Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

@Xcm:

Idag levererar porstnord alla kina packet gratis, om det blir 80% färre och dom får betalt för dom sista 20% låter det som en vinst..

Fantastisk uträkning. Ganska hårfint att ta ut 125 kr administrativt för att ta reda på hur mycket paketet kosta, fakturera osv. Går nog nätt och jämnt med +/0.

Enda det skapar är en risk från postnord iom att dom måste anställa människor som snart kommer behöva sägas upp pga brist på paket från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

**bort /måd**

**bort /måd**
ingenting är gratis i världen, bara för att du inte betalar någon frakt innebär det inte att ingen behöver betala.
Postnord går back på alla kinapaket som skickas

tycka vad man vill om postnord men som det fungerar nu med post från Kina är ohållbart i längden.

§1
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Alltså att man ska momsa är väl moraliskt rätt såklart, men "administrationsavgiften" på 125 kr måste vara ren protektionism? En påhittad smygtull för att försvara inhemska återförsäljare (av samma skit som ändå tillverkas i Kina)?

Jag är skeptisk till att detta kan hålla i sig. Särskilt när det öppnar för att DHL/UPS/Schenker etc. ordnar billigare tjänster.

Att sedan Postmord är tvingade av internationella bestämmelser att subventionera själva utdelningen av post från Kina är en separat fråga.

Jag är dessutom skeptisk till att detta är genomförbart. Säg att det tar ett tag innan folk har fått upp ögonen för detta och slutat handla småskit från Kina... hur ska Postmord kunna hantera och administrera 150 000 paket om dagen om de ska kontrollera 100 % av dessa och sedan förvara dem på lämpligt sätt (i en stor hög i regnet) tills mottagaren betalat fakturan (som väl måste ha minst 14 dagars betalningsvillkor OCH dessutom skickas via post (haha) då de inte har någon e-postadress) ... Så på en månad ska de kontrollera 4,5 MILJONER paket, förvara dessa 4,5 MILJONER paket och skicka 4,5 MILJONER fakturor via brev... haha.

Till det positiva hör ju att arbetslösheten i Sverige snart är nere på 0 %! Alla kan komma och jobba för Postmord på Arlanda!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag nu köpa Donald Trump toapapper från wish?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de inte gjort detta tidigare? Visst, det kostar en del initialt men på sikt kommer det ta död på asienhandeln och innebära en stor besparing. Vi får istället handla prylar här hemma (eller snarare avstå, med tanke på Sveriges absurda beskattning).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Lego Master

Jag blir lite intresserad av det här... har beställt en del grejjor från Wish på sistone, som ändå har varit av okej kvalisort. För det mesta har det dessutom kostat >100kr/vara. I appen (och på webben) står det att man betalar 25% moms på varan, plus att frakten inte är fri (när jag beställde jacka plus klocka gick frakten totalt på över 150kr). Om jag tolkar detta rätt, så går de här pengarna alltså inte dit de ska, utan är ett sätt att till synes höja priset på varan för säljaren, inte täcka faktiska fraktkostnader, då kinesiska säljare i praktiken inte har några alls?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av infigo:

Gäller detta även eBay paket? Säg att eBay tar skatt för köpet (jag vet inte om de gör det nu) så behöver det ju inte skattas när det når Sverige. Det är det enda stället jag köper ifrån när det kommer från Kina

Om Ebay tagit betalt för momsen och tulldeklarerat åt dig så ska du inte behöva betala moms + avgift här nej.

Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

Nya tullregler / skärpning av kontrollen från Tullverkets sida är det som gör att Postnord måste göra det här, det är inte ett eget påfund.

Skrivet av scienta:

@Aene: Det är ju helt absurda summor. Vad är det för idiot som tagit fram det här förslaget egentligen?

Att pengar måste rulla för att det ska täcka upp kostnader för postnord och skatt är en sak, men de är såklart väl medvetna om att det finns paket ifrån Kina som bara är värda några kronor. De skickas ju ett och ett också, vilket blir svårt att påverka som köpare.

Det är samma arbete på ala paket, så då borde ju kostnaden för arbetet var detsamma för billiga som dyra? Vad ska de annars göra? %-andel av värdet i avgift och bestraffa dem som köper dyra saker?

Skrivet av kaput:

Mjo, har samma inköpsmönster. Handlar också nästan uteslutande den där sortens småpryttlar, som de svenska elektronikskojarna har fruktansvärd avans på. Laddsladdar är ett perfekt exempel. Samma grejor kan lätt vara tio gånger dyrare i Sverige.

Det har väl vidare varit så att paket med "ringa varuvärde", dvs < 100 kr om jag minns det rätt, och kanske omkring 300 kr i praktiken, inte beläggs med moms och tullavgift, oavsett ursprung. Kommer sådana försändelser också omfattas?

Fel metod att göra det dock. Om något borde väl Världspostföreningen se över sin klassning av Kina gällande terminalavgifterna.

Reglerna / praxis har ändrats, tull tas ut över 1500 kr och moms från första kronan. Det här var inte Postnords val att börja ta ut avgift, det var Tullverket som kom på att de gjorde fel och tvingar dem att göra det.

Skrivet av Hulle:

Alltså att man ska momsa är väl moraliskt rätt såklart, men "administrationsavgiften" på 125 kr måste vara ren protektionism? En påhittad smygtull för att försvara inhemska återförsäljare (av samma skit som ändå tillverkas i Kina)?

Jag är skeptisk till att detta kan hålla i sig. Särskilt när det öppnar för att DHL/UPS/Schenker etc. ordnar billigare tjänster.

Att sedan Postmord är tvingade av internationella bestämmelser att subventionera själva utdelningen av post från Kina är en separat fråga.

Jag är dessutom skeptisk till att detta är genomförbart. Säg att det tar ett tag innan folk har fått upp ögonen för detta och slutat handla småskit från Kina... hur ska Postmord kunna hantera och administrera 150 000 paket om dagen om de ska kontrollera 100 % av dessa och sedan förvara dem på lämpligt sätt (i en stor hög i regnet) tills mottagaren betalat fakturan (som väl måste ha minst 14 dagars betalningsvillkor OCH dessutom skickas via post (haha) då de inte har någon e-postadress) ... Så på en månad ska de kontrollera 4,5 MILJONER paket, förvara dessa 4,5 MILJONER paket och skicka 4,5 MILJONER fakturor via brev... haha.

Till det positiva hör ju att arbetslösheten i Sverige snart är nere på 0 %! Alla kan komma och jobba för Postmord på Arlanda!

/hulle.

Avgiften ligger på ungefär samma summa på alla distributörer vi har fått betala tull genom. Om jag betala 125, eller 129 eller annan liknande summa kvittar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Hulle Sverige är inte fullt förrän hela norrlands skogar är fulla med tillfälligt förvarade kinapaket vettu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

De ökar priserna, blir latare samtidigt blir de mer ineffektiva, och mindre ansvarsfulla..

Ja, PostMord åker längre och längre ner i slasken..hoppas på nästa regering tar itu med vårat postbolag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Läs mitt tidigare inlägg
ingenting är gratis i världen, bara för att du inte betalar någon frakt innebär det inte att ingen behöver betala.
Postnord går back på alla kinapaket som skickas

tycka vad man vill om postnord men som det fungerar nu med post från Kina är ohållbart i längden.

Varför är det inte hållbart? Dom fick ju nyligen 2,2 miljarder i krispaket finansierat av våra skattepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är dessutom skeptisk till att detta är genomförbart. Säg att det tar ett tag innan folk har fått upp ögonen för detta och slutat handla småskit från Kina... hur ska Postmord kunna hantera och administrera 150 000 paket om dagen om de ska kontrollera 100 % av dessa och sedan förvara dem på lämpligt sätt (i en stor hög i regnet) tills mottagaren betalat fakturan (som väl måste ha minst 14 dagars betalningsvillkor OCH dessutom skickas via post (haha) då de inte har någon e-postadress) ... Så på en månad ska de kontrollera 4,5 MILJONER paket, förvara dessa 4,5 MILJONER paket och skicka 4,5 MILJONER fakturor via brev... haha.

Citat:

Enligt Thomas Backteman kommer också leveranstiderna bli längre i och med att Postnord måste hantera paketen på ett nytt sätt.

https://www.breakit.se/artikel/11048/postnord-och-tullverket-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag blir lite intresserad av det här... har beställt en del grejjor från Wish på sistone, som ändå har varit av okej kvalisort. För det mesta har det dessutom kostat >100kr/vara. I appen (och på webben) står det att man betalar 25% moms på varan, plus att frakten inte är fri (när jag beställde jacka plus klocka gick frakten totalt på över 150kr). Om jag tolkar detta rätt, så går de här pengarna alltså inte dit de ska, utan är ett sätt att till synes höja priset på varan för säljaren, inte täcka faktiska fraktkostnader, då kinesiska säljare i praktiken inte har några alls?

Ja "momsen" som vissa kinabutiker tar ut är sannolikt bara pengar till butiken. Exakt hur Wish fungerar som är ett amerikanskt bolag vet jag inte.

Det är dock en intressant fråga hur Postmord ska hantera varor där du har en faktura med "inkl moms" på. Räcker detta tro?''

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Momsen är som sagt inte problemet, det är dom absurda "hanterings" avgifterna dom tar ut som är fasta.
125kr är hutlöst mycket.
Dags att beställa hem kablar, laddare och annat så man klarar sig

Enda fördelen är väl att man hellre tar DHL osv, betydligt bättre posthantering och leverans, och lägre fasta hanteringsavgifter än postnords hutlösa 125:-

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Såg inget datum då detta skitförslag ska träda i kraft? I ren protest ska jag köpa så mycket billigt skräp som möjligt innan dess.

Jag skulle också vilja veta när detta träder i kraft. Låt oss säga att det sker redan nästa vecka, vad kommer då hända med alla paket som jag beställde förra veckan? Det borde väl vara så att alla paket som beställs innan detta slipper avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Momsen är som sagt inte problemet, det är dom absurda "hanterings" avgifterna dom tar ut som är fasta.
125kr är hutlöst mycket.
Dags att beställa hem kablar, laddare och annat så man klarar sig

Ja exakt, vem bryr sig om 25 % moms på en penna för 4 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså att man ska momsa är väl moraliskt rätt såklart, men "administrationsavgiften" på 125 kr måste vara ren protektionism? En påhittad smygtull för att försvara inhemska återförsäljare (av samma skit som ändå tillverkas i Kina)?

Jag är skeptisk till att detta kan hålla i sig. Särskilt när det öppnar för att DHL/UPS/Schenker etc. ordnar billigare tjänster.

Att sedan Postmord är tvingade av internationella bestämmelser att subventionera själva utdelningen av post från Kina är en separat fråga.

Jag är dessutom skeptisk till att detta är genomförbart. Säg att det tar ett tag innan folk har fått upp ögonen för detta och slutat handla småskit från Kina... hur ska Postmord kunna hantera och administrera 150 000 paket om dagen om de ska kontrollera 100 % av dessa och sedan förvara dem på lämpligt sätt (i en stor hög i regnet) tills mottagaren betalat fakturan (som väl måste ha minst 14 dagars betalningsvillkor OCH dessutom skickas via post (haha) då de inte har någon e-postadress) ... Så på en månad ska de kontrollera 4,5 MILJONER paket, förvara dessa 4,5 MILJONER paket och skicka 4,5 MILJONER fakturor via brev... haha.

Till det positiva hör ju att arbetslösheten i Sverige snart är nere på 0 %! Alla kan komma och jobba för Postmord på Arlanda!

/hulle.

Tja, dom klagade ju på att mängden brev hade sjunkit

125 kr * 150 000 paket * 30 dagar

562 500 000:- En dryg halv MILJARD kronor i månaden ska alltså detta kosta..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade varit att ta ut procentuell avgift för administration för att göra det mer rättvist för dom som köper "småkraffs" men då värdena oftast är nerskrivna går det inte heller.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja "momsen" som vissa kinabutiker tar ut är sannolikt bara pengar till butiken. Exakt hur Wish fungerar som är ett amerikanskt bolag vet jag inte.

Det är dock en intressant fråga hur Postmord ska hantera varor där du har en faktura med "inkl moms" på. Räcker detta tro?''

/hulle.

Blir nog ett överklagandeproblem till tullen för dig (om de inte gjort vad de ska i Kina), det enda de kan se är om paketet är tulldeklarerat eller ej och om det inte är det så SKA de ta ut avgift.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Så posten "vill" ha administration på dessa paket också? För att få mindre jobb? Borde de inte kunna ta en rimligare avgift för portot och vara glada istället? Och samtidigt minska portot till en rimlig nivå för vanliga dödliga medborgare...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag blir lite intresserad av det här... har beställt en del grejjor från Wish på sistone, som ändå har varit av okej kvalisort. För det mesta har det dessutom kostat >100kr/vara. I appen (och på webben) står det att man betalar 25% moms på varan, plus att frakten inte är fri (när jag beställde jacka plus klocka gick frakten totalt på över 150kr). Om jag tolkar detta rätt, så går de här pengarna alltså inte dit de ska, utan är ett sätt att till synes höja priset på varan för säljaren, inte täcka faktiska fraktkostnader, då kinesiska säljare i praktiken inte har några alls?

Det är väl Klarna som tar hand om momsen, inte säljaren?

Permalänk

Kinabeställningarna kommer säkerligen bli dubbelt eller trippelt så många nu innan avgiften införs då folk vill passa på. Kommer vara enormt många paket som ramlar in på arlanda om en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Tja, dom klagade ju på att mängden brev hade sjunkit

125 kr * 150 000 paket * 30 dagar

562 500 000:- En dryg halv MILJARD kronor i månaden ska alltså detta kosta..

Wooot! Postmords ekonomiska problem är lösta!

Förutsatt att de 25 000 personer de måste nyanställa jobbar gratis ...

Och att folk fortsätter beställa ...

Och att inte DHL/UPS ser sin chans att ordna detta bättre ...

Vänta lite nu ...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ser bara positivt på förslaget.

1. Postnord får betalt för sina tjänster (som de inte får nu med kina paketen).
2. mindre miljöpåverkan (mindre volym)
3. gynnar svenska företag.
4. Skapar jobb

De mesta är inte så billigt på ebay/wish/osv. Hittat ganska mycket där det är billigare att köpa i sverige eller EU. Även där det är dyrare så är det små pengar det handlar om (50kr vs 125kr osv). Väldigt sällan det handlar om 1000 tals kronor. Känns som det blir mindre och mindre i vinst att köpa från kina ju dyrare en produkt är.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Förstås tråkigt men samtidigt verkar ju detta vara något som de egentligen varit tvungna att göra sedan år tillbaka men bara struntat i.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer det att gå att handla kinaprylar billigt även efter att detta genomförs.
Om varan skickas från ett EU-land till Sverige så kan ju knappast postnord lägga på 125: i kinaskatt.

Fraktkostnad kommer såklart att tillkomma så tiden då man kunde få en vara hemskickad för 15:- kommer vara över.

Permalänk
Medlem

Oskäligt hög avgift. Solklart fall av statlig protektionism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Det är ju bara rätt? Hittills har ju folk egentligen gjort fel själva.

Beställer du från ett land utanför EU ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Du ska också tulldeklarera varan.

Jag betalar gärna moms och tull för mitt paket, vad jag inte vill betala är en "administrativ avgift" á 125 kr. Speciellt inte när paket jag köpt har ett värde på under 200kr. Helt orimligt att betala ~150 kr avgifter etc för ett paket på 50 kr.

Skrivet av jorgen69:

Vad händer med paket som verkligen är gåvor från dom som har släktingar utomlands?

Du måste egentligen redan tulla för det som det är. Så "gåva" har inte varit något du kunna slippa moms med på länge.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

BRA! Kanske sätter Postnord ut spelet en gång för alla..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aliexpress har ju börjat anpassa sig med eu-varuhus redan, iatället för att skickas från kina, skickas det från ett land inom. Eu

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Som företagare kan jag endast förstå Postnord som i princip delat ut paketen gratis hittills.

Å andra sidan är väl 125 kr per paket lite väl häftigt, dock är det väl pappersexercisen som kostar.

50-70 kr per paket hade väl varit mer rimligt.