Permalänk

Bästa sätt att minska ljudnivån?

Hej!

Har nyligen bytt delar i min dator och sitter på det som ni ser i min signatur, upplever dock att ljudnivån på systemet har gått upp något, eller så har jag blivit känsligare. Tilläggas kan är att jag bor i ett väldigt tyst område med i princip inget ambient ljud utifrån.

Är det lönt att byta original 140mm fläktarna i chassiet mot noctua PVM-fläktar? Hade tänkt försöka justera nuvarande fläktar via Speedfan men den hittade i princip inget i mitt system, kompabilitetsproblem?

Skulle att gå från X52an till en Noctua NH-D15 göra något för att få ljudnivån att gå ner?

Det är framför allt när man sitter och surfar och gör vanligt arbete vid datorn ljudnivån stör mig, då är det ju även ingen load på datorn men tycker ändå att fläktarna snurrar på alldeles för mycket. T.o.m. fläktarna på grafikkortet går vilket för mig är konstigt när man sitter med en webbläsare uppe i windows och inget annat...

Enligt Krakens CAM-mjukvara ligger tempen på 29 grader för cpu och 30 för gpu vilket verkar vara onödigt lågt, skulle hellre ta högre temperaturer där och lägre ljud....

Finns det någon mjukvara från Asus till moderkortet för att kunna kontrollera detta eller något annat jag missat?

Hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det som brukar låta mest är grafikkortets fläktar. Dessa är idag oftast temperaturstyrda och ska inte snurra om inte kortet är varmt. Men Msi har programvara som du kan installera för att ställa in hur fläktarna ska jobba, även Asus har för de fläktar som moderkortet styr.

https://www.msi.com/page/afterburner
https://rog.asus.com/articles/overclocking/discover-the-benef...

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kolla/ställ in fläktkurva i UEFI /BIOS och använd MSI afterburner för grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Exakt, använd fläkstryrningsfunktionen i UEFI för att göra kurvor som passar ditt användande. Jag har bytt alla fläktar till noctua och de tillsammans med lågt varvtal gör datorn helt tyst. Tom under gaming så hörs den inte, hör elementet och Comhem modemet mer än hela min dator, och då har jag 5 fläktar igång samtidigt, 7 om man räknar in de på grafikkortet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det som brukar låta mest är grafikkortets fläktar. Dessa är idag oftast temperaturstyrda och ska inte snurra om inte kortet är varmt. Men Msi har programvara som du kan installera för att ställa in hur fläktarna ska jobba, även Asus har för de fläktar som moderkortet styr.

https://www.msi.com/page/afterburner
https://rog.asus.com/articles/overclocking/discover-the-benef...

Skrivet av Mytos:

Kolla/ställ in fläktkurva i UEFI /BIOS och använd MSI afterburner för grafikkortet.

Tack, tror MSI arfterburner gjorde någon decibel. Inser väl att ljudnivån gick upp något efter att jag monterade radiatorn med fläktar i "taket"på chassit och öppnade upp där. Får kanske flytta den till fronten istället...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Exakt, använd fläkstryrningsfunktionen i UEFI för att göra kurvor som passar ditt användande. Jag har bytt alla fläktar till noctua och de tillsammans med lågt varvtal gör datorn helt tyst. Tom under gaming så hörs den inte, hör elementet och Comhem modemet mer än hela min dator, och då har jag 5 fläktar igång samtidigt, 7 om man räknar in de på grafikkortet

Var där inne och pillade, det hjälpte inte...gick in på Inet nu och beställde 2 st NF-S12A och 2 st NF-A15, ett lågt pris om ljudnivån sänks!

EDIT: Får man mer kontroll på fläktarna till radiatorn om jag tar bort de från "stammen" som går från pumpen och sätter de de på moderkortets "rad fan" kontakter? Det är väl iofs enda sättet att få PWMen att funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har du några galler framför chassifläktarna? De brukar dåna ganska mycket oavsett vilken fläkt som sitter där.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Har du några galler framför chassifläktarna? De brukar dåna ganska mycket oavsett vilken fläkt som sitter där.

Enda framför är gallret med dammfiltret, blir ingen skillnad i ljud med eller utan det enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ljudnivå kan väsnas och betyda om det är kanske dags att städa bort allt dam inne i burken, gjorde det för en kompis och tystare blev den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Ljudnivå kan väsnas och betyda om det är kanske dags att städa bort allt dam inne i burken, gjorde det för en kompis och tystare blev den.

Ja skulle det inte varit för att jag byggde om datorn för några veckor sedan så skulle jag varit framme med dammsugaren

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Då har du antingen fläktarna på fel plats (är de ens kopplade till moderkortet?) Eller så ställer du in fläktkurvan på fel fläkt. Använder du DC eller PWM? Är fläktatna DC eller PWM?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Funderar på att köpa en NZXT G12 grafikkortskylarbracket och köra min X52 kylare på den och sen köpa en stor luftkylare typ Dark rock 3 eller Noctua NH-D15 till CPUn. Tänkte då passa på att ändra X52-radiatorns plats från toppen till antingen framsidan och ta in luft där, alternativt i botten. Har ju ett R5-chassie så finns dammfilter på bägge de ställena.

Kommer sen sätta igen luckorna i toppen igen samt byta chassiefläkten bak mot en noctua, blir väl ett visst övertyck i lådan och luften kanske blir lite varmare där men bör väl vara ok?

Tanken med vattenkylningen på GTX 970 är framför allt för att senare kunna lufta över den lösningen när jag hittar ett 1080 ti till vettig peng, bonus vore om jag kan få ner ljudnivån marginellt under hög belastning.

Tankar på detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Angående att inte kunna ställa in fläkthastighet genom bios osv, jag lärde mig nyligen att en fläkt behöver kunna ta 4 pins från moderkortet (det är vanligt med 3 endast) för att kunna reglera hastighet osv annars är standard att en fläkt kör fullt ös hela tiden. Edit: såvida ditt moderkort inte har stöd för att reglera spänningen. Mitt hade inte det.

Källa: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1450888-3-pin-fan-vs-4...

Permalänk
Medlem

jag köpte fläkt kontroller och kör alla fläktar på konstant "manuellt" lågt varvtal , Sen har mitt grafikkort passiv kylning under 50c tror jag det är,mao rätt tyst.

Gäller att ha koll på temperaturerna via programvara bara.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag satt i en liknande sits som dig för något år sedan. Hade tyst chassi, tyst cpu fläkt, tysta chassifläktar, nätagg som var semipassivt.

Det visade sig att mitt GTX970 var mer eller mindre den del som stod för allt ojud. Bytte upp mig till ett GTX1070 där fläktarna stängs av ifall det är under 60 grader. Löste alla mina ljudproblem.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:

Jag kan bara hålla med här. Mitt graffe står helt still (också 1070) när man är allt är idle.