Kaspersky anmäler Microsoft för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem

De får väl bygga ett eget operativsystem och bundla kaspersky med det .... förstår inte problemet. Gör man en bra produkt så finns efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Fånigt!håller med ovanstående, bygg ett eget operativ som e bättre istället för att gnälla.
Alternativt gör en bättre produkt så brukar folk byta, själv klarar jag mig utmärkt med det inbyggda i windows, ska ratttillverkare stämma biltilverkare för att dom har ratt, e konstigt vilket gnäll det är över att windows har inbyggda funktioner i sitt operativ.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@Ixos:

fast det går ju dra detta hur långt som helt, ratt tillverkare stämmer Volvo för dom har förmonterat en ratt med air bag som gör det svårt för konsumenten att byta ratt själv mm mm

Det jag menar är att varför ska Windows behöva anpassa sin produkt för konkurrenter?
som konsument tycker jag naturligtvis det är bra, men att titta på detta utan egenintresse så ser det sjukt ut.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Med tanke på att Windows 10 blockerar/tar bort mjukvara som godtyckligt anses för gammalt eller inkompatibelt så ja, bra att det här börjar grävas i. Jag har inget att säga om Kaspersky i sig då jag aldrig använt det men tesen att Microsoft använder funktioner i windows för att fösa bort konkurrensen finns det meriter i.

På vilket sätt är ens någon anti-virusutvecklare en konkurrent till Microsoft? Det finns ingen rimlighet i att man i detta fallet skulle lägga resurser på att försvåra för andra anti-virus program bara för att få folk att använda det egna. Att man däremot justerar och gör säkerhetsändringar i operativsystemet som påverkar dessa programvaror är väldigt rimligt men då för att förbättra operativsystemet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Darky:

De får väl bygga ett eget operativsystem och bundla kaspersky med det .... förstår inte problemet. Gör man en bra produkt så finns efterfrågan.

Skrivet av Ase:

Fånigt!håller med ovanstående, bygg ett eget operativ som e bättre istället för att gnälla.
Alternativt gör en bättre produkt så brukar folk byta, själv klarar jag mig utmärkt med det inbyggda i windows, ska ratttillverkare stämma biltilverkare för att dom har ratt, e konstigt vilket gnäll det är över att windows har inbyggda funktioner i sitt operativ.

Detta är ett väldigt snedvridet tänk... Lite som att man inte skulle bry sig om att AMD skulle strunta i Intel:s fula knep, och sen undra varför grafikkort och processorer plötsligt blir dyrare.

Att inte vilja ha konkurrens på marknaden när man är konsument är väldigt konstigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Utvecklare av både firefox och Google chrome har utryckt väldigt missnöje med tredjepars av-program. Deffender verkar iaf ställa till betydligt mycket mindre problem för dem.

http://robert.ocallahan.org/2017/01/disable-your-antivirus-so...

https://twitter.com/justinschuh/status/802491391121260544

https://twitter.com/justinschuh/status/826242243312832512

la till en till länk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Paint, fotovisare och notepad har man ju dock bytt ut. Där finns det nog så många alternativ
Miniräknaren kan man inte göra så mycket mer med, behöver man mer avancerade formler så vet man antagligen också om att man behöver mer avancerad mjukvara, typ Matlab... Så poängen är väl att när något går (och har) förbättrats, men hålls tillbaka för att ena parten inte vill ha konkurrens, så är det bra att någon kämpar emot.

Huruvida microsoft förnyat sina revisioner av mjkukvara är inte av relevans för min poäng utan poängen är att de konkurrerar med andra aktörer så länge de har egna produkter. Visst hade det varit löjligt att anklaga microsoft för att de försett användarna med en fönsterhanterare (explorer) för att konkurrenter som norton commander får det svårare ;).

Skrivet av Dunder:

Har man Windows 10 Home (vilket jag gissar gäller för de flesta "vanliga" människor) går det tydligen inte att stänga av Defender, och då tvingas man ha två skydd igång samtidigt. Inte helt optimalt.

Jo då. Det at stänga av defender om man installerar ett annat antivirus. Och det är ju hela poängen här. Det man däremot inte kan göra med home edition är att köra helt utan antivirus men det har inte mycket med min poäng att göra.

Skrivet av Ixos:

Nej det menar jag inte. Pröva att läsa vad jag skrev igen kanske?

En biltillverkare som monterar egen navigator stoppar inte heller konkurrensen totalt eftersom du fortfarande kan köpa 3:e parts efteråt, det bara försvårar saken.

Yeah, you are right. Jag tolkade det du skrev fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå på vilket sätt som det är krångligt att installera ett antivirusprogram på windows 10.
Min 81 åriga svärfar med som fortfarande är inne på windows 95 tiden lyckades installera Mcaffe på sin windows 10 maskin.

Att sedan lyckas avinstallera skiten var ju en helt annan historia...

Permalänk
Skrivet av superegg:

Deras antivirusprogram är inte så jätte bra om man jämföra den mot andra som är mycket bättre så jag bruka stänga av deras.

Tycker inte det är ett jätteskoj att göra program i Windows så fort man är klar med sitt program man försöker koda och sen så kommer det upp vill du starta detta program den är inte verifiera och sånt även om man skulle köpa sån verifiering så kostar det mycket pengar så man blir trött på allt det här.

Och det blir ännu värre på Windows 8/10.

Dom gör det inte lätt för oss som vill koda program.

Nu är det bara nedladdade körbara filer som brukar påverkas dock, om ditt program inte beter sig märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Kan inte förstå på vilket sätt som det är krångligt att installera ett antivirusprogram på windows 10.
Min 81 åriga svärfar med som fortfarande är inne på windows 95 tiden lyckades installera Mcaffe på sin windows 10 maskin.

Att sedan lyckas avinstallera skiten var ju en helt annan historia...

Enligt mig bör McAfee klassas som rootkit ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det at stänga av defender om man installerar ett annat antivirus. Och det är ju hela poängen här. Det man däremot inte kan göra med home edition är att köra helt utan antivirus men det har inte mycket med min poäng att göra.

Har aldrig använt Home själv, läste bara vad Kaspersky själva skrev:

"Let’s start with the fact that Microsoft’s antivirus is hardwired into all versions of Windows 10 for home users: it’s impossible to turn it off completely, impossible to delete. Until recently no one asked you if you needed it or not. There was a time when, even if you used a different security solution, Microsoft’s own AV all the same periodically ran scans."

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

På vilket sätt är ens någon anti-virusutvecklare en konkurrent till Microsoft? Det finns ingen rimlighet i att man i detta fallet skulle lägga resurser på att försvåra för andra anti-virus program bara för att få folk att använda det egna. Att man däremot justerar och gör säkerhetsändringar i operativsystemet som påverkar dessa programvaror är väldigt rimligt men då för att förbättra operativsystemet.

Hade stämt, om det inte var så att de faktiskt tar bort mjukvaror godtyckligt redan. Det är ett faktum och har i ett par av fallen inte ens med säkerhet att göra. Har vi klarat oss en hel Windows-era (Vista/Win 7) utan att de behövt göra detta på systemet så undrar jag vad för extrem osäkerhet som får dem att göra det nu? För den basala säkerheten finns redan. Du är naiv om du tror detta inte sker för att fösa folk till att klara sig på enbart deras egna tjänster/program. Det är en taktik de kört förr och fått skit för.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har varit väldigt nöjd med både Defender och Essentials senaste åren. All annan Anti-virus (av typen betal och "kvalité") jag körde innan sög rejält i jämförelse, tog systemresurser och poppade upp totalt irrelevant varningar hela jäkla tiden. Drygt för en annan och totalt förvirrande för mindre datorvana som är lite oroliga av sig.

Äntligen har MS börjat ta ansvar för sina egna säkerhetshål ser jag det som. Struntar i OM det skulle så att Defender har en aningen sämre detection rate. Det funkar och gör inget större väsen av sig och är gratis med Windows. Norton, Kaspersky mfl har byggt sin hela sin affär på brister i Windows och när MS nu tar tag i det själva så klagas det. Givetvis dåligt om MS hindrar 3:e-partsmjukvara men jag tror inte det är där skon egentligen klämmer så hårt.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan så är det bra att Kaspersky ifrågasätter MS metoder sen dom släppte W10, då det verkar som MS har gett sig fan på att skaffa sig monopol till varje pris. Så det behövs.

Men å andra sidan så har dom inte mycket att komma med, och detta verkar mest vara en panikåtgärd med tanke på senaste tidens kritik mot AV program.

Just tester av AV program har kritiserats på senare tid. Ett företag som skrutit om att hitta mest virus har visat sig vara mästare på att hitta programmet som används för att kompilera virus signaturerna. dvs false positive. Plugins för browsers installerar i princip bakdörrar i browsern för att kunna göra vad dom gör, något som ställer till problem för exempelvis mozilla. Och sedan alltid dessa eviga false positives, som tester av AV program sällan tar hänsyn till.

Defender är inte längre värdelöst som det var när win7 släpptes, och väger man in det faktum att AV program ökar attackytan (browser plugins etc) så är det faktiskt ett vettigt alternativ.

Det bästa alternativet är dock att lära skiten bakom spakarna att inte klicka på skumma emails med attachments och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Detta är ett väldigt snedvridet tänk... Lite som att man inte skulle bry sig om att AMD skulle strunta i Intel:s fula knep, och sen undra varför grafikkort och processorer plötsligt blir dyrare.

Att inte vilja ha konkurrens på marknaden när man är konsument är väldigt konstigt.

Konkurrens handlar väl om att göra produkter som säljer, så gör en produkt som folk vill ha, eller marknadsför skiten så köper folk (kör själv Panda & windows defender på olika datorer. Kapersky & Symantec åkte ut efter 1 veckas testande)
Alla företag bryr sig bara om att generera vinst om du tror att AMD är annorlunda så lever du i en egen värld. (Inte menat som ett personangrepp)
Patent är nog den största bromsen när det gäller Konkurrens (vilket både AMD & Intel lever av )
Sen har windows alltid varit allas hackkyckling.
Vad med Apple, Iphone (telefonen för robotar (har en själv))
Eller för att inte tala om google som lever på att sälja privatpersoners info intressen osv.
Men Windows så fort dom installerar nåt i sitt operativ så skall det hatas/ kallas konkurranshämmande. (är själv nöjd när jag får de funktioner jag behöver,installerar alternativ/komplement när de är bättre eller fyller mina behov bättre. Vore väldigt frustrerande med ett operativsystem som inte klarar av nåt. (ingen skulle godkänna det idag)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Citat:

genom att inte ge företaget tillräckligt med tid för att kvalitetssäkra mjukvaran och se till att den fungerar med nya uppdateringar för Windows 10

Gör de ens det med någon mjukvara?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ase:

Konkurrens handlar väl om att göra produkter som säljer, så gör en produkt som folk vill ha, eller marknadsför skiten så köper folk (kör själv Panda & windows defender på olika datorer. Kapersky & Symantec åkte ut efter 1 veckas testande)

Konkurrens handlar om att alla ska spela enligt samma regler. Det är samma problem som när Telia inte debiterar datatrafik för Spotify, motståndare till Spotify har noll chans att ta sig in på marknaden.

Skrivet av Ase:

Alla företag bryr sig bara om att generera vinst om du tror att AMD är annorlunda så lever du i en egen värld. (Inte menat som ett personangrepp)

Wut? Vart har jag påpekat motsatsen? Det var ju exakt det jag skrev? Hur skulle de generera vinst utan att hindra att chansen till konkurrens raderas?

Skrivet av Ase:

Patent är nog den största bromsen när det gäller Konkurrens (vilket både AMD & Intel lever av )
Sen har windows alltid varit allas hackkyckling.
Vad med Apple, Iphone (telefonen för robotar (har en själv))
Eller för att inte tala om google som lever på att sälja privatpersoners info intressen osv.

Nu har du dragit iväg helt, detta är helt off-topic.

Skrivet av Ase:

Men Windows så fort dom installerar nåt i sitt operativ så skall det hatas/ kallas konkurranshämmande. (är själv nöjd när jag får de funktioner jag behöver,installerar alternativ/komplement när de är bättre eller fyller mina behov bättre. Vore väldigt frustrerande med ett operativsystem som inte klarar av nåt. (ingen skulle godkänna det idag)

Du har missat vad artikeln handlar om. Det står mycket på Kaspersky:s bloginlägg, men vart står det att det är själva installationen av Defender de är missnöjda med?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Svar på dina svar på mina ditklistrade citat
Citat 1 Som jag förstår det så försöker Telia ge folk det dom tror folk vill ha (konkurrens)
Citat 2 Fulknep intel ....
citat 3 Varför drar jag iväg, svarar på ditt påstående.
Citat 4 Varför är det off topic? fri konkurrens borde gälla alla företag.
Citat 5 Som vanligt så handlar det väl om att kunna få pengar.

Tycker du att jag ska stycka upp din text som citat också?

Alla företag som blir för stora Microsoft apple Goggle osv blir konkurrenshämmande därför e det viktigt med lagstfitning som hämmar detta men detta trams med böter e bara fjoll (enligt mig då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Nu är det bara nedladdade körbara filer som brukar påverkas dock, om ditt program inte beter sig märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll om man har laddat ner den eller inte kommer även upp samma sak.

När jag gjorde en sån här code

MessageBox.Show(Do you want to delete this file?)

Text:et är ett tex då jag inte kommer ihåg hela texten men när jag skulle köra denna kod då upptäcker antivirusskyddet att detta var något typ av virus och då prova jag att ändra texten då funkar det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ase:

@DunderKlumpen:
Svar på dina svar på mina ditklistrade citat
Citat 1 Som jag förstår det så försöker Telia ge folk det dom tror folk vill ha (konkurrens)
Citat 2 Fulknep intel ....
citat 3 Varför drar jag iväg, svarar på ditt påstående.
Citat 4 Varför är det off topic? fri konkurrens borde gälla alla företag.
Citat 5 Som vanligt så handlar det väl om att kunna få pengar.

Tycker du att jag ska stycka upp din text som citat också?

Alla företag som blir för stora Microsoft apple Goggle osv blir konkurrenshämmande därför e det viktigt med lagstfitning som hämmar detta men detta trams med böter e bara fjoll (enligt mig då)

Det blir mer lättläst om man styckar upp texten, det ser du nog om du jämför med ditt inlägg här. Du bör även klicka "citera" istället för att "svara".

Som sagt, du verkar ha missat vad konkurrens handlar om (och i detta fallet handlar det om Spotify, inte Telia) och du verkar inte ha läst blogginlägget. Jag orkar inte gå off-topic.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det blir mer lättläst om man styckar upp texten, det ser du nog om du jämför med ditt inlägg här. Du bör även klicka "citera" istället för att "svara".

Som sagt, du verkar ha missat vad konkurrens handlar om (och i detta fallet handlar det om Spotify, inte Telia) och du verkar inte ha läst blogginlägget. Jag orkar inte gå off-topic.

Spotify var ett inlägg från dig .Telia ett annat.
Jag vet vad konkurrens handlar om. Att skriva att jag inte vet det bara för att jag inte håller med dig e fegt.

Det var du som drev det till off topic. Intel ,AMD Spotify,Telia Men nog tjafsat. Själv blir jag bara så less på folk som kategoriskt ogillar Microsoft, AMD eller intel ,Nvidia eller AMD (igen) OSV.
Men det var samma sak med winamp förut, förr var dom bra win 95 ,98 tiden sen blev dom utrederade. vad gör man ,stämmer microsoft (genom EU) De hindrade konkurrensen för winamp också.
Ber om ursäkt om du upplever att jag vara otrevlig,Ha en trevlig kväll spela ett bra spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ase:

Spotify var ett inlägg från dig .Telia ett annat.
Jag vet vad konkurrens handlar om. Att skriva att jag inte vet det bara för att jag inte håller med dig e fegt.

Det var du som drev det till off topic. Intel ,AMD Spotify,Telia Men nog tjafsat. Själv blir jag bara så less på folk som kategoriskt ogillar Microsoft, AMD eller intel ,Nvidia eller AMD (igen) OSV.
Men det var samma sak med winamp förut, förr var dom bra win 95 ,98 tiden sen blev dom utrederade. vad gör man ,stämmer microsoft (genom EU) De hindrade konkurrensen för winamp också.
Ber om ursäkt om du upplever att jag vara otrevlig,Ha en trevlig kväll spela ett bra spel.

Nej, Spotify och Telia var samma, men det var Spotify som var relevant för diskussionen kring konkurrens, Telia är en annan diskussion om nätneutralitet.
Jag ogillar inget av företagen, men du drar diskussionen åt helt fel håll när du inte håller dig till det artikeln handlade om.

God kväll!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag håller med Kaspersky att det är oschysst av MS att automatiskt bestämma vilket antivirus som skall användas. Vidare är Defender halvmeckigt att inaktivera om man installerar ett eget antivirus.
Skulle faktiskt föredra att de gör som de gjorde med webläsarvalet.
Det kom väl till när EU hotade att stämma MS på en miljard eller två?

Ja eller hur? Bilarna borde också komma utan bilbälte så att tredjeparts tillverkare kan tjäna en hacka. Eller?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Detta är ett väldigt snedvridet tänk... Lite som att man inte skulle bry sig om att AMD skulle strunta i Intel:s fula knep, och sen undra varför grafikkort och processorer plötsligt blir dyrare.

Att inte vilja ha konkurrens på marknaden när man är konsument är väldigt konstigt.

Hur blir det bättre för konsumenten om man tar bort ett GRATIS alternativ som defender är? Istället ska man köpa från kaspersky menar du?
Men vad bra, tycker företag borde ta licens för luften vi andas. Allt i kapitalismens namn. Så bra det hade varit, va?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Spelar ingen roll om man har laddat ner den eller inte kommer även upp samma sak.

När jag gjorde en sån här code

MessageBox.Show(Do you want to delete this file?)

Text:et är ett tex då jag inte kommer ihåg hela texten men när jag skulle köra denna kod då upptäcker antivirusskyddet att detta var något typ av virus och då prova jag att ändra texten då funkar det.

Inte haft problem själv med detta, med varken avast, avg eller Avira

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zargoz:

Hur blir det bättre för konsumenten om man tar bort ett GRATIS alternativ som defender är? Istället ska man köpa från kaspersky menar du?
Men vad bra, tycker företag borde ta licens för luften vi andas. Allt i kapitalismens namn. Så bra det hade varit, va?

Du har tydligen också missat vad artikeln handlar om. Det är inte installationen man anmärker på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Artikeln:

Citat:

Eugene Kaspersky, en av företagets grundare, menar att Microsoft medvetet gör Kasperskys antiviruslösningar svårare att använda, bland annat genom att inte ge företaget tillräckligt med tid för att kvalitetssäkra mjukvaran och se till att den fungerar med nya uppdateringar för Windows 10.

Så det de klagar på är att Microsoft är för snabba med uppdateringar i Windows 10 så att Kaspersky inte hinner med att hålla samma tempo för att upprätta samma kvalitet? De vill alltså att Microsoft ska vänta med att släppa säkerhetsuppdateringar så att Kaspersky ska hinna stabilitetstesta sin antivirus med uppdateringen innan den släpps till allmänheten? Samtidigt kanske några miljoner datorer hinner få virus på grund av att Microsoft tvingas vänta att släppa sina uppdateringar. Ja då blir det ju win-win för Kaspersky...

Permalänk

Såklart de inte vill Windows ska vara säkert. De vill ju att alla ska ha virus så de får sälja sin produkt....

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

Jag tycker nästan tvärt om. Det är många som inte skulle ha något skydd alls ifall det inte var för Windows Defender. På senare tid på plockar den en bit över 99% av alla malwares. Så jag kan tyvärr inte hålla med dig om det.

http://www.trustedreviews.com/best-free-antivirus_round-up (99.3%-99.6%)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker nästan tvärt om. Det är många som inte skulle ha något skydd alls ifall det inte var för Windows Defender. På senare tid på plockar den en bit över 99% av alla malwares. Så jag kan tyvärr inte hålla med dig om det.

http://www.trustedreviews.com/best-free-antivirus_round-up (99.3%-99.6%)

Tveksam till metoderna de använder där.

Det är ju helt och hållet olika från detta http://uk.pcmag.com/antivirus-reviews/142/guide/the-best-free... där Microsofts variant är så dålig att det inte ens får vara med i testet.

Jag resonerar som så att det är bättre med inget alls än ett halvtasktigt skydd, för då blir folk på alerten och ser till att skaffa ett, och då är ju sannorlikheten större att de inte väljer Microsofts mycket dåliga variant.

Sen finns det såklart sådanna som "aldrig haft antivirusskydd och aldrig blivit smittade", men de människorna förstår inte att de flesta virus idag inte är ute efter att ge sig tillkänna med putslustiga meddelanden eller bokstäver som ramlar av skärmen. Det är inte 1995 längre.

Nuförtiden går det ju snarare ut på att obemärkt stjäla information, öppna bakdörrar osv, och det märker man ju inte.

Undantaget är förståss ramsomware.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.