Iallafall enligt t.ex. Sweclockers test.

Är det viktigt att få ut max av sin skärm så sänker man inställningar därefter också.

flyt > grafik

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Förstår inte riktigt alla som säger att ryzen är dålig i spel, GPU är ju flaskhalsen ändå om man inte kör sjukt lågupplöst. Sedan är det inte många spel som har bra multitrådning för över 4 trådar, detta kommer antagligen ändras i framtiden. Detta innebär dock att för tillfället presterar generellt sett CPU med 4 kärnor bättre i spel än de med fler (inom samma arkitektur och tillverkningsteknik) för att du slipper packa flera kärnor på samma yta och därför får mindre värmeutveckling -> att man kan klocka högre. Kommer bli intressant att se hur ryzens 4 kärniga står sig i spel.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Förstår inte riktigt alla som säger att ryzen är dålig i spel, GPU är ju flaskhalsen ändå om man inte kör sjukt lågupplöst. Sedan är det inte många spel som har bra multitrådning för över 4 trådar, detta kommer antagligen ändras i framtiden. Detta innebär dock att för tillfället presterar generellt sett CPU med 4 kärnor bättre i spel än de med fler (inom samma arkitektur och tillverkningsteknik) för att du slipper packa flera kärnor på samma yta och därför får mindre värmeutveckling -> att man kan klocka högre. Kommer bli intressant att se hur ryzens 4 kärniga står sig i spel.

Jag skulle inte kalla 1080p lågupplöst och man behöver inget jättebra grafikkort för att mata många fps om man är beredd att sänka inställningarna.

Glömmer folk som klagar på lågupplösta test helt bort att det finns en rätt stor del som använder 144/165Hz skärmar? Säger inte att du klagat på testen utan mer i allmänhet.

Jag har nog aldrig sett någon, förutom förmodade troll, säga att Ryzen är dålig i spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ernstp:

Den där QT-kompileringen verkar konstig, kolla här t.ex:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...

Kompilering skalar nästan hel perfekt med CPU-frekvens. Phoronix testar ju med R7 1800X, kompenserar man för skillnad i frekvens mellan R7 1800X och R7 1700 kommer man se att det är nästan exakt samma skillnad i IPC (enkeltrådprestanda är IPC * frekvens). D.v.s. det testet är ännu ett exempel på att Zen ligger efter i IPC för just skalära heltal.

Ett annat exempel som visar detta är Dolphin EMU Benchmark. Är enkeltrådat och nästan uteslutande heltal. Räknar man om det till skillnad i IPC mellan R7 1800X (som borde köra på 4,0 GHz i detta fall) och i7-7700K (som borde köra i 4,5 GHz) är skillnaden i IPC ~50 %.

Så i program som jobbar med skalära flyttal är det jämt skägg i IPC mellan Broadwell och Ryzen, i program som jobbar med skalära heltal är det rejäl fördel för Core-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som tittat på IOMMU stödet i Linux med nya Ryzen? Ser ut som moderkortstillverkarna har snålat på utvecklingen där och bundlar mer eller mindre allt i en grupp. Någon som har fått det fungera stabilt utan patcher?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.