Permalänk
Medlem

Sveriges absurda 3g satsning..

Sverige ska satsa 50 miljarder på ett nytt mobil nät som bara gör att du kan kolla på bilder på din mobil.
Ulrica Messing m.fl. är f*n helt pantade.
Mobiltelefoner är till för att ringa med inte skicka löjliga ljud och bilder. Visst kommer det att ge bättre vanlig mobiltäckning men det hade deffenitivt varit billigare att slumpa denna idotiska satsning och utöka med några enstaka vanliga master.

I mitt tyckte hade det varit mycket bättre att lägga de pengarna på att ge oss skolbarn bättre skolmat, bättre sjukvård, betala av stats-skulden eller varför inte satsa på att ge fler möjlighet att få fast internetanslutning. För det är väl endå på datorn som 3g "tekniken" egentligen hör hemma.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Avstängd

Det är väl operatörerna & i slutänden vi kunder som betalar?

Permalänk
Medlem

Och jag får tillbaka mina pengar på denna onödiga satsning hur?
Det är i min mening en dum satsning - 3g är skit..

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk

Va, staten har väl för fasiken inte lagt ner 50 miljarder på det!?!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ska telia betala skolmaten? Varför då?

Och vad jag vill minnas var det en del som gnällde på gsm när det infördes, NMT räcker ju gott och väl...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Det är väl inget fel på NMT... min gamla väsk-"mobil" funkar utmärkt

Håller med dig till viss del.. men det är ju inte enbart mobilerna som kommer kunna utnytja 3G. Tänk på hastigheten (2Mbit) och då också på möjligheterna. Man skulle kunna ha en minihanddator med endast ett bluetooth-headset i örat när man skulle ringa... samtidigt som man var konstant uppkopplad på nätet till en fast, liten kostnad.

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Sverige e lite roliga när det handlar om sånt här..
Vart du fått 50miljarder ifrån vet jag inte, därmed säger ja inte att det inte stämmer men det e ju alltid så att Sverige ska va med på allt som händer, ska ha störst av ditt o störst av datt trots att vi inte har råd att betala skolmaten längre, inte heller sjukhus o skola o dagis o allt vad det e ! Tragiskt, det e väl bara att inse att vissa saker har vi tydligen råd med.. No offense nu, mycket invandrare kan vi ta emot, rätt stora mängder dessutom (menar nu inte att det e fel på invandrare, snarare på Sveriges invandringspolitik). Men skola o vård o den biten spelar tydligen ingen roll verkar det som..?:confused:

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Gäst

tanken är väl att man ska lägga över alla mobila digitalaöverföringar på 3G nätet?

Permalänk
Medlem

Känns som om det hursomhelst kommer floppa.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Känns som om det hursomhelst kommer floppa.

Varför?

Permalänk
Medlem

Jadu, mobilmarknaden är inte mogen för det som första argument.
Sen har jag den känslan bara, vi ser ju om jag har rätt/fel.

Permalänk
Medlem

Tänk om vi alltid sagt sådär när det kommit nåt nytt som skulle byggas ut, jag tycker det är bra att sånt där byggs ut, vi får allltid nytta av det, och det kommer alltid nya sätt att utnyttja tekniken.
Ett trådlöst nät som allt kan vara konstant uppkopplat till innebär mycket möjligheter.

Sen kan man ju alltid ha åsikter om kostnaderna och det rimliga i att olika leverantörer bygger egna oberoende nät..i slutändan kommer vi att betala det hela, oavsett om det blir på skattsedeln eller via dyra avgifter för att använda tekniken.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Kan inte pengarna användas till sånt som kan vara mer viktigt ?

Visa signatur

Google
- Wiper

Permalänk

Tycker också det här 3g verkar onödigt. Hur kul är det att surfa på en 1.5 " skärm? skicka ljud o bilder? vilken nytta har man av det? Då kan man heldre andvända datorn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiper
Sverige e lite roliga när det handlar om sånt här..
Vart du fått 50miljarder ifrån vet jag inte, därmed säger ja inte att det inte stämmer men det e ju alltid så att Sverige ska va med på allt som händer, ska ha störst av ditt o störst av datt trots att vi inte har råd att betala skolmaten längre, inte heller sjukhus o skola o dagis o allt vad det e ! Tragiskt, det e väl bara att inse att vissa saker har vi tydligen råd med.. No offense nu, mycket invandrare kan vi ta emot, rätt stora mängder dessutom (menar nu inte att det e fel på invandrare, snarare på Sveriges invandringspolitik). Men skola o vård o den biten spelar tydligen ingen roll verkar det som..?:confused:

Ush, nu blev jag sur. Vi har råd då de verkligen behövs så att säga! Vadå pensionärer och skola? Vi satsar på 3g istället!

Kunde vi inte andvänt dessa 50 miljarder till något nyttigare, t.e.x. på vården, skolan. Eller varför inte betala tillbaks våra skulder?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
i slutändan kommer vi att betala det hela, oavsett om det blir på skattsedeln eller via dyra avgifter för att använda tekniken.

Viss skillnad på att betala för något man vill ha eller tvingas betala för något.

Fortfarande ingen som verkligen vet hurvida staten lagt ut pengar på det hela eller inte?
Licenserna auktionerades ut i Sverige så vitt jag minns...
Staten fick in pengar på det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Många hävdar ju att 3G kommer bli omkört av t.ex. WiFi, och jag är beredd att hålla med. Det är sällan jag behöver bredband ute på vägarna, det kan jag fixa när jag är på hotellet eller vid en rastplats. Medans man rör på sig borde det räcka med något slags uppbeefad GPRS.

Nä, 3G är i första hand till för att telekombolagen ska få bygga lite nya roliga leksaker och - med "nya läckra tjänster" som ursäkt - kunna knuffa upp samtalspriserna lite. Ta bara SMS som exempel: Totalt o-utnyttjad bandbredd som är totalt GRATIS för operatörerna kostar allt mellan 50 öre och två spänn. Samma bandbredd används till MMS, uppgraderingen kostade nog inte många kronor för operatörerna men helt plötsligt kan de ta 4-6 spänn för en fånig JPG eller en tvåsekunders-wav. Smart drag, helt klart.

Men, det är klart: Den "fria konkurrensen" på mobiloperatörsmarknaden har ju gått så otroligt hårt åt de stackarna, de fördubblar ju knappt sin vinst varje år längre. Hårda tider.

Permalänk

3g har floppat än så länge för det skulle varit stort redan för ett år sen lr nåt liknande, men det kommer. Snart funkar det perfekt.

Anledgingen till att vi hänger med på 3g är för att Sverige är ett teknikland, vi lever på teknik. Om vi inte skulle följt med på 3g skulle vi tappa värde lr hur man ska säga. För några år sedan trodde man ju att 3g skulle bli det största som hänt inom mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Laptop med inbyggd 3g-mottagare/sändare, kungligt..

(frågan är vad det kommer kosta bara)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ta bara SMS som exempel: Totalt o-utnyttjad bandbredd som är totalt GRATIS för operatörerna kostar allt mellan 50 öre och två spänn. Samma bandbredd används till MMS, uppgraderingen kostade nog inte många kronor för operatörerna men helt plötsligt kan de ta 4-6 spänn för en fånig JPG eller en tvåsekunders-wav. Smart drag, helt klart.

Nja tack vare MMS blev det antagligen ett större krav på att bygga ut GPRS nätet i hela Sverige (SMS använder inte GPRS nätet, fast det kan göra det om dom vill..), sen kräver ett MMS ca. 30 gånger mer bandbredd. Fast det är fortfarande inte anledningar nog att ta ut ett pris på 4-6 kr per MMS (fast just nu betalar jag 1.50 per MMS fram till hösten...). Sen är det skumt att för 4 kr får man 200 kB vanligt GPRS användande men ett MMS på upp till 30 kB kommer kosta ca. 4 kr.

Men behövs verkligen 3G? Och 2 mbps blir det väl knappast, kanske om en hel mast är outnyttjad? Att skicka bilder och ljud går redan i fullt acceptabla hastigheter och videotelefoni är bara en stor flopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
Tycker också det här 3g verkar onödigt. Hur kul är det att surfa på en 1.5 " skärm? skicka ljud o bilder? vilken nytta har man av det? Då kan man heldre andvända datorn!

Ush, nu blev jag sur. Vi har råd då de verkligen behövs så att säga! Vadå pensionärer och skola? Vi satsar på 3g istället!

Kunde vi inte andvänt dessa 50 miljarder till något nyttigare, t.e.x. på vården, skolan. Eller varför inte betala tillbaks våra skulder?

Ja man kan ju sura till när man läser sånt, men detta som du citerade som jag skrev var ju skrivet ifall det nu e/var så att det e staten som betalar 50 miljarder.. Det hade vart kul med en källa så man kan vara säker på att det e som trådskaparen sagt..

Visa signatur

Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

Men snälla....
Det är inte staten som betalar för utbyggnaden av 3G-nätet, det är vinstdrivande företag i form av teleoperatörer. (Visserligen är staten delägare i Telia.)
Satsningen sker inte med utgångspunkten att man kommer gå back 50 miljarder, utan att det ska leverera vinst genom att konsumenterna efterfrågar och betalar för tjänsterna (även om det ser dystert ut nu och det säkerligen kommer att dröja länge innan projektet har betalat sig).

De som har makten över vilka produkter och tjänster som ska produceras är konsumenterna eftersom att det är deras pengar som i slutändan betalar. Det är det som är grejen med marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan har vi faktiskt betalat för 3gnätet, i form av uteblivna inkomster när staten valde att ge bort licenserna istället för att sälja dem.
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
Tycker också det här 3g verkar onödigt. Hur kul är det att surfa på en 1.5 " skärm? skicka ljud o bilder? vilken nytta har man av det? Då kan man heldre andvända datorn! 1,5" kommer nog inte att vara standard speciellt mycket längre. Det ska finnas mobiler som med hjälp av optik kommer upp i en virtuellt storlek av 19".

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Jadu, mobilmarknaden är inte mogen för det som första argument.
Sen har jag den känslan bara, vi ser ju om jag har rätt/fel.

Och då måste jag ju fråga vilken insyn i telekombranchen du har och hur kvalificerade dina uttalanden om mobilmarknaden är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det är min personliga uppfattning utifrån vad jag hört.
Du som är så insatt kan väll förklara hur det ligger till isåfall?!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Haffe
Å andra sidan har vi faktiskt betalat för 3gnätet, i form av uteblivna inkomster när staten valde att ge bort licenserna istället för att sälja dem.
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av KalleKulspruta
Tycker också det här 3g verkar onödigt. Hur kul är det att surfa på en 1.5 " skärm? skicka ljud o bilder? vilken nytta har man av det? Då kan man heldre andvända datorn! 1,5" kommer nog inte att vara standard speciellt mycket längre. Det ska finnas mobiler som med hjälp av optik kommer upp i en virtuellt storlek av 19".
[/QUOTE]
Ehh va ? 19" ? Upp till bevis ? Under vilket sekel då ? Källa ?

Visa signatur

Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

Han menar att han vill at det ska finnas..

Permalänk
Medlem

Men jag kan inte för mitt liv begripa vad de där 50 miljarderna kommer ifrån. Det är väl 3G-företagen som står för notan för alla mobilmaster, och förhoppningsvis kommer de till slut att vända det till vinst om det visar sig att folk vill ha 3G-tjänster. Att vi givit bort licenserna istället för att auktionera ut dem var kanske inte den allra bästa lösningen, men den visade sig ju vara ett lyckodrag när IT-bubblan sprack och företagen fick mindre pengar. De svenska 3G-företagen har av just den anledningen klarat sig bättre än sina utländska motsvarigheter som fått punga ut med miljardbelopp. Den kostnaden kommer konsumenterna få betala i form av högre priser och försenad utbyggnad.

Jag tror 3G kommer att slå ganska bra till slut förutsatt att man får en bra tjänst till rimliga priser. Videotelefoni är t ex en viktig symbol - säg nåt som känns mer "framtid" än att kunna ha en liten skärm i handen och se den man talar med. Jag tycker i alla fall att det vore väldigt coolt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Faktum kvarstår, 3G kommer att kosta mycket pengar. Ingen kan säga något annat. Sverige skall tydligen bli bäst på 3G-tekniken, och 99% av Sveriges befolkning skall få tillgång till den här "revolutionerande" tekniken redan 2004 är det sagt. Det kanske inte bara handlar om att skicka bilder och ljud, men eftersom de flesta idag knappast bryr sig om de påstådda möjligheterna med 3G (förutom de införstådda/intresserade, som knappast utgör en större del av Sveriges befolkning) så ter sig hela utbyggnaden löjlig.

Det jag hänger upp mig mest på är den strålning som tydligen skall komma från de antenner som sätts upp land och rike runt samt de händelser som har uppkommit i samband med att dessa har satts upp. För det första så vill de bygga de gigantiska masterna överallt, ja, förvisso strålar de inte så värst mycket på marknivån, där vi lever, men hur kul är det att ha en mast i sin egen trädgård? I Juli kommer det att bli helt lagligt att sätta upp en sån här mast "varsomhelst" i Sverige utan markägarens medgivande. Jag bor själv på landet och skall inom en snar framtid bli granne med en sån här mast, vilket jag tycker är förjävligt, eftersom det förstör hela omgivningen.

Än värre är ändå de antenner som satts upp på hus, utan att folk vet om det. De strålar rätt in i folks vardagsrum. Sverige har en löjligt dålig ställning i frågan om strålninghalterna, där många andra länder har kommit bra mycket längre i lagstifta och kontrollera dessa.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Än värre är ändå de antenner som satts upp på hus, utan att folk vet om det. De strålar rätt in i folks vardagsrum. Sverige har en löjligt dålig ställning i frågan om strålninghalterna, där många andra länder har kommit bra mycket längre i lagstifta och kontrollera dessa.

Antennerna är riktade, dvs. om den sitter på ditt hus så får du in näst intill ingeting i ditt vardagsrum. däremot får de som bor mitt emot dig. då har dock strålningen avtagit en hel del.

och ju tätare masterna står desto mindre måste telefonerna stråla. Du sänker altså utsattheten då du flyttar strålningen från din tinning till ett hustak.

Och staten har inte betelat något, det är telekombolagen som står för notan, och i slutändan vi konsumenter. så den som inte vill vara med och betala behöver bara låta bli att köpa en 3G telefon.

BTW. om vi inte får 3G hur skulle vi då kunna få 4G?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
...den som inte vill vara med och betala behöver bara låta bli att köpa en 3G telefon...

Precis