Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Beställde den 25:e, fortfarande inte hört eller sett ngt ang min beställning på Oculus hemsida. Ngn som har koll på nösta leverans ?

Tror dom fått in många nu, för min tog dom precis betalt för (beställde 18e) och igår var det sjukt många från 13e där inget hade hänt, så dom har nog fått in ett bra lass nu skulle jag gissa på

Permalänk
Medlem

@lokander: Ahhhh nice! game on snart! tack för info

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lokander:

Tror dom fått in många nu, för min tog dom precis betalt för (beställde 18e) och igår var det sjukt många från 13e där inget hade hänt, så dom har nog fått in ett bra lass nu skulle jag gissa på

Ohh beställde också den 18 får hoppas!!!

Permalänk
Medlem

Och nu är det "Behandlas för leverans", galet nära nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Någon annan som kör sensorerna i USB 2.0? Testade jag att sätta i 3.0 under setupen fick jag error, något i stil med USB port incompatible. När jag satte i 2.0 gick det bra?

Om jag inte misstar mig så är det inte "supporterat" att köra alla sensorer i USB 2.0, men du kan ju alltid pröva. Om de inte märker problem så varför inte.

Kan rekommendera att du kollar på ett sådant: (Inateck är de som rekommenderas av Oculus)
Inateck Superspeed 4 Ports PCI-E to USB 3.0 Expansion Card
Inateck PCI-E to USB 3.0 5-Port PCI Express Card and 15-Pin Power Connector

Köpte själv den med 5 portar efter att jag fick "Poor tracking quality" fel på en av mina sensorer. Tänkte att det är dumt att chansa, även om det skulle göra att tracking-en skulle sluta fungera 1 gång per timme så är det i min mening värt att slippa det

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Om jag inte misstar mig så är det inte "supporterat" att köra alla sensorer i USB 2.0, men du kan ju alltid pröva. Om de inte märker problem så varför inte.

Kan rekommendera att du kollar på ett sådant: (Inateck är de som rekommenderas av Oculus)
Inateck Superspeed 4 Ports PCI-E to USB 3.0 Expansion Card
Inateck PCI-E to USB 3.0 5-Port PCI Express Card and 15-Pin Power Connector

Köpte själv den med 5 portar efter att jag fick "Poor tracking quality" fel på en av mina sensorer. Tänkte att det är dumt att chansa, även om det skulle göra att tracking-en skulle sluta fungera 1 gång per timme så är det i min mening värt att slippa det

Fast saken är ju att under setup programmet kunde jag inte använda 3.0 utan endast 2.0. Satte jag i 3.0 så kunde jag inte gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Om jag inte misstar mig så är det inte "supporterat" att köra alla sensorer i USB 2.0, men du kan ju alltid pröva. Om de inte märker problem så varför inte.

Kan rekommendera att du kollar på ett sådant: (Inateck är de som rekommenderas av Oculus)
Inateck Superspeed 4 Ports PCI-E to USB 3.0 Expansion Card
Inateck PCI-E to USB 3.0 5-Port PCI Express Card and 15-Pin Power Connector

Köpte själv den med 5 portar efter att jag fick "Poor tracking quality" fel på en av mina sensorer. Tänkte att det är dumt att chansa, även om det skulle göra att tracking-en skulle sluta fungera 1 gång per timme så är det i min mening värt att slippa det

Jag har haft stora problem med inateck kortet. Jag kör aldrig kamerorna eller riften på det längre. Vet inte varför 3 usb 2 inte skulle fungera. Den manual jag läst säger istället max 2 usb 3

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Låter ju inte så bra med ditt inatek, men eftersom dom är så rekommenderade så antar jag att det bara är något fel på just ditt kort. Har själv beställt deras 5port som jag inte fått ännu.

Beställde det samtidigt som jag beställde en 3e sensor (som Oculus inte har skickat ännu..beställde för en vecka sen).

Vad är det för fel på ditt inatek? @oqvist

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet en till som har liknande problem. Men det kanske fungerar klockrent för vissa naturligtvis . Det var någon youtuber som starta med att rekommendera dem. Behöver inga direkta kunskaper för att va youtuber

Men det skadar aldrig med mer usb ingångar kan använda inateck till annat.
Det ska finnas ett bättre som har separat kontroller för varje port. Dyrare också naturligtvis. Kommer inte ihåg namnet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det ska finnas ett bättre som har separat kontroller för varje port. Dyrare också naturligtvis. Kommer inte ihåg namnet.

Startech
Tex denna:
https://www.amazon.de/dp/B00HJZEA2S/ref=pe_386171_51767411_TE...
... de kostar dock mer än de med en kontroller per port.

Den funkar bra för mig, även utan någon extra strömtillförsel... (fast jag använder inte ens alla portarna på den i nuläget om jag minns rätt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vet en till som har liknande problem. Men det kanske fungerar klockrent för vissa naturligtvis . Det var någon youtuber som starta med att rekommendera dem. Behöver inga direkta kunskaper för att va youtuber

Det är Oculus själva som länkar till och rekommenderar inateck, görs här:

https://support.oculus.com/help/oculus/1798990480336565

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Beställde den 25:e, fortfarande inte hört eller sett ngt ang min beställning på Oculus hemsida. Ngn som har koll på nösta leverans ?

Beställde den 17:e och fick idag mail om att de dragit pengarna och skickat varan. Planeras anlända på tisdag eftermiddag vilket är lite surt då jag jobbar eftermiddag/kväll.

Edit: Jaha... det fanns en till sida med inlägg.

Permalänk
Medlem

Någon här som har Chess Ultra. Verkligen inte lätt att få ihop en match online. Så långa väntetider så om man startar en match och sedan går tillbaks har man ibland fått napp. Men då har han ledsnat i sin tur. Det verkar som båda måste starta ett spel och hoppas de matchar. Finns ingen serverlobby eller någon möjlighet att bara gå in i ett spel en annan skapat.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ett optiskt problem, ungefär likadant med glasögon också. Sitter de på fel avstånd/fel vinkel så tappar du skärpa. Även om det blir extremare med VR och den låga bildupplösningen förstås.

Jag upplever det som att skärpan ändras väldigt ofta trots att det känns som att headsetet sitter stadigt. Jag har också märkt att jag får skarpast bild om headsetet 'hänger ner' lite, dvs. att det är något lägre än ögonhöjd, men det kanske är väldigt individuellt?

Skrivet av oqvist:

Att skaffa tunnare face inserts så man kommer närmare gör sweetspoten större och mycket lättare att hitta. Så det gäller få linserna så nära ögat som möjligt.

Tack, jag kanske borde ha uttryckt mig så istället, att det är svårt att hitta 'sweetspoten'. Vet du var man kan köpa dessa inserts? Jag googlade och hittade flera ställen som säljer ersättningsdelar men de verkar snarare vara tjockare än originalet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag upplever det som att skärpan ändras väldigt ofta trots att det känns som att headsetet sitter stadigt. Jag har också märkt att jag får skarpast bild om headsetet 'hänger ner' lite, dvs. att det är något lägre än ögonhöjd, men det kanske är väldigt individuellt?

Jo, även för mig så får jag känslan att man ska få ner headsetet lite längre ner än man först tror... Lite hängande liksom... Samtidigt så ska man få ner den i bak ordentligt också för att få lite stöd i nacken.

Efter ett tag får man lite kläm på ungefär vad sweetspot ligger, och så går det ganska fort att hitta rätt.
Jag tycker inte skärpan flyttas runt så mycket efter det, men det är kanske individuellt...
Däremot är sweetspoten ganska liten: om du vill se något skarpt så måste du få in det i mitten av synfältet! Allt i periferin blir automatiskt suddigt. (det är kanske därför du upplever som att skärpan ändras?)

Tillägg: Nu var det länge sen jag provade Viven, men om något så upplevde jag den som att den var ännu suddigare utanför sweetspoten...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Linsbyte nu i helgen och provade precis Dirt Rally utan både linser och glasögon. Trodde jag skulle kunna se rätt bra med mitt synfel (närsynt som... jag vet inte vad) men det var mest bara suddigt. Samtidigt försvann rutnätet vilket ändå gjorde väldigt mycket för upplevelsen. Fortfarande inte helt lätt för mig körandes i blindo med en BMW i värmland nattetid.

Inte riktigt fått så mycket VR-ro nu under/strax efter flytten men det kommer nog. Köpte Gorn igår och ser fram emot att testa det men inte riktigt hunnit. Imorgon, sista dagen på semestern, är nog en bra dag att tillbejda Khorne!

Skrivet av ågren:

Jag upplever det som att skärpan ändras väldigt ofta trots att det känns som att headsetet sitter stadigt. Jag har också märkt att jag får skarpast bild om headsetet 'hänger ner' lite, dvs. att det är något lägre än ögonhöjd, men det kanske är väldigt individuellt?
Tack, jag kanske borde ha uttryckt mig så istället, att det är svårt att hitta 'sweetspoten'. Vet du var man kan köpa dessa inserts? Jag googlade och hittade flera ställen som säljer ersättningsdelar men de verkar snarare vara tjockare än originalet.

Är nog rätt individuellt det där, men lösningen är ju känslig. Tycker oftast jag inte riktigt hittar helt rätt men bra nog. Just text blir lätt väldigt svår för mig att läsa. Menyerna i Dirt Rally är snudd på oläsbara för mig men det finns andra ställen där det fungerar bättre förstås.

Skrivet av Roger W:

Jo, även för mig så får jag känslan att man ska få ner headsetet lite längre ner än man först tror... Lite hängande liksom... Samtidigt så ska man få ner den i bak ordentligt också för att få lite stöd i nacken.

Efter ett tag får man lite kläm på ungefär vad sweetspot ligger, och så går det ganska fort att hitta rätt.
Jag tycker inte skärpan flyttas runt så mycket efter det, men det är kanske individuellt...
Däremot är sweetspoten ganska liten: om du vill se något skarpt så måste du få in det i mitten av synfältet! Allt i periferin blir automatiskt suddigt. (det är kanske därför du upplever som att skärpan ändras?)

Tillägg: Nu var det länge sen jag provade Viven, men om något så upplevde jag den som att den var ännu suddigare utanför sweetspoten...

Påminner lite om första 3DS'en. Att hitta sweetspotten var inte direkt enkelt alltid. Provat New 3DS XL och den med sin lösning fungerar fint, hittar vart ögonen fokuserar på något vis.

Något sådant för VR hade nog varit bra. Trycka in en liten VR-Tobii kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vet du var man kan köpa dessa inserts? Jag googlade och hittade flera ställen som säljer ersättningsdelar men de verkar snarare vara tjockare än originalet.

vrcover.com verkar populära, dom ska ha tunna varianter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gäller ju ha lite tur att anatomin passar också. För min del så ligger sweetspot där jag vill ha den jag behöver egentligen bara se till att vinkla ner headsetet efter jag dragit på den så är jag där. Har även testat köra utan och ja mitt närsynta blurrar gör en hel del för att minska SDEn men den förlorade skärpan gör de inte värt det. Rifts upplösning är rätt borderline ändå trots allt. Att köpa vr lens lab linserna är de bästa jag gjort även om de skapar lite lätt distortion. Men de var mycket värre med den första revisionen jag fick. Jag har lättare synfel jag får köra bil utan om än det är gränsfall.

Jag köpte mina vr covers på vrcover de har både lika tjocka och tunnare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@lokander: Fan du måste haft tur. Inget har hänt med min beställning än(25e).

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@OceanK: Beställde dock 18e.
Fick ett mejl nyss om att den blivit skickad, så ska vara här 9e!

Permalänk
Medlem

Någon här som testat att koppla ihop allt med mot en USB-C (3.1 nya generationen 10 Gbps) port i datorn och en USB 3.0 hubb på andra sidan?
Skulle vara så skönt att kunna förlänga allt med bara en USB-kabel istället för en till varje del.

Har ni tips på aktiva USB 3.0 kablar som går att få tag på här i Sverige eller som i alla fall kan skickas hit utan att frakten kostar lika mycket som kabel?

Kanske lite för mycket önskat men skulle vara värt väldigt mycket om man kunde uppdatera första inlägget med "bra att ha"-länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Någon här som testat att koppla ihop allt med mot en USB-C (3.1 nya generationen 10 Gbps) port i datorn och en USB 3.0 hubb på andra sidan?
Skulle vara så skönt att kunna förlänga allt med bara en USB-kabel istället för en till varje del.

Har ni tips på aktiva USB 3.0 kablar som går att få tag på här i Sverige eller som i alla fall kan skickas hit utan att frakten kostar lika mycket som kabel?

Kanske lite för mycket önskat men skulle vara värt väldigt mycket om man kunde uppdatera första inlägget med "bra att ha"-länkar.

Beställde mig en Rift i söndags och har suttit och försökt få svar på samma fråga angående USB hubb.
Jag har två 10Gbps chip på mitt Z270G men den ena går bara på den nya interna 3.1 porten som enbart lianli har kabel till i skrivande stund så tills vidare försöker jag lösa ett med en hubb.
Har inte hittat något svar ännu tyvärr.
Är hastighet begränsad till 5gbps genom hubben så kan vi köra två 2-port hubbar, en genom type-A och en genom type-C.
Inte smidigaste eller snyggaste men då klarar man sig på ett chip iaf.

Hoppas det dyker upp en bra lösning innan jag får min om en evighet eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Oculus och deras USB3 kompabilitet suger...
Frustrerande att man får hem sina grejjer för att inse att det inte funkar.
någon som testat USB 3.1 kontrollkort från kjell?
Palla beställa från amazon och vänta 1 vecka till.

Tur jag har min dk2 och Vive...så Vr abstinensen går att åtgärda^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Oculus och deras USB3 kompabilitet suger...
Frustrerande att man får hem sina grejjer för att inse att det inte funkar.
någon som testat USB 3.1 kontrollkort från kjell?
Palla beställa från amazon och vänta 1 vecka till.

Tur jag har min dk2 och Vive...så Vr abstinensen går att åtgärda^^

Det är inte deras USB kompatibilitet utan oftare en fråga om styrkretsens kapacitet, Oculus kräver ganska mycket bandbred på USB styrkretsen och många ggr speciellt på moderkort är det lite snålt med det. dvs kretsen kan hantera USB 3.0 men det kan variera hur många enheter den faktiskt kan sköta samtidigt och tror även att standarden har vissa begränsningar där. Därav om du pluggar in alla USB 3 enheter på samma krets så kan kretsen välja att ändra någon/några till USB 2. Oculus blacklistar även en del USB kretsar som inte presterar som de ska, du kan kolla på black list om din råkar vara med och plocka bort den, Oculus garanterar inte prestandan då men det kan funka iaf.

Whitelist och blacklist finns i filen Compatability.json i C:\Users\username\AppData\Local\Oculus (username = ditt windows användarnamn)

Vet inte hur det är med DK2 men Vive kräver mindre av USB då deras light houses inte är bundna till USB, mitt ASUS Z10 Pro Gaming klarar headset + 2 USB 3.0 sensorer och en USB 2 utan problem men sticker jag in något mer som kör USB 3.0/3.1 på samma krets så bumpas direkt en av sensorerna ner till 2.0 istället.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fick nyligen mail av Oculus att dom försökt dragit pengar men inte lyckats.
"We haven't been able to process your order with the payment method on file."
När jag kollar banken så är beloppet reserverat och enligt banken så har dom ingen anledning att neka köpet...
Nån fler som råkat ut för det från Oculus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElyziuM:

Fick nyligen mail av Oculus att dom försökt dragit pengar men inte lyckats.
"We haven't been able to process your order with the payment method on file."
När jag kollar banken så är beloppet reserverat och enligt banken så har dom ingen anledning att neka köpet...
Nån fler som råkat ut för det från Oculus?

Skickades från m.sweclockers.com

Nordea? De blockerar betalningen. Använd en annan bank/kort eller lägg in pengar att dra av från eventuellt Paypal-konto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElyziuM:

Fick nyligen mail av Oculus att dom försökt dragit pengar men inte lyckats.
"We haven't been able to process your order with the payment method on file."
När jag kollar banken så är beloppet reserverat och enligt banken så har dom ingen anledning att neka köpet...
Nån fler som råkat ut för det från Oculus?

Skickades från m.sweclockers.com

Logga in på Oculus sajten och kolla under My Orders. Om det är reserverat på bankkontot låter det ju som de försökt igen och lyckats.

Annars kontakta supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nordea? De blockerar betalningen. Använd en annan bank/kort eller lägg in pengar att dra av från eventuellt Paypal-konto.

Swedbank.
Försökte byta till PayPal men eftersom beloppet är reserverat så nekas en till dragning från samma företag på samma summa.

Skrivet av knge:

Logga in på Oculus sajten och kolla under My Orders. Om det är reserverat på bankkontot låter det ju som de försökt igen och lyckats.

Annars kontakta supporten.

Står "On Hold -- Unable to authorize payment method".
Har skickat ticket till dom om ett.
Ja menar lyckas dom komma så långt att beloppet reserveras (står OCULUS *PAYMENT på beloppet) så förstår jag inte hur dom kan säga att dom misslyckas...
Hoppas det är deras system som ljuger bara för från mitt håll ser allt ut som det ska göra vid ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Då har jag efter ett par veckors velande också hoppat på tåget. Beställning lagd igår, vet vi när nästa "last" kommer, eller skickas allt eftersom?

Jag har två saker jag undrar lite över:
-Jag sitter för tillfället på 12GB RAM, hört att lone echo eller vad det heter är ganska ram-krävande, är det värt att uppdatera?
-Jag sitter på ett moderkort "Asus P8P67" och får problem med ASMedia 3.0 USB-kontrollern. Jag har 2st 3.1portar och X antal 2.0. Samt att jag köpt ett kort: "Inateck Superspeed 4 Ports" från amazon. Kommer det att fungera bra tror ni?

Permalänk
Medlem

Bara FYI åt alla som är på G att få hem sina rifts - bokmärk oculus subredit, dit hittar oftast nyheter och annat smått och gott ut först.

https://www.reddit.com/r/oculus/

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2