Verktyg till att räkna ut världens bästa maträtt?

Permalänk

Verktyg till att räkna ut världens bästa maträtt?

Jag är en blivande student och älskar att hålla på med roliga idéer. En idé jag fick för några dagar sedan var att komma på den bästa maträtten sett till näringsinnehåll per pris. Jag har ingen som helst utbildning inom näringslära (eller vad det heter) och kan inte så mycket om mat i allmänhet. Det jag vet är att en bra maträtt behöver rätt fördelning mellan fett, kolhydrater och protein, och ha rätt mängd energi. Sen är det massor av andra saker också som jag inte har så bra koll på, som vitaminer och mineraler osv. Jag kollade på livsmedelsverket och de har analyserat massor av livsmedel, vilket är bra om man vill veta hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget det innehåller.

Det jag efterlyser är ett program/app/hemsida där man kan kombinera olika ingredienser och sedan se det totala näringsinnehållet i form av en procent av det dagliga rekommenderade intaget. Jag har hittat flera hemsidor som visar fördelningen av de grundläggande näringsämnena, men ingen verkar kunna visa det som en procent av RDI.

Har någon en aning om det finns ett sådant program? Jag orkar nämligen inte sitta och lägga in saker i excel, det blir lite jobbigt i längden...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur ska du vikta varje litet ämnes viktighet i en kropp där allting måste stå i balans och alla små delar är viktiga?

Vet du orsaken till tallriksmodellen och att alla säger "Ät en balanserad kost"? Det är för att ingen vet vad exakt som behövs, vi har inte en aning.
Om du bara ska kolla på alla "Macros" som kolhydrater och fetter så finns det även av dessa som du kanske vet olika varianter.
Din tankeställning är kul men väldigt omfattande, du kan säkert få fram ett resultat i viss mån. Men det kommer inte vara ett definitivt svar och också ett väldigt generellt svar i en värld där många är unika och behöver olika mat.

Permalänk
Föredetting

Låter som den typen av idé man får statliga bidrag i mängder för. Bara höra av dig till livsmedelsverket och erbjud dig utveckla en tjänst för så lite som några få miljoner.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Jag är en blivande student och älskar att hålla på med roliga idéer. En idé jag fick för några dagar sedan var att komma på den bästa maträtten sett till näringsinnehåll per pris. Jag har ingen som helst utbildning inom näringslära (eller vad det heter) och kan inte så mycket om mat i allmänhet. Det jag vet är att en bra maträtt behöver rätt fördelning mellan fett, kolhydrater och protein, och ha rätt mängd energi. Sen är det massor av andra saker också som jag inte har så bra koll på, som vitaminer och mineraler osv. Jag kollade på livsmedelsverket och de har analyserat massor av livsmedel, vilket är bra om man vill veta hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget det innehåller.

Det jag efterlyser är ett program/app/hemsida där man kan kombinera olika ingredienser och sedan se det totala näringsinnehållet i form av en procent av det dagliga rekommenderade intaget. Jag har hittat flera hemsidor som visar fördelningen av de grundläggande näringsämnena, men ingen verkar kunna visa det som en procent av RDI.

Har någon en aning om det finns ett sådant program? Jag orkar nämligen inte sitta och lägga in saker i excel, det blir lite jobbigt i längden...

Tack på förhand!

Det finns många excel-spreadsheets med databaser att hitta på nätet. Om du vill göra ett bra jobb men som är lite jobbigt och omständigt att lära sig så kan du ju ta en titt på detta <--exempel på vad som finns och vad jag menar
.

Det mesta är automatiserat men tar ett tag att lära sig använda bra.

Skrivet av Meantek:

Låter som den typen av idé man får statliga bidrag i mängder för. Bara höra av dig till livsmedelsverket och erbjud dig utveckla en tjänst för så lite som några få miljoner.

Du är rolig på fest, va?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

@Votarg: Jag vet att man ska äta en varierad kost, men om man följer RDI så borde det väl inte spela någon roll om man äter samma sak eller varierat? Men det kanske är som du säger; att vi inte vet...

Permalänk
Avstängd

Fibrer havregryn sett till pris.

Rätt så mycket protein, bra kolhydrater och det finns fetter.

Fast detta kanske inte var din fråga?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Det finns många excel-spreadsheets med databaser att hitta på nätet. Om du vill göra ett bra jobb men som är lite jobbigt och omständigt att lära sig så kan du ju ta en titt på detta <--exempel på vad som finns och vad jag menar
.

Det mesta är automatiserat men tar ett tag att lära sig använda bra.

Det där är det jag sökte! Även om jag skulle vilja ha en mer lättanvänd metod... Jag ska sätta mig in i det där och se om jag orkar komma fram till något

Permalänk

@VadSaDu: Nja, jag söker mest ett program där man kan kombinera olika saker och se näringsinnehåll, för att komma på en super-maträtt. Men om du har förslag på en maträtt som är bra så skriv gärna det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

super-maträtt

Bacon.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

@VadSaDu: Nja, jag söker mest ett program där man kan kombinera olika saker och se näringsinnehåll, för att komma på en super-maträtt. Men om du har förslag på en maträtt som är bra så skriv gärna det

Om du bara snabbt vill se vad olika saker har för näring så tycker jag själv att http://kostbevakningen.se/ är den absoluta enklaste sidan.
Visar kcal och makronutrienterna (Proteing, fett, kolhydrater) men om du vill spara resultaten får du göra det själv dock så kanske inte riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Ägg. Ägg är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Det där är det jag sökte! Även om jag skulle vilja ha en mer lättanvänd metod... Jag ska sätta mig in i det där och se om jag orkar komma fram till något

Det finns mängder med andra liknande spreadsheets. Det är bara söka "nutrition spreadsheet" så kommer ett gäng upp. Det finns lättare, tävlingsanpassade, deffanpassade etc etc etc.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

En anledning till att det inte finns en supermaträtt är att vi har olika behov beroende på livsstil och gener, är bara att göra beräknade chansningar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods