Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Permalänk

Kör 3 st olika SSDs, 1 för Windows, 1 för program(Adobe, Autodeks etc) och den sista (1TB SSD) bara för Spel. Kör även 2+4 TB Mekanisk disk enbart för lagring(film,bild,renders) samt backups. Har inte kört spel på mekanisk disk sedan jag skaffade min andra ssd.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Varför ingen omröstning..? Jag har spelen på ssd, en 1TB raid 0 partition @landahl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så talar någon som har det gott ställt... Inget fel med det men att vara helt oförstående till varför vissa använder mekaniska diskar är ganska osmickrande.

Frågan var ställd för någon som har en ssd och en mekanisk disk.

Jag har full respekt för folk med andra ekonomiska förutsättningar. Men drar man slutsatser likt dig måste man vara dum nog för att, men inte fattig nog till att inte köpa en ssd där inte ens operativsystemet ryms, sedan försöka häckla någon som svarade på en enkel fråga.

OM du har en ssd och en mekanisk disk, var bör spelet installeras? Är ssdn inte stor nog till världens alla spel får man prioritera, du kan installera dina 10 000 mobilspel på din ssd sen installerar du väl WoW på din mekaniska som snurrar i 1200 rpm.

Jag gjorde inget försök till att häckla dig eller någon som inte kan köpa en ssd, men känner nu nästan för att starta en insamling för att köpa en ssd till dig eller betala ur egen ficka. Jag kör ferrarri och dasspappret jag använt i röven är så exklusivt att det blir till råvara åt bomullsrondellerna du torkar mascaratårarna från ansiktet med när du drömmer om ssd.

Titta noga på min signatur och omvärdera vad fan som är gott ställt och vilket land din röv befinner sig i.

Komma med sådan skit om att vara oförstående och fatta noll som dig förtjänar skit tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

M2 os - SSD spel/ övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inget fel i logiken, SSD är fortfarande rätt mycket dyrare än snigeldisk så man får fundera på om den kostnaden är värt för lite kortare laddningstider. Det har ju i regel ingen påverkan på spelet när det väl är igång.

Beror på hur mycket hårddisktugg man står ut med och mängden ram. Gå in i nya zoner, ladda nya kartor och banor, nya texturer till exempel däri finns den stora skillnaden för mig bortsett för uppstarten då. WoW är ett som känns som måste på ssdn, det går inte köra på mekanisk mer. Jag slutar hellre spela när jag vant mig

Man har väl två-tre spel man kör mer seriöst eller ofta, får de inte plats kanske man bör fundera på om man inte kan eller borde skjuta upp köpet en-ett par månader till. Något så kritiskt och upplyftande ska inte bli till en olägenhet.

Jag gillade tipset att flytta spel man inte spelar för tillfället till mekaniska, det var riktigt bra, något man lätt glömmer av och bara avinstallera nått.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@landahl:
SSD. Jag passade på att köpa en stor sist, så att OS och spel ryms. Jag har väl ca 700 Gb ledigt nu.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

SSD enbart, tror inte jag har ett enda spel installerat på min HDD.

128 GB SSD: Windows och lite program.
240 GB SSD: Spelbibliotek för Origin och Uplay.
525 GB SSD: Spelbibliotek för Steam, Battle.net och GOG Galaxy.
2 TB HDD: Passiv lagring.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Beror på hur mycket hårddisktugg man står ut med och mängden ram. Gå in i nya zoner, ladda nya kartor och banor, nya texturer till exempel däri finns den stora skillnaden för mig bortsett för uppstarten då. WoW är ett som känns som måste på ssdn, det går inte köra på mekanisk mer. Jag slutar hellre spela när jag vant mig

Man har väl två-tre spel man kör mer seriöst eller ofta, får de inte plats kanske man bör fundera på om man inte kan eller borde skjuta upp köpet en-ett par månader till. Något så kritiskt och upplyftande ska inte bli till en olägenhet.

Jag gillade tipset att flytta spel man inte spelar för tillfället till mekaniska, det var riktigt bra, något man lätt glömmer av och bara avinstallera nått.

Du behöver inte övertala mig, jag har alla spel på SSD.
Men de flesta lägger nog hellre dem på snigeldisk och lider av lite laddningstider än att inte spela alls.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Windows, spel och program ligger på SSD. Allt för lagring ligger på HD.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Klämmer in så många spel jag kan på mina två SSDer, prioritet till stora spel som tenderar att ha stora laddtider samt spel jag spelar mycket. Många mindre indiespel, samt stora spel som jag inte vet om jag kommer lira mycket går till HDDarna.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kör 1TB SSD som är uppdelad i 2 partitioner, varav den större är skapad endast för spel, säg D:\

Sedan har jag 4st mekaniska lagringsdiskar på 4TB var och de snurrar i 5400rpm.
Dvs, där har jag inga spel alls på.

Tycker detta är den bästa lösningen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns olika svensons, väldigt många klarar sig inte på 500GB och då behöver komplettera. En 4TB kostar idag ca 1300kr, 2TB strax över 700kr så vissa kan spara någon hundring där.
Det stora problemet jag anser är att 500GB ssd idag är lite dyr, det är dock rent ssd storleksmässigt vad många borde ha. Btw Farsan har 8TB på hans dator, han gör inget märkvärdigt och har hälften ledigt, men lite data blir blir det snabbt.

Detta gnäll om dyrt.
Nej 4TB seg data är dyrt. Det är löjligt att prioritera att man måste ha lagring öht på diskar idag. Detta är något som inte varit vanligt förr och inte kommer vara vanligt nu heller.

Problemet är detta...
Folk köper en enda 4TB HDD, och sen... rasar den. Och de skriver panik tråden... "alla mina bilder är borta".

Då det blir dyrt då du behöver ha 2-3 diskar med 4TB vardera. Du måste sedan säkra dessa mot kryptovirus, HDD krasch, blixt/brand osv. Och sen 3 år senare (om du har tur) så måste du köpa 3 nya diskar... igen.

Lagring är otroligt dyrt. Och behöver du inte utrymmet, finns ingen poäng att hålla på med det. Se till att du har backup på någon vettig tjänst, och att du kan säkra det som inte går att ersätta. Kostar en vettig summa till en tjänst där du kan ha dem, med backup, säkrat.

Att sen sitta här o påstå att en SSD, om man köper en vettig, med 5år (eller mer) garanti, som inte vid normalt bruk slits ut på 50+ år, och har bra odds att hålla i 10 år, är "dyrt", är nog det dummaste skit folk säger här. Du betalar mao 150-300kr per år, för snabb prestanda.

Du får prestanda med 500GB, i 5-10+ år, som gör att du spenderar mindre av din dyrbara tid att vänta på din dator ska bli klar. Hur fan är detta dyrt?!

Nej att hålla på med kraschande HDDs och lagring av skräp man inte behöver är dyrt.... 1500kr x2 för 3 års lagring. 1000kr PER ÅR för säkrad lagring. Det är dyrt.
Så vill du spara pengar... sluta lagra så jävla mycket skit du inte behöver ändå.

Roliga är tex... torrenter. Att ha alla "skumma" nerladdade filmer mm som folk lagrar, hemma, kostar MER än att köpa en prenumerationstjänst och titta på det du vill se.

Permalänk

Spel och windows på SSD, och allt annat på en mekanisk.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Spel och Windows på SSD och endast passiv lagring på HDD.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att ha en mekanisk disk i min PC igen. Dom får sitta i server/NAS.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag har bara SSD i min speldator idag, inget alternativ att spela från en mekanisk disk 2017.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

En 500GB SSD räcker i en ren spelburk. Spelar man flera spel samtidigt så får man lära sig att bli klar med ett först så man kan avinstallera

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Mekanisk

Jag kör mina spel från 2 st Western Digital Raptor bra kapacitet och 10 000 rpm ger tillräcklig respons för mig om man håller dem hyfsat bra defragmenterade. W7 på egen SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Detta gnäll om dyrt.
Nej 4TB seg data är dyrt. Det är löjligt att prioritera att man måste ha lagring öht på diskar idag. Detta är något som inte varit vanligt förr och inte kommer vara vanligt nu heller.

Mycket lagring hemma har alltid varit vanligt, Molnet gör sitt intrång, men för många så handlar det bara om att lagra samma data på ett extra ställe.

Skrivet av Paddanx:

Problemet är detta...
Folk köper en enda 4TB HDD, och sen... rasar den. Och de skriver panik tråden... "alla mina bilder är borta".

Problemet är detta... Folk köper 4TB på molnet, lösenord är deras för och efternamn, sedan skriver de i paniktråden att deras nakenbild och filmer har läckts ut...

Min poäng är att jag ser ingen fördel med Molnet för rena SBS-users.

Skrivet av Paddanx:

Då det blir dyrt då du behöver ha 2-3 diskar med 4TB vardera. Du måste sedan säkra dessa mot kryptovirus, HDD krasch, blixt/brand osv. Och sen 3 år senare (om du har tur) så måste du köpa 3 nya diskar... igen.

Man kan säkra data olika mycket, väldigt många har en stor slask med bara bröte i. Även om man har lagt ut hutlösa 1300kr på en 4TB hdd, så behöver man inte fylla den. Man kan snarare ha tänkt såhär, att denna hdd har jag i 5år och jag aldrig behöver fundera på om den blir full

Skrivet av Paddanx:

Du får prestanda med 500GB, i 5-10+ år, som gör att du spenderar mindre av din dyrbara tid att vänta på din dator ska bli klar. Hur fan är detta dyrt?!

Många vill ha en dator för runt 5000kr och någon tusenlapp uppåt, kolla vad de billigaste märkesdatorerna med 500GB ssd kostar

Permalänk
Lego Master

2st 250gb SSD, där jag fördelar spelen och även kör Windows från den ena. Mekanisk tråklagring är för synkmappen från Dropbox, filmer, bilder och sånt där som inte har några större prestandakrav.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Har du råd så köp tillräckligt stor SSD för att få plats med allt på den - en SSD är bättre på alla sätt och vis, men dyrare.

Annars så lägg saker du använder ofta (vilket inkluderar OS) på SSD och övrigt på en mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du behöver inte övertala mig, jag har alla spel på SSD.
Men de flesta lägger nog hellre dem på snigeldisk och lider av lite laddningstider än att inte spela alls.

Visst är det så, det enda som inte går att försvara är när spel läggs på mekaniska och behålls där fastän gott om utrymme finns på ssd

Skriver till tråden och ts, man försöker tipsa efter bästa förmåga, föreslå hellre någon att vänta med köp av mekanisk disk om denne tänkt beställa en 250gb ssd och en 1tb mekanisk disk. Det görs bättre i att köpa en 500gb ssd och skippa mekaniska helt några månader, för en mekanisk är lätt att plugga in senare.

Samma med ram, parade stickor ja tack, men kan man köra en/två och fylla på med en/fyra till i framtiden är det bättre än att snåla in på något annat viktigt som moderkortet. Samma om man tänkt migrera till en ny plattform, behåll hellre gamla gpu ett tag än att köpa halvdana prylar och ett halvdant grafikkort i nya datorn.

Det är svårt att bygga 100% avstämd och avvägd speldator som ligger i tiden utan att punga ut 15-20 tusen. Såg någon vilja bygga en dator för 13 000kr, den skulle prestera 10-15% bättre än ett begagnat system för ca 6-7 tusen, men begagnat är en sak för sig.

SSD däremot, tillsammans med nätaggregat och cpufläkt(om man inte tänkt köra stock) är saker det görs bäst i att dimensioneras från början än att köpa en gång till av samma fast lite bättre och lite dyrare. Annars kan man bli fast med begagnade prylar knappt ingen vill köpa. Så tänker jag.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Detta gnäll om dyrt.
Nej 4TB seg data är dyrt. Det är löjligt att prioritera att man måste ha lagring öht på diskar idag. Detta är något som inte varit vanligt förr och inte kommer vara vanligt nu heller.

Problemet är detta...
Folk köper en enda 4TB HDD, och sen... rasar den. Och de skriver panik tråden... "alla mina bilder är borta".

Då det blir dyrt då du behöver ha 2-3 diskar med 4TB vardera. Du måste sedan säkra dessa mot kryptovirus, HDD krasch, blixt/brand osv. Och sen 3 år senare (om du har tur) så måste du köpa 3 nya diskar... igen.

Lagring är otroligt dyrt. Och behöver du inte utrymmet, finns ingen poäng att hålla på med det. Se till att du har backup på någon vettig tjänst, och att du kan säkra det som inte går att ersätta. Kostar en vettig summa till en tjänst där du kan ha dem, med backup, säkrat.

Att sen sitta här o påstå att en SSD, om man köper en vettig, med 5år (eller mer) garanti, som inte vid normalt bruk slits ut på 50+ år, och har bra odds att hålla i 10 år, är "dyrt", är nog det dummaste skit folk säger här. Du betalar mao 150-300kr per år, för snabb prestanda.

Du får prestanda med 500GB, i 5-10+ år, som gör att du spenderar mindre av din dyrbara tid att vänta på din dator ska bli klar. Hur fan är detta dyrt?!

Nej att hålla på med kraschande HDDs och lagring av skräp man inte behöver är dyrt.... 1500kr x2 för 3 års lagring. 1000kr PER ÅR för säkrad lagring. Det är dyrt.
Så vill du spara pengar... sluta lagra så jävla mycket skit du inte behöver ändå.

Roliga är tex... torrenter. Att ha alla "skumma" nerladdade filmer mm som folk lagrar, hemma, kostar MER än att köpa en prenumerationstjänst och titta på det du vill se.

Med all respekt, inte för att ifrågasätta dina kunskaper, du har helt rätt i sak, men mina erfarenheter är detta,

SSD är så klart överlägset inget snack om det, men

Vill man ha skivminne så är 1-2 TB på var disk lämplig storlek, samt lägga på några hundralappar så att man får minnen av hög kvalitet då kan man minst dubbla eller rent av tredubbla livslängden mot den du beskriver.
Jag betalar gärna den dubbla summan för ett minne av hög kvalitet jämfört med att bara ta det som råkar vara billigast, då det kan vara mycket stor skillnad i stabilitet och uptime för skivminnen när det gått några år och de börjar få några varv på nacken.

Molnet har jag haft ganska stora stabilitetsproblem med i praktiken så det har tyvärr varit ganska opålitligt när det gäller att säkra data, men jag hoppas att detta endast rör sig om inkörningsrelaterade problem då det var nytt.

De flesta litet äldre personer klarar sig väl med 1-2TB.
Jag har nästan aldrig använt mer en 1 TB + 80 för OS, trots att jag inte ens använt molnet vid det aktuella tillfället.

Dock blir det snabbt ohyggligt frustrerande om man hela tiden måste rensa upp i princip varenda liten rad på grund av platsbrist, det blir fort ohållbart i längden. (det var nog inte det du menade, men för att illustrera utifrån mina egna erfarenheter).

Största nedskräpare är tyvärr ofta OS som Windows och det är svårt att mocka upp skit ordentligt efter Windows och andra program för en person med begränsade kunskaper och intresse av datorer.

Prenumerationstjänster för media är väl litet sisådär, men en eller två är rimligt men där går gränsen så de kan inte bli fullvärdiga ersättare för minnesutrymme. Själv har jag varken eller just nu.

Realistisk uptime för en SSD utan vidare åtgärder är väl runt 22 år+ just nu, men det ändras förhoppningsvis till det bättre, som du säger har den teoretisk potential för mer än 50 år för normalt hemmabruk.
En riktigt bra skivdisk kan hålla mellan 7-10 år eller mer, dock skulle jag inte lita på den efter 5-6 år för 1-2 TB modeller.

.
.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

Kalla mig för hoarder men jag ha faktiskt mer än 1.5 TB spel installerade och då är kostnaden för för SSD lite för hög iaf med mina mått mätt, men visst i den bästa av världar så är ju SSD bäst/snabbast.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Just spel är enligt mina egna erfarenheter faktiskt rätt bökigt och tidskrävande att hålla på och installera av från, speciellt hårt moddade äventyrs spel och annat tar en ohygglig tid att hämta och installera om, osv, så, nej, spel vill jag ha samlat, men latensen hos en bra skivdisk är rimlig för långsamma spel, så det brukar gå att möblera om.

Jag tänkte prova om en 1TB räcker ihop med ett robust skivminne, då får man i mitt fall 2TB till spel om jag räknat rätt, samt 1TB till annat.
varav 250 Gig till OS, kontorsarbeten och annat, de träcker mer än väl för mig.

Mitt mål är minst 1TB för spel och liknande på SSD i framtiden, när jag har råd...

En bra skivdisk får man böta ca 1100-1300 för idag för 2TB modellerna, men då får man högsta kvalitet, vilket jag gärna betalar för med tanke på att livslängden som sagt kan bli mer än den dubbla mot en billig disk.
en bra SSD kostar mer än det dubbla för 1TB...

Det är ju fortfarande rätt många tusenlappar det rör sig om om man vill ha en bra SSD som helt kan ersätta alla skivminnen, tyvärr...
Hade det bara varit en eller två tusenlappar mer hade jag dock inte tvekat.

Jag skulle inte gå under 2-3TB om jag bara hade ett minne, även om man städar kontinuerligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Skriver till tråden och ts, man försöker tipsa efter bästa förmåga, föreslå hellre någon att vänta med köp av mekanisk disk om denne tänkt beställa en 250gb ssd och en 1tb mekanisk disk. Det görs bättre i att köpa en 500gb ssd och skippa mekaniska helt några månader, för en mekanisk är lätt att plugga in senare.

Fast här förutsätter du att mer lagring inte behövs även till annat.
Det kan vara bättre att köpa en mindre SSD + mekanisk och köpa till en större ssd efter några månader.
Finns ingen generell sanning för bästa valet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Så tänker jag göra.
Det är minst lika enkelt att peta i en till SSD i efterhand.

Dock är det smidigt att ha allt samlat på en och samma disk, men idag skulle jag betrakta det som orealistiskt även om det stått länge på min önskelista.

Över 500 Gig börjar det kosta pengar med SSD och 500 Gig är inte i närheten av tillräckligt för saker man vill ha lättillgängliga.

Dessutom tycker jag att det är bra att kunna blåsa ur hela den disk eller partition som OS ligger på om man råkar på allvarliga problem med operativsystemet, virus eller liknande.
utan att man förlorar alltför mycket data som är krångligt eller tidsödande att installera om, då chansen är större att andra saker helt eller delvis klarar sig ur en allvarlig systemkrasch på mjukvara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kör bara SSD för spel, har utöktat stegvis med diskar allt eftersom.
Med snabb uppkoppling så går det ju fint att ta bort spelen också och hämta vid behov (om du har den lyxen)

1x 128 som systemdisk
3x 250 som speldiskar (Steam, Origin, Uplay, Blizzard, World of Tanks)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Har bara SSD i datorn, så allt ligger där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Endast SSDer körs här.
Tar mycket mindre plats med det