Nytt moderkort + cpu. Behöver jag ominstallera Windows.

Permalänk

Nytt moderkort + cpu. Behöver jag ominstallera Windows.

Hej!

Håller för tillfället på att uppgradera min dator där jag byter chassi, psu, moderkort och cpu. Moderkortet jag hade innan var gjort av Asus med socket FM2+ (mer fakta hittar jag inte om det) och den gamla cpu:n var en "AMD fx-770k" så ni ser nog varför jag uppgraderar. Det jag uppgraderar till är moderkortet "MSI Z270-A PRO" och en i5 7500. Jag har Windows 10 på min gamla hårddisk.

Har kollat lite på internet och det verkar som att jag måste ominstallera Windows för att få rätt drivers och för att det är olika chipset.
Jag har ett 32gb USB flashminne så ominstallera Windows borde ej vara några problem.

Vill bara vara säker på att detta är sant?
Samt är det något speciellt jag ska tänka på om jag ska ominstallera Windows 10.

Förlåt om det är en dum fråga, första gången jag byter dessa två delar.

Tack för hjälpen i förväg!

Permalänk
Medlem

Ja du bör installera om ditt OS.
Troligen så kommer di gamla installation inte att boota på den nya hårdvaran.
Men även om du lyckas boota så kommer systemet inte att vara trevligt, fryslagg och generellt kass prestanda är normalt.

Permalänk

@Svensktiger: När jag ominstallerar windows 10 så kommer väl det gamla windows vara kvar på hårddisken. Tars den "gamla" windows 10 bort automatiskt eller hur gör man?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om. Windows kommer hitta hårdvaran och boota upp sedan är det bara att installera drivare för chipset osv från tillverkaren av ditt nya moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnEfterblivenLama:

@Svensktiger: När jag ominstallerar windows 10 så kommer väl det gamla windows vara kvar på hårddisken. Tars den "gamla" windows 10 bort automatiskt eller hur gör man?

Om du låter bli att formatera så skall det mesta finnas kvar.
Men såklart gör du backup innan !

Skrivet av merley:

Du behöver inte installera om. Windows kommer hitta hårdvaran och boota upp sedan är det bara att installera drivare för chipset osv från tillverkaren av ditt nya moderkort.

Absolut inga garantier att detta fungerar.
Speciellt inte när man byter mellan olika chipset tillverkare.
Chansen är stor att datorn bara krashar under boot.

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama: Om du inte redan har kopplat den digitala licens aktiveringen till ett Microsoft konto så kan du göra detta innan du flyttar eller gör en ny Windows 10 installation tillsammans med det nya moderkortet.

På denna sida finns en beskrivning på hur du kopplar aktiveringen till ett Microsoft konto och även hur man aktiverar Windows 10 efter byte av moderkort https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Edit: Om du vill göra en helt ren Windows 10 installation så kan du kolla denna video https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Och du kan boota Windows 10 USB installations media genom att trycka på en funktionstangent, jag tror att det är funktionstangenten F11 som du skall trycka på när dator startar för ditt MSI moderkort.

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Vad menas med att man gör en ren installation av windows. Mitt konto är kopplat till en digital licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnEfterblivenLama:

@janee: Vad menas med att man gör en ren installation av windows. Mitt konto är kopplat till en digital licens

Om du tar bort dom gamla partitionerna som finns på HDD eller SSD som videon visar så kommer det inte finnas något kvar av gamla Windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha en partition med Windows + lite annat - så när det är dags för ominstallation så formaterar jag bara systempartitionen och installerar Windows där. Dokument, filer m.m. kan man ha på en annan partition. Program och spel måste du dock installera om.
Du kan också lösa det med Filhistorik-funktionen i Windows 10, men jag har faktiskt aldrig testat det.

Det kan vara bra att ha en sådan planering till nästa gång du behöver installera om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Okej tack för svaren. Har bara en sista fråga som jag precis kom på. När jag köpte min dator så var det redan windows 10 på den. På microsofts hemsida står det att om man köpte en enhet med windows redan på behöver man en produkt nyckel. Kollar jag i inställningarna på datorn där jag hittade länken till microsofts sida står det att windows 10 är aktiverat med en digital licens som är linkad till mitt microsoft konto.

När jag sedan måste aktivera windows efter att ha ominstallerat det kommer jag behöva en produktnyckel eller inte behöva något eftersom att den digitala licensen är linkad till mitt microsoft konto?

Länk till sidan: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama: Om det är en märkesdator tex Asus eller HP som hade fabriks installerad Windows 10 så finns kanske licensnyckeln på en klisterlapp på datorn.

Du kan även kolla om du kan extrahera licensnyckeln med programmet ProduKey http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Här skriver PC för alla om programmet ProduKey http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.684332/windows-10-produktnyc...

Jag vet ej om man kan flytta Windows 10 licensen från en märkesdator men du kan alltid testa att aktivera med hjälp av Microsoft kontot eller med licensnyckeln från datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack för svaret. Har nu fått tag i produkt nyckel med "productkey"samt den digitala licensen är kopplad till mitt konto.Tack för all hjälp. Då är det bara dags att önska sig själv lycka till med att få till det. Kan hända att jag kommer tillbaks men chanserna är små.