Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Permalänk

Jag har ingen SSD, så jag har alla mina spel på en mekanisk hårddisk.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart med ssd i min burk pga både laddtider och ljudnivå, däremot lagrar jag inte filmer eller liknande i min burk så 2tb med ssd räcker gott och väl till alla spelen och annat jag har installerat.

Det är lite en smaksak och en kostnadsfråga..

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Kläm givetvis in så många spel du får plats med på SSDn

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag har spel jag spelar under längre tid på min SSD och spel jag bara vill testa eller inte kommer spela så ofta på mekanisk disk. Skulle man spela ett spel mer än man först trott går det ju i steam att flytta spelen utan att installera om

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

@landahl: På SSDn förstås, annars försvinner väl poängen? Ju större spelet är, ju större filer laddas, ju mer orsak att ha spelet på ssdn, logic fail att föreslå ha dem på mekaniska?

Börjar det bli fullt kan du individuellt välja målmapp för varje spel, men du kommer efter första med lite laddtider aldrig mer installera ett spel på en mekanisk.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

Eftersom jag klantade till min OS installering, alternativen jag hade var SAMSUNG 128GB och SAMSUNG 128GB vilket slutade med att SSDn fick OS och min m.2 är nu dedikerad Steamdisk.

Fyfan va spel laddar snabbt må jag säga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Motstod SSDs länge för att jag ville att tekniken skulle bli bra, sen skaffade jag en 840 EVO...

I hate my life

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Har du råd så kör du endast SSD. HDD ska endast användas vid passiv lagring.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Har ingen mekanisk längre i min dator, den tiden är förbi. SSD <3

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Som det gamla djungelordspråket:
Once you go ssd, you never go back.

Permalänk
Medlem

SSD.. allt nästan ligger på SSD. Vägrar använda HDD till något annat än ren lagring (och knappt ens det så sega de är).

Permalänk
Medlem

SSD definitivt. Flyttat alla mekaniska diskar till en nas så man slipper lyssna på slamret.

Permalänk
Medlem

Räkna med att de flesta svaren kommer att vara SSD.

Den överväldigande majoriteten av datorer har inte ens mekaniska hårddiskar nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

@landahl: På SSDn förstås, annars försvinner väl poängen? Ju större spelet är, ju större filer laddas, ju mer orsak att ha spelet på ssdn, logic fail att föreslå ha dem på mekaniska?

Börjar det bli fullt kan du individuellt välja målmapp för varje spel, men du kommer efter första med lite laddtider aldrig mer installera ett spel på en mekanisk.

Inget fel i logiken, SSD är fortfarande rätt mycket dyrare än snigeldisk så man får fundera på om den kostnaden är värt för lite kortare laddningstider. Det har ju i regel ingen påverkan på spelet när det väl är igång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

På grund av priset på större SSD'n och hur många spel jag har så ligger alla spel på en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Merparten på SSD. Några spel som jag inte spelar så ofta ligger på HDD. Även spel som tar upp mycket plats men inte tjänar så mycket på att köras från SSD, typ äventyrsspel o.s.v. ligger på HDD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera alla spel på SSD och när de blir fulla (har två på 250Gb vardera) flyttar jag över alla spel som jag inte använt på ett tag till min mekaniska.

Det finns förstås många spel som drar nytta av en snabb SSD men det är inte alltid man kan förvänta sig stora skillnader i laddtider. Såg ett test förut och på vissa spel var det knappt märkbart.

Skrivet av sparkar_boll:

Jag har ingen SSD, så jag har alla mina spel på en mekanisk hårddisk.

Ingen ssd alls? Vad passande att black friday och julafton är på ingång. Jag råder dig kraftigt att köpa en, räcker med en liten bara till windows. Finns nog ingen uppdatering i en dator man kan göra som ger mer valuta för pengarna.

Skrivet av Nexim:

@landahl: På SSDn förstås, annars försvinner väl poängen? Ju större spelet är, ju större filer laddas, ju mer orsak att ha spelet på ssdn, logic fail att föreslå ha dem på mekaniska?

Så talar någon som har det gott ställt... Inget fel med det men att vara helt oförstående till varför vissa använder mekaniska diskar är ganska osmickrande.

Permalänk
Medlem

Har de på vanlig mekanisk disk, spelar mest cs:go och World of tanks och hade spelet laddat snabbare är det jag som ändå får vänta på med/motspelare. Har inga egentliga laddtider.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

HDD, jag skulle aldrig få för mig att använda mina +10 TB ssd till spel.

Men flera saker som budget påveras, jag tycker ssd + hdd är en bra blandning för den stora skaran. Visst folk som knappt har någon data att spara så går det lätt att lagra allt på ssd.

En bra optimerad dator för en svensson skulle jag säga är 500GB ssd + 4TB Hdd, där SSD är i dyraste laget, men de sjunker väl snart vilket resulterar i att det blir bra för budgetdatorer.

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har liknande problem med platsbrist på SSDn, annars hade jag haft allt på den, men vissa typer av spel, som någon nämnde här, är inga större problem att lagra på ett skivminne tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

SSD för Windows och HDD för spel, funkar bra. Jag spelar även in gameplay genom OBS och skrivningen påverkar inte spelandet alls.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

I snart 1år är det enbart SSD i min dator. 1st 250Gb för OS/Program och 1st 1Tb för spelen, helt underbart. Har 1st mekanisk kopplad till min router (NAS liknade lösning). Förövrigt den sista mekaniska som finns i mitt hem.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

I snart 1år är det enbart SSD i min dator. 1st 250Gb för OS/Program och 1st 1Tb för spelen, helt underbart. Har 1st mekanisk kopplad till min router (NAS liknade lösning). Förövrigt den sista mekaniska som finns i mitt hem.

Intressant, satt faktiskt och funderade över detdär...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

När du väl har haft spel på en SSD för första gången så går det aldrig att gå tillbaka.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Köpt en dedikerad SSD enbart för spel. Innan hade jag en del spel på SSD och en del på HDD.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Har spel enbart på SSD. När dom börjar bli fulla så kommer jag köpa en till. Min 6TB HDD har jag bara till film/serier/musik

Permalänk

Själv har jag bara spelet jag spelar som mest just nu på SSD'n, förvisso är den ganska liten, men känns onödigt att lägga något på den som bara startas en gång i halvåret! På SSD'n nu har jag bara PUBG och BF1. Lättladdade spel såsom Diablo 3 får också ligga på HDD.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

SSHD är väl bättre om man vill ha hyfsat snabb HD och samtidigt mycket lagring?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Har min SSD med windows och lite "vanliga" program och allt annat på HDD.
Det är att man "ska" ha SSD för spel och att de flesta idag använder enbart detta, vill jag se när jag kan få siffror på det. Tro kan man göra i kyrkan mfl.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)