Permalänk
Medlem

GPS tracker

Hej alla Sweclockers!

Är det någon tekniskt kunnig på gpser här?

Jag håller på med ett projekt att sätta ihop en liten gps mottagare som ska gå att koppla till mobilen via en app för att kunna se live uppdaterad information om vart den här mottagaren befinner sig och hur långt ifrån mobiltelefonen den är.
Istället för att använda sig av ett sim kort så försöker jag få den att koppla upp sig mot några av de satelliter som snurrar ovanför oss.

Finns det någon möjlighet att skapa ett program som gör att den här mottagaren sänder den informationen om position från satelliterna till mobilen utan att gpsen har en internetuppkoppling?

Har ni några förslag på hur det här skulle vara möjligt och genomförbart?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andsal:

Hej alla Sweclockers!

Är det någon tekniskt kunnig på gpser här?

Jag håller på med ett projekt att sätta ihop en liten gps mottagare som ska gå att koppla till mobilen via en app för att kunna se live uppdaterad information om vart den här mottagaren befinner sig och hur långt ifrån mobiltelefonen den är.
Istället för att använda sig av ett sim kort så försöker jag få den att koppla upp sig mot några av de satelliter som snurrar ovanför oss.

Finns det någon möjlighet att skapa ett program som gör att den här mottagaren sänder den informationen om position från satelliterna till mobilen utan att gpsen har en internetuppkoppling?

Har ni några förslag på hur det här skulle vara möjligt och genomförbart?

Tacksam för svar

Mottagaren bör ju kunna spåra sin egen position via enbart GPS, men om den ska kommunicera med en telefon så behöver den ju ett simkort. Alternativt Bluetooth eller liknande, men då tappar du ju räckvidd. Sök efter vilken teknik som används i tex DJIs drönare, de har ju väldigt lång räckvidd och är någon form av direktanslutning.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Är nog inte praktiskt genomförbart utan ett simkort. Du måste ju kommunicera från gpsmottagaren till appen på något sätt och då är väl "internetvägen" den mest logiska vilket kräver att mottagaren är uppkopplad vilket enklast sker via ett sim-kort.
Går ju att skicka denna positionen via RF(vilket jag antar drönare gör) men det är nog bra mycket bökigare och sämre då räckvidden blir begränsad. Fördelen med RF är väl däremot att det kostar ju ingen data att skicka informationen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

GPS mottagning är en enkelriktig kommunikation, så att få skicka data via GPS till en dator är inte genomförbart.
Lösningarna som finns är simkort(3g/4g/gsm/etc) eller något annat trådlöst alternativ.

Permalänk
Medlem

Katt-GPS osv har ungefär den här funktionaliteten, och precis som tidigare sagts i tråden, man måste ha en dedikerad krets för att skicka informationen till användaren. SIM-kort och mobilmodul är det enklaste, men olika RF lösningar kan fungera, beroende på vilken räckvidd du förväntar dig.

Anledningen att jag tänkte på katt-GPS är helt enkelt för att styvmor frågade om sådana nyligen. Hennes behov begränsar sig till en offline lösning, men jag hittade inget...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Som sagt gps går bara enkelväg...

Men varför kan du inte koppla in nån gammal telefon med gps funktion?
Sedan skaffa ett kontantkort och fixa nåt årskort på surf, surfmängden är ju värdelös men att skicka lite positionsdata lär inte äta upp så mycket data ändå.