Begränsningar för Atmos?

Permalänk
Medlem

Begränsningar för Atmos?

Hejsan!

Jag har sett att fler och fler lovordat Atmos och har därför själv börjat fundera i banorna att bygga ut mitt hemmabiosystem som består av ett 5.1 från Klipsch RP-serien.

Högtalarna jag kikat på är Klipsch RP 140-SA och jag har lite frågor kring dessa och Atmos generellt.

Hur många och vart bör man placera Atmoshögtalarna? Bara på fronthögtalarna eller även på surroundhögtalarna?

När jag hyr blu ray-filmer använder jag i regel min mac och kodi för att spela upp filmerna. Datorn kopplar jag in i min receiver med thunderbolt/hdmi-kabel. Receivern vet jag klarar Atmos men finns det begränsningar i dator/kodi/kabel eller hur funkar det?

Jättetacksam för svar!

Permalänk
Medlem

vet inte vilken setup du tänkt köra med men 5.1.4 & 5.1.2 rekommenderar jag dig att montera de i taket. Allt annat blir en kompromiss.
Kabeln/anslutningen kan jag inte svara för.
Något som är bra med takhögtalare är att iafall min reciver och jag misstänker att de flesta andra gör det med är att vid vanlig 5.1 så kan man välja att köra dessa med. Blr så klart inte lika bra som när de får en dedikerad ljudsignal från filmen men det blir oftast ändå bättre än att bara köra vanligt läge.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska montera i taket så är mitt tips att du bara kör *.*.2. För om du har 4st atmos högtalare som ska studsa ljud så har det blivit väldigt grötigt och blandat på de system jag lyssnat.

Du har inga möjligheter att montera i taket? Dolby Atmos studsljud mot Dolby Atmos riktat ljud är som två olika världar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Om du inte ska montera i taket så är mitt tips att du bara kör *.*.2. För om du har 4st atmos högtalare som ska studsa ljud så har det blivit väldigt grötigt och blandat på de system jag lyssnat.

Du har inga möjligheter att montera i taket? Dolby Atmos studsljud mot Dolby Atmos riktat ljud är som två olika världar.

Japp att låta ljudet studsa är en kompromisslösning.

Attans. Nu fick du mig åter att börja fundera på att byta ut mina takhögtalare mot några bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har inte riktigt funderat på takhögtalare men det kanske är ett alternativ. Det är alltså betydligt bättre än med studsljud?
Det får nog oavsett blir 5.1.2. Blir mycket kabel annars...

Det är ingen som har någon närmare kännedom om mac/kabel/kodi för Atmos?